Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Flera externa MIDI-källor.

  1. #1
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior

    Flera externa MIDI-källor.

    Kamrater,

    Jag kör allting via ljudkort och dator. Jag har en enkel mixer, men använder den inte.

    Så här ser det ut:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Midi IN.png 
Visningar:	17 
Storlek:	3,18 MB 
Id:	114493

    Midi in kommer från:

    1) Launchpad Pro MK 3, livespelat och från sequencer
    2) Nektar Panorama T6, bara livespelat

    Midi ut går till (i detta exempel):

    1) Internt mjukvaruinstrument, DMD (Drum Machine Designer) (från 1 LPP)
    2) Behringer Neutron (från 1 LPP)
    3) Behringer 2600 (från 2 NPT6)

    Jag tycker att det är trassligt när man har flera yttre MIDI-källor, eftersom man måste ha MIDI-spåret "armed" (Vad heter det på svenska?) för att få lyssning på ett spår, vilket blir trassligt när man vill spela in från en annan källa på ett annat spår.

    Hur gör kamraterna här när ni har flera externa MIDI-källor? Gör ni allt externt och spelar in bara audio i Logic Pro X?

    Vänligen, Ylan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Midi IN.png 
Visningar:	18 
Storlek:	3,17 MB 
Id:	114479  
    Senast redigerat av Ylan den 2023-08-28 klockan 20:01. Anledning: Såg att texten i bilden inte syntes

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hjälper denna något?


    https://youtu.be/Hiefj6hdno4

  3. #3
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälper denna något?


    https://youtu.be/Hiefj6hdno4
    Tack, ja, jag får det alltså allt att fungera. Jag undrar mest hur ni andra gör, är det många som gör allt utan dator (utom att använda datorn som bandare)?

    Men jag skulle gissa att de flesta kör en hybrid som jag och jag undrar om det är något jag har missat, eller att det är så här det är när man lyssnar på allt genom datorn (att man måste "arm" spåret för inspelning om man vill höra ett instrument).

    Vänligen, Ylan

  4. #4
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Senaste, eller om det näst senaste, uppdateringen av Logic Pro har gjort det mycket enklare att köra in flera olika oberoende av varandra MIDI-spår

  5. #5
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste, eller om det näst senaste, uppdateringen av Logic Pro har gjort det mycket enklare att köra in flera olika oberoende av varandra MIDI-spår
    Hej,

    Jag skall kolla upp vad det är som är nytt, det kan vara så att jag inte riktigt hängt med.

    Vänligen, Ylan

  6. #6
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Kan det vara så att du har ”Input monitoring only for the focused track, and only when input monitoring is enabled (as in GarageBand)” markerad? Prova ta bort den isåfall. https://support.apple.com/sv-se/guid...cp0ed343a9/mac

  7. #7
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Tack _Peter_,

    Nej, det har jag inte, utan jag tror att det fungerar som det är tänkt. Det är nog mest så att man inte kan hoppa fram och tillbaka som jag gör, mellan extern och intern sequencer. Logic är tänkt att vara sequencern, och det kanske är så att jag skall sluta använda Launchpad Pro som sequencer, utan acceptera att använda musen och datorn. Alternativt inte köra MIDIN via datorn, utan bara spela in audio.

    Vänligen, Ylan

  8. #8
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Förlåt, jag vill komplettera,

    Problemet är inte att jag inte kan spela in flera källor samtidigt, utan att jag inte kan lyssna på sequencern utan att spela in den, om jag samtidigt spelar in ett annat spår. Om det nu är ett problem, det är kanske bara jag som måste ändra hur jag gör.

    Vänligen, Ylan

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Skaffa ett midiinterface som har inbyggd patchbay t ex Motu MidiexpressXT. Då kan du ha ollila "scenes" där en t ex kan vara att midi in 6 går driekt till midi ut 3 & 8, utan att mellanlanda i datorn

  10. #10
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Tack nyd,

    Ok, då kan man spela in midin i datorn om man vill, men behöver inte göra det annars.

    Jag skall fundera på hur jag skall göra.

    Vänligen, Ylan

  11. #11
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Nu har jag lagt en funktionstangent till projekt-MIDI-inställningarna, så att rimligt enkelt kan slå av synken (och på igen) när jag har spelat in MIDI från LPP-sequencern, så drar den inte igång.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MIDI.png 
Visningar:	8 
Storlek:	1,33 MB 
Id:	114577

    Nu hoppas jag bara att Logic Pro X 10.8 får till "print to cell" som jag gissar att Apple skulle kalla det.

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Styra externa synthar vi MIDI.
    Av AnotherSwede i forum Modularer & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-25, 14:28
  2. Ableton - MIDI och externa synthar
    Av Synthgalningen i forum Ableton
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 23:25
  3. Spela in flera MIDI källor samtidigt
    Av tinybox i forum Logic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-11, 06:52
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:17
  5. Flera externa ljudkortsfrågor
    Av Helix i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •