Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Hur får jag bort röklukt?

  1. #1
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran

    Hur får jag bort röklukt?

    Har hämtar upp en synth som stått i en studio som sades vara rökfri, men när jag kommit hem och kör näsan i synthen så känner jag en röklukt.

    Hur får man bäst bort sådan lukt? Kan ju inte precis bada den i ättika.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej men ättika i glas och synt i tight utrymme så löser det sig.

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ja suck , rökare fattar inte hur jävla mycket den där total idiotiska sysselsättningen ställer till med och att ingen annan ska märka av det
    Börja med att torka av allt med en balja med nån droppe ph neutralt diskmedel, Allt ! Undersida, in i skrymslen med topps. kabeln.

    När du har torkat allt, byt vatten och gör det en gång till men mer gnuggande med fiberduk.

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Tack för tipsen. Får prova det.

    Problemet är väl att rökare själva inte känner det då luktsinnet dämpats. Och vi som aldrig har rökt känner av det direkt.

  5. #5
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Jag köpte en Voyager för längesen som bott i en nedrökt studio, och det löste sig rätt bra.
    Min lösning var dels att rengöra den ordentligt, både invändigt och utvändigt, och få bort allt damm.
    Jag köpte Yocoair och gnuggade träytorna och panelerna ordentligt med detta (det tycktes funka bra).
    Sedan slog jag in den med ett par glas ättika i en presenning i några dagar/någon vecka.
    Efter dessa åtgärder var det inte längre ett problem - kunde kanske anas om en bokstavligen tryckte näsan mot den, att jämföras med innan behandling, då hela rummet luktade askfat.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mmm och på mig så är ju inte lukten problemet utan ämnena och kan bli sjuk även om man inte ens känner lukten så vilket rökare inte fattar och en del tror det är en jäkla debatt. Min sjukdom är inte en debatt och jag ska inte behöva förklara något.

    Ja du kan nog få bort mycket av det och en del försvinner ju med tid, prova med det förslagna och i värsta fall får du kanske montera isär. Mängden lär ju sitta på ytan utåt men.

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Nu står den på vädring i bakluckan på bilen och bilen är vänd så att inte solen eller grannarna ser den

    Ska se om jag hittar någon trasa jag kan offra. Hur ställer ni er till såpa? Är det no-no?

  8. #8
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Kan rätta mig själv och berätta att såpa lämnar ett fettlager (enligt min fru) så jag kollar på Yes-flaskan för att se om det är pH-neutralt.

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nä inte alls. Det har ph10

    Nikotin är ett fett så du ska ha något som löser fett, effektivast är Yes. Det är ph neutralt och därför snällast mot ytorna så det är det du ska använda först innan du gör något annat och så fort du kan. Det finns andra produkter på marknaden som är till för nikotin men säg går du in i en målabutik så får du förmodligen tag på ett medel som samtidigt etsar ytan och det är det sista du vil (eller i nödfall ett sista försök).

    Andra medel försöker bara dölja lukten men gör inget åt problemet.

    Det är bara vatten och diskmedel som gäller.

    Därefter tid.

  10. #10
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Bra vi tar upp detta.
    Har glömt och fråga om den varit i ett rökigt ställe när jag köpt saker.

    Är det extremt och synten/prylen inte är ovanlig hade jag bara skippat köpet eller om jag fått den skickad, sålt den igen och köpt en som inte luktar.

  11. #11
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Hade en virus som luktade satans så mycket rök. Jag skulle nog vilja påstå att det går bort med tiden.

  12. #12
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Röklukt bildas för att partiklarna är kvar på och i maskinen som luktar. Precis som du är på gång att göra, gnugga rent den ett par gånger med vatten och milt rengöringsmedel så kommer det hjälpa mycket. Öppna upp och kolla ifall det finns damm inuti. Rökpartiklarna sätter sig i dammet.

    Med tiden finns det inte lika mycket partiklar kvar att ge ifrån sig, så röklukt försvinner naturligt, men beroende på hur illa det är så kan det ta lång tid.

  13. #13
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Nikotin och dess derivat används ju som vårt vanligaste bekämpningsmedel så hälsosamt är det knappast. Dock är det inte främst nikotin som ger den karakteristiska lukten, det är många ämnen som bidrar där amylmerkaptan (olöslig i vatten) tycks vara den viktigaste:
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32801155/

  14. #14
    klonqs avatar
    Veteran
    Vart har världen tatt vägen när instrument inte får lukta rök längre. Är ett instrument en status symbol? Gör musik, precis som rökarna.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har en ozongenerator du kan låna. Det ihop med ättikssprit på vida fat i slutet rum gör underverk på allt surt och oljigt.

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ozongenerator är ju super.

  17. #17
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart har världen tatt vägen när instrument inte får lukta rök längre. Är ett instrument en status symbol? Gör musik, precis som rökarna.
    Att saker luktar rök har inget med status och göra alls.
    Många tycker det är obehagligt med röklukt, som t ex jag. Andra får fysiska problem av rök/nikotin, som t ex modellear.

  18. #18
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att saker luktar rök har inget med status och göra alls.
    Många tycker det är obehagligt med röklukt, som t ex jag. Andra får fysiska problem av rök/nikotin, som t ex modellear.
    Nä visst.

  19. #19
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hade samma problem med en gitarr, luktade väldigt starkt. Skulle inte rekommendera ättika, all mekanik började ärga, blev alldeles grönt efter ett tag. Tvätt med lämpliga medel var det enda som hjälpte. Men den luktar fortfarande en del, 6-7 år senare…

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en ozongenerator du kan låna. Det ihop med ättikssprit på vida fat i slutet rum gör underverk på allt surt och oljigt.
    Har hört att det förstör plast? Blir spröd och bräcklig.

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Fat med bikarbonat är ett annat generellt ”ta bort lukt” knep. Precis som ättika gäller små slutna rum. Jag har betvingat gamla kylskåp med bikarbonat där fatet stått i kylskåpet flera dygn!
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-08-13 klockan 17:23.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade samma problem med en gitarr, luktade väldigt starkt. Skulle inte rekommendera ättika, all mekanik började ärga, blev alldeles grönt efter ett tag. Tvätt med lämpliga medel var det enda som hjälpte. Men den luktar fortfarande en del, 6-7 år senare…

    - - - Uppdaterad - - -



    Har hört att det förstör plast? Blir spröd och bräcklig.
    Tror tricket är måttlighet. 30-60min i ett vanligt rum, tar bara flyktiga ämnen och inte dom fasta. Folk som kört dom timvis i bilar t.ex får helt oxiderade ytor. Alla syror har ju den effekten mer eller mindre.

  22. #22
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Fick ett tips på Reddit att lägga synthen i en sopsäck och lägga in små ziploc-påsar med malet kaffe i och låta de små påsarna vara öppna. Ska tydligen fungera det med — om de inte försöker trolla mig.

  23. #23
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Den luktar bättre efter första vändan med en trasa fuktad med varmt vatten.

    Ska köra ett varv till senare ikväll. Så det går nog att få ordning på den här.

    Men det var inte meningen att det skulle bli en tråd om rökning och trist stämning. Vi är alla olika och jag vill att mina instrument är i gott skick helt enkelt. Men jag använder dem och jag gör musik med dem — jag har dem inte i en glasmonter.

  24. #24
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror tricket är måttlighet. 30-60min i ett vanligt rum, tar bara flyktiga ämnen och inte dom fasta. Folk som kört dom timvis i bilar t.ex får helt oxiderade ytor. Alla syror har ju den effekten mer eller mindre.
    Aha, så kan det vara, hade den i flera dygn. Med en skål ättika i caset dessutom.

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick ett tips på Reddit att lägga synthen i en sopsäck och lägga in små ziploc-påsar med malet kaffe i och låta de små påsarna vara öppna. Ska tydligen fungera det med — om de inte försöker trolla mig.
    Inte omöjligt att kaffe funkar - det är ett klassiskt trick för att få bort t.ex. sillukt från en glasburk, man häller helt enkelt en näve kaffepulver i och låter det stå ett tag med locket på.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Självklart ska man inte ställa apparaturen i ett rum och åka på semester när det kanske ska köras en halvtimme eller timme

    Naturgummi och nylon är det som inte klarar Ozon. Alla andra plaster har bra tålighet.

  27. #27
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Jag har använt Biltemas luktborttagare med bra resultat. Röklukten försvann helt från en Studiologic sl88 Grand efter en noggrann rengöring med det här. Men då tvättade jag även insidan och alla tangenter för sig.

    https://www.biltema.se/hem/stadning/...RoCUzAQAvD_BwE

  28. #28
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en ozongenerator du kan låna. Det ihop med ättikssprit på vida fat i slutet rum gör underverk på allt surt och oljigt.
    Ozongenerator och elektronik är ingen höjdare av olika anledningar, men en kortare session gör nog inte så mycket skada.

  29. #29
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har använt Biltemas luktborttagare med bra resultat. Röklukten försvann helt från en Studiologic sl88 Grand efter en noggrann rengöring med det här. Men då tvättade jag även insidan och alla tangenter för sig.

    https://www.biltema.se/hem/stadning/...RoCUzAQAvD_BwE
    Riktigt bra tips. Tackar! Blir nog en sådan flaska med. Kan vara bra att ha vid flera andra tillfällen med.

    Sen när det gäller doft och lukt så har jag en förmåga att inte känna att något luktar instängt/förråd. Arméns förrådstält känner jag, men frun kan ibland påpeka att det är en lukt från nytvättade kläder som hon säger är aningen sur. Jag känner den inte alls, men förstår att jag ska ta fram ättiksprit och köra en tom maskin för att skölja ur det och få bort det. Vi är alla olika helt enkelt.

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag misstänker att den där från biltema är samma som denna jag använt nån gång: https://www.clasohlson.com/se/Luktbo...coair/p/34-259

    Den lämnar typ vitt pulver kvar, inget som fastnar men bra att veta, gör man som Gaston och tvättar av sen är det ju inga problem.

    Sen ja det är verkligen personligt. Röklukt har jag i princip aldrig problem med men just den där sura eller unkna förråds (det är väl lite mögel helt enkelt) känner jag ofta först av alla och tycker särskilt på maskiner kan den vara svår att bli av med. Hade själv en Alesis Ion från nån som jag blev lite illamående av att sitta vid. Gamla kläder och särskilt handdukar som inte torkat med en gång.. blir lite förbluffad hur folk som har det rent och fräscht hemma i övrigt kan ha såna handdukar framme men ja, alla är olika!

  31. #31
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Vad tråkigt. Kan glädja dig med att vit rök som luktar bakelit från musikutrustning luktar ännu värre och svårare att åtgärda då det inte bara är lukten som är problemet så att säga. Been there a few times …

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är det ingen som har sagt det uppenbara än? Börja röka själv så struntar man om det luktar eller inte.

    Skämt åsido, jag förstår helt att man inte vill ha röklukt på saker, den som någon gång har varit inne i ett rökrum som använts i många år glömmer aldrig den lukten.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det ingen som har sagt det uppenbara än? Börja röka själv så struntar man om det luktar eller inte.

    Skämt åsido, jag förstår helt att man inte vill ha röklukt på saker, den som någon gång har varit inne i ett rökrum som använts i många år glömmer aldrig den lukten.
    Lärarrummet... Surt kaffe glömt och bränt på bryggaren, och en Lützendimma av Blend... Tvi vale!

  34. #34
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lärarrummet... Surt kaffe glömt och bränt på bryggaren, och en Lützendimma av Blend... Tvi vale!
    Missade kolla i lärarrummet när jag kollade efter syntar under skoltiden. Såg kanske inte dem för Lützendimman av Blend. Skulle det stått ett gammalt Moog Modularsystem eller en Arp 2500 och skräpat där i ett hörn hade jag ändå haft visst överseende med röklukten från synten.

  35. #35
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mmm lukten av stencil

  36. #36
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag köpte också en Minimoog Voyager och hela huset stank rök dagen efter!
    3-5 dagar och ungefär lika många varsamma putsningar med fiberduk som var fuktad med Yocoair, med några dagliga ”sprut i luften” runt maskinen var receptet. Den var luktfri på knappt en vecka, trots att det var min svåraste patient hittills. Träsyntar håller röklukten mest, tyvärr.. Men idag, 8 år senare så är den fortfarande helt luktfri.

    Köp Yocoair på sprayflaska, det är absolut bäst och fixar biffen!

  37. #37
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp Yocoair på sprayflaska, det är absolut bäst och fixar biffen!
    Tack för det tipset!

  38. #38
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lärarrummet... Surt kaffe glömt och bränt på bryggaren, och en Lützendimma av Blend... Tvi vale!
    Och efter en lunchrast i lärarrummet så frågar SO läraren 20cm från min näsa om jag behöver hjälp…

  39. #39
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vår religionslärare fyllde hela klassrummet med lukt av tobackstjära Allså att lukta i en skorsten luktade minde och många gånger bättre, vilket var en del av alla akiviteter man hade under uppvåxten

  40. #40
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte en Elektron-burk som var vädigt inrökt en gång. Den gula hinnan på den lackade plåten var TJOCK. Som tur är tål Elektrons burkar vädigt mycket. En rejäl rengöring med T-röd, så var burken som ny. Ett mer delikat instrument är naturligtvis inte lika lätt att göra rent.

    Men om materialet tål etanol så rekommender jag detta rengöringsmedel. Tensider som Yes funkar egentligen bara om man också tillsätter vatten, och det är inte optimalt med vissa material.

  41. #41
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allså att lukta i en skorsten luktade minde och många gånger bättre, vilket var en del av alla akiviteter man hade under uppvåxten
    Vadå? Lekte ni tomtenissar? Jag gjorde en hel del under min uppväxt som jag är tacksam att mina barn inte tagit efter (vad jag vet), men lukta i skortstenar är inte något jag har på min meritlista.

  42. #42
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en Elektron-burk som var vädigt inrökt en gång. Den gula hinnan på den lackade plåten var TJOCK. Som tur är tål Elektrons burkar vädigt mycket. En rejäl rengöring med T-röd, så var burken som ny. Ett mer delikat instrument är naturligtvis inte lika lätt att göra rent.

    Men om materialet tål etanol så rekommender jag detta rengöringsmedel. Tensider som Yes funkar egentligen bara om man också tillsätter vatten, och det är inte optimalt med vissa material.
    Jag håller med, om det går så använder jag alltid etanol för att få bort olika beläggningar.

  43. #43
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med, om det går så använder jag alltid etanol för att få bort olika beläggningar.
    +1

Liknande ämnen

  1. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2016-10-11, 18:53
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 22:48
  3. Hur får jag till virveln?
    Av Moogmannen i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 19:13
  4. Hur får jag ett gitarrljud jag är nöjd med?
    Av Lofi i forum Stränginstrument
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •