Hej alla,

tänkte be om lite hjälp. Jag använder smärtfritt Snoize (jag har Mac) för att föra över .syx filer med ljud mellan min dator och mina olika synthar. Nu skulle jag vilja köpa några ljudbibliotek till min Korg M3R som endast kan levereras i formatet SMF (midi). Jag har ingen "sequencer" som kan spela filen till M3R; förutom då ev. min DAW.

Isolerat ser min set-up ut så här:
Macbook => usb-c => ESI M8Uex midi interface => 5-pin DIN midi => Midi Solutions T8 Thru => 5-pin DIN midi => Korg M3R

Är det någon här som kan ge mig en crash course:

1 I Studio One - hur gör jag för att "spela upp" en SMF midi-fil till just "Korg M3R" [och alltså inte till någon av alla de andra syntharna i samma setup]?

2 Vid en snabb googling verkar det inte vara självklart att man kan konvertera en SMF 1:1 till .syx. Om detta stämmer är det risk att ljuden inte spelas upp korrekt; eller kanske inte alls [efter att ha skickat en .syx fil till synthen; som först är konverterad från SMF]?

3 Om det går att konvertera 1:1 - har du ett förslag på program (helst i mac - så jag slipepr riva min setup) som kan användas?

Stort tack på förhand,
Nicklas