Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: "Marshall in a box"-pedaler

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    "Marshall in a box"-pedaler

    Ja, filandes på en varukorg från Thomann tänkte jag "jag vill prova en ny distpedal". eller till och med "jag förtjänar en ny distpedal". Med ny menar jag mindre fuzzig och gammeldags än de jag har (fuzzigare rat-kloner (Brandamp Slew Rat) en superfuzz (hembyggd), en HM-2-klon). Tajtare och modernare.

    Budgeten är som den är så jag sorterar på billigast, får upp "harley benton drop kick" bland annat. Vet inte vad den klonar så jag kollar, det är Suhr Riot. Ok. Riot är ju populär, men lila och riktigt dyr (faktiskt). Synd med kloner dock, så jag velar om jag ska strunta i den istället (har definitvt inte budget för en oprövad distpedal för tre lakan+).

    Så i någon veva börjar jag läsa om Suhren för att se vad det är i den, Suhr verkar ju vara seriösa så det vore kul att se. Hittar ett schema (https://aionfx.com/app/files/docs/fu...umentation.pdf) och kikar.

    Ok, det är en hårdklippande opampdist till, inte MXR-skolan med en single opamp utan den skolan med två dubbla, lite filter för att få bort vissa frekvenser. Assymetrisk hårdklippning.

    Så ser jag att den är en klon/vidareutveckling av någon australiensisk pedal jag har glömt namnet på. Läser runt om liknande pedaler, Friedman BE-OD, Revvs pedaler, osv. Alla är i princip samma grej fast med olika mycket kontroller. Många har bara symmetrisk dist. Många har smarta grejer. Säkert bra pedaler.

    (För övrigt kan många ställas mellan olika dioder i klippningen, men mina experiment visar att det inte gör någon vidare skillnad i ljudet. I alla fall inte med lite mer dist. Jag har två Slew Rats som är identiska förutom att den ena har två 1N4001-dioder symmetriskt som klippning, och den andra har typ en+tre sovjetiska gamla germaniumdioder (alltså en åt ena hållet och tre åt andra) som klipper assymetriskt, och jag lyckades få till det så att man inte hörde när jag switchade mellan med min boss ABY-pedal. Inte samma rattinställningar, men samma ljud.)

    Trots att alla är nästan likadana är alla "tuned after his JCM800" eller "this one is more tweaked to sound like a JTM45". Med symmetrisk klippning, annan eq, klippning i ett steg och alltså inga filter mellan, ingen fasvändare som kan dista...

    Hur får detta fortgå??

    Jag vet inte vart jag vill komma, men det stör mig att nästan exakt samma pedal kan låta som olika förstärkare, fast de inte låter som dem. Och att de här pedalerna kostar så mycket. Suhrs har iofs reläbypass med någon smart grej, batterimätare och ditt och datt, många har en del rattar, många är gjorda i I-länder och med ordentliga komponenter osv.

    Jag menar inte att herrar Suhr eller Friedman inte har lagt tid på att få till rätt och bra ljud, det är mer produktbeskrivningen och att folk har gått på att de här på något vis simulerar "en marshall" som stör mig.

    En poäng är väl att när man distar tillräckligt mycket spelar det ingen större roll.

    Några andra poänger:
    EQ före disten vore väl smartare i en pedal, förstärkaren har ju ändå eq? Och före-eqn påverkar ju ljudet mer (det är mycket det som gör att såna här pedaler skiljer sig åt marginellt i ljud)

    Istället för att bara ändra filter och sen ha objektivt samma (oftast symmetriska) hårda klippning kan man ju ha genomgångsdist?

    jag vet inte, det är väl den vanliga pedalmarknadsföringen bara.

    Jag vet inte om jag ska bygga pedalen. Just nu lutar det väl åt att jag gör något eget och plockar bitar här och var för att se om jag kan få ihop något bättre.


  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har landat i samma uppfattning: väldigt många gitarreffekter gör samma sak och bygger på samma grundkretsar och det är väldigt lite skillnad.
    Det man betalar extra för är fin förpackning, bra kvalitet, förhoppningsvis bra arbetsvillkor för de som designar och bygger. Jag kan tycka att allt det är värt att betala för om man känner att man har råd.

    Överlag tror jag att pedalvärlden är ganska lik hifivärlden. Man vill att det ska låta annorlunda och man vill att det ska finnas några olika prylar där ute som låser upp en magisk ton eller touch. Men i själva verket så är det försumbara skillnader mellan de flesta produkter av liknande sort på marknaden. Jag har absolut velat det.

    Jag tror att det är samma sak för tillverkare faktiskt. Jag tror att många tillverkare vill höra skillnad och att de känner olika saker för egna designer än för andras. Samtidigt är det nog ganska troligt att de inte skulle höra skillnad på sin take på ett fuzz face och någon annan take på ett fuzz face i ett blindtest och med liknande inställningar.

    EQ efter eller innan kan man fundera på, men det finns såklart fördelar med EQ efteråt också. Inte alla förstärkare har EQ och man kanske använder olika stärkare men samma pedal så då är det ju bra.

    Men det finns ju faktiskt jättefina förstärkare-i-liten-låda nuförtiden!
    Om man vill ha en riktigt bra marshall JTM så kan man ju kolla in Victory Sheriff, exempelvis.
    Jag har själv en UAFX dream, vilket i högsta grad är en uppmickad förstärkare i en liten pedal och den låter hur bra som helst. Det finns flera andra liknande också, många av dem verkar riktigt bra.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Håller med om det mesta! Vill bara påpeka två saker, det är inte priset jag stör mig på utan beskrivningen, samt att jag inte tror att pedalerna är dåliga, de låter ju uppenbarligen bra.

    Det där med blindtest är ju intressant. Jag tror inte heller så många skulle klara det, men också: om en som har pillat på pedaler ett liv hör skillnad … betyder det att du hör den? Och, betyder det att dina lyssnare hör, och bryr sig? (Nej).

    Men pedaler är ju en hobby främst och då ska det ju vara kul.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad häller eq så har jag kört boss ge-7 innan min rat, då kan man ändra ljudet på väldigt bra sätt. Visst att alla förstärkare inte har eq, men många har det. Och i förstärkare med dist sitter väl ofta eq åtminstone mitt i, inte helt efter disten. Typ jcm800 klipper ju mjukt i flera led, med filter på vägen och sen en eq typ halvvägs.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har rotat lite väl mycket i distar tack vare ElectroSmash, de stora skillnaderna verkar vara:
    1. Hur klippningen går till, egentligen hard/soft, symmetrisk/assymetrisk
    2. EQ i feedbackloop kring opamp, vilket frekvensband har man valt där?
    3. Konstruktion av EQ ut, för att kompensera t.ex. tappad bas
    4. Eventuell EQ

    Med det där så täcker man upp väldigt mycket. Givetvis finns det undantag, men inte särskilt vanligt.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp.

    Jag tänker att allt det där inte borde vara fast, men också borde kunna varieras smartare. Alltså inte byta mellan olika dioder, där den tydligaste skillnaden blir volym, så användaren missar att det egentligen inte är så stor skillnad. Man kan också mjuka till klipp-kanten med motstånd på vägen (som vissa ju gör, typ Fulltone OCD).

  7. #7
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara påpeka två saker, det är inte priset jag stör mig på utan beskrivningen, samt att jag inte tror att pedalerna är dåliga, de låter ju uppenbarligen bra.

    [...]

    Men pedaler är ju en hobby främst och då ska det ju vara kul.
    Håller verkligen med om dessa två saker
    Jag gillar ändå pedaler som ett hantverk. Jag har skrivit innan om en JHS-kompressor jag har, den är ju väldigt fin och känns mer solid att hantera än de flesta andra effektburkar jag har. Dessutom har den inbyggd DI-box med möjlighet att lyfta jord (och en inbyggd Rat!). Men själva grundljudet tror jag inte att jag skulle kunna skilja från reasons medföljande kompressorer lm man ställde in de på liknande sätt. Ändå tycker jag att pedalen är väl värd sina pengar.

    Det som kan vara skillnad är iof vilka inställningsmöjligheter som finns. Dvs en fuzzface-klon kan lägga till möjlighet till att justera bias vilket inte fanns i originalet. Då blir det ju stor skillnad, såklart.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har rotat lite väl mycket i distar tack vare ElectroSmash, de stora skillnaderna verkar vara:
    1. Hur klippningen går till, egentligen hard/soft, symmetrisk/assymetrisk
    2. EQ i feedbackloop kring opamp, vilket frekvensband har man valt där?
    3. Konstruktion av EQ ut, för att kompensera t.ex. tappad bas
    4. Eventuell EQ

    Med det där så täcker man upp väldigt mycket. Givetvis finns det undantag, men inte särskilt vanligt.
    Glöm inte grafiken! Känns som att det är poppis att måla något i svart och rött, kalla det för något ogudaaktigt och domedagsmässigt. Så sitter det en big muff-krets med en extra pot under skalet

  9. #9
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Den här videon är rätt intressant när det gäller var skillnaderna mellan olika förstärkare kommer ifrån:

    https://youtu.be/wcBEOcPtlYk

  10. #10
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller med om att pedalbranschen är väldigt lik HIFIdito
    Senast redigerat av Steve den 2023-08-23 klockan 14:11.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller verkligen med om dessa två saker
    Jag gillar ändå pedaler som ett hantverk. Jag har skrivit innan om en JHS-kompressor jag har, den är ju väldigt fin och känns mer solid att hantera än de flesta andra effektburkar jag har. Dessutom har den inbyggd DI-box med möjlighet att lyfta jord (och en inbyggd Rat!). Men själva grundljudet tror jag inte att jag skulle kunna skilja från reasons medföljande kompressorer lm man ställde in de på liknande sätt. Ändå tycker jag att pedalen är väl värd sina pengar.

    Det som kan vara skillnad är iof vilka inställningsmöjligheter som finns. Dvs en fuzzface-klon kan lägga till möjlighet till att justera bias vilket inte fanns i originalet. Då blir det ju stor skillnad, såklart.
    Exakt, i kontrollerna skiljer de sig åt en del.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här videon är rätt intressant när det gäller var skillnaderna mellan olika förstärkare kommer ifrån:

    https://youtu.be/wcBEOcPtlYk
    Yes, den är bra. Fast inte den bästa av hans videor, samtidigt visar det ju att disten inte gör så jättestor skillnad.

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det som är svårt med pedaler som ska låta som en förstärkare är att de oftast är gjorda för att användas i en viss situation. Om man tänker sig en av de vanliga marshall-in-a-box-distarna så är de ju gjorda för att klippa på samma sätt som försteget i en marshall. De härmar ju inte slutsteg, högtalare eller - viktigast av allt - volym och ljudtryck.
    Det går liksom inte att få samma upplevselse av en mindre högtalare eller hörlurar som av en stor 4x12", även om grundljudet är likt.

    Flera av de enheter som jag tycker emulerar en förstärkare på bästa sätt är digitala eller hybrid och där hela ledjan inklusive uppmickning av högtalare ingår. Då blir det väldigt mycket som att man sitter i ett kontrollrum med lurar och spelar och lyssnar på en högtalare som är uppmickad i ett annat rum. För mig är det väldigt användbart och trevligt.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att pedalbranschen är väldigt lik HIFIdito
    Blues driver har rätt mycket ton och eq och filter faktiskt, en rätt udda krets (som så mycket annat från boss som i princip aldrig tar andras kretsar). Jag tror det är ungefär samma
    Mängd skitsnack och ormolja för overdrive som dist och fuzz.

  14. #14
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    En pedal värd att kolla upp kanske är Marshalls egen Guv'nor som nu finns som reissue (verkar dock inte finnas hos tysken). En ganska snäll och tajt dist med EQ och fx-loop-insert.
    (Har originalet och hade den som enda distpedal på den tiden när jag kunde säga "jag spelar också gitarr!")

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som är svårt med pedaler som ska låta som en förstärkare är att de oftast är gjorda för att användas i en viss situation. Om man tänker sig en av de vanliga marshall-in-a-box-distarna så är de ju gjorda för att klippa på samma sätt som försteget i en marshall. De härmar ju inte slutsteg, högtalare eller - viktigast av allt - volym och ljudtryck.
    Det går liksom inte att få samma upplevselse av en mindre högtalare eller hörlurar som av en stor 4x12", även om grundljudet är likt.

    Flera av de enheter som jag tycker emulerar en förstärkare på bästa sätt är digitala eller hybrid och där hela ledjan inklusive uppmickning av högtalare ingår. Då blir det väldigt mycket som att man sitter i ett kontrollrum med lurar och spelar och lyssnar på en högtalare som är uppmickad i ett annat rum. För mig är det väldigt användbart och trevligt.
    Fast jag tycker inte baserat på schemat att de efterhärmar Marshall (dessutom: vilken? De är rätt olika). Många är ju bara hårdklippning med ett högpass innan, sen tone eller trebands-eq. Och någon vippomkopplare för att byta dioder. Det är inte att efterhärma Marshall tycker jag.

    Men det är klart, en poäng med att bara härma försteget (som är flera steg) och inte senare led som fasvändare och slutsteg är ju att de ändå finns. Men om man har en ren förstärkare och skiclar in ”preampd” dist så tror jag inte exempelvis fasvändaren märks eftersom förstärkaren ju var ren. Men det beror ju på topologin i förstärkaren och vad det är för fasvändare m.m. Jag gissar att folk inte använder såna här in i rena toppar med svinhögt på mastern liksom?

    Absolut, det finns ju jättebra emuleringar.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Råkade vara på musikaffär idag. De hade inte Suhr Riot, men väl Friedman BE-OD, som jag testade lät som dist, absolut bra såklart. Intressant att testa tight-switchen som jag var lite nyfiken på i schemat. Körde genom random 1x10 combo, lät precis som en marshall fullstack på högsta

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Råkade vara på musikaffär idag. De hade inte Suhr Riot, men väl Friedman BE-OD, som jag testade lät som dist, absolut bra såklart. Intressant att testa tight-switchen som jag var lite nyfiken på i schemat. Körde genom random 1x10 combo, lät precis som en marshall fullstack på högsta
    "The BE-OD overdrive pedal captures the tone of the now legendary Friedman BE-100 amplifier which has graced the stages of world-class musicians the world over. The BE-OD delivers authentic tube-amplifier sound from a compact pedal with the controls needed to shape your tone including volume, gain, tight, bass, treble and presence."

    Klippningen är helt symmetrisk. Friedman BE-100 verkar vara en tweakad Marshall Plexi så ... nja. Det är verkligen helt olika kretsar och samma copywriter.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.uk-electronic.de/onlines...roducts_id=941 här är ju en riktig marshall-emulering. Inte bara en dussin-dist med trebands-eq, som alla så kallade marshall in a box verkar vara.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •