Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Dämpa tak

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Dämpa tak

    Jag spelar in i ett besvärligt rum, i stort sett en liten betongkub (270 x 310, 250 cm takhöjd). Jag har hängt upp massa tunga gardiner och har tjock mattor och det har löst en hel del, men taket är obehandlat.

    Mitt största problem är att det blir för mycket rumsljud när jag lägger sång.

    Jag har nu shoppat mig ett sånt här kit: https://www.thomann.de/se/the_t.akus...s_30_white.htm

    Det är alltså 16 st dämpande (inte diffuserande) plattor ā 30x30 cm, så de täcker ju bara c:a en femtedel av taket. Frågan är nu hur jag smartast fördelar dem. Jag spelar in sång c:a 70 cm från närmsta långsida, ungefär halvvägs in på långsidan.

    Tror ni på att fokusera plattorna rakt ovanför micken? Eller kanske snarare i mitten av rummet? Och ska jag hålla ihop plattorna, eller sprida ut dem? Kanske i ett schackbrädemönster, där varannan ruta är en akustikplatta, varannan ruta är tom? Tänker att ett sånt upplägg även borde få en viss diffuserande effekt. Men det gäller ju att jag passar rätt, om jag sen skulle ångra mig och vilja fylla luckorna...

    Plattorna är ju inte så dyra, så jag är absolut beredd att skaffa fler om det krävs, men har lite hopp om att få tillräcklig dämpning med dessa,

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag satte in ett innertak (rättare sagt en kompis gjorde det åt mig) för inte så länge sedan efter att ha haft dämpade väggar, tjock matta och en sk cloud (absorberande platta) ovanför mixplats. Innertaket hänger ett par decimeter ner för att fånga en del ljud i mellanrummet. Löser inte alla problem men tillsammans med ett högtalarkorrigeringsprogram (Sonar Works) har det gjort stor skillnad och en kondensatormick kan nu stå varsomhelst i rummet utan några problem

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1415.jpeg 
Visningar:	47 
Storlek:	2,32 MB 
Id:	114056

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Skulle skippa skum:et, i a f över lyssnings- och inspelningsposition, och istället hänga några rediga akustikpaneler/”basfällor”, exvis GIK acoustics 244 med en dm eller så luftspalt. Kommer vara mycket mycket effektivare å jämnare dämpning på de platserna. Känner du sen att efterklangen (bland höga/highmid-frekvenser)i rummet är för lång kan du komplettera med utspridda foam-paneler.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag är medveten om att akustikpaneler + luftspalt är effektivare, men jag har av flera skäl ingen jättelust med det.

    Skumabsorbenterna har jag ju dessutom redan, så det är dem jag tänker jobba med nu. Hjälper de för lite får jag antingen tänka om, eller leva med det som det är.

    För det funkar ändå rätt hyggligt som det är nu, sen jag skaffade mig en Sphere LX, en modelleringsmikrofon som på ett rätt häpnadsväckande sätt bl.a. kan ändra riktningskaraktäristik, så att man t.ex. kan få ljudet av stormembranskonding med minimalt rumsljud. Den lyfte läget mer än jag hade vågat tro.

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jaha, nu har jag hämtat dem hos ombudet och jäklar vad flimpsy de var. Osar inte kvalitet direkt... Jag tänker se om jag kan få dem att fästa några minuter åtminstone, med dubbelhäftande tejp, så kan jag flytta runt dem och se om de gör nån nytta alls. Gör de inte det, så får vi väl se om jag tar och biter i det sura taket eller ej...

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    En mansröst går ju lätt under 100Hz och dom där skumplattorna kommer inte att dämpa nått under 200Hz.
    Visst kommer högre frekvenser dämpas men det kommer låta boomigt och konstigt.

    Tjocka absorbenter är enda lösningen tyvärr. Och om det bara är röst som ska dämpas går det. Värre är det att dämpa trummor och bas. Absorbenter rår inte på nedanför 60-70Hz utan att ta upp halva rummet.

  7. #7
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Den jobbiga resonansfrekvensen som jag hoppas få bort ligger kring 335 Hz har jag just konstaterat. Absorbenterna jag köpte är gissningsvis effektivast från 600 Hz, eftersom det är den frekvensen de valt att ange som mätvärde. Så vi får väl se om det blir nån skillnad alls... Ska nog masa mig upp på stegen senare idag och testa.

    Resonansen är starkast i mitten av rummet, så jag provar med plattorna där.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Resonanser brukar ha oktaver upp och ner i registren. Mätning med Room EQ Wizard ger tydligt svar.

  9. #9
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Som Tehporp golana satte jag också upp takpaneler: Parafon buller. Det blir rätt billigt för ett mindre rum och de är ganska lätta att få tag på. Jag är nöjd med resultatet och kan också micka upp var som helst i rummet.

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag är nog korkad, men hittar två monteringsanvisningar för Buller, en om att limma plattorna direkt mot taket, en annan om montering med metallskenor. Är det olika modeller? Olika användingsområden?

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    (Ni har börjat övertyga mig om att ge fanken i Thomann-absorbenterna...)

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog korkad, men hittar två monteringsanvisningar för Buller, en om att limma plattorna direkt mot taket, en annan om montering med metallskenor. Är det olika modeller? Olika användingsområden?
    Vet ej med just de plattorna, men om det är rigid glasfiber är det väl inte orimligt att de både går att limma och montera i metallskena?

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Kanske det. Gör det nån skillnad för effekten tro? Blir ju definitivt ingen luftspalt om man limmar.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske det. Gör det nån skillnad för effekten tro? Blir ju definitivt ingen luftspalt om man limmar.
    Antagligen betydligt bättre att köra skenor+luftspalt. Så är det med exvis ecophon i a f.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hur tar man bort limmade plattor? Risken är ju att det blir väldigt svårt att återställa.

  16. #16
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Inte orkat läsa allt i tråden:

    ... Men när jag gjorde akustikpaneler med aluminiumram (snart dags igen) använde jag mig av Parafon Buller. Mycket, mycket effektiva.
    Tänk på att de finns i olika tjocklek. Standard 5 cm duger inte. Du skall ha (minst) 10 cm tjocka ... med distans. Ja. Det går också att slå ihop två eller 3 (!) 5cm...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-08-02 klockan 00:34.

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tar man bort limmade plattor? Risken är ju att det blir väldigt svårt att återställa.
    Ja. Det där är inte roligt.

    Ett tips jag lärde mig var att hänga upp Basotec-skumplattor med vanlig vit silicon fog (För vit tak eller vägg).

    (Hur Auralex och sådana där skumma kina-plattor (!) har för struktur vet jag inget om).

    En "blubb" i varje hörn och i mitten räcker långt. Mer skonsamt än lim eller (gudförbjude) självhäftande tejp...

    Klart är dock att 10 cm tjocka Parafon Buller gjorda av stenull är en helt annan sak. Väger!! Måste limmas eller skruvas (finns skruv och brickor... som ser för jäkligt ut) dikt an tak (tänk industri tak)..

    Bärverk är naturligtvis bäst (distansen gör nästan halva dämpningen) och är så klart snyggast.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-08-02 klockan 00:52.

  18. #18
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog korkad, men hittar två monteringsanvisningar för Buller, en om att limma plattorna direkt mot taket, en annan om montering med metallskenor. Är det olika modeller? Olika användingsområden?
    Det är nog samma plattor .. Med olika montering...

    Distans (tex genom bärverk/metallskenor) höjer effektiviteten på plattorna dramatiskt.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-08-02 klockan 00:51.

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Tusan, det här drar i väg i krånglighet. Limma är ju (ganska) enkelt, men nån dag flyttar jag väl och att skrapa åtta kvadratmeter lim från taket känns ju sådär… Samtidigt är jag tveksam till om jag får borra i taket. Och väggarna är typ gjorda av trolldeg, så man vill inte gärna belasta dem med nån sorts skenor eller liknande…

  20. #20
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusan, det här drar i väg i krånglighet. Limma är ju (ganska) enkelt, men nån dag flyttar jag väl och att skrapa åtta kvadratmeter lim från taket känns ju sådär… Samtidigt är jag tveksam till om jag får borra i taket. Och väggarna är typ gjorda av trolldeg, så man vill inte gärna belasta dem med nån sorts skenor eller liknande…
    En annan lösning som kanske inte är snyggast i världen… Men väldigt effektiv är att köpa 8 balar valfri bygg-isolering (Glas eller stenull) Stapla två på varandra i rummets alla hörn (det är där basen samlas). (Ta inte bort plasten… Dels vill du inte ha ut kliande fibrer i rummet, dels pressar plasten ihop ullen till bra densitet… För det tredje bevarar plasten lite zing i rummet men dödar lågfrekvens) Vill du få det lite snyggare virar du in dom i lakan. Komplettera sedan med tjockt skum (basotec) för väggar och tak (inte överallt… Utan på väl valda ställen. (Gå runt och klappa händerna för att lyssna efter flutter-ekon som alltid uppstår mellan parallella väggar (Sådant där ringande hemskt eko som ingen blir glad utav…) Fäst plattorna med några klickar vit silicon fog som är lätt att ta bort.

    Nog billigaste och lättaste lösningen om du inte kan borra i vägg och tak.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-08-02 klockan 17:53.

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fast det är ju taket som är problemet. Väggarna har jag redan löst ganska bra.

  22. #22
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju taket som är problemet. Väggarna har jag redan löst ganska bra.
    Sorry..

    Jag menade nog att om du inte kan fixa taket på grund utav konstruktion.. Så får du ju kompensera på annat sätt. Då är det inte fel att bygga på rejält i hörnen.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-08-03 klockan 03:06.

  23. #23
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det är ganska uppenbart att det stora kvarvarande problemet är taket och jag har absolut inte utrymme för stora grunkor heller, det är ett litet, litet, rum med många, många instrument.

    Har dock lite kvar jag kan göra åt en vägg och tar väl det först.

    Funderar också på såna där skumhörngrunkor, kan dock inte ta mig hela vägen ner till golvet pga många, många instrument... Och jag vet inte hur stor effekt de kan tänkas ha? Peaken på resonansen ligger på c:a 335, samt en ungefär hälften så hög peak på halva den frekvensen. I övrigt ser det ganska bra ut.

  24. #24
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en sk cloud (absorberande platta) ovanför mixplats
    De där stötte jag på under min googling häromdagen. Nu kräver de ju takupphängning, vilket som sagt eventuellt kan vara uteslutet, jag ska kolla upp det.

    Men hjälpte den nåt? Ett par tre stycken sådana ser IMO trevligare ut än traditionella akustikplattor. Men de är ju inte så billiga, så de får allt lov att göra nytta också, för det priset.

  25. #25
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag byggde egna moln-absorbenter med en enkel träram, Isover piano, polyester-vadd och linne tyg. Dessa la jag sedan på 4st ”Decotruss 3 Point Truss”, från Thomann. Trussen ligger mellan två hyllor, men den kan ju ligga på stöttor eller nått längs väggarna också. Fördelen är en ganska stark konstruktion som man kan använda för belysning, etc också. Samt givetvis att man slipper borra eller limma i tak eller väggar.
    Kan inte ladda upp någon bild just nu, är på sjön, men det ska finnas någonstans i forumet sen tidigare.

  26. #26
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lite bilder på hur det blev och hur jag byggde. Som syns på bilden så satte jag polyester-vadd på utsidan för att hindra ev damm från Isover-isoleringen, samt för att få en fin yta på tyget a-la tyg-möbel. Är mycket nöjd med hur rummet låter nu, var förfärligt innan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6465.jpeg 
Visningar:	46 
Storlek:	2,96 MB 
Id:	114114Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5702.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	2,01 MB 
Id:	114115

  27. #27
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Taket är förmodligen det som förbises i sådana här rum som många av oss har. Men att göra något åt taket är en god investering jag tror ingen ångrat på, möjligtvis att man inte gjort det tidigare.

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är så glad över att ha ett rum med ojämna träväggar och spetstak. Inga som helst akustikproblem (för min nivå...). En sjujävla efterklang i alla stränginstrument och trummor dock, men det får väl sägas vara mitt unika sound

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite bilder på hur det blev och hur jag byggde. Som syns på bilden så satte jag polyester-vadd på utsidan för att hindra ev damm från Isover-isoleringen, samt för att få en fin yta på tyget a-la tyg-möbel. Är mycket nöjd med hur rummet låter nu, var förfärligt innan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6465.jpeg 
Visningar:	46 
Storlek:	2,96 MB 
Id:	114114Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5702.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	2,01 MB 
Id:	114115
    Härligt överdimensionerad ljusrigg där Det är fan på riktigt inspirerande i sig att se scenbalkar.

  30. #30
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om det nu handlar om att få akustik för sånginspelning bra och resonanser ligger runt 350 resp. 170 så tror jag att en tunnare akustikpanel ca 5cm och kanske lika mycket luftspalt skulle vara värt att prova. Mineralull i en träram insvept i markfiberduk och sedan tyg runt. I stället för truss rod så kanske bygga nått liknande med reglar. Panelen ovan är ju inte så tung.
    Även om väggen är trolldeg så att fästa reglarna som går från golv till tak i väggen bara så att dom inte ramlar.
    Mineralull brukar komma i 120x60 så två sådana borde göra skillnad rakt ovanför sångbåset.

    Om det är en lyssningsplats för mixning så behövs troligen tjockare panel då det handlar om att komma ner i frekvens.

    My 2 cents…
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-08-04 klockan 10:17.

  31. #31
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, det där med regelkonstruktion från golv till tak hade jag börjat fundera på. Men nu fick jag nyss svar från bostadsrättsföreningen att jag får borra i taket trots allt. Så båda optionerna finns.

    Om jag ska täcka hela taket, så är kanske ändå regelkonstruktion att föredra. Men om det kan räcka med en eller två paneler, typ 120x60 styck, som du skriver, så är det nog lättare att borra i taket. Nåt sångbås finns inte, men tämligen fast position.

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Om du har möjlighet så gör det rätt från början. Jag hade en cloud först och för ett tag sedan bytte ut den mot ett hängande innertak med takplattor. Det jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt överdimensionerad ljusrigg där Det är fan på riktigt inspirerande i sig att se scenbalkar.
    Roddarna kallar dom nog tross, men jag fattar ändå

  34. #34
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det är väldigt svårt att förutse resultat av akustikpaneler så jag hade nog testat först lite först innan borren gått loss på taket. I synnerhet om man inte går all in på en gång som Tehporp är inne på. I slutändan kanske det är väggarna som behöver mer/tjockare paneler trots allt. Vilken riktning du sjunger åt kan också avgöra. Och om det är ståendes eller sittandes.

  35. #35
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om det bara är för att sjunga går det lika bra att lägga ut paneler på golvet när det är dax. Slipper du massa permanent jox i taket. Annars kan panelerna lutas mot väggen. Får väl bli nått specialbygge och det ska gå att stå på. Eller stå mitt emellan två paneler.

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Taket studsar lika mycket som väggarna - det finns inga genvägar, möjligtvis med en skärm framför micken. Man kan också stå väldigt nära micken men då blir det ett elände med s-ljud (även med dubbla de-esser) och EQa i oändlighet, till skillnad frånvaro en liten bit ifrån micken och bara justera lite grann med processing och då inte för att rädda mick-ljudet utan vara kreativ med det.

Liknande ämnen

  1. Akustiska skumpaneler / akustisk behandling av tak
    Av Tabla i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-06-01, 19:17
  2. Ane Brun - Ta tak i me
    Av kombatsanta i forum Skivor & artister
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-09-24, 13:21
  3. Akustikmaterial för väggar/tak?
    Av Erlandsson i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 15:05
  4. 70 kvm studio. hjälp med vägg (samt tak)
    Av imported_daniel i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •