Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Markera och dra in flera external instruments samtidigt?

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Markera och dra in flera external instruments samtidigt?

    En sak som stör mig i arbetsflödet är tex när jag ska dra in min 808:a trummis kanaler som är external instruments (4-5st) så kan jag inte markera alla och bara dra in dom i session view samtidigt. Går endast att dra in en i taget.

    Är det bara så här eller går det att lösa?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Spara ett tomt projekt där du har alla externa instrument som separata spår. Sen kan du i browsern i Live gå in i projektet och markera flera spår och dra in dem i ditt andra projekt. Ännu enklare om du grupperar dem i det tomma projektet först. För då kan du bara dra in hela gruppen in i ditt nya projekt. Då kan du även enkelt förbereda med effekter om du så vill. Som en sorts template.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Va? Funkar inte här. :-)

    Men med andra ord så går det inte att göra som jag vill.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Var ju tvungen att testa och det funkar för mig, men inte med dra och släpp av nån anledning, däremot om jag dubbelklickar på gruppen i browsern så funkar det. Live 11.

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Funkar inte här. :-)

    Men med andra ord så går det inte att göra som jag vill.
    Det kan va lätt att tro att det inte funkar för det går rätt segt! Man får dra spåren från browsern till projektet, och sedan hålla ner musknappen några sekunder tills ableton fattar vad man håller på med, då kan man droppa dom vart man vill i projektet

    Denna funktionalitet var något av en gamechanger för mig när jag upptäckte den, man kan till exempel drag and droppa ett helt ableton live set i ett annat

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Funkar inte här. :-)

    Men med andra ord så går det inte att göra som jag vill.
    Glömde visst bort den här tråden. Udda att det inte funkar för dig. För mig funkar det alldeles utmärkt. Jag har flera sådana här "presets" skapade för att snabbt kunna dra in i andra projekt så jag slipper sitta och ställa in allt varje gång. Ett projekt per maskin med flera external instruments för olika ingångar.

    Ett annat tips är även att du kan lägga dina external instruments i en Drum Rack och spara den som en preset om du hellre vill ha det grupperat på en kanal. Då kan du enkelt lägga effekter på hela trumpaketet.

    Namn:  Skärmavbild 2023-08-08 kl. 16.40.59.jpg
Visningar: 103
Storlek:  12,8 KB
    I denna bilden kan du se mitt expanderade projekt där jag helt enkelt bara drar in 808-gruppen som består av flera spår in i mitt nya projekt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-08-08 kl. 16.41.09.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	114174
    Tog en skärmdump av Drum Rack med bara för att visa att det går att lägga in flera external instruments i en Drum Rack.

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Märkligt att denna funktion fortfarande inte finns i Ableton. Se min bild hur jag vill göra...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5833.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	585,4 KB 
Id:	117412

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det går, med en liten omväg. Lägga in alla dina External Instrument presets på ett spår var i ett projekt. Spara det som en template. Sen kan du dra in spåren från din template till nya projekt istället för att dra in presets du sparat under External Instruments. Blir i princip ingen skillnad när du väl skapat din template. Enda är att du drar in spår istället för presets för External Instrument som skapar ett spår.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-03-12 kl. 14.04.26.png 
Visningar:	5 
Storlek:	133,8 KB 
Id:	117414

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det behöver inte sparas som en template. Går att spara projektet var som helst. Men tänker att det är smidigt att ha det där. Då blir det inte fler steg i att komma åt External Instruments-spåren i projektet än du normalt skulle göra genom att klicka på Instruments > External Instruments > Välja presets. Istället blir det Templates > Expandera projektet > Välj spåren du vill dra in.

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag är tacksam för tips… men jag vill inte göra på annat sätt än som jag visat.

    Man kan ju göra ”motsatt” sak. Dvs markera tex 3 spår/kanaler som redan är indragna, välja kopiera, öppna nytt projekt, klistra in dessa 3 spår.
    Så det borde ju gå tycker man. Kanske bara nått dom aldrig tänkt på. Får väl skriva en rad till dom.

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är tacksam för tips… men jag vill inte göra på annat sätt än som jag visat.

    Man kan ju göra ”motsatt” sak. Dvs markera tex 3 spår/kanaler som redan är indragna, välja kopiera, öppna nytt projekt, klistra in dessa 3 spår.
    Så det borde ju gå tycker man. Kanske bara nått dom aldrig tänkt på. Får väl skriva en rad till dom.
    Fast det blir ju exakt samma sak som att dra in 3 st External Instrument presets? Så jag förstår inte varför du inte skulle kunna använda detta sätt?

    Att kopiera 3 spår mellan projekt fungerar. Men du kan inte välja tre olika External Instrument separat och kopiera på samma gång och klistra in i ett annat projekt. Utan det krävs just spåren. Samma princip som jag nämner ovan.

    Men visst, hade varit smidigt att kunna dra in flera instrument på samma gång och det skapas spår för dem. Du kan t ex inte dra in multipla VST-pluggar heller och att den skapar spår för dem. Så detta gäller inte bara för External Instruments. Det är en i taget som gäller.

  12. #12
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag har skapat ett Abletontonprojekt med externa instrument, som jag sedan satt en favoritfärg på. Då kan jag bara välja den färgen. Sedan drar jag bara in de jag vill ha i aktuellt projekt. Borde funka lika lätt med plugins. Får nog göra så nu, eftersom alla au-pluggar ligger i följd utan, som det var tidigare, mappar efter tillverkare. Jag vill inte se alla på en gång. Väljer jag tillverkare så ser jag alla format, men vill bara se au-plugins. Och väljer jag au-plugins så ser jag alla tillverkare. Verkar inte gå att göra flera val samtidigt!

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har skapat ett Abletontonprojekt med externa instrument, som jag sedan satt en favoritfärg på. Då kan jag bara välja den färgen. Sedan drar jag bara in de jag vill ha i aktuellt projekt. Borde funka lika lätt med plugins. Får nog göra så nu, eftersom alla au-pluggar ligger i följd utan, som det var tidigare, mappar efter tillverkare. Jag vill inte se alla på en gång. Väljer jag tillverkare så ser jag alla format, men vill bara se au-plugins. Och väljer jag au-plugins så ser jag alla tillverkare. Verkar inte gå att göra flera val samtidigt!
    Vilken version sitter du med? I 12an kan du välja både format och tillverkare som filter och få enbart AU från en särskild tillverkare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-03-12 kl. 15.29.23.png 
Visningar:	16 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	117418

  14. #14
    raoul flutters avatar
    Veteran
    12, men jag vill kunna välja au och flera tillverkare samtidigt. Har inte fått det att funka!

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken version sitter du med? I 12an kan du välja både format och tillverkare som filter och få enbart AU från en särskild tillverkare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-03-12 kl. 15.29.23.png 
Visningar:	16 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	117418
    Detta. Browsern i 12:an är ett sjuuuuukt lyft.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    12, men jag vill kunna välja au och flera tillverkare samtidigt. Har inte fått det att funka!
    Just, nej, det funkar nog inte. Filtren verkar vara "AND" inte "OR". Det skulle de ju kunna lägga till förstås. (Även om AND nog oftast är det man vill ha...)

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    12, men jag vill kunna välja au och flera tillverkare samtidigt. Har inte fått det att funka!
    Ah, missförstod dig. Det går faktiskt välja flera tillverkare genom att hålla ner cmd (på Mac) men sökresultatet blir tomt. Lite udda.

Liknande ämnen

  1. External instruments?
    Av stealthtank i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 20:56
  2. spela flera youtubeklipp samtidigt och gör musik
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 09:31
  3. Spela flera Native Instruments samtidigt
    Av dokido i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 17:46
  4. garageband och midi - flera mjukvaruljud samtidigt?
    Av tigobos i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:47
  5. External instruments
    Av Dee i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •