Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Thunderbolt/USB-C eller traktor USB till Apple Silicon?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Thunderbolt/USB-C eller traktor USB till Apple Silicon?

    Har fortfarande inte kommit mig för att skaffa en Apple Silicon och vet nu att mitt nuvarande ljudkort (Motu 828 mk3 FW) inte kommer bli kompatibelt. Alltså dags att ta höjd för att skaffa nytt.

    Jag hade som ide att skaffa uppföljaren Motu 828es, men den har inte varit tillgänglig på marknaden på mycket längre. Börjar undra om den dragits tillbaka eller om det är någon unik komponent som drabbats av halvledarkris. Det verkar rätt kört.

    Det närmsta som finns tillgängligt - fast klart dyrare - som liknar mina behov (framförallt minst 2 adatingångar) är RME UFX II. Men den har en gammal USB2-kontakt, det känns lite sådär. Vågar man lita på så gammal USB måntro?

    Jag noterar att (ännu dyrare) UFX III har en sådan där klumpig USB3-ingång, är det samma sak som USB-C, eller är det också minst en generation äldre standard?

    Sedan fattar jag inte om det är någon egentlig skillnad på det som kallas Thunderbolt men som körs i USB-C kontakter och "äkta" USB-C. MOTU 828es har dessutom den gamla thunderboltkontakten... Jäkla djungel...

    Var skall man egentligen lägga ribban för 10 års säker drift bland alla dessa standarder? Man vill ju in te sitta med nästa års firewire i knät.

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag grubblar lite över samma, eller liknande, problem i den här tråden: https://www.99musik.se/showthread.ph...n-som-använder

    Sen dess gav jag upp Thunderbolt och har kört USB2 sen i feb/mars i år. Massor av in och ut. Noll problem så här långt.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag grubblar lite över samma, eller liknande, problem i den här tråden: https://www.99musik.se/showthread.ph...n-som-använder

    Sen dess gav jag upp Thunderbolt och har kört USB2 sen i feb/mars i år. Massor av in och ut. Noll problem så här långt.
    Vilket interface skaffade du?

    Hittade denna video från RME som kanske gör att man kan oroa sig lite mindre:
    https://rme-audio.de/rme-usb-technology.html

    Jobbigt att byta ljudkortsupplägg när man är inkörd och RME är dyrare men MOTU verkar ju inte leverera längre så...

  4. #4
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Motu 828 mk3 FW funkar med M1 och senaste OS. Dock så finns det risk för kommande OS att stödjet för FW upphör helt.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket interface skaffade du?

    Hittade denna video från RME som kanske gör att man kan oroa sig lite mindre:
    https://rme-audio.de/rme-usb-technology.html

    Jobbigt att byta ljudkortsupplägg när man är inkörd och RME är dyrare men MOTU verkar ju inte leverera längre så...
    Se mitt sista inlägg i den tråden

  6. #6
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Är det nytt nytt som gäller endast? Hursomhelst har jag ett Presonus Quantum 2626 som funkar helt OK här Det kan ibland vara lite osams med macOS, specifikt när jag låter mac:en (MacBook Pro M1 Pro) gå i viloläge (kraschar då.. känt problem tror jag). Men om jag är noga med att inte ha igång ljudkortet när jag lämnar datorn eller stänger locket så händer det aldrig. Nämner eftersom det är relativt billigt jämfört med RME etc och har 2X ADAT och S/PDIF för 26 ingångar totalt. Och thunderbolt 3 över USB-C, så inga adaptrar krävs.

    Om inte det funkar, vad är dina behov utöver just 2x ADAT?

  7. #7
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se mitt sista inlägg i den tråden
    Motugrejer...
    Jag vill enbart ha något i stil med 828 men det är helt kört för närvarande verkar det. Kanske hoppar över till RME.

    Såg att UFX+ har thunderbolt men enligt deras egen video spelar det ingen roll, jämfört med dem med enbart USB. UFX+ är vad jag förstår discontinued.

  8. #8
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Är det nytt nytt som gäller endast? Hursomhelst har jag ett Presonus Quantum 2626 som funkar helt OK här. Det kan ibland vara lite osams med macOS, specifikt när jag låter mac:en (MacBook Pro M1 Pro) gå i viloläge (kraschar då.. känt problem tror jag). Men om jag är noga med att inte ha igång ljudkortet när jag lämnar datorn eller stänger locket så händer det aldrig. Nämner eftersom det är relativt billigt jämfört med RME etc och har 2X ADAT och S/PDIF för 26 ingångar totalt. Och thunderbolt 3 över USB-C, så inga adaptrar krävs.

    Om inte det funkar, vad är dina behov utöver just 2x ADAT?

  9. #9
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nytt nytt som gäller endast? Hursomhelst har jag ett Presonus Quantum 2626 som funkar helt OK här Det kan ibland vara lite osams med macOS, specifikt när jag låter mac:en (MacBook Pro M1 Pro) gå i viloläge (kraschar då.. känt problem tror jag). Men om jag är noga med att inte ha igång ljudkortet när jag lämnar datorn eller stänger locket så händer det aldrig. Nämner eftersom det är relativt billigt jämfört med RME etc och har 2X ADAT och S/PDIF för 26 ingångar totalt. Och thunderbolt 3 över USB-C, så inga adaptrar krävs.

    Om inte det funkar, vad är dina behov utöver just 2x ADAT?
    Tack för tipset. Jag går nog inte under "under" Motunivån och just Presonus och jag är inte kompisar alls längre på grund av tidigare osämja.
    Egentligen har jag ett 3x 8in/8ut-uppläg så helst ett interface med analogt för den sista 8in/8ut. Det kan ju gå att lösa med ännu fler adat in/ut då jag har överskott av sådana burkar men det är ju rätt sällsynt med interface som har mer än 2x2 adat. Sedan har jag gärna någon dedikerad analog ut för monitor/lurar för att inte trassla in det i "stageboxarna". Jag såg dock att RME har ett Digiface för adat. Vad jag förstår har den inte TotalmixFX dock. Jag vill helst ha en lyssningsmixer med DSP-effekter, särskilt expander/gate så man inte hela tiden måste muta gamla brusiga maskiner. Men det är ju en extremt prisvärd lösning annars. Hmm....
    Senast redigerat av Oortone den 2023-08-18 klockan 13:51. Anledning: stvafel

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jo, klart RME Digiface har totalmix.
    https://rme-audio.de/digiface-usb.html

    "Like all the latest RME interfaces, the Digiface USB also includes the powerful digital real-time mixer TotalMix FX."

    Nackdelar:
    - Ingen av/på knapp.
    - Inget volymvred för hörlurar
    - USB ingång på framsidan!

  11. #11
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, klart RME Digiface har totalmix.
    https://rme-audio.de/digiface-usb.html

    "Like all the latest RME interfaces, the Digiface USB also includes the powerful digital real-time mixer TotalMix FX."

    Nackdelar:
    - Ingen av/på knapp.
    - Inget volymvred för hörlurar
    - USB ingång på framsidan!
    Samtidigt på Thomann:
    "TotalMix Software: 2244 Channel mixer with 46 bit internal resolution (without DSP effects)"

    ...även på en del av RME:s sidor står det enbart "TotalMix" men det är väl slarv. Du har helt rätt.
    Bra tips på nackdelar, ingen som bör vara extremt problematisk för mig då jag har en extern monitorcontroller. Bra att ha ett lite billigare alternativ när jag skaffar en Apple Silicon. Jag behöver inte ens böka om i studion. Den gamla 828:an blir ett tredje adatinterface helt enkelt.

    Såg att man kan köra en Arc-remote om man vill dessutom. Nice.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-08-18 klockan 14:13.

  12. #12
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset. Jag går nog inte under "under" Motunivån och just Presonus och jag är inte kompisar alls längre på grund av tidigare osämja.
    Egentligen har jag ett 3x 8in/8ut-uppläg så helst ett interface med analogt för den sista 8in/8ut. Det kan ju gå att lösa med ännu fler adat in/ut då jag har överskott av sådana burkar men det är ju rätt sällsynt med interface som har mer än 2x2 adat. Sedan har jag gärna någon dedikerad analog ut för monitor/lurar för att inte trassla in det i "stageboxarna". Jag såg dock att RME har ett Digiface för adat. Vad jag förstår har den inte TotalmixFX dock. Jag vill helst ha en lyssningsmixer med DSP-effekter, särskilt expander/gate så man inte hela tiden måste muta gamla brusiga maskiner. Men det är ju en extremt prisvärd lösning annars. Hmm....
    Nä jag vet inte om jag gillar Presonus heller egentligen. Står ut, närmare. Men billigt är det. Har haft dålig erfarenhet av deras support m.m.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Fick mejl från MOTU:

    "Thank you for reaching out! The 828es has been affected by the international chip shortage going on; It hasn't been discontinued. I'm afraid I do not have an ETA to provide at this time."

    Kanske värt att vänta, jag är ju inkörd på Motu även om jag nu blev lite sugen på RME. TotalMixFX verkar helt klart som den bästa ljudkortsmixern tycker jag.

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag kör UFX+, och precis i linje med min erfarenhet av USB funkar det mycket bättre på TB. Samma kort på samma dator (Mac M1 Max). USB funkar förvånansvärt bra, men rätt vad det är får jag en xrun mitt i inspelning. Händer även på uppspelning. Samma sak har aldrig hänt med TB.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motugrejer...
    Jag vill enbart ha något i stil med 828 men det är helt kört för närvarande verkar det. Kanske hoppar över till RME.

    Såg att UFX+ har thunderbolt men enligt deras egen video spelar det ingen roll, jämfört med dem med enbart USB. UFX+ är vad jag förstår discontinued.

  15. #15
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör UFX+, och precis i linje med min erfarenhet av USB funkar det mycket bättre på TB. Samma kort på samma dator (Mac M1 Max). USB funkar förvånansvärt bra, men rätt vad det är får jag en xrun mitt i inspelning. Händer även på uppspelning. Samma sak har aldrig hänt med TB.
    Enligt vad jag nu läst mig till så skall Thunderbolt belasta CPU:n mindre. Spelar säkert mycket lite i 99 fall av 100 men så är det den där 100 gången som du nämner. Men RME verkar ju slutat med Thunderbolt till skillnad från en del andra. Tror jag väntar på 828es istället.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, klart RME Digiface har totalmix.
    https://rme-audio.de/digiface-usb.html

    "Like all the latest RME interfaces, the Digiface USB also includes the powerful digital real-time mixer TotalMix FX."

    Nackdelar:
    - Ingen av/på knapp.
    - Inget volymvred för hörlurar
    - USB ingång på framsidan!
    Ajaj... såg just detta:
    https://www.rme-audio.de/files/downl...otalMix-FX.pdf
    "without DSP Effects"

    TotalMixFX är TotalMixUtanFx för Digiface!
    Vad jag förstår klarar den inget standalone mode heller, i vart fall inte möjligt att byta inställningar utan dator.
    Eller?
    Attans, jag som trodde jag hade en riktigt smart lösning på gång.

  17. #17
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    - Totalmix är själva mixer-programvaran för RME's alla kort. Verkar ha döpts om till Totalmix FX trots att vissa som ex Digiface USB saknar FX.
    - FX finns i olika form för vissa kort. Exempelvis vissa har DSP inbyggt (Som ditt Motu 828). Personligen avskyr jag sådant. FF800 har inget sådant tjafs alls.
    - Nej. Digiface USB kan inte köras stand alone utan dator.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Totalmix är själva mixer-programvaran för RME's alla kort. Verkar ha döpts om till Totalmix FX trots att vissa som ex Digiface USB saknar FX.
    - FX finns i olika form för vissa kort. Exempelvis vissa har DSP inbyggt (Som ditt Motu 828). Personligen avskyr jag sådant. FF800 har inget sådant tjafs alls.
    - Nej. Digiface USB kan inte köras stand alone utan dator.
    OK, tack. Det är rätt svårt att utläsa de här sakerna på RME:s hemsida.
    Hur är det med "monitormix" via TotalMixFX på Digiface, är det low latency i alla fall (d.v.s. kortet sköter det) eller skall det in i datorn och vända? Eftersom det inte funkar utan dator så är det lite oklart om det är en DSP-mix på kortet eller om det sker i dator.

Liknande ämnen

  1. Thunderbolt till USB B Micro?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-10-11, 10:43
  2. Thunderbolt hane till usb hane?
    Av IsidorNyqvist i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-09, 07:13
  3. USB Thunderbolt bryderier
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-05-30, 21:19
  4. billigt, prisvärt usb (eller thunderbolt) midi interface?
    Av Funkenteller i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •