Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 73

Ämne: Ambient - vad hände

  1. #1
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran

    Ambient - vad hände

    Det här har säkert avhandlats i en massa forum, så kanske att någon bara kan sammanfatta åt mig.
    Frågan lyder: vad hände med definitionen av genren ambient? När jag först stötte på begreppet förstod jag det som att rörde sig om saker som Music for airports av Eno, men nu verkar det vara allt som potentiellt kan fungera som hissmusik? Hur blev det så?

  2. #2
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har tänkt på det där ganska länge.
    Jag har inga direkta svar, snarare nån grundläggande form av analys...

    Det du beskriver som hissmusik antar jag är instrumental, ofta elektronisk, musik utan tydlig början och slut.
    Det är enkelt att göra en groove eller två med valfritt musikmaskineri.
    Det är svårare att göra en intressant låtstruktur, speciellt om det ska vara av popkaraktär och innehålla sång med mål och mening.

    Den egentliga utvecklingen går möjligtvis via artister som Aphex, The Orb och några till som gjorde nån sorts korspollinering mellan klassisk Satie/Cage/Eno-ambient och techno för 30 år sedan. Å andra sidan beskrevs Saties musik som möblemangsmusik, och därifrån till hissmusik är det knappt ett stenkast om du frågar mig.

    Min något buttra tolkning av problemet är att det är enkelt att komponera-producera-distribuera halvfärdig musik hemma på kammaren och kalla det ambient:-)
    Att däremot kalla instrumental syntpop för ambient är bara dumheter. Möjligen kombinerat med bristande vilja/talang att skriva texter och sjunga.

    Ungefär så brukar jag resonera med mig själv inne i huvudet...

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag tror som rofo är inne på att det ligger en hel del i de konceptuella rötterna hos Satie och Cage, som väl Eno brukade referera till. Cage hade förresten en idé till ett stycke som skulle heta Silent Prayer. Det skulle spelas i hissar just för att errsätta eller komplementera hissmusiken och bestå av några minuter tystnad. Nu är stycket förstås känt som 4'33.

    Senare har andra artister använt beteckningen ambient på sin musik, och såvitt jag kan förstå verkar den appliceras på det mesta som är utflytande, utan fast puls. En negativ definition (ingen fast puls) blir lätt mycket mer inkluderande än en definition som specifierar kännetecken för genren.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Nu är stycket förstås känt som 4'33...
    Måste va en sjuhellskotta till skyskrapa, hissmusik i 4 fyra minuter.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-07-26 klockan 16:23.

  5. #5
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har aldrig hört ambient musik musik i hissar. Däremot smooth jazz och speciellt då med den allestädes närvarande hissguden Kenny G.

    Förstår inte problemet. Ambient musik är väl inte så svårdefinierad: Musik som är inte tar uppmärksamheten, är ambient eller ger en ambience. Generellt är att musiken målad med långa penseldrag och inte så detaljerat.

    Till skillnad från mycket annat har modern teknik har hjälpt ambient musik att utvecklas på ett, åtminstone i mina öron, fantastiskt bra sätt som inte varit möjligt tidigare.

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Problemet kan nog göras mer generellt än ambient. Musikgenres är mycket flytande begrepp som ägs av ingen.
    Ta tex minimal. Det betydde för mig när jag stötte på det i början av 80-talet typ Philip Glass, Steve Reich, Terry Reilly etc. Men på senare år är det mer en sub genre inom Techno. Kanske är den första instansen minimalism och den senare minimal. Men rörigt blir det... Electro är ett annan genrebegrepp som blivit kidnappat som du frågar mig. Electronica hade någon sorts innebörd för 20 år sedan. Även om jag kanske är en fyrkantig person så har jag insett att musikgenres är som moln som ständigt ser olika ut beroende på varifrån man tittar och vem som tittar.

    Det görs väl en del musik som skulle kunna vara i Enos 70-tals anda men jag vet inte om någon kallar det ambient längre.

  7. #7
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Molnliknelsen var fin.

  8. #8
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag håller med om att tekniken hjälper till i utvecklingen.

    Min tolkning av ursprungsposten är kanske mest att det slarvas med begreppen.
    "Får man kalla vad som helst för ambient nuförtiden?"

    Dessvärre är det svårt att definiera genrer, blir mitt generella svar på det.

  9. #9
    olivettis avatar
    Veteran
    Värsta exemplet jag sett är "ambient rock" !
    Vad tusan det nu är? För mig helt obegripligt.
    Grunddefinitionen från Eno var väl att musiken ska ha egenskaper som gör
    att du kan lyssna aktivt på den, det ska finnas ngt som håller intresset uppe, samtidigt
    som den ska kunna fungera som bakgrundsmusik, något som bara finns där.

    Eno's original definition of Ambient Music, from the liner notes of Ambient 1:
    Music For Airports (1978), states: “Ambient Music must be able to accommodate
    many levels of listening attention without enforcing one in particular;
    it must be as ignorable as it is interesting. “

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Självklart finns många undermappar till ambient. Och jag håller med om att beteckningen ambient missbrukas och sätts på i princip vad som helst, bara man slänger på en pad, vilket har lika lite med ambient att göra som välpolerad ”hårdrock” på Melodynefestivalen som är allt annat än hårdrock.

  11. #11
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har variut inne på ambient-spåret alltsedan jag skaffade på mig FRipps & Enos No Pussyfooting. Någon Eno-platta har jag aldrig haft men väl ett par av Frippens skivor och jag skulle leta ambientmusik utgående från en samlingsskiva betitlad Angels In Architecture. Det blev Michael Brook och Jon Hassell/Brian Eno. Två fina skivor av Roger Eno letade också sig in i min skivsamling jämt någon Penguin Café Orchestra.

    PÅ albumet nämnt ovan finns en text som pratar om struktur/mönster som man ser när man betraktar en skog. Mönstret hittar man också i varje enskilt träd och till och med när man beskådar ett enskilt löv ser man fortfarande mönstret/strukturen.
    På samma sätt är det med (den ambienta) musiken. Man skalar ner och skalar ner men det finns fortfarande kvar strukturer.

  12. #12
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag är helt såld på ambient. Så mycket bra ambient idag (som inte varit möjlig tidigare) som Solar Fields, Carbon Based Lifeforms, HUVA Network, AES Dana etc - modernt och ambient. Tycker ambient fortfarande utvecklas som musikform vilket är jättespännande.

  13. #13
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Förlåt en semesterölare, men ett lämpligt trådnamn hade ju varit:

    Svenska Ambientscenen har blivit absurd!

  14. #14
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Instämmer i föregående talare, Svenska ambient scenen har blivit helt loco.

  15. #15
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    https://everynoise.com/engenremap.html

    Jag har inte hittat ambient på den här genrekartan, så jag vet inte vad som är facit:-)
    Gissningsvis finns nånting från Music for airports som exempel.

    Mer intressant hade varit en tidsaxel som beskriver när och ur vilka rötter olika genrer bildas.
    Jag har för mig att jag har sett det nån gång, men det var på en väldigt grundläggande nivå.
    I stort sett tycker jag att genrebestämning är absurd, eftersom det utvecklas och varieras hela tiden.
    Dessutom uppstår genrebenämningarna ofta i efterhand när utvecklarna redan har gått vidare till nästa steg.

    Trots allt är det lite skojigt som referens och för att se hur olika man uppfattar saker.
    Senast redigerat av rofo den 2023-07-27 klockan 08:38.

  16. #16
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    För mig betyder nog ambient musik någon form av ljudkuliss med anpassad rymdklang (utan att ha kollat vad uttrycket har för ursprung).

  17. #17
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Mer intressant hade varit en tidsaxel som beskriver när och ur vilka rötter olika genrer bildas.
    Jag har för mig att jag har sett det nån gång, men det var på en väldigt grundläggande nivå.
    Hittade en historisk genomgång, men den spårade ur direkt då personen som skrivit den
    påstod att Tangerine Dreams Phaedra "is considered one of the first Ambient Music records."
    Detta utan att nämna deras dubbelalbum Zeit som mer passar in på beskrivningen.
    Tror inte jag ska googla mer i ämnet, blir bara irriterad....

  18. #18
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det kan väl vara så att det finns en massa olika sorts ambient musik, på samma sätt som hårdrock och proggrock inte är två genrer utan en hela massa subgenrer.
    Det är väl lätt att hitta musik i sina samlingar som passar in under "Ambient"; ta några Soft Machine, Alesini&Andreoni, Andreas Vollenweider ...

  19. #19
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en historisk genomgång, men den spårade ur direkt då personen som skrivit den
    påstod att Tangerine Dreams Phaedra "is considered one of the first Ambient Music records."
    Detta utan att nämna deras dubbelalbum Zeit som mer passar in på beskrivningen.
    Tror inte jag ska googla mer i ämnet, blir bara irriterad....
    Det blir ju lätt som i den gamla reklamfilmen för dagspress: ”Men Enya kanske är rejv för mig?”

    För Phaedra innehåller verkligen mycket som är ambient –.för mig. Alltså långsamt flödande musik med utdragna toner och många lager, helst utan beats och absolut ingen sång. Enos Apollo och On Land, Michael Stearns, Klaus Schulze, KLF:s Chill Out, Carbon Based Life Forms entimmesversion av VLA, delar av vad The Orb och Bill Laswell sysslat med.

    Sedan hade Eno sin idé om vad ambient var, att musiken skulle kunna blanda sig med ljud från gatan eller i rummet. I dag finns å andra sidan ambient som det är meningen att man ska lyssna mer uppmärksamt på –.dark ambient som den på Cryo Chamber funkar allra bäst i hörlurar eller i ett tyst rum och står för ett slags eskapism likt datorspel eller SF, snarare än en bakgrund för meditation eller musik för flygplatser.

  20. #20
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är svårare att göra en intressant låtstruktur, speciellt om det ska vara av popkaraktär och innehålla sång med mål och mening.

    ...

    Min något buttra tolkning av problemet är att det är enkelt att komponera-producera-distribuera halvfärdig musik hemma på kammaren och kalla det ambient:-)
    Det är ju en lite snäv syn på ambient kan jag tycka.. Själv har jag inget större intresse för att lyssna på eller göra vers/refräng-musik (givetvis kan jag gilla en bra poplåt, men lyssnar huvudsakligen på frijazz, ambient, EAM, drone samt "klassisk musik" från olika delar av världen). Sen är det säkert "enklare" att göra ambient än en helgjuten synthpop-dänga men där trillar man ju lätt ner i den gamla fördomen att det "bara är att trycka på en knapp" för att göra elektronisk musik.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För mitt eget huvud tänker jag "ambient noise" för icke-harmoniska ljudmattor, "ambient" är d:o harmoniska och vilsamma, "dark ambient" är mer oroväckande, samt till slut "chill", när det börjar komma in melodier och rytm (Vollenweider). "Dark chill" får jag inte ihop men det finns säkert (freeze? )

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tanken som Eno baserade sin musik på lägger tex Music For Airports tror jag är tyvärr ganska missriktad som "ambient musik" - en stor majoritet uppfattar det bara som "konstigt ljud" och ingen riktig musik. Folk blir bara stressade och irriterade då dom inte förstår sig på den. Kenny G är mer sånt man begriper sig på. Kanske inte bra, men ingen tvekan att det är musik. Och på ett sätt tycker jag nog att ambient musik kräver mer uppmärksamhet eller i alla fall medvetenhet än annan musik.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-07-27 klockan 12:47.

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ishkur's electronic music genre guide är lite kul men inte så uppdaterad. Men man får ju inte läsa det som ett facit, bara som ett debattinlägg.

  24. #24
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Enos beskrivning av ambient musik tycker jag håller som kompassriktning, något i stil med som en miljö (ambience) man blir del av.


    https://youtu.be/oMNBnakSd2Q

    Sedan tar det ju sig i uttryck på oändligt många sätt. Jag håller inte med honom om att det idag blivit oigenkännligt och kan väl tycka hans ursprungliga ambienta musik inte är jättespännande - den moderna tekniken applicerad på hans grunddefinition tycker jag är jättespännande.

    Inte så konstigt, utifrån hans förklaring, att ambient musik ofta har element av natur osv i sig, vilket jag själv använder mycket för min egen ambienta musik med Analog Prophet. Det liksom sätter musiken i ett sammanhang.

  25. #25
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju en lite snäv syn på ambient kan jag tycka..
    Det är knappast min syn på begreppet ambient, utan snarare min reaktion på ursprungsposten som jag tolkade som:
    "Får man kalla vad som helst för ambient nuförtiden?"

    Slarvas det med begreppen? Ja självklart, svarar jag där.
    Är genregränserna flytande? Hell yeah!
    Utvecklas musiken och dess genrer? Jo, det hoppas jag verkligen. Annars vore rätt mycket an ens liv förgäves.
    Är Eno den allsmäktiga ambientguden? Nej, snarare nån sorts guru och inspiratör som jag ser det.
    Har Eno uppfunnit ambient musik? Nej, möjligen har han teoretiserat, beskrivit och förklarat fenomenet mer detaljerat än någon annan.
    Ska vi tillåta att någon tummar på gränserna för vad Eno tycker? Självklart!
    Är instrumental hissmusik ambient? Inte nödvändigtvis.
    Ryms ett komplext syntljud i ljudspektrat för en komprimerad radiopopdänga? Troligtvis inte.
    Senast redigerat av rofo den 2023-07-27 klockan 13:52.

  26. #26
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ishkur's electronic music genre guide är lite kul men inte så uppdaterad. Men man får ju inte läsa det som ett facit, bara som ett debattinlägg.
    Lägg märke till att det inte skapats några nya subgenrer sedan 2008:-)
    Men allvarligt talat så är det rätt kul att läsa och lyssna, bara för att konstatera att man själv har en helt annan uppfattning.

  27. #27
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Även om Eno har varit in inspiratör, har han ju inte varit först. Skivbolaget Nonesuch Records har ju gett ut skivor med vad kan skulle kunna kalla ambient redan på 60-talet.

    För att namedroppa lite: Jag tänker mig att Roger Eno spelar i denna liga och tom när han gör en skiva med Kate St Clair (med sång) kan man kanske kalla det ambient. Och hur är det med Julee Cruise??? På hennes Into The Night sjungs det men ... ??

  28. #28
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Eno uppfunnit ambient musik?
    Var väl mer att han myntade begreppet "ambient"
    Och angav lite riktlinjer för hur han såg på det hela.


    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    För Phaedra innehåller verkligen mycket som är ambient –.för mig.
    Reagerade väl mest på att vederbörande inte nämnde Zeit i första hand.
    Är ju liksom urtypen av ambient vid denna tidpunkt, långt innan Eno
    namngav genren.

  29. #29
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är instrumental hissmusik ambient? Inte nödvändigtvis.
    Nej aldrig. De flesta gånger jag utsatts för hissmusik har det varit smooth jazz och 4 av 5 gånger hissguden Kenny G. Det är väl snarare besläktat med muzak vilket är långt ifrån ambient musik. Tror inte en hiss är en del av den ambience man vill skapa i en hiss, snarare att man inte ska tänka på att man är i en hiss.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att namedroppa lite: Jag tänker mig att Roger Eno spelar i denna liga och tom när han gör en skiva med Kate St Clair (med sång) kan man kanske kalla det ambient. Och hur är det med Julee Cruise??? På hennes Into The Night sjungs det men ... ??
    Är detta ambient?


    https://youtu.be/jDPyw9OQ4TM

  31. #31
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är detta ambient?


    https://youtu.be/jDPyw9OQ4TM
    Nej. Vangelis och Stina har sin egen genre ;-)

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Vangelis och Stina har sin egen genre ;-)
    Ambelis

  33. #33
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2023-07-27 klockan 18:51. Anledning: men det var väl eric satie som uppfann ambient för han sa att musiken skulle vara ett möblemang (eller parfym?)

  34. #34
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Som ingen tycks vara oense om i tråden är gränserna flytande för vad som är ambient. Men Vangelis har mycket ambient touch i sin musik och speciellt på albumet/film scoret 1492 tycker jag, men även på många andra album (jag har inte hört allt han gjort, tycker det kan bli lite tråkigt i längden men härligt i mindre portioner). Som många andra som gör ambient musik har jag hämtat intryck från Vangelis… så klart.

  35. #35
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Åhhh hissmusik!

  36. #36
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Generellt är det ju jäkligt svårt att i längden definiera genres eftersom tack och lov skapande konstnärer tenderar att tänja på gränserna. Mycket av det som definieras som ambient i denna tråd är ju musik som är 40-50 år gammal. En del av den älskar jag, men det vore ju fan om all ambient låtit likadant sedan dess. Självklart har den ambienta musiken korsbefruktats både stilmässigt och definitionsmässigt med andra genres sedan dess. Det vore ju helt fruktansvärt annars.

    Jag kan se att jag själv i ett av mina egna projekt (som jag dessutom brukar kalla för "mitt ambientprojekt") gör musik som utgår från ambienta tankar, men rör sig fritt förbi gränsen för vad som kanske definierar ambient(?) och sen tillbaka. Den konstnärliga friheten är för mig oändligt mycket viktigare än att tillfredsställa någons behov av purism.

    Som jag ser det, är det en välsignelse när genres blir omöjliga att ruta in och börjar leva sitt eget liv och transformeras till något man kanske inte räknat med. Kan det reta upp några på vägen dessutom blir det väl nästan ännu bättre.

  37. #37
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åhhh hissmusik!
    Ambient musik är lika mycket använd till hissmusik som grind core - ambient grind core.

    Förstår fortfarande inte vad som är så svårt att förstå med definitionen ambient musik - är det inte musik som beskrivs som ambient? Varför göra det mer komplicerat än så?

  38. #38
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår fortfarande inte vad som är så svårt att förstå med definitionen ambient musik - är det inte musik som beskrivs som ambient? Varför göra det mer komplicerat än så?
    Som beskrivs som ambient av vem? Uppenbarligen gäller inte allas ord?
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag håller med om att beteckningen ambient missbrukas och sätts på i princip vad som helst.

  39. #39
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    [Häller bensin på brasan]

    All musik som jag inte lyssnar aktivt på kan betraktas som ambient.
    Ofrivilligt radioskval är klockren ambientmusik. Även om det råkar vara grind core.
    Man kan kalla vadsomhelst för ambient nuförtiden.

    Genreindelning av musik är ett banaliserande sätt att klumpa ihop redan befintlig musik.
    Musikaliska genrer är bara snapshots av dåtiden.

    [/Häller bensin på brasan]

    Senast redigerat av rofo den 2023-07-28 klockan 08:18.

  40. #40
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Man kan säga att det är en generationsfråga. Som med House, tex. När folk pratar om musik på jobbet tex och sånna ställen. Man får lär sig den hårda vägen att hålla käft, man går och handlar eller nått istället.

    Man lär sig fort vilken nivå samtalet kommer att hamna på.
    Senast redigerat av peter4 den 2023-07-28 klockan 10:12.

  41. #41
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ambient för kidsen idag är väl sån blipp blopp från svindyra modulärsystem, inspirerade av youtubers.

    Man brukar ju prata om "happy accidents", men nio gånger av 10 år sån där modulärmusik bara en stor okontrollerad olycka.

    Sen finns det ju som sagt artister som morphology tex som är väldigt duktiga på att implementera modulär i musiken. Med betoning på musiken.
    Senast redigerat av peter4 den 2023-07-28 klockan 10:54.

  42. #42
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Man får skylla på att blockflöjtsundervisning togs bort.

  43. #43
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som beskrivs som ambient av vem? Uppenbarligen gäller inte allas ord?
    Nej, all kommunikation är på mottagarens villkor. De gemensamma reglerna för hur ord används gör det till ett gemensamt språk. Det är tex inte speciellt intelligent av mig att beskriva en en röd synth som en blå sko och tro att du förstår vad jag vill få sagt, du skulle undra vad jag petat i mig - man bör följa vissa gemensamma regler i språket när man kommunicerar och vill bli förstådd.

    Det tvistas visserligen i vissa läger om vad som är musik men de flesta förstår ändå vad man avser om man säger musik. Ambient är adjektivformen av substantivets ambiens och kan t.ex. beskriva musik.

    Svenska Akademins Ordlista:
    ambient [äm´bient] oböjligt substantiv
    • en typ av lugn elektronisk musik

    Kanske inte håller med att formatet behöver vara elektroniskt, de aderton är ju inte där i egenskap av varsin musikproffesur men däremot med syftet att "arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet".

    Det borde klarna ännu mer om man vet vad ordet ambiens (ambience) betyder, som enligt Websters Dictionary kort och gott beskrivs som atmosfär, i betydelsen osynligt intryck i ett rum, tex att alla intryck skapade en romantisk atmosfär/ambiens.

    Utifrån det kan de flesta människor, även barn, använda ordet ambiens för att beskriva något. Lägg så ihop ett och ett och beskriv musik med det för mig och jag får en uppfattning om vad du vill säga.

    Faktum kvarstår, som påpekas i tråden, att en del sätter etiketten ambient på vad som helst som t.ex ambient techno bara för att man kastat på en pad och det är väl anledningen till att vi vrider och böjer på begreppet ambient musik i tråden

    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får skylla på att blockflöjtsundervisning togs bort.
    Ja, vi får göra det

  44. #44
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Börja med att definiera "lugn".

    Alltså, jag skulle kunna börja droppa musik för att låta församlingen bedöma varje individuellt stycke som ambient eller inte och jag garanterar att det plötsligt inte blir så lätt. Om jag orkat, men så viktigt är det inte och jag vill nog utnyttja min tid bättre.

    Men ett exempel: i den här tråden beskrivs Vangelis som ambient, vilket jag har en aning svårt att förlika mig med. Han har album som är "mer ambienta" än andra, men i stort skulle jag kalla hans musik för betydligt mer hissmusik än ambient.

    Och, redan i uttrycket "mer ambient" ligger ett bevis för att det kanske inte är så enkelt att beskriva vad som är ambient som vissa vill påstå. Är väldigt olikt jämfört med att beskriva en röd synt som en blå sko.
    Senast redigerat av Irja den 2023-07-28 klockan 11:46.

  45. #45
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börja med att definiera "lugn".
    Om du har ett barn som skriker och sedan blir lugnt så är det enkelt att definiera ”lugn”. Applicera det på musik så har du svaret.

    Å andra sidan när vi talar musik har jag en son som också proddar musik och för honom är allt under 160bpm lugnt men det kan jag ju inte säga hör för då tränger jag in mig och mitt resonemang i ett hörn igen

  46. #46
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har ett barn som skriker och sedan blir lugnt så är det enkelt att definiera ”lugn”. Applicera det på musik så har du svaret.

    Å andra sidan när vi talar musik har jag en son som också proddar musik och för honom är allt under 160bpm lugnt men det kan jag ju inte säga hör för då tränger jag in mig och mitt resonemang i ett hörn igen
    Jag ska krångla till det ännu mer. Blev nyfiken på den nya musik du refererade till som ambient och hamnade på Solar Fields. För mig är det väldigt långt från vad jag ser som "ambient". Jag skulle aldrig kalla det för ambient. Rätt eller fel (och ingen övrig värdering i det, jag tycker att väldigt mycket av det som kallas ambient är rätt hemskt).

    Jag tycker nog fortfarande att det inte är självklart vad som är ambient och inte.

  47. #47
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev nyfiken på den nya musik du refererade till som ambient och hamnade på Solar Fields. För mig är det väldigt långt från vad jag ser som "ambient". Jag skulle aldrig kalla det för ambient.
    Solar Fields gör inte bara ambient musik, men det är den ambienta musiken han gör jag är såld på.

    För att vara nyfiken, vad är ambient musik för dig?

  48. #48
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Solar Fields gör inte bara ambient musik, men det är den ambienta musiken han gör jag är såld på.

    För att vara nyfiken, vad är ambient musik för dig?
    Jag tycker ju att det är svårt. Enos ambientplattor självklart. Där är det enkelt eftersom han konkret definierade genren med Music for Airports. För mig är kanske den mest intressanta kopplingen till genren att det är musik som på något sätt inte strävar efter att röra sig framåt, åtminstone inte enbart, utan som på något sätt vill stå still och bara vara och förmedla ett tillstånd. Det är min utgångspunkt när jag själv ägnar mig åt att göra vad i alla fall jag tror/tänker är ambient:
    https://andrasvart.bandcamp.com/album/the-woods

    99:an Outshapes duo Innerst Inne tycker jag är ett fantastiskt exempel på ny ambient, i mina öron.

    Men jag avstår från att droppa namn. Delvis för att jag tycker det är svårt, delvis för att jag tycker mycket musik har inslag av ambient utan att, som jag tolkar det, vara ambient utifrån en puristisk synvinkel.

  49. #49
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag skulle nog påstå att ordet ambient som genrebegrepp inte är riktigt levande idag. Snarare är det ett kompletterande adjektiv till något annat genrebegrepp. Med det sagt så görs det en hel del ambient musik idag.

    Skulle jag ge mig på att ge min definition av ambient musik så blir det nått sånt här:

    Musik där melodi och harmonik är nedtonad och enkel, ingen tydlig rytmisk puls, upplevt tempo är långsamt eller nästan stillastående. Ljudklangen är primär.
    Så musiken av Andra Svart ovan passar väldigt bra in på min definition. Och väldigt bra ambient musik faktiskt

    Däremot hissmusik har för mycket melodi och rytm. Drone å andra sidan har ingen tonalitet alls.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-07-28 klockan 13:58.

  50. #50
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Lyssnade på Innerst Inne nu igen och det är kanske inslag av ambient egentligen (och galet bra). Som sagt, jag är mest förvirrad.

    Och tack, Steelberry!

  51. #51
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    För mig börjar ambient med Erik Satie som komponerade musik som uttryckligen var gjord för att dekorera ett rum utan att störa, som en tapet eller en snygg vas. Från Satie till John Cage och sedan vidare...

    Det är så jag tänker jag när bokar folk till Ambient Under Stjärnorna iallafall, jag bara berättar premissen och sedan får folk tolka den som de tycker passar bäst. Huvudsaken är att folk kan uppleva det som låter som en konsert, men för många där är musiken till för att förstärka intryck av en fin stjärnhimmel.

  52. #52
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ambient musik är för mig inget genre-bestämt. Det är stor skillnad på den ambienta musiken Eno lyfte fram då de omgivande ljuden är en del av ”konstverket”, space music, drones, soundscapes, new age och andra genrer med lite eller ingen puls och den modernare ambienta musiken som är lite grann besläktad med EDM fast i halva tempot, avskalat och marinerad i shimmer-verb. Och en massa annan ambient musikform med lite Berlin school vibbar osv.

    Jag har länge haft som slogan för min egna ambienta musik med lite ethno touch på (Analog Prophet) “the best beat is the beat from your own heart” och med det menar jag att ens inre tunar in och blir ett med musiken, oavsett om det är ett sublimt beat till (ungefär i samma puls som vilopulsen) eller drones då ens eget hjärta får stå för pulsen. Det är ambient musik för mig.

  53. #53
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    usch att saol är så dålig. jag som precis börjat irritera mig på wiki.

    ja, ambient var en gång i tiden lika med eno för mig. sen lärde jag mig att satie skapade begreppet och blev rasande om folk stod stilla och lyssnade, dom om det vore en konsert

    ett annat begrepp som stört mig är minimalistisk musik. jag har alltid associerat det till reich etc. men söker man på det kommer nåt elektroniskt techno upp

  54. #54
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Stämmer det att Satie myntade begreppet "ambient"? Säger inte att du har fel, men det har jag aldrig hört. "Furniture music" vet jag att han myntade, men "ambient"?

    Vore roligt att se namnet användas innan Eno, någon som har länkar?
    Senast redigerat av Irja den 2023-07-28 klockan 16:15.

  55. #55
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    usch att saol är så dålig. jag som precis börjat irritera mig på wiki.

    ja, ambient var en gång i tiden lika med eno för mig. sen lärde jag mig att satie skapade begreppet och blev rasande om folk stod stilla och lyssnade, dom om det vore en konsert

    ett annat begrepp som stört mig är minimalistisk musik. jag har alltid associerat det till reich etc. men söker man på det kommer nåt elektroniskt techno upp
    Söker jag på minimalism/minimal music, så får jag upp Young, Riley, Reich, Glass, och John Adams

    Satie skapade väl aldrig begreppet "ambient", det var väl ändå Eno som myntade begreppet, eller?
    Saties kom väl upp med Musique d'ameublement – (som influerade Enos ambient verk.)
    "furniture music" – a kind of background not to be listened to consciously. Cinéma,
    composed for the René Clair film Entr'acte, shown between the acts of Relâche (1924),
    is an example of early film music designed to be unconsciously absorbed rather than carefully listened to."

  56. #56
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det knäppa är att det inte finns mycket musik jag lyssnar så koncentrerat på som (bra) ambient musik. Det är ju helt bortkastat på mig med andra ord.

  57. #57
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99:an Outshapes duo Innerst Inne tycker jag är ett fantastiskt exempel på ny ambient, i mina öron.
    ”Jag älskar dig” från nya singeln är ju väldigt Eno, alltså pianoljuden framför allt.

  58. #58
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Jag älskar dig” från nya singeln är ju väldigt Eno, alltså pianoljuden framför allt.
    Ja, verkligen. Den faller in som ambient även i min svagt utvecklade hjärna.

  59. #59
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, verkligen. Den faller in som ambient även i min svagt utvecklade hjärna.
    Svinbra och bland det bästa jag hört med Outshape sedan TM404.

  60. #60
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    För mig är allt som inte har en drivande 4/4 baskagge ambient. Jag tror alla har sin egen definition.

Liknande ämnen

  1. Vad hände med So What ??
    Av valsolo i forum Skivor & artister
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 08:32
  2. VIKTIGT! Om NEW WAVE 78-84! Vad hände?
    Av ralmroth@hotmail.com i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 07:41
  3. Newtone, vad hände sedan?
    Av MagicC i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 12:03
  4. Vad hände med H?
    Av imported_Niklas Hellgren i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 13:41
  5. Vad hände sedan?
    Av Sumpen i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •