Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köra DAW med stängd MBP?

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Köra DAW med stängd MBP?

    Halloj!

    Efter många år med hårdvara har jag nu återgått till en DAW (Ableton) och hårdvaru hybridsetup. Datorn styrs från Push 2 och jag har generellt inget större behov av att ha laptopen öppen efter att jag satt upp mitt set.
    I många sammanhang, både hemma, live, och i studion, vore det smidigt om datorn kunde vara stängd. Tekniskt verkar det vara lätt att lösa med Amphetamine t ex. Jag har dock läst blandade åsikter om detta pga av värmeutvecklingen och att en del Macbooks ventilerar genom tangentbordet. Jag har dock svårt att hitta exakt vilka modeller det gäller. Jag har en 15" MBP från 2014. Den går rätt varm och fläkten kör typ alltid när jag kör större liveset. Någon som har erfarenhet här? Kan jag köra datorn stängd eller är det att be om problem?

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nä Moderkortets skyddkrettsar bör ju klocka ner och i nödfall stänga av så det enda du behöver göra är att testa. Inget kommer gå sönder.


    Lite småooftopic men jag har en MAC book pro från 2012 där någonstans som blir väldigt varm och det låter som att fläkten får kämpa på ganska bra där så jag har tänkt se om man kan göra något åt saken.
    En hastig fix kan ju vara att köpa en burk tryckluft och blåsa ren fläkten och hoppas att kylflänsen blir ren.

    Jag har tänkt att öppna alltihop-. Erfarenhet från andra saker är flera. Kylpastan kan på grund av dåligheter i fabrik sitta enbart i ena hörnet , det värsta fallet och jag har sett det här av olika grad (Detta har jag sett på ett grafikkort). Det har också hänt att kylpastan av nån sämmre kvalitet så när jag bytt så har hela "datorn" fått ett helt annat beteende och vid koll med program för detta så har tempen minskat radikalt. Processorer har ju ett överklockningsläge (Turbo) som ska jobba av när det finns mycket att göra. men har man dålig kylning så blir ju detta läget strypt, ja i värsta fall så kan datorn stätta sig i underklockningssläge tills tempen gått ner.

    Du kanske kan kolla om detta är görbart manuellt i BIOS eller via något program, sänka volt/Klocka ner. (jag kan inte MAC så bra men på PC kan man så det bör gå på något sätt gissar jag).

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Toppen, tack för svar! Blir att testa helt enkelt Öppnade och blåste rent förra året vilket gjorde skillnad men kanske börjar bli dags igen. Kylpasta däremot har jag ingen koll på så det borde jag kanske se över.

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    mac är ju pilligt dock. massa små skruvar med ej vanlig fattning så man bör köpa skruvmejslar som är till för just dom skruvarna.

    är man inte van och har lite koll och lämpliga fingrar så gör det inte. Jag vet att folk gett upp på betydligt lättare prylar.

    Också sett folk som tror att dom kan, fasen kört med en tennisboll kylpasta (om man överdriver). Man ska kolla så att man vet hur "liten klick" man ska lägga dit". pastan ska inte klämmas ut över moderkortet.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-10-17, 20:40
  2. Mixer lämplig för att köra mot DAW?
    Av my03 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-08-29, 15:55
  3. Parsec på Raspberry Pi 3, går det att köra DAW?
    Av Smultronizer i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-12-31, 16:11
  4. Om man inte har en DAW men vill köra VST
    Av Modellear i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •