Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Loopa piano?

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Loopa piano?

    Halloj,

    Har en spelning om några veckor där jag tänkte spela en del på ett akustiskt piano. Musiken kräver dock loopande. Att loopa pianot i sig känns inte så knepigt med en uppmickning osv, vilket jag ändå kommer vilja göra för effekter. Det jag dock är undrar är hur problematiskt det kommer bli med det ouppmickade ljudet vid loopande. Kommer det låta konstigt vid byte mellan spelande och loopen?

    För kontext så är spelningen på Bio Bristol i Sundbyberg som är hyggligt stor.

    Jag antar att det enklaste hade varit ett digitalt piano/rejäl midikeyboard av något slag men det har jag inte så det alternativ jag har är ett Rhodes 88 (vilket är det jag repar med) men jag hade helst inte velat släpa med det då det väger som tusan.

    /Max

  2. #2
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Bästa är nog att testa någon annanstans om du känner någon med piano i repan så du kan dra på en del. Tråkigt tips, men är nog jävligt givande om du lyckas. Känns som en typisk grej där det är svårt att förutsäga hur det kommer kännas och låta.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa är nog att testa någon annanstans om du känner någon med piano i repan så du kan dra på en del. Tråkigt tips, men är nog jävligt givande om du lyckas. Känns som en typisk grej där det är svårt att förutsäga hur det kommer kännas och låta.
    ja det är ju naturligtvis rätt svar! Såvitt jag vet har ingen piano i repan men jag ska till lokalen innan, ska se om jag kan göra ett test då.

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Vill minnas att Fippe gjorde det där på Mejeriet i Lund och det var inget konstigt, men ja man måste nog känna in vad som funkar och inte. Annars är det rätt lätt att hyra ett Nord Stage eller liknande för några hundra, hyr/lånar ut mitt då och då till turnerande band.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hur ser arret ut? En idé är att spela akustiskt, vräka på med effekter och sedan dra ned på dessa så loopen hörs. Ska du växla loop/live blir det lite väl råddigt dock...

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har ett hohner pianet som du kan få låna. Den plockade dock upp rätt mycket störningsljud senast jag testade den. Kan testa om jag får den att låta ok i helgen om det är intressant?

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Bra förslag!

    @Kotten hyra är absolut en möjlighet men känns så synd att hyra ett piano om det finns ett akustiskt

    @Hasse det är definitivt en idé. Jag kommer huvudsakligen lira in loopar som kommer ligga med sen och spelas över med andra instrument så det skulle kunna fungera. Det är ju någorlunda lätt att testa på rep också innan.

    @Särkvark det är väldigt generöst erbjudande! Om jag inte missminner mig saknar det sustain? Även om det är lockande så tror jag att jag ska kika på andra lösningar i första hand, framförallt för att jag aldrig spelat på ett pianet. Jag tackar och bockar och återkommer om det skulle bli aktuellt

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Stämmer att det inte finns sustainpedal

  9. #9
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ska det vara för approachens skull skulle jag köra Rhodes (eftersom du redan har ett… dock inget man tar under armen) och om det bara handlar om ljudet av ett keyboard skulle jag köra en synth eller datorn med mjukvaruinstrument. Men att se någon uppträda handlar ju om upplevelse och då är ju riktiga instrument en del av den upplevelsen.

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ideala i det här fallet hade ju varit ett Yamaha CP-60/70/80 för att slippa kompromissa mellan akustiskt pianoljud eller elektronisk direkt förstärkning. Rhodes och Pianet låter fint, men knappast som akustiskt piano.

  11. #11
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska det vara för approachens skull skulle jag köra Rhodes (eftersom du redan har ett… dock inget man tar under armen) och om det bara handlar om ljudet av ett keyboard skulle jag köra en synth eller datorn med mjukvaruinstrument. Men att se någon uppträda handlar ju om upplevelse och då är ju riktiga instrument en del av den upplevelsen.
    Ja alltså dator och synth kommer jag ha med men den kommer jobba annat så enklaste lösningen vore jo såklart en midikeyboard till datorn. Mer stämningsfullt med piano eller Rhodes dock

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ideala i det här fallet hade ju varit ett Yamaha CP-60/70/80 för att slippa kompromissa mellan akustiskt pianoljud eller elektronisk direkt förstärkning. Rhodes och Pianet låter fint, men knappast som akustiskt piano.
    Nej piano och Rhodes ger ju väldigt olika feeling. I sammanhanget hade jag dock varit nöjd med bägge så ur den aspekten hade båda gått bra. CP-60/70/80 hade ju förstås varit dröm

    Jag får testa på plats helt enkelt och annars är Rhodes en väldigt bra nödlösning. Måste bara hitta någon som är villig att hjälpa till att bära ner det från lägenheten till bil hehe!

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vart bor du?

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart bor du?
    Hammarbyhöjden men om det blir aktuellt ska jag nog kunna få med någon på att bära det haha!

  14. #14
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja det är ju naturligtvis rätt svar! Såvitt jag vet har ingen piano i repan men jag ska till lokalen innan, ska se om jag kan göra ett test då.
    Ja, det är så klart ännu bättre att testa på stället. Fråga Bristol om du har möjlighet att gå dit och prova när det inte är öppet! Är de sjyssta är det lugnt.

Liknande ämnen

  1. Loopa AKAI S2000
    Av mgrunditz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-12-14, 10:33
  2. midiphy LoopA
    Av readyletsgo i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-10-21, 09:52
  3. Loopa clip utan att warpa?
    Av kotten i forum Ableton
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-05-23, 09:25
  4. Loopa sång i sessionview går det?
    Av Museo12 i forum Ableton
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 09:14
  5. Loopa samplingar (auto lloop)
    Av PEK i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •