Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Front 242 gearlist 1991?

  1. #1
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran

    Front 242 gearlist 1991?

    Är det någon som känner till en gearlist för Front 242 under turnén 1991? jag har inte hittat någon.

    I de två föregående turnéerna syns Emulator II tydligt och någon Akai S900 men 1991 är keyboardstället byggt så att det skymmer själva keyboardet. EII hade de väl gett upp vid det laget men det bör ha varit något som kunde spela samplingar.

    Vad som går att urskilja på nån bild är en Roland PM16 Pad-Midi converter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F242 keyb. 1991.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	135,5 KB 
Id:	114466

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R-17718103-1615112982-1392.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	114467
    Senast redigerat av Volt den 2023-08-27 klockan 18:46.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Dom gubbarna är ju lika torsk på prylar som valfri 99a och främsta föredöme när det gäller utforskande av möjligheter på valfri burk. Det är bara att kolla vad som kom ut på marknaden året innan så har du något av det.

    Det kan till en dels skräck ligga mycket jobb på Yamaha DX7 exempelvis ironiskt nog. Inte alls lökig om man kastat presetljuden över axeln. Sånt som man kanske inte släpat med på spelningarna. Nog någon vidareuvecking från DX där. Nån trummljudsmodul där det är "preset" som jag inte minns namnet på men som bekant är det en del processat och så klart mängder med delay på mycket. Detta var nog med synligt, finns ju nån video där ena gubben rattar delay på en rackmodul med längre kabel. Mycket Alsisis

    Vet inte om det var så mycket Systemhundra rattande på nyare material, det var ett tag sen jag lyssnade men nog säkert en Workstation.

    Nån typ av bandare.

    Det man ser på bilderna är ju lite äldre samplers ofta från åran bakåt som japp det nämda och S-10 och lite blandat och ja i bland nån klassisk löksynth. Dom lär ju ägt varenda sämmre och bättre sampler från tiden där bakåt.

  3. #3
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    https://www.herrebout.com/242/242faq.shtml#Q9

    In 1991, the setup was as follows: [Rock This Town special issue 1991]

    Sound studio: Analog Synths: Roland System 100/100M/101 (+Roland Midi interface MPU-101);YAMAHA CS-40M (in the Take One video); Oberheim Matrix 1000; Digital Synths: Yamaha DX-7 (2); Ensonic VFX; Roland DDR30; Yamaha tg77; Korg Wavestation; Sequencer: Atari 1040 (Sequ. Cubase 2.0); Samplers: AkaiS9000 (2); AkaiS1000 (8Mg + Hard Drive Mfile 44); AkaiS1000PB (4Mg); Emulator II; akai 1100, e-mu Procussion, roland s-10 for live use @ the mixing desk; Effects: Lexicon 480L; Yamaha SPX90 II (2); Roland SRV-2000; Roland SDE-3000; Alesis Midiverb II; Alesis Quadraverb; ART DRX; spx 1000 (x2); Eventide h3000 se; Mixing: Table TAC Scorpion 32/16; Recorder TASCAM MS16 tracks; Recorder DAT Luxman; Speakers Yamaha NS 10M pro ATC SCM50; QUAD ampli (for NS-10M); Diverse: compressor/limiter, noise gate, parametric eq.
    Live: Backline: Akai S9000; Roland DDR30; Simons & Roland Pads; Emulator II; TASCAM238 8

    Graphic Studio: Commodore Amiga 2500 (6Mg + Hard Drive 40Mg); Commodore Amiga 500; Digitizer SNAPSHOT; Camera Sony CCD V-200E; Laserprint NEC Silentwriter LC890; Monitor NEC Multisync 2A.

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ensoniq VFX är ju väldigt framträdande på Tragedy for You, men det går inte att säga av bilden om den är med på scen eller inte.

  5. #5
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra hittat, android

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Vilken är den där Akai S-9000 som de nämner? Jag minns när jag på min artonårsdag köpte en Akai S-900. Delvis för att jag sett bilder på att Front 242 använder den.
    Säger ni nu, 27 år senare, att jag borde kasta min S-900 från Turning Torso? Det låter lite väl drastiskt, kan jag tycka

  7. #7
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior
    (hittade ingen bättre tråd för 242 news)


    https://www.front242.com/news.html

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vadfasen har dom Corona andningsskydden över ögonen för Front 242 villhöver se coola ut men vet inte än om det där är särskilt coolt

    Vänligen uppfostra mig eller reparera det som är inuti mitt huvud nu.

  9. #9
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är den där Akai S-9000 som de nämner? Jag minns när jag på min artonårsdag köpte en Akai S-900. Delvis för att jag sett bilder på att Front 242 använder den.
    Säger ni nu, 27 år senare, att jag borde kasta min S-900 från Turning Torso? Det låter lite väl drastiskt, kan jag tycka
    Säg till från vilken sida bara så jag kan fånga den!

  10. #10
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vadfasen har dom Corona andningsskydden över ögonen för Front 242 villhöver se coola ut men vet inte än om det där är särskilt coolt
    Det är väl polarglasögon?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	main-qimg-5eb54700db15a4da217584117b779840-lq.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	117108

    Eller gamla svetsglasögon?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	man-115799_960_720-768x510-960w.png 
Visningar:	2 
Storlek:	453,0 KB 
Id:	117109

    Bra att ha om man ska spela på Nordpolen eller behöver svetsa synthstativ under spelning. Vilket som, ganska hårt tycker jag och inget för veklingar.

  11. #11
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1490822594.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	1,14 MB 
Id:	117113

  12. #12
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg till från vilken sida bara så jag kan fånga den!
    Man får inte slänga pingviner från flygplan på Emax. Men kanske S-900 från Turning Torso på rwq då?

    Angående Front 242. Det är väl verkligen dags att lägga ner? De har inte gjort musik på 20 år och det är över 30 år sedan de gjorde något bra, enligt mig. Jag såg dem förra året (hej, Kroffe!) och det var faktiskt riktigt bra! Men det är ju helt sjukt att ett band som inte släppt skivor på 20 år kan turnera. Folk vill dessutom bara höra musiken de gjorde för nästan 40 år sedan. Inte ens Rolling Stones är väl så gubbrockiga?

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1490822594.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	1,14 MB 
Id:	117113
    Haha just det.

    Ser ärligt ut som nått morsan satte på en hanhund som vägrade sluta pissa inomhus

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ingen som vet vad VCO betyder idag, har missat 242, så dom har ett osynligt grepp i synt fortfarande. Grandfathers, eller vad det kan vara. Deras pixliga steelworker-bondage-stil har jag alltid älskat
    Dock aldrig riktigt fattat så många av plattorna. Det var där 88-91 som det ryckte i rätt nerver, men sen ramla jag av dressinen.

  15. #15
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (hittade ingen bättre tråd för 242 news)


    https://www.front242.com/news.html
    Lite sorgligt, men samtidigt passande att de lägger av att spela live. Speciellt eftersom det är år 2024(!)
    Jag håller med dem när de säger att det är med "mixed emotions" och att det är bättre att kliva av tåget innan det goth för långt.

    Jag ska se dem några gånger i år och nästa år under denna sista turnén.


    Onödigt vetande 1:
    Under påverkan av C2H5OH under en spelning på Nalen (Stockholm) stegade jag bistert ut från spelningen till baren och mumlade för mig själv "att den musiken kan jag göra bättre själv"....fast jag älskar Front242 och jag tror att det var att jag var lite besviken på just den spelningen....har sett dem många gånger.

    Onödigt vetande 2:
    Jag skjutsade en gång Jean-Luc De Meyer från Bodyfest på Fryshuset till hotellet i Stockhholm i min lilla Volkswagen Lupo 3L. Han satt där bak i den lilla bilen med en svart attachéväska i knät.

    Det var tyst och jag försökte skapa en lite trevlig stämning och informerade om att "This car runs on rapseed oil" Svar: Tystnad.
    Jag väntade lite och några minuter senare sa jag: "Are you going to see some other bands tonight?" Svar: "No."

    x D

  16. #16
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Underbar story!

    Förutom såklart headhunter som var typ det bästa som hänt mitt tonåriga jag på Ungdomens Hus i Uppsala så är skivorna UP evil och Evil Off något jag lyssnade mycket på. Det är liksom aldrig riktigt bra men vilket intressant bygge av ljuddesign och mix!

    Mitt favvoklipp på tuben med dem:
    https://youtu.be/b4TOGt4KtMQ?si=x-oV09nxQvgyAM5D

  17. #17
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutom såklart headhunter som var typ det bästa som hänt mitt tonåriga jag på Ungdomens Hus i Uppsala så är skivorna UP evil och Evil Off något jag lyssnade mycket på.
    Samma här!! Älskade dem!! Men så var jag ju också nere med mycket The Orb, FSOL och sånt, och det är ju mer i samma härad. Men där andra lyssnade på Frontline Assembly och Nitzer Ebb så kände man sig såklart lite töntig som gillade de där mer. Men jag skulle säga att vi vann i det långa loppet

  18. #18
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får inte slänga pingviner från flygplan på Emax.
    Jag har för mig att det enbart gäller Emax rack. Keyboarden tror jag är pingvinsäkrad, men kan ha fel. Detta kräver undersökande journalistik.

  19. #19
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får inte slänga pingviner från flygplan på Emax. Men kanske S-900 från Turning Torso på rwq då?

    Angående Front 242. Det är väl verkligen dags att lägga ner? De har inte gjort musik på 20 år och det är över 30 år sedan de gjorde något bra, enligt mig. Jag såg dem förra året (hej, Kroffe!) och det var faktiskt riktigt bra! Men det är ju helt sjukt att ett band som inte släppt skivor på 20 år kan turnera. Folk vill dessutom bara höra musiken de gjorde för nästan 40 år sedan. Inte ens Rolling Stones är väl så gubbrockiga?
    Jag hade varit mycket mer nöjd med Depeche Mode och gått på varenda koncert om de inte gett ut en enda skiva efter Violator och sedan turnerat med det materialet.
    #Gubbe

  20. #20
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fast Cornelis har inte gjort musik på jättelänge heller, och alla skulle älska om han återuppstod och turnerade. Som musiker behöver man inte göra nytt hela tiden, arbetet är ju mest det personliga urförandet. Att spela in något i en studio en gång och sedan massproducera är knappast musik.

  21. #21
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    T ex Erasure har massproducerat en massa från 2000 och framåt som jag tycker är av högst tveksam kvalitet jämfört med vad de gjorde på 80-90-talet.

Liknande ämnen

  1. Front 242 i göteborg. merchandise??
    Av cyberpunx i forum Evenemang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-12-01, 12:26
  2. Front 242?
    Av ralmroth@hotmail.com i forum Skivor & artister
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2022-11-28, 11:00
  3. Front 242
    Av Volt i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-02-18, 09:56
  4. Livematerial med Front 242
    Av lustmord i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 13:50
  5. Front 242 i februari
    Av Volt i forum Evenemang
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •