Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Att jobba med många låtar samtidigt

  1. #1
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran

    Att jobba med många låtar samtidigt

    Är för första gången på länge i ett väldigt bra flow och satsar på att kunna försöka få ut något samlat om ett par månader typ. Är dock lite nyfiken på vad ni andra har för arbetssätt när ni har många låtar på gång och om man färdigställer varje låt helt och hållet ner till mixning innan man går vidare till nästa eller om man, som jag gör nu, i princip gör färdigt låtstruktur och inspelning för många låtar men sparar finputs och mix och tänker att jag ska göra det i klump. Vet inte om jag jobbar på smartast sätt men är som sagt lite ny i situationen och är lite osugen på att bromsa momentum med inspelningar för mixandet när det flyter på så bra.

    Som sagt, vore jättekul att se hur andra, både mer erfarna och etablerade, men också folk som är i min situation jobbar.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Såklart att man kan jobba på många låtar samtidigt. Speciellt inför ett album kan det vara bra att hålla produktionen samlad, att växla och jämföra ljudbilder mellan låtar så man lättare kan se dem som en helhet. Men det är väl olika hur man fungerar.

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag kör alltid i samma Daw-projekt och lägger allt med automation så kan man hoppa i mellan låtar både på inspelnings och mixnings-stadierna om jag jobbar med flera låtar.

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag gillar att köra flera låtar samtidigt och växla fram och tillbaka. Mellan egna, andras mix o master eller remixer eller samarbeten. Allt i en salig blandning bara. Försöker låta flow bestämma i möjligaste mån

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Generellt arbetssätt.
    Scenario 1. Du jobbar helt själv.
    För att få klart låtar skall man göra en låt i taget. Annars blir det en massa ideer i en byrålåda som aldrig blir klara.
    Scenario 2. Du jobbar med medmusikanter.
    Gör klart så mycket som det bara går per låt, ligg på gitarristen att han skickar sina licks innan du kan börja med nästa.
    Med lite flyt kan man göra klart så pass mycket att endast sånginspelning och mix återstår.

    Om man bara pratar mix så rekommenderar jag inte att samla ihop till det heller.
    Det är när man är mitt inne i sin prodd som man tänker på alla smådetaljer.
    Det är extremt sällan jag gått tillbaka till en mix och lyckas göra den bättre efter ett par månader paus. Det är möjligen om man investerat i några nya roliga prylar men aldrig med befintliga verktyg.
    Med det sagt. Samla ideer i byrålåda är inte vägen att gå.
    Finns undantag. Tydligen låg The Final countdown-riffet i en byrålåda ett tag…
    Det är som sagt mina egna tankar men ser jag till mina producentkolleger runt om i landet så är det att smida medans järnet är varmt som gäller i 99% av fallen.
    Tex, hinner man inte klart en låt under en låtskrivarcamp, det är väldigt ovanligt att man syr ihop det efteråt.

  6. #6
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    För mig är det livsfarligt att köra flera samtidigt,
    finns en anledning att jag har många säkert dryga 50 inspelningar där kanske bas och ett piano intro finns eller trummor och gitarr ,
    dom blir helt enkelt aldrig klara.
    Har dock inga problem att lämna slutfix på flera låtar sålänge allt är inspelat.

    men det är saker jag gör själv, sen om man spelar in med flera folk inblandade då blir iallafall min del färdig

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Borde göra klart, har väl 50-100 alster som innehåller trevliga ljud och/eller melodier. Men så glöms dessa bort i åratal.
    Tror jag färdigställt 2-3 av dessa senare.
    Jämfört med kanske 30-50 färdiga låtar som jobbats på utan att börja med andra.

  8. #8
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Tack alla, intressant att höra hur ni tänker.

    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde göra klart, har väl 50-100 alster som innehåller trevliga ljud och/eller melodier. Men så glöms dessa bort i åratal.
    Tror jag färdigställt 2-3 av dessa senare.
    Jämfört med kanske 30-50 färdiga låtar som jobbats på utan att börja med andra.
    Det är precis här jag befunnit mig tidigare men frågan blir ju mer när man då kommer ur det där, hur då man då hanterar låtar som i princip är färdiga (bortsett från finlir och mix).

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scenario 2. Du jobbar med medmusikanter.
    Gör klart så mycket som det bara går per låt, ligg på gitarristen att han skickar sina licks innan du kan börja med nästa.
    Med lite flyt kan man göra klart så pass mycket att endast sånginspelning och mix återstår.
    Är definitivt i scenario 2.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man bara pratar mix så rekommenderar jag inte att samla ihop till det heller.
    Det är när man är mitt inne i sin prodd som man tänker på alla smådetaljer.
    Det är extremt sällan jag gått tillbaka till en mix och lyckas göra den bättre efter ett par månader paus. Det är möjligen om man investerat i några nya roliga prylar men aldrig med befintliga verktyg.
    Och du upplever inte att du kan se saker med fräscha ögon om du inte dyker på dem direkt utan istället väntar ett tag? Tänker spontant att det borde vara bra och att man då kanske ser saker man inte sett tidigare. Typ, lättare att upptäcka och slakta sina älsklingar när man går in i mixstadiet. Och som oberdada säger, är det inte lättare att jobba med mix som en helhet om man mer tänker album än enskilda spår?

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tex, hinner man inte klart en låt under en låtskrivarcamp, det är väldigt ovanligt att man syr ihop det efteråt.
    Fattar definitivt hur du tänker. För mig känns det bara som två så separata processer och att när man är i ett rus och i princip bara spelar in och bygger struktur inte vill hindra det flödet av idéer som jag är lite rädd skulle ske om jag bröt av med mixprocessen som ju är rätt väsensskild från det förra och i någon mening inte är lika kreativ, eller i varje fall inte på samma sätt.

    Sedan tror jag säkert mycket av hur man jobbar beror på hur disciplinerad och van vid ett visst arbetssätt man är. Själv är jag bara så glad av att ha sådant flöde i låtbyggar/inspelningsstadiet att jag inte riktigt vågar pausa och riskera att inte hitta tillbaka.

    Men som sagt, superkul att ni ser hur ni tänker och som vanligt finns det väl inte ett rätt sätt.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För min del så har jag alltid 3-4-5 nästan HELT olika låtar på gång samtidigt. Det gör att när man för stunden börjar tröttna på den ena så har jag oftast fortfarande full energi för en annan. Och lösningar man kommer på för en låt kanske egentligen passar bättre på en annan. För mig händer det ytterst sällan att jag inte gör klart en låt jag faktiskt börjat på.

  10. #10
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag testade lite för nån månad sedan var taket låg för vad som blev för mycket, skulle göra 1 rock lp och 1 dance lp + en EP med poppigare låtar samtidigt (30 låtar) men blev för rörigt

    Så skickade in en del låtar i "arkivet" så nu är det 1 rock LP och 1 singel + 2 bonus låtar till ett tredje projekt (16 låtar).

    Gör först snabba skisser (av anteckningar och inspelningar från mobilen) med blajsång på sen tar jag de "bästa" och bygger vidare på och skriver rent texterna, gör mp3or som jag mailar till mobilen var jag dagen efter lyssnar på dom påväg till jobbet, kafferast etc och modifierar texterna.

    Sjunger in pånytt på så många jag orkar, skriver rent dagen efter igen, så upprepar jag några veckor.

    Svårt att göra alla låtar exakt samtidigt men 8-10 låtar verkar funka sen när några texter börjar bli mer klara så får man hugga in på några mindre färdiga.

    När låtarna är 70% klara kanske mixar jag lite och eventuellt fulmastrar lite för att lättare upptäcka vissa nivåer som ligger galet.

    Sen fortsätter jobba på låtarna och koncentrerar mig på att få till lite bättre sångtagningar då texterna nästan är klara.

    När 80% klart sjunger jag in lite utfyllnadssång på så många jag orkar, sen mixar jag en fulmix i en liten mono högtalare, sen mixar jag en fulmix i mixcube-hörlurar och sist en vanlig mix i vanliga hörlurar och högtalare.

    Sen mastring och kollar om nåt behöver ändras i mixen på någon låt.

    Mot slutet får man koncentrera sig på 1 skiva dock så när låtarna låg på kanske 65% klara gick jag över till att göra klart LPn och resten fick vila.

    Under arbetets gång upptäckte jag att flera låtar var för dåliga och bytte ut mot några gamla ofärdiga låtar från arkivet som var bättre. Sen mot slutet upptäckte jag att vissa av arkivlåtarna var för dåliga så bytte ut dom mot de låtarna som skulle vara på EPn som då blev en singel.

    Så ganska rörigt men målmedvetet då jag bestämt innan att antal låtar måste vara 13st

    -

    EDIT: lägger till instrument i låtarna varje dag också såklart om jag hinner och ibland vila och göra lite nya skisser eller något helt annat.

    EDIT 2: det blev typ en redogörelse för inspelning av "skivan" jag håller på med nu, förhoppningsvis blir den snart klar så jag kan göra klart resten också
    Senast redigerat av KRiS den 2022-03-04 klockan 07:36.

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    För mig..

    Skriva låtar är en sak. Prodda/färdigställa är en helt annan sak.

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och som vanligt finns det väl inte ett rätt sätt.
    This. Testa och känn och lita aldrig på någon som tror sig ha svaret.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis. Man behöver inte ifrågasätta sin metod förrän man upplever att man hämmas av den. Finns inga fasta förhållningssätt riktigt.

  14. #14
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Mitt experiment har misslyckats blev för ojämn kvalite så skickar in allt utom 4 låtar i arkivet igen. Så av 30 låtar blev det bara 4 kvar.

    Nästa gång testar jag nåt annat sätt, fick ihop till en EP allafall

    EDiT: 30 blev 13 som blev 4 alltså, en fördel är allafall att en kasserad låt ibland leder till en annan ide, tillexempel är trummorna på en låt från en gammal kasserad låt som gjordes för flera år sedan
    Senast redigerat av KRiS den 2022-03-09 klockan 06:52.

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    På vår nya platta blev det att jag drog i det mesta pga omständigheter, då jobbade jag med de sex låtarna typ parallellt. Grovt sett så här.

    1. Gjorde demos (för att kolla av med de andra om låtarna höll måttet)
    2. Jobbade med bättre trumbeats och la om trummorna samt spelade in basen för hand.
    3. Snyggade till eller ändrade lite i arr
    4. Spelade in snyggare (och MÅNGA) pads arpeggios
    5. Bollade ut dessa grunder till övriga medlemmar som gjorde pålägg (leads, fx-synthar och det de fick feeling för)
    6. La fx-synthar (småljud, enstaka "licks")
    7. La om all röst (gjordes en heldag med covid, i garderoben )

    Alla dessa steg tog jag då med samtliga låtar. Steg 1 med alla, sen steg 2 med alla. Som en enad front framåt mot att vara redo för när mix var bokat.

    För mig funkade det väldigt bra iom att jag gillar strukturen och får jobbet gjort då. Har jag en kväll (vilket innebar 1-2 timmar efter att barnen somnat) till att göra trumbeats så fick det vara bra så mot slutet av kvällen och nästa kväll gick jag vidare till nästa del.

    Men nu är ju suget stort efter att bara improvisera fram musik, så när rep-behovet inte är så stort på kvällarna (många och roliga spelningar på gång), och den mentala energin inte längre läggs på husletande (skrev på för radhus igår) så kanske det finns lite tid för sånt.

  16. #16
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Efter att mitt förra försök att göra många låtar misslyckades testade jag denna gång att vara lite struktuerad.

    1. Besämma antal låtar = 21
    2. Spela in en massa olika trumtracks
    3. Spela in ackord och melodier
    4. Hitta på titlar

    5. Göra klart 7 låtar i taget, mer ljud, texter osv.

    Känns som detta verkar funka än så länge allafall

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt arbetssätt.
    Scenario 1. Du jobbar helt själv.
    För att få klart låtar skall man göra en låt i taget. Annars blir det en massa ideer i en byrålåda som aldrig blir klara.
    Scenario 2. Du jobbar med medmusikanter.
    Gör klart så mycket som det bara går per låt, ligg på gitarristen att han skickar sina licks innan du kan börja med nästa.
    Med lite flyt kan man göra klart så pass mycket att endast sånginspelning och mix återstår.

    Om man bara pratar mix så rekommenderar jag inte att samla ihop till det heller.
    Det är när man är mitt inne i sin prodd som man tänker på alla smådetaljer.
    Det är extremt sällan jag gått tillbaka till en mix och lyckas göra den bättre efter ett par månader paus. Det är möjligen om man investerat i några nya roliga prylar men aldrig med befintliga verktyg.
    Med det sagt. Samla ideer i byrålåda är inte vägen att gå.
    Finns undantag. Tydligen låg The Final countdown-riffet i en byrålåda ett tag…
    Det är som sagt mina egna tankar men ser jag till mina producentkolleger runt om i landet så är det att smida medans järnet är varmt som gäller i 99% av fallen.
    Tex, hinner man inte klart en låt under en låtskrivarcamp, det är väldigt ovanligt att man syr ihop det efteråt.
    Min erfarenhet också. Är man i "the vibe" så tota ihop det så bra du kan där och då. Annars blir det "Gson" som jag elakt kallar allt som låter exakt lika låt efter låt.

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Mycket hård sanning i den här tråden. Mitt; det får gå som det går och det kommer nog, har aldrig fungerat under mina 30 år som musikant. Förvånad av mig själv att jag ibland fortfarande försöker på det sättet.

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Hård ansträngning är det enda som visat sig fungera för mig.

  20. #20
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hård ansträngning är det enda som visat sig fungera för mig.
    Spelade in test-demo sång på 21 låtar igår dock bara vers/refräng då inte hela texterna är klara, massproduktion ab typ

    Snabb-test mixade 14 av låtarna också med lite eq och lite effekter, la även på lite synth på 3-4 låtar, får se om låtarna blir skräp eller inte.

    Gäller att passa på när man är hemma själv

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    När jag spelar i band måste jag skilja på skivandet av låtar och inspelning/produktion som Valsolo skriver. Många gånger är man inte ens i studion när det spelas in grunder av medmusikanterna och då måste låten i huvudsak vara klar för att det ska fungera.

    När jag är ensam och bara jobbar själv är det en mycket mer lekfull process där jag får inspiration av ljud, riff, och saker som händer i DAW och pluggar. I det fallet kan jag definitivt arbeta mer interaktivt på flera låtar samtidigt.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har hamnat i att jag plötsligt har tre låtar nästan klara men behöver skriva text. En hårdrock, en syntlåt, en progfolk. Helt olika på alla sätt, och när jag satte igång skrev jag istället en helt ny låt med 9 verser. Fan vad tråkigt jag hade haft om jag bara gjort en låt i taget

  23. #23
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har inte gett upp ännu massproduktionen ännu. Dock vet jag inte om det räknas att jobba på många samtidigt men gjorde 60 låtskisser som nu är 28 och ska ner till 21 imorrn. Sen skriva texter och göra klart 7 i taget, blir det lyssningsbart märker jag snart

    Edit: obs är inte samma projekt jag skrev om några rader upp det hamnade i sopkorgen
    Senast redigerat av KRiS den 2023-08-11 klockan 21:39.

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det finns en viss tillblivelsefas i låtskapande där jag inte kan jobba med mer än en grej i taget. Det är då en skiss, ett utkast, en idé tar konkret form och blir något med struktur och plan. Efter det kan det läggas åt sidan och vara med i parallellprocessen med annat men just under tillblivelsen är det svårt tycker jag. Lite som ett samtal som måste bli klart innan man kan säga tack och ses imorgon.

    Kan även inträda nya sådana faser senare, kanske om en text skall till eller en större ändring blir aktuell.

  25. #25
    Bergrum
    Bergrum är inte uppkopplad
    Bergrums avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag börjar närma mig slutet i skapandet av låtar till kommande album. Då blir det mycket parallellskapande. Tycker det är liksom lättare att gå igenom alla låtar med ett fokus. Till exempel gå jag igenom alla låtar och lyssnar på hur virveln låter, kopierar mycket inställningar från projekt där det låter bäst. Sen vidare till nästa område, fokusera på intro eller outro.
    Jag har ingen logisk ordning, utan blir det som poppar upp och som höronen är sugna på

  26. #26
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag blir rastlös, så jag gillar att varva komposition, produktion och mixning, med flera låtar överlappande. Inte för att jag har något direkt imponerande track record för att visa upp hur bra det funkar, men som ren rekreation.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bergrum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag börjar närma mig slutet i skapandet av låtar till kommande album. Då blir det mycket parallellskapande. Tycker det är liksom lättare att gå igenom alla låtar med ett fokus. Till exempel gå jag igenom alla låtar och lyssnar på hur virveln låter, kopierar mycket inställningar från projekt där det låter bäst. Sen vidare till nästa område, fokusera på intro eller outro.
    Jag har ingen logisk ordning, utan blir det som poppar upp och som höronen är sugna på
    Lite som en slags mastring alltså? Pussla ihop låtarnas ljudbild.

    Rätt fascinerande hur enkelt man kan göra dessa ändringar idag jämfört med förr. Då var det Mixen med stort M som gällde och att göra om kostade skjortan.

Liknande ämnen

  1. Hur många USB-MIDI samtidigt?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-06, 13:57
  2. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 13:30
  3. Monotribe - Hur är den att jobba med?
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 15:15
  4. Sänka många kanaler samtidigt
    Av Herde i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-17, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •