Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Jäääääättelång USB-kabel (för MIDI)

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Jäääääättelång USB-kabel (för MIDI)

    Jag stuvar om i musikrummet och skulle behöva en USB-kabel på 6-8 meter, för MIDI. USB-standarden säger att maxlängden för en (icke aktiv) kabel är 25 meter, så det borde ju vara lugnt. Men man vet ju aldrig...

    Har ni några erfarenheter av såna längder? Tips på bra kablar i såna längder, som inte kostar skjortan?

  2. #2
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    T.ex. den här (som iofs är längre än nöden kräver): https://cdon.se/hemelektronik/deltac...CABEgLqVvD_BwE

  3. #3
    zordid
    zordid är inte uppkopplad
    zordids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har haft problem med kablar >5m till skrivare..
    Inte provat på någon annan produkt än just skrivare, fick köra med någon usb-rj45 konverter med ström till dessa. Men det är typ 15-20år sedan jag gjorde detta.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    OK. Ja, även om det enligt standarden ska funka med 25 m passiv, så har jag inte lyckats hittat nån över fem meter på "vanliga" ställen som Dustin, Webhallen etc och det finns väl skäl till det. Den där 10 meterskabeln jag länkade till är aktiv, vilket jag antar innebär att den drar ström, men det verkar inte krävas extern matning, så jag antar att den tar strömmen från USB-porten?

  5. #5
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag har fyra stycken USB-kablar av olika längder (varav en på 8 meter) från Supra och jag köpte de första för över 10 år sedan. Har aldrig haft något strul med dem och de är passiva, men de är ju inte direkt billiga.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1191678

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    OK, tack för tipset! Nej, inte så billiga, men att du har bra erfarenhet av dem känns betryggande. Och bättre att lägga 650 kr på nåt som funkar, än 200 på nåt som bara kanske funkar.

  7. #7
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, tack för tipset! Nej, inte så billiga, men att du har bra erfarenhet av dem känns betryggande. Och bättre att lägga 650 kr på nåt som funkar, än 200 på nåt som bara kanske funkar.
    Du kan ju också köra en aktiv USB-hub där du sen tar ut en "kortare" kabel ifrån. Så gör jag själv.
    Så kanske 2-5m kabel till hub och sen 2-5m till.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    However, in case you are using a 1.0/1.1 USB host and device, there are limits to the maximum length of the cable. The limit for USB 1.0/1.1 cable length is 3 meters


    https://www.yourcablestore.com/USB-C...m_ep_42-1.html

    The 2.0 specification limits the length of a cable between USB 2.0 devices (Full Speed or Hi-Speed) to 5 meters.

    The 3.0/3.1 specification does not specify a maximum cable length between USB 3.0/3.1 devices (SuperSpeed or SuperSpeed+), but there is a recommended length of 3 meters

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    However, in case you are using a 1.0/1.1 USB host and device, there are limits to the maximum length of the cable. The limit for USB 1.0/1.1 cable length is 3 meters


    https://www.yourcablestore.com/USB-C...m_ep_42-1.html

    The 2.0 specification limits the length of a cable between USB 2.0 devices (Full Speed or Hi-Speed) to 5 meters.

    The 3.0/3.1 specification does not specify a maximum cable length between USB 3.0/3.1 devices (SuperSpeed or SuperSpeed+), but there is a recommended length of 3 meters
    Hoppla, jag kanske skulle läst mer än bara utdraget som Google visade! Den där längden jag citerade gällde tydligen med extender...

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju också köra en aktiv USB-hub där du sen tar ut en "kortare" kabel ifrån. Så gör jag själv.
    Så kanske 2-5m kabel till hub och sen 2-5m till.
    Ja, det är ju faktiskt ett alternativ!

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja precis.. allt över typ tre meter är ett äventyr, sen finns det alla möjliga lösningar och tekniker men det är värt att läsa på ordentligt... om det inte är många kablar så tror jag nästan att det är säkrare med ett par långa midikablar?

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om det inte är många kablar så tror jag nästan att det är säkrare med ett par långa midikablar?
    Det är det nog, men då får jag skaffa ett nytt MIDI-interfejs. Håhå, hmhm...

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det nog, men då får jag skaffa ett nytt MIDI-interfejs. Håhå, hmhm...

    Vad ska du koppa in då ? PC eller MAC. Är det en midiklaviatur. EDIT AHA ok" MIDI-interfejs"

    Fasen jag ska fråga Chatt GTP

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ge förslag på hur man kan koppla in USB ljudkort till en dator om kabeln måste vara tio meter
    ChatGPT



    Svaret nedan: (Om man inte orkar läsa klicka på länken längs ner)

    Om du behöver koppla in ett USB-ljudkort till en dator och kabeln behöver vara tio meter lång, kan du använda dig av ett aktivt USB-förlängningskabel. Vanliga USB-kablar har en begränsad längd för att upprätthålla dataöverföringshastigheter och strömförsörjning, men ett aktivt förlängningskabel kan övervinna dessa begränsningar genom att använda inbyggda förstärkare eller förbättrad signalhantering.

    Här är några steg för att koppla in USB-ljudkortet med en tio meter lång aktiv USB-förlängningskabel:

    Skaffa en aktiv USB-förlängningskabel: Se till att köpa en USB-förlängningskabel som är aktiv och stöder USB 2.0 eller USB 3.0 standarden. Detta möjliggör både dataöverföring och strömförsörjning över längre avstånd.

    Anslut USB-ljudkortet: Anslut den ena änden av USB-ljudkortets USB-kabel till ljudkortet självt.

    Anslut förlängningskabeln: Anslut den andra änden av USB-ljudkortets USB-kabel till den kvinnliga porten på den aktiva USB-förlängningskabeln.

    Anslut datorn: Anslut den manliga änden av den aktiva USB-förlängningskabeln till en ledig USB-port på din dator.

    Drivrutiner (om nödvändigt): I de flesta fall behöver du inte installera några extra drivrutiner för ett USB-ljudkort eftersom moderna operativsystem brukar ha stöd för plug-and-play. Men om ditt ljudkort levereras med specifika drivrutiner, följ installationsanvisningarna.

    Testa anslutningen: Starta din dator och kontrollera om USB-ljudkortet fungerar korrekt. Du bör kunna använda det för att spela upp eller spela in ljud.

    Genom att använda en aktiv USB-förlängningskabel kan du övervinna de vanliga begränsningarna som en längre kabel medför och säkerställa att ditt USB-ljudkort fungerar korrekt även på tio meters avstånd från din dator.


    Ok vi kan sluta tänka, vi kommer bli dumma som spån. (Å jag dricker lite vin nu )hehe....

    Här är svaret och lösningen på problemet. Det heter Aktiv USB-förlängning och med tio metar i länken dedan



    https://www.kjell.com/se/produkter/k...0-meter-p98603

  15. #15
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag köpte Kjells aktiva USB-förlängning på 5m häromveckan och kopplade från mitt mioXL-interface till min Cirklon. Verkar funka stabilt hittills.

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska du koppa in då ? PC eller MAC. Är det en midiklaviatur. EDIT AHA ok" MIDI-interfejs"

    Fasen jag ska fråga Chatt GTP
    Hehe, nej, jag ska koppla in en Matriarch. Och kanske nån mer synt med USB-MIDI vad det lider.

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ge förslag på hur man kan koppla in USB ljudkort till en dator om kabeln måste vara tio meter
    ChatGPT



    Svaret nedan: (Om man inte orkar läsa klicka på länken längs ner)

    Om du behöver koppla in ett USB-ljudkort till en dator och kabeln behöver vara tio meter lång, kan du använda dig av ett aktivt USB-förlängningskabel. Vanliga USB-kablar har en begränsad längd för att upprätthålla dataöverföringshastigheter och strömförsörjning, men ett aktivt förlängningskabel kan övervinna dessa begränsningar genom att använda inbyggda förstärkare eller förbättrad signalhantering.

    Här är några steg för att koppla in USB-ljudkortet med en tio meter lång aktiv USB-förlängningskabel:

    Skaffa en aktiv USB-förlängningskabel: Se till att köpa en USB-förlängningskabel som är aktiv och stöder USB 2.0 eller USB 3.0 standarden. Detta möjliggör både dataöverföring och strömförsörjning över längre avstånd.

    Anslut USB-ljudkortet: Anslut den ena änden av USB-ljudkortets USB-kabel till ljudkortet självt.

    Anslut förlängningskabeln: Anslut den andra änden av USB-ljudkortets USB-kabel till den kvinnliga porten på den aktiva USB-förlängningskabeln.

    Anslut datorn: Anslut den manliga änden av den aktiva USB-förlängningskabeln till en ledig USB-port på din dator.

    Drivrutiner (om nödvändigt): I de flesta fall behöver du inte installera några extra drivrutiner för ett USB-ljudkort eftersom moderna operativsystem brukar ha stöd för plug-and-play. Men om ditt ljudkort levereras med specifika drivrutiner, följ installationsanvisningarna.

    Testa anslutningen: Starta din dator och kontrollera om USB-ljudkortet fungerar korrekt. Du bör kunna använda det för att spela upp eller spela in ljud.

    Genom att använda en aktiv USB-förlängningskabel kan du övervinna de vanliga begränsningarna som en längre kabel medför och säkerställa att ditt USB-ljudkort fungerar korrekt även på tio meters avstånd från din dator.


    Ok vi kan sluta tänka, vi kommer bli dumma som spån. (Å jag dricker lite vin nu )hehe....

    Här är svaret och lösningen på problemet. Det heter Aktiv USB-förlängning och med tio metar i länken dedan



    https://www.kjell.com/se/produkter/k...0-meter-p98603


    Nu har jag försökt använda ChatGPT ganska mycket för att skriva Powershell-skript, eftersom jag är rätt kass på det (dock hygglig på andra, mer renodlade programmeringsspråk). Och om jag lärt mig en sak, så är det att fanskapet bluffar rätt mycket! Jo, faktiskt. Detta gäller förvisso gratisversionen 3.5. Fyran sägs ju vara mycket bättre, men kostar pengar. Hursomhelst, än så länge måste man tyvärr tänka själv också. Det lär säkert gå över dock.

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte Kjells aktiva USB-förlängning på 5m häromveckan och kopplade från mitt mioXL-interface till min Cirklon. Verkar funka stabilt hittills.
    Låter hoppfullt!

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag slog till på den där aktiva Deltaco-kabeln. Kostade bara 188 kronor och eftersom jag är CDON-medlem så blev det fraktfritt dessutom, så jag tänkte att vafanken. Återkommer med rapport om resultatet om några dagar!

  20. #20
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, nej, jag ska koppla in en Matriarch. Och kanske nån mer synt med USB-MIDI vad det lider.
    Aha en sån där MS-20 fat det står Moog på den

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Haha, w00t?! Väldigt olika syntar! Men du är inte helt fel ute, för jag är klart inne på att ställa en MS-20 ovanpå Matriarchen. Fast gärna ett original och i så fall är ju MIDI en icke-fråga för den.

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag fick hem den här idag: https://cdon.se/hemelektronik/deltac...CABEgLqVvD_BwE

    Och så här långt verkar allt funka felfritt.

Liknande ämnen

  1. MIDI till USB adapter för midi-interface iConnectivity MioXL
    Av cyberpunx i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2023-02-23, 20:19
  2. Billigt USB-midi för WinXP
    Av Odd Bob i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-05, 17:32
  3. Får inget ljud när jag använder usb midi kabel på min keyboard.
    Av hellfog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 22:13
  4. [USB midi-keyboard] till [MIDI-kabel]?
    Av palegolas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •