Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bandcamp for dummy

  1. #1
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran

    Bandcamp for dummy

    Det är jag som är dummy:n
    Jag tänkte börja lägga saker på bandcamp framöver. Gillar plattformen.

    Vad MÅSTE jag veta?

    Jag tänkte lägga upp ganska råa , omastrade spår. Är jag en idiot då? Har inget emot demo-känsla för mina experiment. Det enda jag verkligen bryr mig om är att den som lyssnar inte får ont i öronen.

    Betalning. Är ju lite kul om man kan ta en kaffe och säga till sig själv att ens hobby har betalat. Vad är minimum kring ens skyldigheter? Inga alls, så länge man inte går över x tusen?

  2. #2
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Vänd på det hela: vad förväntar du dig av andra artister på bandcamp? Skulle du själv vilja betala för något omastrat?

    Då det är IMO en digital skivbutik så kanske man ska försöka paketera det så väl som möjligt. (färdigt, mastrat m.m.)
    Men om det är ett hinder för att det bli av kanske man kan lägga upp material som "live" och "demo".

    Det kanske inte finns nån begränsning? Är nog bäst att läsa det finstilta i deras avtal.

  3. #3
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är bra synpunkter. Och ja, om jag skulle sätta ett minimi-pris på det vi pratar om här (främst live-tagningar till stereo-spår) så skulle det ju vara noll eller möjligen symboliska 10kr.
    Och om jag skulle sätta samman ett mer sammanhängande album så skulle jag behöva ta hjälp med mastring, för att åtminstone få det att hänga ihop.
    Ett problem i sammanhanget är att jag har så dåligt öra för sånt här, så jag vet faktiskt inte vad jag själva skulle betala för och inte. :-D
    Jag tycker faktiskt ganska mycket om att lyssna på mina egna inspelningar, men det finns ju några som har uppenbara problem i mix/master, som jag tagit upp tidigare.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Registrera dig som användare och läs igenom villkoren, där står allt man måste veta. Bland annat tror jag man inte får lägga upp cover-versioner, i alla fall inte utan explicit tillstånd. Inget hindrar att man lägger upp skisser och omastrat material, beroende på genre kan det rentav finnas publik för denslags. Men jag tycker en av de stora fördelarna är att man kan lägga upp hela album, med omslag och eventuellt bonusmaterial, tänkt som en helhet. Det vore synd att inte utnyttja just den möjligheten.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vad jag minns brukar t.ex Orphx lägga upp råa live-inspelningar och ta betalt som ett album för dem. Så visst går det. Men jag föredrar att klpa färdiga produkter. Så svårt (eller dyrt) är det inte att få till en vettig mastring.
    Mix där emot kan ju vara ett kreativt uttryck, om man tycker att råheten är en del sv det. Eller om man uppfinner en hel norsk metal genre som är högpassfiltrerad på 200 Hz.

  6. #6
    olivettis avatar
    Veteran
    Angående att ta betalt så är funktionen "name your price" perfekt om
    man i huvudsak vill sprida sin musik. Att ge folk möjligheten att betala om
    de gillar det de hör, tror jag ökar möjligheten att få in lite pengar för sin musik.
    Sen beror naturligtvis detta på vilken nivå man ligger som musiker, hur stor publik
    man har osv.

Liknande ämnen

  1. Bandcamp
    Av false messiah i forum Utgivning
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2024-02-11, 10:12
  2. Bygga binaural dummy head
    Av barockugglan i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-02-01, 09:23
  3. dummy plug till Revox G36 fjärr. Ä
    Av fellans i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 22:58
  4. Dummy Load /Line box
    Av M i Gbg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 01:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •