Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Ska man börja med att skriva låtslut istället?

  1. #1
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Ska man börja med att skriva låtslut istället?

    Jag vet inte hur många låtembryon som finns i min dator.
    Ett intro, ett schysst beat, något hyfsat riff eller kanske rent av en fin början på en låt.
    Sen kommer problemet som nog de flesta upplevt. Man kör huvvet i väggen.
    Hur går man vidare?
    Visst, det klassiska Intro, Vers, Refräng osv
    Men hur får man ihop dessa spännande ackordsföljder, skapar melodin?
    Kanske läge börja med att skriva låtslut.
    Eller koncentrera sig på låtar med samma längd som S.O.D hade på sin platta Speak English Or Die som sträckte sig från 2sekunder som kortast upp till dryga 2 minuter som längst.

    Eller ska man bara glädjas åt att man i alla fall fått ihop ett litet riff som sen faller i glömska?

    Hur gör ni?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För min del så kan ett riff få vara bara ett glädjeriff i många år om det är roligt att spela, och jag inte får fler idéer kring det Men annars så vill jag oftast skriva en låt, och då letar jag upp nåt som kompletterar det där riffet och varierar helheten lite (beror ju jättemycket på genre också). Sen brukar jag lägga till nåt som bryter av mycket eller helt, för att ha effekten i låten av att det hämtar upp igen från det där andra. Man måste väl våga helt enkelt. Ett riff är ju alltid superbra, och roligt att spela medans man fantiserar liksom, men en färdig låt kan vara ett konstverk eller ett korthus oavsett. Man måste nog acceptera det. Och om den färdiga låten har åtminstone några kvaliteer, så har man ju kommit en bit på väg. Sen kan man spela in på nytt och ändra lite, eller ta erfarenheten och göra en helt ny låt. Klassisk intro/Vers/Ref/Vers/Ref/stick-solon/Vers/Ref/Slut är utmärkt för nästan alla genrer och en bra krycka för att göra färdigt låtar. Har man fyllt alla luckor (och i min personliga process om jag kan spela låten från början till slut på nåt instrument) så är det bara att spela in. Visst, det KAN bli dåligt, men det är ju fröjden med att ha dagens stora hårddiskar. Utrymmet är enormt. Det får plats mycket skit mellan pärlorna

    Att skriva slutet först låter som en spännande idé! Då vet man ju vart det ska landa, och kan bygga därifrån s.a.s. Har aldrig testat, mer än att jag väldigt ofta sitter och finslipar på avslut länge

  3. #3
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror mycket av problemet för mig ligger i självkritiken och att alltid jämföra det jag gör med stora världsstjärnor fast jag i själva verket är en "glad" hemmapulare.
    Litegrann som att köpa perfekt kamera, objektiv, stativ för att fota den perfekta bilden....den som för de flesta aldrig ens kommer.

    Och om man sen nån gång ruckar lite på självkritiken och får ihop något halvdant och ska spela upp det för omvärlden så får man en sån där känga....fasen så enformigt det låter.
    Och då är man direkt tillbaks på ruta ett

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Miniatyrer på under minuten kan helt klart vara värt att prova att göra några stycken. Man får fortfarande tänka på form, men det brukar inte hinna bli enformigt. Därifrån kan man gå vidare genom att se på vad som tål att förlängas till sträck på några minuter. Och börja med slutet låter som en bra idé, bara att pröva!

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske läge börja med att skriva låtslut.


    https://soundcloud.com/hasse_fx/blown-valve

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Miniatyrer på under minuten kan helt klart vara värt att prova att göra några stycken. Man får fortfarande tänka på form, men det brukar inte hinna bli enformigt. Därifrån kan man gå vidare genom att se på vad som tål att förlängas till sträck på några minuter. Och börja med slutet låter som en bra idé, bara att pröva!
    Aldrig riktigt tänkt på miniatyrer, men jädra bra idé! Ikväll ska jag knåda en knasdeg igen. Kanske blir det flera miniatyrer.

  7. #7
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det där med miniatyrer är faktiskt riktigt bra förslag
    Jag gjorde en liten kort homage till den uttjatade ackordsföljden "Em D C B" för ett år sedan så jag får väl bjuda på den
    https://soundcloud.com/user-653009652/bapdoobap?si=f278020d43f040f598970dcb01171a50&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Miniatyrer på under minuten kan helt klart vara värt att prova att göra några stycken. Man får fortfarande tänka på form, men det brukar inte hinna bli enformigt. Därifrån kan man gå vidare genom att se på vad som tål att förlängas till sträck på några minuter. Och börja med slutet låter som en bra idé, bara att pröva!
    Citat Ursprungligen postat av Wikipedia
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Commercial Album is an album released by art rock group the Residents in 1980. (…) The album contains 40 songs, each lasting exactly one minute - a deliberate allusion to Top 40 mainstream radio. The album's liner notes state that, to form a complete pop song, tracks from the album should be played three times in a row.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Commercial_Album

  9. #9
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Man gör ett riff eller en låtsektion sen gör man nästa sektion som är i kontrast mot första och improviserar/skriver melodier till båda varav ena melodin bör vara lite ofbeat/synkoperat. Kopiera upp så du har 4 sektioner sen väljer man vilken del av låten som ska vara refräng eller vers, så brukar jag göra allafall.

    Har man en riktigt bra ackordvända kan man köra den i hela låten melodier nynnas eller spelas in på keyboard.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja man ska inte vara rädd för att köra samma ackordföljd rakt igenom! Refrängeffekt kan man få på många sätt. Stämsång, halv/dubbeltakt, byta instrument, byta sångmelodi både rytmiskt och melodiskt.

    Angående kortform... Hrrm... alltså eh... VSPIS FÖR FAN!!!!! https://www.99musik.se/showthread.ph...a-musiktävling

    (Är man osäker på vad det är så bläddra och lyssna i de gamla trådarna. Enorm variation och skaparglädje, alltid en bra bit under 2 minuter!)

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Se där, en TYPISK Vspis Asbra röstsampleklippning här. Ler rakt igenom!

  12. #12
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se där, en TYPISK Vspis Asbra röstsampleklippning här. Ler rakt igenom!
    Åhhh tackar

  13. #13
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra tips dessutom med ackordsföljder och att inte vara rädd för att köra samma ackordsföljd genom hela låten

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Finns inga regler utan funkar olika. För mig är det en ett fönster av en 20-minuters platå då embryot till en låt föds. Resten är att måla ut det hela.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    När jag malt ett demo en billion gånger i skallen och gjort nån form av arr som har en välkänd låt-form och den kommer till ett slut, exakt då kan jag enkelt skapa nåt helt annat med samma ljud i samma mix som ibland blir 'låten' istället för det söndermalda demot.
    En lång process, men givande.
    Se slutet på Kim Larsen - Midt Om Natten, för ett exempel.

  16. #16
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag försöker göra också jobba mer reduktivt. Det sparar mycket huvudvärk och innebär ibland att man börjar baklänges.

    Rytmik brukar skilja sig från ackord emå. Ackord är typiskt hemma på downbeat i första takten - medan rytmik är hemma, fills till trots, i den sista enligt mina efterforskningar. Arra reduktivt eller permutera den sista takten - eller den som är mest stabil (har starkast svar).

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Snackar vi metoder för att få fram nåt, så jobbar jag ofta subtraktivt i meningen att jag spelar mitt "bästa", hela spåret, på ett antal instrument. Sen tar jag bort kanske i snitt 40% av allt så att ett arr uppstår.

  18. #18
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Subtraktivt var ordet!

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Radering ska inte föraktas!

    Stockhausen har en underbar historia om när han var i Finland och försökte föra en konversation med komponisterna där. De var inte så talföra, men så började Stockhausen berätta om hur han ofta behövde sudda ut långa partier i partituren och börja på nytt. Gör ni också det, frågade han. - No, fire! sa en av dem. De kastade noterna i brasan.

  20. #20
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Den metod för arr/groove som jag funnit mest effektiv hittills är att börja skriva de noter och den rytm som oftast inte ska spelas (alla implicita backbeats hos de rytmiska kontrapunkterna). Det är ett annat sätt att börja baklänges.

  21. #21
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för all input och förslag, tips

  22. #22
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nuförtiden så tänker jag bara på en enda sak: Bygg upp spänning, släpp den.

    Så om jag spelar mitt påbörjade embryo från början tills så långt jag kommit och sedan inte har någon loop funktion etc igång utan det bara blir tyst så kan följande saker hända

    - Jag får en ide om vad som borde komma efter
    - Jag får inga ideer

    I första fallet är det bara köra vidare...
    I andra fallet några förslag:

    - ta en 10 min promenad, varv runt huset whatever och prova igen
    - fundera över varför det nuvarande leder till något som inte ger en några ideer. Om det inte ger dig några ideer kanske det inte heller kittlar en lyssnare. Har du byggt för lite spänning? Oftast om man byggt tillräckligt mycket spänning bara måste man lägga något efter som släpper den.

    Tycker wu wei är viktigt här. Tvinga inte fram något. Never force.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte hur många låtembryon som finns i min dator.
    Ett intro, ett schysst beat, något hyfsat riff eller kanske rent av en fin början på en låt.
    Sen kommer problemet som nog de flesta upplevt. Man kör huvvet i väggen.
    Hur går man vidare?
    Visst, det klassiska Intro, Vers, Refräng osv
    Men hur får man ihop dessa spännande ackordsföljder, skapar melodin?
    Kanske läge börja med att skriva låtslut.
    Eller koncentrera sig på låtar med samma längd som S.O.D hade på sin platta Speak English Or Die som sträckte sig från 2sekunder som kortast upp till dryga 2 minuter som längst.

    Eller ska man bara glädjas åt att man i alla fall fått ihop ett litet riff som sen faller i glömska?

    Hur gör ni?
    Snabb spontan reflektion.
    Början och slutet blir inte viktiga förrän det däremellan börjar ta form...?
    Börja i mitten!

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nuförtiden så tänker jag bara på en enda sak: Bygg upp spänning, släpp den.

    Så om jag spelar mitt påbörjade embryo från början tills så långt jag kommit och sedan inte har någon loop funktion etc igång utan det bara blir tyst ...
    Utmärkt idé!
    Jag tror faktiskt aldrig jag tänkt det explicit, men däremot kört fast i loopen. Det där skall jag testa nästa gång loop-ikonen lockar på klick.

  25. #25
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror att ja är för inrutad på Intro-Vers-Refr-Vers stuket

    Har nån av er skrivit en låt med endast 1 eller 2 ackord genom hela låten?
    Har ni länk till dessa får ni gärna bifoga

  26. #26
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att ja är för inrutad på Intro-Vers-Refr-Vers stuket

    Har nån av er skrivit en låt med endast 1 eller 2 ackord genom hela låten?
    Har ni länk till dessa får ni gärna bifoga
    Jag har skissat på fyrackordsföljder som är samma i både vers och ref. Det funkar fint, så borde ju funka även för två ackord? Man behöver använda andra kontrastgrepp än ackord då, ffa: 1) harmonisk rytm (vilken 16-del, typiskt, du byter ackord på), 2) fasvridning på lead-pulserna. Groove-kontrast ÖHT. Detta gäller ju alltid. 3) Ljuddesign/instrumenterings-kontrast.

  27. #27
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabb spontan reflektion.
    Början och slutet blir inte viktiga förrän det däremellan börjar ta form...?
    Börja i mitten!
    Om man vill fånga alla snabbspolande lyssnare så gäller det att ha ett bra intro så kanske är det det som borde börjas på? Känns som väldigt många gamla superhits har bra intros, man hör på typ 1 sekund att det är en klassiker

  28. #28
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nån av er skrivit en låt med endast 1 eller 2 ackord genom hela låten?
    Har ni länk till dessa får ni gärna bifoga
    Experimenterade lite med det förut, ska leta

  29. #29
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nån av er skrivit en låt med endast 1 eller 2 ackord genom hela låten?
    Har ni länk till dessa får ni gärna bifoga
    Här är en pop-aktig låt med 2 ackord. Samma i både vers och refräng och samma ordning också.

    Hacking in the 80s
    https://youtube.com/watch?v=RA0rbTcr...xHZh095ulHQaEN

    Den här har 1 ackord, i versen är ackordet ett brassljud och i bryggan är det en distad gitarr som spelar ackordet, i slutet är ackordet ett arpeggio

    Numa Numa
    https://youtube.com/watch?v=K_U4_jDV...mE_1Vcm4T7ldwj

    Bonuspoäng om man kan gissa synten som gör knorrbas i låt 2

  30. #30
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Har nån av er skrivit en låt med endast 1 eller 2 ackord genom hela låten?
    Har ni länk till dessa får ni gärna bifoga
    Den här har (i princip) bara två ackord

    https://open.spotify.com/track/0tGoK...TiKMEPWuKu1ZGw

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill fånga alla snabbspolande lyssnare så gäller det att ha ett bra intro så kanske är det det som borde börjas på? Känns som väldigt många gamla superhits har bra intros, man hör på typ 1 sekund att det är en klassiker
    Tja, kanske handlar om musiksmak. Kul med intron men inte om resten är skit. Som syntare på 80-talet var ju skräcken att det efter ett coolt trummaskins/syntintro skulle komma en dj*vla saxofon. Då var det bara att stänga av. Blev allt vanligare längre in i 80-talet.

    Något som jag ofta tycker utmärker poplåtar som jag rankar högt är att de efter vanligtvis två vers/refrängrundor petar in en ny del som höjer låten ytterligare (men inte tråkigt gitarrsolo alltså).

  32. #32
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något som jag ofta tycker utmärker poplåtar som jag rankar högt är att de efter vanligtvis två vers/refrängrundor petar in en ny del som höjer låten ytterligare (men inte tråkigt gitarrsolo alltså).
    Ahh du menar man byter ut refrängerna mot bryggor alternativt kör 2 fake-refränger och smäller på med refrängen där sticket brukar vara (typ). Blir maximal utdelning?

    Var nån av de nyaste Rammstein singlarna som körde det receptet vill jag minnas, då hamnar refräng 1 på typ 1.30

  33. #33
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh du menar man byter ut refrängerna mot bryggor alternativt kör 2 fake-refränger och smäller på med refrängen där sticket brukar vara (typ). Blir maximal utdelning?

    Var nån av de nyaste Rammstein singlarna som körde det receptet vill jag minnas, då hamnar refräng 1 på typ 1.30
    Ja det finns väl alla möjliga varianter. Av någon anledning har jag aldrig gillat ordet "brygga", låter som att det är en mindre viktig del. I vart fall är det inte det jag menar utan den där överraskningen man inte alls räknade med som ibland kan vara låtens höjdpunkt. Kan vara solo också, men med finess... (inte slentrian)

    Kul grej jag kom att tänka på, i klassisk symfonisk (sonat) musik typ sent 1700-tal första halvan av 1800-talet brukar det ofta i någon sats dyka upp ett parti som kallas "trio" som är lite samma sak och ofta är jäkligt bra. Nästan som att allt annat runtomkring egentligen bara var "padding" för att bygga upp det hela till denna höjdpunkt.

  34. #34
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul grej jag kom att tänka på, i klassisk symfonisk (sonat) musik typ sent 1700-tal första halvan av 1800-talet brukar det ofta i någon sats dyka upp ett parti som kallas "trio" som är lite samma sak och ofta är jäkligt bra. Nästan som att allt annat runtomkring egentligen bara var "padding" för att bygga upp det hela till denna höjdpunkt.
    Kan det vara detta?
    Trio Sonata?
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trio_sonata

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det vara detta?
    Trio Sonata?
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trio_sonata
    Med risk för att halka off-topic, ja och nej. Det verkar som termen kom från att sektionen brukade vara en trio (tre instrument) men sedan blev det snarare namn på en mellandel, tydligen i valstakt från början:
    When this form first became common the Trio section would be literally that, a section scored for only three instruments, but the term continues to be used even where the instrumentation is for larger forces. However, even where the ensemble is larger, the Trio section usually has lighter orchestration and a simpler texture. This has particular relevance when one considers that the Minuet and Trio form was often used for the third movement of the classical four-movement symphony.
    https://music.stackexchange.com/ques...ean-on-a-score

  36. #36
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Om ackord: Moves Like Jagger har två ackord om jag minns rätt. Lolly Lolly (Wendy & Lisa) har i stort sett ett enda. Borde finnas många fler exempel.
    Om trio: är den inte alltid hopkopplad med en menuett och således alltid i tretakt? Eller har jag missat något?
    Gillar idén med miniatyrer. Har lyssnat mycket på klassiska preludier, de är ofta korta utan att förlora i substans. Chopins opus 28, 24 preludier, är ett bra exempel. En del av dem är bara ca halvminuten eller kortare.

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Här är två ackord (med lite variation på slutet). Passar ju "genren" så att säga


    Här är dubreggae som mest går i ett ackord, med en liten variation nånstans.

  38. #38
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att halka off-topic, ja och nej. Det verkar som termen kom från att sektionen brukade vara en trio (tre instrument) men sedan blev det snarare namn på en mellandel, tydligen i valstakt från början:

    https://music.stackexchange.com/ques...ean-on-a-score
    Aha oki

  39. #39
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lolly Lolly (Wendy & Lisa) har i stort sett ett enda. Borde finnas många fler exempel.
    Bra låt blir sugen på att försöka göra nåt liknande, måste avsluta lite annat först bara

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ackord: Moves Like Jagger har två ackord om jag minns rätt. Lolly Lolly (Wendy & Lisa) har i stort sett ett enda. Borde finnas många fler exempel.
    Om trio: är den inte alltid hopkopplad med en menuett och således alltid i tretakt? Eller har jag missat något?
    Gillar idén med miniatyrer. Har lyssnat mycket på klassiska preludier, de är ofta korta utan att förlora i substans. Chopins opus 28, 24 preludier, är ett bra exempel. En del av dem är bara ca halvminuten eller kortare.
    Musikaliska miniatyrer är lite som musikalisk haiku. Det kan ju också vara ett bra sätt att samla idéer för att sedan se vad som är värt att jobba vidare med. Alltså, inte att göra snuttar/riff/intron, utan en mer komplett låt i miniatyrformat. Det är som du skriver rätt fascinerande hur mycket innehåll som kan tryckas in på under en minut. Chopinetyderna du nämner är guld, även om höjdpunkten (?) i samlingen - Regndroppspreludiet - väl brukar klocka på över 4 minuter.

    Helt klart verkar triodelar ofta vara 3-takt, men här står att det förekom i bl.a. marscher. Har inte kollat så noga själv dock:
    https://music.stackexchange.com/ques...rio-in-a-march

  41. #41
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Ok, hade missat marscherna.
    En till jädrigt bra enackordslåt: Paul McCartneys "Helen Wheels" (det dyker upp en snabb dominant ibland, men den behöver man inte räkna)

  42. #42
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Chopins preludier ja, de är ju sinsemellan väldigt olika, både i karaktär och teknisk nivå. En del kan spelas av nybörjare, andra kräver en konsertpianist. Beethovens bagateller är också bra exempel, speciellt 11 bagateller som är otroligt komprimerade och täta. Idén med miniatyrer av det slaget är ju att man kan skala av all redundans och upprepning.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idén med miniatyrer av det slaget är ju att man kan skala av all redundans och upprepning.
    All världens techno i miniatyrer får plats på en maxisingel...

  44. #44
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Självklart, men så borde någon se till att göra ett projekt av det och ge ut också!

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    All världens techno i miniatyrer får plats på en maxisingel...
    Gört!
    "Commercial Techno Album"

  46. #46
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lolly Lolly (Wendy & Lisa) har i stort sett ett enda.
    Intressant.
    Lyssnar man bara på låten så skulle jag aldrig ha tänkt på det.

  47. #47
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant.
    Lyssnar man bara på låten så skulle jag aldrig ha tänkt på det.
    Ska man vara riktigt noga är det väl grundtonen som inte ändras. Gitarren och syntstämman varierar grundackordet med tillagda sjuor, sexor, nior och kanske fler.

  48. #48
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Undrar om det finns något liknande i annan genre, metal, country, jazz?

Liknande ämnen

  1. Att börja med syntbygge
    Av windwind04 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-01-24, 14:08
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-12-03, 19:58
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 02:41
  4. Vill börja med musik, vad ska jag köpa?
    Av Sgrreeen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •