Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpa Mac för FW ljudkort

  1. #1
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior

    Köpa Mac för FW ljudkort

    Tar gärna emot tips.
    Har inte spelat in i dator på jättelänge. Min senaste musikdator är en MBP 2010 och har skaffat några Presonus Firestudio Project som länkas och som jag tänkte använda till den.
    Min grundtanke var att köra på den setupen och använda Studio One, vilket ju skulle kunna funka. Men nu börjar nostalgin långsamt övergå till att jag kanske inser att jag ändå behöver en aningen nyare snabbare dator och som inte är fast i High Sierra.
    Jag vill dock kunna använda så mycket jag kan av det jag har, och helst inte lägga alltför mycket pengar, jag kommer nog mest spela in hårdvara till audiospår och mixa ( kanske vågar doppa tårna i mastring ).

    Mina FW interface går att köra fram till Mojave och enligt Presonus verkar det vara smidigast att använda en Thunderbolt 2 till FW adapter om man inte har FW kontakt. Så jag har dels kollat på Mac Pro’s 2010 som är uppgraderade. Men har nog fastnat mer för senare Pro 2013 modellen då jag kan köra TB FW adapter, och dom verkar ganska snabba och mindre.
    Då till frågan Jag har ingen kolla på dom olika Pro 2013 modellerna så om jag ska leta beggat vilken modell tror ni skulle vara bra att hålla utkik efter utifrån det jag ska göra? Dom verkar kosta mellan 5-10k.
    Tar gärna emot tips på andra Macar med såklart men har redan en skärm så det vore smidigt med en skärmlös.

    Ursäkta ev otydlighet i inlägget

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För det första så finns det en tweak som gör att du kan installera Catalina. Stoppa in fullt minne, en SSD och gör så. :-)

  3. #3
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För det första så finns det en tweak som gör att du kan installera Catalina. Stoppa in fullt minne, en SSD och gör så. :-)
    Tack! Det kan vara något. Har redan maxat minnet (8gb) och en SSD.
    Det gjorde mycket.
    Har också hittat en Mac Pro 2013 12 kärnig med 64gb ram för 7500kr och det känns lite intressant med annars. Ska se vad som går att göra mer med nuvarande burk först.

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Funkar Catalina med Thunderbolt-till-Firewire verkligen?

    Jag kör fortfarande Mojave och Thunderbolt-till-Firewire (Apple) och Motu 828 mk3. Det fungerar i stort sett utan problem. Det händer enstaka gånger att systemet kraschar om jag drar ur sladden. Så har det alltid varit även på FW-tiden vill jag minnas. Men jag kör en MacBook Pro 2016, inte stationärt, fast det bör ju inte vara någon funktionell skillnad vad gäller Thunderbolt till Firewire.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    För att inte måla in dig i ett firewire-hörn.
    Idag får du ett proffsljudkort för 2000:- typ Focusrite Scarlett

  6. #6
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar Catalina med Thunderbolt-till-Firewire verkligen?

    Jag kör fortfarande Mojave och Thunderbolt-till-Firewire (Apple) och Motu 828 mk3. Det fungerar i stort sett utan problem. Det händer enstaka gånger att systemet kraschar om jag drar ur sladden. Så har det alltid varit även på FW-tiden vill jag minnas. Men jag kör en MacBook Pro 2016, inte stationärt, fast det bör ju inte vara någon funktionell skillnad vad gäller Thunderbolt till Firewire.
    Jag glömde skriva att jag tänkt köra Mojave, tror det var det sista OSX som stöder mina ljudkorts drivisar.

  7. #7
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att inte måla in dig i ett firewire-hörn.
    Idag får du ett proffsljudkort för 2000:- typ Focusrite Scarlett
    Ja usch, är ganska bra på krångla till det, grejen är att jag har 24 in och 16 ut med nuvarande setup. Men det går väl förmodligen att få till inte alltför dyrt med nyare kort med… Ska nog kolla en vända till på modernare kort. Kanske något med adat skulle kunna vara enklare.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du har 24 in och 16 ut och ... varför ändra på något alls då? Det är ju grymt.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    MacPro 2013 har firewire så där behöver du ingen adapter:
    https://lowendmac.com/2013/mac-pro-2013/

    Vad jag kan se finns det ingen senare MacPro du kan köra. Sedan tog det 6 år innan nästa kom och den har minimum 10.15 (Catalina) som OS.
    https://everymac.com/systems/apple/m...019-specs.html

    Men det finns ju Macmini och MacBook som alternativ. Om du vill ha massiv kapacitet tror jag som Firechild att det är bättre att satsa på en ny dator. En Macmini med M1 lär väl klå en MacPro 2013 tänker jag?

Liknande ämnen

  1. Köpa ny mac för musik
    Av Hemulen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2021-05-08, 17:58
  2. Måste man ha ljudkort för latency till MAC?
    Av Roboboi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-05, 15:49
  3. Ljudkort enbart för Mac, varför ?
    Av Haplo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 10:29
  4. Köpa externt ljudkort... vet för lite, hjälp!
    Av s_amuel i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •