Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Att sälja en klenod

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Att sälja en klenod

    Som de som följer nord modular-tråden vet har jag plötsligt funderat på att sälja min G2 engine. Jag är ju nord modular fanboy, tycker de (fortfarande) har bästa mjuk-modular-interfacet, och ljudet, och bara är allmänt lättjobbade och grymma. Samtidigt har jag inte använt min på många år, och de senaste gångerna har det väl inte blivit något mer än lattjande/tester, det är ju såklart ok att göra sånt. Men det var några år sedan.

    det är olika för alla, och sen tar ju ingen plats direkt. Men när ska man sälja? Jag har den ju för att den är bäst, men använder den inte.

    om jag säljer den och inte köper mat för pengarna, måste jag ju köpa något skojigare, eller alltså något jag använder. Typ en elbas, ett par monitorer, eller en trummaskin (har med lite tur råd med alla tre). Det låter väl smart? Egentligen?

    fan.

  2. #2
    deleted user
    Är den en del av din själsliga setup, den du ska ha med dig till valhall? Då ska du inte sälja.

    Annars, fomo för att släppa taget - den går att köpa igen. Eller om du längtar du efter enkelhet och minimalism, kör.

    Så enkelt är det

  3. #3
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Sälj inte. Sluta dumma dig. Ditt tankemönster är irrationellt.

    G2 är en del av din synapskollaps. Och bör förbli däri.

    Jag skulle aldrig sälja min g2key även om den får samla damm resten av mitt jordeliv.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag säger sälj! Det är bara saker, och saker som inte används är bara ett ok.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är den en del av din själsliga setup, den du ska ha med dig till valhall? Då ska du inte sälja.

    Annars, fomo för att släppa taget - den går att köpa igen. Eller om du längtar du efter enkelhet och minimalism, kör.

    Så enkelt är det
    Alltså, själslig setup? Ja, kanske. Men om jag inte använder den så kanske det kvittar.

    Fomo, det är ju grejen. Jag oroar mig för att vilja ha den om ett halvår. Vet inte vad det skulle vara.

    Enda anledningen att sälja är pengar.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sälj inte. Sluta dumma dig. Ditt tankemönster är irrationellt.

    G2 är en del av din synapskollaps. Och bör förbli däri.

    Jag skulle aldrig sälja min g2key även om den får samla damm resten av mitt jordeliv.
    Hm. Men om jag aldrig använder den? En fin (enkel) elbas är ju mer synaptiskt, och jag har inte pengar att lägga riktigt.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger sälj! Det är bara saker, och saker som inte används är bara ett ok.
    Ok. Ok, det känns inte som ett ok, mest att den är värd pengar.
    En annan känsla förutom fomo är ju tilltagande obsolethet. För att köra nu, om tio år? Tjugo? Ja, men det kanske är som att sitta med en atari. Som iofs vissa fortfarande gör…

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fomo, det är ju grejen.
    Håller med här, jag har en Simmons SDS-V som jag inte använder jättemycket, men samtidigt vet jag att om jag säljer kommer jag aldrig mer kunna hitta en.

    Behåll om du inte sitter i penningknipa imo. Hade varit en annan femma om du inte varit så förtjust i den.

  8. #8
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger sälj! Det är bara saker, och saker som inte används är bara ett ok.
    +1000

    Jag älskar instrument men tycker vi lägger för mycket vikt vid dem. Jag hade sålt om jag vore du. Det går att köpa igen om du ändrar dig.

    Det sagt så håller jag själv på att försöka deala mig tillbaks ett instrument jag sålde för åtta år sen. Delvis av lite sentimentala skäl, så jag är inte helt konsekvent. Men va fan, det är inte så allvarligt. Det är prylar.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med här, jag har en Simmons SDS-V som jag inte använder jättemycket, men samtidigt vet jag att om jag säljer kommer jag aldrig mer kunna hitta en.

    Behåll om du inte sitter i penningknipa imo. Hade varit en annan femma om du inte varit så förtjust i den.
    Ja, nej, ingen akut penningknipa. Har sparpengar, men de ska man ju spara (?).

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1000

    Jag älskar instrument men tycker vi lägger för mycket vikt vid dem. Jag hade sålt om jag vore du. Det går att köpa igen om du ändrar dig.

    Det sagt så håller jag själv på att försöka deala mig tillbaks ett instrument jag sålde för åtta år sen. Delvis av lite sentimentala skäl, så jag är inte helt konsekvent. Men va fan, det är inte så allvarligt. Det är prylar.
    Vad fan, jag blev ju just tillsagd att spara den och bestämt mig, nu bestämde jag mig för att sälja. Hur ska ni ha det egentligen?

  11. #11
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det här är superknepigt. På vissa sätt skulle man ju kunna sälja allt och bara sitta med en kontroller och DAW

    Men nä, jag gillar mina prylar. Vissa grejer håller jag extra hårt i. De 'äkta' klenoderna säljer jag aldrig!

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fan, jag blev ju just tillsagd att spara den och bestämt mig, nu bestämde jag mig för att sälja. Hur ska ni ha det egentligen?
    Gör en kompromiss! T ex spara den till jul, om den fortfarande bara samlar damm - sälj!

    Nä, men det är såklart bara du som kan besluta om hur du ska göra. Vi andra är både olika som människor och oense om hur man "ska" göra.

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Saker som är svåra att hitta igen (till vettigt pris) brukar jag rekommendera att behålla om det inte är akut behov av pengar. Låna ut till någon som använder och tar bra hand om?

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör en kompromiss! T ex spara den till jul, om den fortfarande bara samlar damm - sälj!

    Nä, men det är såklart bara du som kan besluta om hur du ska göra. Vi andra är både olika som människor och oense om hur man "ska" göra.
    Jo, en deadline kan man ju ha. Men då måste jag ordna så jag kan patcha den, har för modern dator (M2, vill inte kännas vid nord över usb. Måste in bakom och kolla sladdarna). Men jo, inte en dum kompromiss. Bråttom är det ju knappast.

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saker som är svåra att hitta igen (till vettigt pris) brukar jag rekommendera att behålla om det inte är akut behov av pengar. Låna ut till någon som använder och tar bra hand om?
    Jo med tanke på gensvaret i pm verkar de hyfsat åtråvärda, så blir väl inte helt lätt att skaffa nytt.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är superknepigt. På vissa sätt skulle man ju kunna sälja allt och bara sitta med en kontroller och DAW

    Men nä, jag gillar mina prylar. Vissa grejer håller jag extra hårt i. De 'äkta' klenoderna säljer jag aldrig!
    Jag tycker det är härligt att köra i datorn. Ett litet tag var jag inne på outboards och att kunna patcha in distar och sånt, men jag orkar inte, det blir för stökigt. Daw är bra och kul.
    Kruxet med nord modular är ju att det är det sämsta av två världar, lite. Särskilt engine.


    Utöver fomo finns oro för att den ska bli obsolet (???) eller bara ge upp. Även om kords grejer ju är solida byggen.

    - - - Updated - - -

    Å andra sidan kvittar det ju om den blir ”gammal” typ windows inte vill köra med dem heller. Inte som att det drabbar mig värre än nuvarande situation när den inte används.

    Hade G2 demo funkat hade det egentligen räckt rätt långt för mig.

  17. #17
    deleted user
    Att prioritera beslut brukar bli lätta när riktningen är tydlig - kanske fundera på några stora frågor som vad du vill med musik / skapande / byggande / liv och annat?

  18. #18
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fan, jag blev ju just tillsagd att spara den och bestämt mig, nu bestämde jag mig för att sälja. Hur ska ni ha det egentligen?
    "Sköt du mitt, så sköter jag ditt" som min svärfar brukar säga.

  19. #19
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saker som är svåra att hitta igen (till vettigt pris) brukar jag rekommendera att behålla om det inte är akut behov av pengar. Låna ut till någon som använder och tar bra hand om?
    Å andra sidan, saker som är lätta att sälja och få bra betalt för är och lätta att sälja och ger bra betalt. Det går åt båda håll.

  20. #20
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kruxet med nord modular är ju att det är det sämsta av två världar.
    Det där måste jag lägga in mitt veto mot. I min värld finns ingen annan synt där hårdvara och dator fungerar så bra ihop. Helt fantastiskt, även om det tog lång tid för mig att riktigt fatta det. Fast Engine missar ju just biten med hårdvaran, så den hade inte passat just mig så bra.

  21. #21
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där måste jag lägga in mitt veto mot. I min värld finns ingen annan synt där hårdvara och dator fungerar så bra ihop. Helt fantastiskt, även om det tog lång tid för mig att riktigt fatta det. Fast Engine missar ju just biten med hårdvaran, så den hade inte passat just mig så bra.
    Tänk om G2 Engine hade kommit i liknande förpackning som G1 Rack. Mmm!

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Du skulle annars kunna prova att låna ut den till någon på begränsad tid (nej, jag är inte spekulant). Då skulle du få känna på att inte ha den tillgänglig. Och någon annan får kanske glädje av den. Efter en sådan period kanske det är lättare att fatta ett beslut?

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ställer det mot. vad kan den kosta senare om man blir sugen.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att prioritera beslut brukar bli lätta när riktningen är tydlig - kanske fundera på några stora frågor som vad du vill med musik / skapande / byggande / liv och annat?
    Ja. Egentligen skulle jag nog vilja använda den. Med rätt kontrollyta/sequencer, typ? Typ en midi-fil-uppspelare med reglage, som kan byta patch mellan låtar. Något sånt.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där måste jag lägga in mitt veto mot. I min värld finns ingen annan synt där hårdvara och dator fungerar så bra ihop. Helt fantastiskt, även om det tog lång tid för mig att riktigt fatta det. Fast Engine missar ju just biten med hårdvaran, så den hade inte passat just mig så bra.
    Ja precis, key eller rack är ju i bästa/sänsta av båda. Engine är mer som en dongle typ. Som man måste koppla sladdar till ljudkortet med (patchbay, orkaaaa, har två kanaler in på frmasidan av ljudkort och patchar om ofta). (Behöver kort med fler kanaler in)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skulle annars kunna prova att låna ut den till någon på begränsad tid (nej, jag är inte spekulant). Då skulle du få känna på att inte ha den tillgänglig. Och någon annan får kanske glädje av den. Efter en sådan period kanske det är lättare att fatta ett beslut?
    Alltså jag har haft den otillgänglig länge i praktiken. Hela corona, i princip hela senaste året också, minst.

  26. #26
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Återigen. Sälj den inte. Bara en så enkel del som patch mutator via midi på andra synthar är guld.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Om jag inte ska sälja den borde jag försöka få den att lira med Framtidens Dator. Fast till slut sitter man ju där med en Amiga och tjafsar.

  28. #28
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ok. Sälj den och gå vidare. Kan ju i sig vara sunt. Det finns ju och kommer ju många fina substitut.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vet inte :-)

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen. Sälj den inte. Bara en så enkel del som patch mutator via midi på andra synthar är guld.
    Jag har inga andra syntar. Jo, en micro modular, lite liknande problematik där även om jag faktiskt har använt den hyfsat nyligen.

    Ett problem med NMG2 är att de är för bra. Jag inser att det är lite udda, men för mig är det svårt att jobba med för kraftfulla/flexibla verktyg.

  31. #31
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nmg2 kan ju även vara det enkla ju!

    Utmaning, skriv ett album med enbart nmg2, max 8 kanaler per låt, max 16 moduler per patch.

    Jag kan skicka dig lite patchar så kanske du finner andra perspektiv.

    Vi kan göra en EP tillsammans med enbart g2?

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, fast just nu kan jag inte (orkar inte) använda den som det är kopplat och rackat.

  33. #33
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast just nu kan jag inte (orkar inte) använda den som det är kopplat och rackat.
    Det låter som du är lite trött på den. Lite mkt jobbigt nu. Avyttra och köp denna:

    https://vend.se/658002-komplett-syst...fer-make-noise

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Mer trött på usb-biten, mjukvarubiten. Men också, jag jobbar inte riktigt så.

    Den var väl ett viktigt steg i min utveckling, lite som MaxMSP (som jag inte använder, och bara har licens för en version (6) som inte rullar på mitt nya os.

    Hehe, jag har lite eurorack också, först köpte jag det för att dema min modul i princip, men sen fyllde jag på med lite mer. Används knappt, men det kommer väl, kanske. Det där systemet skulle jag oavsett inte ha råd med för en NM engine. Men kanske att jag skulle bygga en liten serge-båt?

  35. #35
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Befria dig själv och sälj. En dag måste vi alla lämna in verktygen ändå, bättre att ha grejer man använder. Fokus nu!

    Själv säljer jag nästan aldrig ngt vilket är mycket dumt. Jag borde sälja o göra musik.

  36. #36
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Befria dig själv och sälj. En dag måste vi alla lämna in verktygen ändå, bättre att ha grejer man använder. Fokus nu!

    Själv säljer jag nästan aldrig ngt vilket är mycket dumt. Jag borde sälja o göra musik.
    Sälja är ibland också förknippat med mycket jobb = Mindre tid för annat

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har massor med prylar. Jag gör musik när jag känner för det. För min del så är det ingen motsats mellan att ha grejer samt att göra musik.

Liknande ämnen

  1. Knepigt att sälja
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-12-10, 08:21
  2. Att sälja Kawai K4
    Av fluffie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 13:27
  3. Att sälja musik
    Av Rizzo i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •