Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilken lödstation/lödpenna ska jag köpa?

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Vilken lödstation/lödpenna ska jag köpa?

    Det finns ett par trådar på ämnet men jag tänker att vi kan kör en vända till.
    Jag vill köpa en lödstation eller lödklöv/lödpenna för hobbybruk. Jag kommer bygga några enkla kretsar och kunna avlöda saker på befintliga kretskort för reparation/modifikation.
    Jag har läst på om efffekt och värme, men har också sett exempel på där en billigare penna med bra effekt och utlovad temperarur helt enkelt inte öever upp till det.

    Jag köper hellre något som är bra och håller i längden än något som i första hand är billigt.

    Jag är helt öppen för att köpa begagnat om jag hittar.

    Vilka erfarenheter har ni av lödstationer och pennor som finns på marknaden nu?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Budget? Hålmonterat eller ytmonterat (både lödning och avlödning)?

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Främst hålmonterat men det vore toppen om jag kunde testa lite ytmonterat vid några tillfällen.
    Budget.. Hmm. Jag tänker mig att funktion får gå före. Kan tänka mig att köpa en lödstation för 2500 kronor om det är märkbar skillnad i hållbarhet och användande för en hobbyist.
    Det kommer inte vara någon huvudsaklig syssla för mig. Kommer främst bygga några pedaler från färdiga kit skulle jag tro. Så om man kan hitta en bra balans mellan pris / prestanda för det ändamålet kanske.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    https://www.electrokit.com/produkt/lodstation-48w/

    Skulle den där kunna vara något, exempelvis?

  5. #5
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har en begagnad Weller WS80 (WS81) och är enormt nöjd.

    Hade en Weller WE1010 på förra jobbet och trots att den är jämvärdigt dyr och samma tillverkare så var den helkass i jämförelse med WS80. Klumpig kolv, opålitlig tempreglering och bara dålig på att löda.

  6. #6
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Har också Weller WS-81, funkar bra, inget tjafs liksom, finns (fanns?) gott om olika spetsar att köpa till.
    Har lött både hålmonterat och lite SMD (ner till 0603) med den.
    Provade Wellers röda billigare station men gillade den inte alls, lödpennan kändes inget vidare med hur spetsen satt har jag för mig.

    Tidigare mest använt äldre wellerstationer (på jobbet), så jag kan inte jämföra bra med andra märken.

    För nåt år sen fick nån Hakko 888 bra omnämnanden på internet.

  7. #7
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jag har en Hakko FX-888D och den har tjänat mig troget i ca 5 år nu, och då har jag lött ganska mycket; kanske 4-5 timmar i veckan.

    Den både ser super ut och fungerar perfekt. Liten, smidig, robust, snabb att värma osv.

    Hade några innan men stegade upp till den, kommer aldrig byta så rekommenderas varmt!

    https://eleshop.eu/hakko-fx-888d-soldering-station.html

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har den här och den är ju ingen proffspryl, men jag är jäkligt nöjd och den är världens lyft från min 20 år gamla budgetstation.

  9. #9
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kör också weller ws-80 och är nöjd med den

  10. #10
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också Weller WS-81, funkar bra, inget tjafs liksom, finns (fanns?) gott om olika spetsar att köpa till.
    Har lött både hålmonterat och lite SMD (ner till 0603) med den.
    Jag kör en 0,25mm spets till min och funkar även löda 0402 utan större problem (om än med en del möda).
    https://www.tme.eu/se/details/plato-...plato/ms-4120/

    Hakko har jag hört en del bra om så lär funka bra den med för en mindre peng.
    Men ändå viktigt att påpeka att det är som dag och natt mellan billigt och lite dyrare så det gäller att inte vara dumsnål.
    När det kommer till blyfritt och flerlagerskretskort (med stora jordplan) så bör kolven även ha en hel del Watt för att funka bra.

  11. #11
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tack för all input

  12. #12
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Jag kan inte nog rekommendera min Xytronic LF-1660ESD



    1262,50:- på Elfa i skrivande stund: https://www.elfa.se/sv/loedstation-7...esd/p/30073983

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har den här och den är ju ingen proffspryl, men jag är jäkligt nöjd och den är världens lyft från min 20 år gamla budgetstation.
    Den har jag också o den har funkat bra i ett par år. Lött både hålmonterat o lite ytmonterat. Köpte dock en bredare flat spets istället för den tunna koniska som kom med.

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.electrokit.com/produkt/l...igital-at938d/ hade jag köpt om jag behövde köpa station. Den är bra och det finns många spetsar som inte är så dyra. Skönt penna, varm penna.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.electrokit.com/produkt/lodstation-48w/

    Skulle den där kunna vara något, exempelvis?
    Till det priset, nej, ta Attenen som jag länkade. Mycket bättre urval av spetsar, högre effekt och allmänt bättre.

  15. #15
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Slår ett slag för ERSA RDS-80. Kostar en slant men finns för under 2000 på t.ex. tyska amazon.

    Har haft min i 4 år snart och använt mycket! Fortfarande originalspetsen på. Den är bekväm att använda under lång tid också, vilket jag tycker många weller inte är. Använde också den på en tidigare arbetsplats, där den verkligen slets men höll riktigt bra.

Liknande ämnen

  1. Vilken lödstation bör jag köpa av dessa två?
    Av evirob i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 18:29
  2. Vilken Lödstation ska man köpa?
    Av codemuzak i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 20:19
  3. Funderar på att köpa en Akai MPC! Vilken ska jag köpa ?
    Av codemuzak i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 17:15
  4. Vilken klaviatur ska jag köpa?
    Av CRASH n BURN i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 11:14
  5. Vilken HD ska jag köpa?
    Av Angelo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •