Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Gått genom syntträsket, är det värt det?

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Gått genom syntträsket, är det värt det?

    Började med Moog Slim Phatty. Så jag är inte på något sätt en old timer.

    Gått igenom en hel del syntar sen dess och jag kan konkludera detta: Det är inte värt pengarna.

    ***

    Kanske om du är inom Euro och håller, ekonomiskt, belägg på dig själv, då kan du skapa analoga ljud out of this world, för relativt små pengar. Men jaga inte den analoga tonen för din skull, märk vad de som lyssnar på din musik hör och tycker om.
    Senast redigerat av tinybox den 2023-07-25 klockan 00:17.

  2. #2
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jaga inte den analoga tonen för din skull, märk vad de som lyssnar på din musik hör och tycker om.
    Meh. Jaga absolut det du själv vill, du kommer ha mycket roligare. Jag tror det finns många idag som gör musik och som inte gör det för andra öht. För mig är göra musik inte annorlunda än att spela PC-spel, jag gör det för mig.

    Euro är absolut inte rätt om man vill göra saker för små pengar, speciellt inte om du bara bryr dig om ljudet i sig, och kanske inte så mycket om HUR du kommer fram till ljudet. De analoga syntar jag har för 5K kan göra galet mycket mer komplexa ljud än vad mitt 100K+ eurorack kan göra.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Expanderat titeln för mer innehåll.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Med tanke på tidpunkten som tråden skapats... Gå och lägg dig istället!

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Håller helt med trådstartaren. Det finns lättare sätt att tjäna pengar än att göra musik på analoga syntar.

    Utbilda sig till programmerare. Ta truckkörkort. Jobba inom hemtjänsten. Öppna en korvkiosk. Dela ut reklam.

    Listan kan göras lång.

  6. #6
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ännu en diskussion som vi har haft åtskilliga gånger genom åren. Kontentan brukar bli att vi är alla olika.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inte jag.

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Men om man jagar den digitala tonen med euro? Är det okej då?

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man jagar den digitala tonen med euro? Är det okej då?
    Bara om det är vintage!

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jorå. För egen del så har genomgången av olika syntar varit en del av resan, och den pågår fortfarande. Sedan kan man alltid tycka att det varit en massa onödiga pengar som har mer eller mindre kastats i sjön.

    Musik är inget man tjänar pengar på, utan bara som en hobby. Om man vill leva på musik så är att jobba i musikaffär eller som musiklärare det bästa tipset som jag kan ge. Att leva på sin egna musik är väldigt få som kan göra.

    Edit: se det som en hobby. Det finns mängder av grejer och olika nivåer man kan hålla på med sin hobby. Jag håller helt med vurt här "För mig är göra musik inte annorlunda än att spela PC-spel, jag gör det för mig.'
    Senast redigerat av NON den 2023-07-16 klockan 14:04.

  11. #11
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Värt pengarna är ju en mångbottnad fråga.

    Man kan ju å ena sidan tycka att en DIVA VST är det mest värda i ratio ljud/pengar på sina 2000kr.
    Om en sådan fungerar som ett verktyg man som brukare kan göra musik på vilken i sin tur matchar en efterfrågan hos kunder som köper musiken eller tjänster relaterat till ens användande så kan den så klart vara mer ekonomiskt värd.

    Men å andra sidan är ju själva varan i sig mer svårsåld i andrahand. Och ökar sällan i värde jämfört med gamla vintage analoger vilka inte sällan stiger i monetärt värde över år.

    Sedan finns det ju andra intäktskällor som kan skapas genom ägande av verktyg som analoga synthar. De kan hyras ut… eller skapa ett marknadsvärde genom att vara del av en kulturell tjänst ”hårdvaru live akt”… eller utrymme i social media kanaler kolla på Hainbach, Gucko, Lookmumnocomputer osv… sedan finns det artister som betalar ägare av verktyg för att bearbeta deras egna verk… finns massa sätt tjäna pengar på ägandet av verktygen….

    Vad som är värt är nog avhängigt vem som ställer sig frågan och när frågan ställs?

    Och detta är ju bara de rent monetära värdena…

  12. #12
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    (Hårdvarusynthar) ”Inte värt pengarna”
    -Den meningen betyder inget utan kontext, som många här i tråden också tycker.

    För mig personligen är hårdvaran och musiken allt.
    -Interaktionen med hårdvaran, skapar, ger själ och inspiration till musiken.
    Så lite mjukvara och vanlig dator (i mitt fall Äpple) så möjligt.

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har sedan jag var 15 haft ett genuint intresse för synthar, främst modulära manicker. Mjuka och hårda. För mig har det genom åren handlat 50% om ljuddesign och 50% om låtskrivandet, mixningen och produktionen. Men alltid med utgångspunkt i att inte upprepa ljudkontext över tid vilket som ni förstår och resulterat i utforskning av nya manicker (främst euromoduler och mjuka modularsynthar).

    Jag tog emellertid ett beslut när jag var 20 att plugga till mekatronikingenjör, idag 25 år senare arbetar jag med mätteknik oxh systemanalys av drivsystem för tunga fordon. Man kan säga same-same. Jag hade kunnat ha mitt jobb som hobby eller min hobby som jobb. På jobbet analyserar jag signaler och på fritiden bygger jag signaler. Samma samma. Detta är säkert få förunnat.

    Men, åter till ännet. Jag tror att detta format sökandet och GASen genom åren och präglat mitt skapande liksom elementen i skapandet där modularena varit ett nav där olika stntheser utforskats med olika primära syften i olika spår.

    Kranandet spelas alltid in till en ljudsjö som jag sedan fiskar ur när jag har idétorka. Skapandet är både meditativt och en viktig del av min strävan av att uppfinna signalkedjor för att skapa allt från det enkla till det abstrakt komplexa.

    Jag sitter ofta och torrpatchar med 3P (penna, papper och pannlob). Det är kul. Senaste igår byggde jag i tanken en patch med BBDer, LPGer och switchar. Detta gör ju enbart göra i en modular och efter barnen lagt sig så blev det kul experiment i softube. Snart ska det även testas i eurot. Men behöver ett BBD till. Har bara en, behöver rvå till.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2023-07-16 klockan 17:09.

  14. #14
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Är också en hårdvarumusiker och om vi frångår tankarna om vad som är ekonomiskt värt och inte så kan jag helt ärligt säga att det är maskinerna som får mig att skriva musik. De är de kreativa redskapen som försätter mig i ett lektillstånd där jag kan hitta sätt att uttrycka och laborera med känslor jag bär omkring på.

    Dock tror jag att jag hade gjort exakt samma sak mer mjukvara om jag inte snöat in på fysiska instrument i tidig ålder.

    För några år sedan så köpte jag en del mjukvara för att testa på att gå tillbaka till mitt workflow innan hårdvara kom in i bilden.
    Men det klickade tyvärr aldrig. Tänkte att det hade varit praktiskt. Men så som jag fungerar idag så lyckas jag inte hitta det där lek-flowet i experimentet i mjukvaran som jag gjorde som barn. Det blir för mycket visuell kontroll på något vis.

    Mixar i mjukvara, när jag ska tygla mina kreativa skapelser i arr, frekvens och dynamik spektra. Där är mjukvara perfekt för mig idag.

  15. #15
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag önskar att jag kunde sitta med bara Ableton och de instrument samt effekter som ingår där. Min ekonomi (och fru) hade älskar det. Men varje gång jag har försökt så tycker jag att det är tråkigt att jobba så. Jag behöver den där känslan som ett riktigt bra instrument ger mig för att tycka att det är roligt. Även om jag inte har haft superdyra maskiner så har det köpts, sålts och bytts många sådana genom åren. Utifrån är det vansinne att hålla på så. Var det inte musik du skulle göra? Varför blir du aldrig nöjd med det du har? Det i sig har fått mig att försöka sluta med musik och försöka göra annat. Men suger efter musik och behovet av att sitta med något att göra ljud med är stark. Jag har helt enkelt försonats med att det är en del av mig. Sen har jag lugnat mig i takt med att jobb och familj kräver min tid. Idag försöker jag att inte ha pressen på mig att jag måste göra musik eller ge efter för GAS.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det beror helt på vad man söker ju. Är det de små (eller stora? ) men eventuellt viktiga skillnaderna i ljud och kontroll man kan hitta i diverse subtraktivt programmerade syntar man verkligen går igång på så är det ju inte fel att utforska detta. Om det däremot inte är det, vilket du verkar ha landat i Tiny, så är det väl en rätt bekväm insikt. Jag har också precis samma Har tre obskyra, inte så dyra syntar med det subtraktiva soundet, och har varken lust att köpa eller sälja. Finns inget som jag skulle vilja ha i en låt som en femsiffrigt kostande moog eller modular skulle göra bättre (visst, litelite annorlunda, och lyxlyssnare skulle få tillfälle att säga "hör, en Model D!" men jag bryr mig för lite...) än skiten jag redan har. Skönt Så på SÅ sätt är det faktiskt inte värt pengarna.

  17. #17
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Har man funnit ett sound man är nöjd med finns ingen anledning att skaffa fler prylar.

  18. #18
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man funnit ett sound man är nöjd med finns ingen anledning att skaffa fler prylar.
    Hade hellre dött än stannat där man var nöjd första gången. Hela meningen med livet är utveckling IMO

  19. #19
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Så många inlägg jag vill göra tummen upp på men kommer på mig hela tiden att det inte går :-( Jag mår för bra för att jag ska göra musik just nu. Men annars har det varit att apparaten/instrumentet/effektboxen har bestämt hur jag hamnar. Inte tvärt om.

  20. #20
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man funnit ett sound man är nöjd med finns ingen anledning att skaffa fler prylar.
    Beror väl på hur många väsenskillda sound man har?

  21. #21
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har ju fem band som jag har lite olika roll i. Men jag är/har varit ljudknåpare / kompositör i alla. Och alla har sin prägel av omika genres.

    Backlash - syntpop
    RLZ - dark industrial/ebm
    SKYLOG - electronica
    Seizure League - knasterknas
    Iogp - assymmetripop

    Och därmed helt olika ljudkranande för ganska olika ljudbilde/stilar.

    Synthar är och förblir det enskillt största intresset.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2023-07-17 klockan 20:17.

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synthar är och förblir det enskillt största intresset.
    Yeah!

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vi kan vrida på det lite och fråga; vad du använder för att få det som kommer ut nu förändrar vilja ljud du skapar?
    Senast redigerat av tinybox den 2023-07-19 klockan 20:40.

  24. #24
    PrettyHateMachine
    PrettyHateMachine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Att testa en ny synth tycker jag i princip alltid känts som julafton. Det är roligt att känna på ny hårdvara och jag tycker att man för det mesta blir kreativ när man känner på en ny synth (åtminstone på kort sikt innan man vant sig vid synthen). Nackdelar är att det kan bli väldigt dyrt (och givetvis tär på klimatet). För egen del brukar jag alltid göra grundlig research innan ev köp och verkligen fundera över om synthen kan förbättra något eller bidra med något helt nytt som jag inte redan har... För mig behöver verkligen en ny synth berättiga sin plats för att vara intressant och tack och lov har jag ganska bra impulskontroll!

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kan vrida på det lite och fråga; vad du använder för att få det som kommer ut nu förändrar vilja ljud du skapar?
    Jag skapar olika ljud med olika saker. Ibland är det möjligheterna hos maskinerna som gör det, andra gånger är det gränssnittet hos dem. Det är t.ex. svårt att göra wavetableljud med vanliga analogsyntar, så där behövs det något annat om man vill göra det. När det gäller gränssnitt så är det skillnad på att programmera en DX7 via panelen eller en Jellinghaus-controller, det ena inspirerar till saker som inte det andra gör, trots att det är samma förutsättningar i grunden!

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad du använder för att få det som kommer ut nu förändrar vilja ljud du skapar?
    Det jag handlat i år som jag verkligen upplever gör stor skillnad på mina produktioner är SSL Fusion. High end för vissa, men lågbudet för de som jobbar med high end.

    Jag köpte den i januari och efter det vill jag inte rendera ut mina låtar utan den. Det händer att jag gjort någon produktion i studion med mina hårda och mjuka syntar. Allt är klart och jag printar låten. Sedan hemma märker jag att jag borde väntat åtta takter innan breaket eller något liknande. Då måste jag ta mig till studion för att rendera ut allt igen. Går inte att bara mixa ner Ableton-projektet hemma.

    Men för att svara på trådtiteln - Jo, det är verkligen värt att testa olika syntar. Sjukt olika karaktär. För trettio år sedan hade jag Yamaha SY-22, Juno-1 och SH-1000. Om jag inte tolkar din trådstart fel så tycker du det är onödigt att testa andra syntar än de man har?
    Vore iofs på riktigt svinspännade om jag fick jobba med exakt samma utrustning idag som jag hade för 30 år sedan. Men jag är glad att studion ser annorlunda ut nu än när jag bodde hemma hos min mamma med syntarna jag köpt genom sommarjobb

  27. #27
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Undrar vem på forumet som haft flest olika synthar? pf? kraft?

    Har själv tappat räkningen minst 50 st olika.

  28. #28
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vem på forumet som haft flest olika synthar? pf? kraft?

    Har själv tappat räkningen minst 50 st olika.
    Machinepop tror jag.

    Jag är inte speciellt intresserad av syntar (faktiskt!) men räknade nyligen till att jag har nästan 50 för tillfället. Whoa. Men han 99:an i Benelux, vars alias jag precis tappat, har ju över 200 syntar.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Med tanke på hur "vibbarna" på forumet är - en ganska så stor andel av den musik jag gillar bäst av 99or i Egen Musik men även Youtube, Spotify etc - även när det gäller intressanta ljud och kvalitetsmedvetenhet i produktion - är skapat med eller till stor del av mjuka instrument och effekter. Har inte direkt med genre eller ljud-ideal att göra (med en del undantag).

    Förespråkare för HW-syntar och utrustning talar ofta om känslan i vintage-instrumenten och utrustningen, det taktila och direkta. Det förstår jag och hur det påverkar. Självklart gör det skillnad för det spontana spelandet och ljudskapandet att man "mår bra" när det gäller kreativt stöd och input.

    Samtidigt - en faktor som jag tycker är central för bra och "hållbar" musik är "spelglädje" - att kreatörerna dras med i flowet och är engagerade! Har roligt med skapandet - precis de faktorer som hårdvaran verkligen ska bidra med jämfört med mjukvaruinstrument. Men den musik enligt ovan jag gillar bäst lyser just pga sådan spelglädje. Stannar dessa "kickar" hårdvaran ger just vid personlig tillfredställelse, eller hur skiner dessa kvaliteter igenom till andra lyssnare (dvs lyssnare, inte gear-list-läsare )

    Detta är givetvis en personlig reflektion från en icke-synthare och jag kan inte värdera andras personliga upplevelser och det som är viktigt. Samtidigt har ju sagts att riktiga "jobb" är effektivare med mjukvaror/DAW men att resultatet saknar vissa kvaliteter.

    Min egen upplevelse är att med HW ägnar man betydligt mer tid/resurser att få något att fungera som man önskar, oavsett det är instrument, uppmikning, kopplande och ställa in saker, emedan med mjukvara kan man snabbt vara igång och skapa. Inspireras man inte av miljön - må så vara, men de som skapar musik/ljud jag upplever mest välgjord, de verkar i vart fall inte ha den problematiken.

  30. #30
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad gäller hårdvara så är ju möjligheterna ofta begränsade på ett överskådligt sätt som får mig att gå och dagdrömma och komma på workflows att röra mig ljud och produktionsmässigt. Har helt fantastiskt kul med Pro800 nu till exempel och förverkligar idéer jag inte haft maskinerna att testa och kanske inte tänkt på tidigare.

    Men när jag exempelvis införskaffade en Hydrasynth härom året så vart det för mycket features, lite som det ofta blir med mjukvara. Det blir rörigt i min kreativa rörelse och den leder mig inte i processen där jag är just nu.

    En grej som slog mig är att jag med 15-20 års intervall kommer att sakna vissa verktyg som jag lyckades hitta ett eget unikt workflow i.

    Ett exempel är en VSTa som Danny Wolfers aka Legowelt gjorde back in the days. Den var helt bångstyrig och med vintage modular stil. Hajade knappt vad parametrarna gjorde men hittade ett eget flow och använde den i låtar som vart uppskattade. En annan var en waves resonator som jag först hörde i produktioner av mina favoritartister runt 2005 och jag sedan köpte 2022! Den är otroligt buggig och inte alls anpassad för M1… men det var en aha-upplevelse att äntligen få testa med den. Skattar den lika högt som vilken hårdvarusynth som helst.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precist beskrivet där i att saker ibland förändras för att bli "bättre", men minimoogen pianot och mycket annat består. Subtractor också hoppas jag. Do not change. Ever.

  32. #32
    PrettyHateMachine
    PrettyHateMachine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Machinepop tror jag.

    Jag är inte speciellt intresserad av syntar (faktiskt!) men räknade nyligen till att jag har nästan 50 för tillfället. Whoa. Men han 99:an i Benelux, vars alias jag precis tappat, har ju över 200 syntar.
    Oj jäklar vad många synthar! *tumme upp!

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Machinepop tror jag.

    Jag är inte speciellt intresserad av syntar (faktiskt!) men räknade nyligen till att jag har nästan 50 för tillfället. Whoa. Men han 99:an i Benelux, vars alias jag precis tappat, har ju över 200 syntar.
    Default eller Defalut (rör alltid ihop)?

    Jag är nog inte värst eftersom så många av mina faktiskt stannat. Men med trumsyntar är det nog 200 som hunnit bo här iaf. Waveterm är väl med i den här sörjan också kan jag tro, och FC och sawtooth och segerfalk och...

    It's a disease!!!

  34. #34
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag fyllde 22 i maj, och har under åren 2016-2023 ägt över 100st enheter inom kategorierna synthar, trummaskiner och samplers. Fler ändå om jag skulle räkna effekter, MIDI-verktyg och sequencers. Oftast inte fler än kanske uppemot 15st åt gången. Nu har jag lugnat ner mig med köpande och säljande, vilken är en stor lättnad... Jag har självklart en mycket udda livssituation där skolgången har varit mycket svår/icke-fungerande (bland annat), som möjliggjort detta. Synthar och musik har blivit en sorts flykt från det jobbiga, eller det var åtminstone tanken. Huruvida det har varit ett lyckat experiment kan jag inte riktigt säga då det också orsakat en hel del ångest och annat jobbigt.

    Angående trådstarten: Jag håller med på sätt och vis men ändå inte. Jag har definitivt önskat att jag hade haft ett lugnare tempo och gett saker mer tid innan jag sålt, förr i tiden. Men å andra sidan har det varit roligt att testa på många olika instrument och bilda mig en bra uppfattning om vad jag gillar och inte gillar. Numera är jag inte så lockad av det mesta där ute (och oftast är det som lockar betydligt dyrare saker som jag bör avvakta med tills jag har en bättre inkomst åtminstone..).

    Jag har alltid känt att mjukvara är ett alternativ som funkar bra ibland, men som jag brukar komponera fungerar det bitvis också sämre. Kan vara en fråga om fokus, och det hjälps inte av att jag skapar på ett sätt som inte är så målinriktat. Jag har inget riktigt 'recept' för musiken, och påbörjar inte ett projekt med tanken att "nu ska jag höra lite house!". Ett mål, och mer väldefinierade ramar funkar bättre i mjukvara, för min hjärna åtminstone. Annars kan alla parametrar + en tom timeline resultera i kaos. Skaparglädjen lider med.

    Med fysiska instrument använder jag mig av muskelminne (för att spela in på sequencers t.ex) och spontanitet (justera filter m.m under inspelning), och jag har alltid känt att resultaten blir livligare så. Jag vet numera att layout, och graden av menydykande har stor betydelse för mig, ju enklare desto bättre. Gillar ändå enklare ljud, oftast (som tur är).

    Men... ibland blir jag frustrerad med hårdvaran för att den är svårare att använda för mer noggrannt komponerad musik..

  35. #35
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Default eller Defalut (rör alltid ihop)?
    ...finns det inte en "Depulse" också?

  36. #36
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...finns det inte en "Depulse" också?
    Det är nog han ja.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF goes SeriousFXD
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fyllde 50 för redan länge sedan nu och har under åren 1984-2023 ägt över 500 enheter inom kategorierna syntar, trummaskiner och samplers. Fler ändå om jag skulle räkna effekter, MIDI-verktyg och sequencers. Oftast inte fler än kanske uppemot 37 åt gången. Nu har jag lugnat ner mig med köpande och ska bättra på säljande, vilket är en stor börda. Jävla Vendprutare. Jag har självklart en mycket speciell livssituation där utomhusgången har varit mycket sällsynt / icke-fungerande (bland annat) vilket möjliggjort detta. Syntar och musik har blivit ett slags varande i det seriösa, eller det var åtminstone tanken. Huruvida det har varit ett komplett misslyckat experiment kan jag inte riktigt säga då det också orsakat en hel del lycka och annat underbart häftigt.
    Bäste virvelvind, du är bättre än Chat GPT på att hjälpa mig formulera!

  38. #38
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ett köp i månaden i snitt. Starkt.

    Hur många är återköp av grunkor du haft minst en gång tidigare?

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ett överslag. Omköp av samma har hänt ofta. Inbyten på Jam & tidigare Estrad ofta med lite mot mycket eller tvärt om har hänt ett gäng tillfällen. Man det mesta har det proddats med. Sedan har jag ju även jobbat i affärer och på grossister så då var alltid tillgången på apparatdrogerna feberartat god. Den värsta yrseln kommer när jag undrar om jag äger något som är på vift sedan åratal. Lånade jag inte ut... men i stort har jag testat allt; och då relativt rigoröst. Största missen måste nog ändå varit en TX7 för nästan ingenting på Second Hand Music. Vad mycket fynd man seglat förbi oj oj. Och så en del riktiga förlustaffärer på det. Men jag älskar varje minut med prylar ändå. Och program. Allt som leder till idéer och nyfikenhet är bra.

  40. #40
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag brukar jämföra med att köpa en en ny bil. Eller segelbåt.

    Bilen tappar ju 18 % (genomsnittsvärde baserat på beräkningar jag gjort på en stor mängd bilar jag sett säljas längs åren).
    18% per år över tre år för ett bilköp på 500 papp… jag ni kan ju räkna själva.

  41. #41
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar jämföra med att köpa en en ny bil. Eller segelbåt.

    Bilen tappar ju 18 % (genomsnittsvärde baserat på beräkningar jag gjort på en stor mängd bilar jag sett säljas längs åren).
    18% per år över tre år för ett bilköp på 500 papp… jag ni kan ju räkna själva.
    Hur ser det ut för vintage då? Har vi nått kulmen? Eller gör inflationen att syntharna bara kommer fortsätta dubbla i värde som de gjort senaste åren? Tycker det är rätt löjliga prisnivåer idag. Men det är väl som bostadsmarknaden, köpte man in sig 2007 så kan man sälja av maskiner till dagens ”fantasipriser” och köpa nytt till samma ”fantasipriser”…

    När folk pröjsar 20k i månadshyra känns det inte heller helt sinnessjukt att en Juno kostar 20K men det kanske säger mer om pengarnas värde idag… och till skillnad från bostadsmarknaden har ju dagens synthfrälsta Behringer… på 80-90-talet byggdes ju en del bostadsrätter som var motsvarande Behringer i kvalitet men de blev helt plötsligt lika mycket värda som vad som helst när mäklarna kom överens…

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det kanske uppstår något slags mecenat-system liknande vintage klassiska instrument, där rika personer/institutioner lånar ut de gamla instrumenten till talangfulla unga artister. Har dock inte hänt så mycket med moderna instrument (läs 1900-tal) utan snarare att kända artister auktionerar ut sina instrument vilka köps av rika samlare - har gällt gitarrer länge och nu även elektroniska instrument. Problemet är väl att hålla liv i de senare...

  43. #43
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske uppstår något slags mecenat-system liknande vintage klassiska instrument, där rika personer/institutioner lånar ut de gamla instrumenten till talangfulla unga artister. Har dock inte hänt så mycket med moderna instrument (läs 1900-tal) utan snarare att kända artister auktionerar ut sina instrument vilka köps av rika samlare - har gällt gitarrer länge och nu även elektroniska instrument. Problemet är väl att hålla liv i de senare...
    Spelade live en gång med ett gäng ”riktiga” orkestermusiker i ett jam på Vasateatern. Efter soundcheck snackade vi lite om säkerheten att lämna instrumenten på scen. Sa något i stil med ”mina instrument kostar rätt mycket…” syftade på min Buchla Easel. Hon jag pratade med garvade och berättade vad hennes kontrabas kostade

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelade live en gång med ett gäng ”riktiga” orkestermusiker i ett jam på Vasateatern. Efter soundcheck snackade vi lite om säkerheten att lämna instrumenten på scen. Sa något i stil med ”mina instrument kostar rätt mycket…” syftade på min Buchla Easel. Hon jag pratade med garvade och berättade vad hennes kontrabas kostade
    Men hon hade nog bara en kontrabas.

  45. #45
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hon hade nog bara en kontrabas.
    Ja men fortfarande dubbelt så mycket som jag lagt på mina 35 synthar/trummaskiner och 10 effektenheter under 20 år av införskaffande!

    Men hon tjänar helt klart mer på sin musik än vad jag gör. Så mer värt i termer av pengar!

  46. #46
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Arbetssättet med hårdvara går inte att replikera med en kontroller osv. Det viscerala med sladdar, mixer, koppla, bära. Det är en hel grej. Hela arbetsflödet med min arbetshäst OP-1 är unikt och även om det är en samling laptoptangenter med en liten dator under så är det ändå något annat än att bara rocka loss i en DAW. Portabiliteten är oöverträffad på den fronten.

    Jag har tappat mycket pengar på att köpa och sälja gamla vintagehärken. Det har varit värt det, för det har tagit mig hit, där jag är i dag. Jag har lärt mig otroligt mycket. Jag ser det som en terminsavgift

  47. #47
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arbetssättet med hårdvara går inte att replikera med en kontroller osv. Det viscerala med sladdar, mixer, koppla, bära. Det är en hel grej. Hela arbetsflödet med min arbetshäst OP-1 är unikt och även om det är en samling laptoptangenter med en liten dator under så är det ändå något annat än att bara rocka loss i en DAW. Portabiliteten är oöverträffad på den fronten.

    Jag har tappat mycket pengar på att köpa och sälja gamla vintagehärken. Det har varit värt det, för det har tagit mig hit, där jag är i dag. Jag har lärt mig otroligt mycket. Jag ser det som en terminsavgift
    Hur har du tappat pengar? Sålt när vintage var ute på 90-talet?

  48. #48
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur har du tappat pengar? Sålt när vintage var ute på 90-talet?
    Sålt mycket grejer med förlust, och nog har man betalat fraktbolagen tiotusentals kronot genom åren...

  49. #49
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sålt mycket grejer med förlust, och nog har man betalat fraktbolagen tiotusentals kronot genom åren...
    Ah ok, tiden innan transporttråden startades. Har hört talas om när man skickade saker med betalfrakt
    Trodde jag började med synth när det redan var dyrt. Men sedan blev det fasen till och med dyrare. Planerar dock inte att sälja några maskiner så om jag slutligen går med vinst får ungarna uppleva…

  50. #50
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fyllde 50 för redan länge sedan nu och har under åren 1984-2023 ägt över 500 enheter inom kategorierna syntar, trummaskiner och samplers. Fler ändå om jag skulle räkna effekter, MIDI-verktyg och sequencers. Oftast inte fler än kanske uppemot 37 åt gången. Nu har jag lugnat ner mig med köpande och ska bättra på säljande, vilket är en stor börda. Jävla Vendprutare. Jag har självklart en mycket speciell livssituation där utomhusgången har varit mycket sällsynt / icke-fungerande (bland annat) vilket möjliggjort detta. Syntar och musik har blivit ett slags varande i det seriösa, eller det var åtminstone tanken. Huruvida det har varit ett komplett misslyckat experiment kan jag inte riktigt säga då det också orsakat en hel del lycka och annat underbart häftigt.
    Pommes! Antar att dubbletter ingår där? Man inser efter ett tag att man lägger mer tid på köp och sälj än musiken.

  51. #51
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Personligen tror jag att jag hade gjort och gett ut mindre musik om jag inte hade haft mina instrument. Men det är såklart omöjligt att säga.

    Gjorde 2 EP skivor innan jag hade synthar hemma.
    Och gjort 9 EP skivor och 4 album med synthar. Men den datan säger ju egentligen ingenting om hur det hade varit utan syntharna i mitt liv.

    Mer tid behöver inte nödvändigtvis betyda att man gör mer musik. Och för många är ju inte utgivningen målet med skapandet.

    Ett medhåll till TS från min sida om att just vintage syntharna kanske inte är viktigast för soundet i mitt fall är att det som gjort störst lyft i min produktion enligt skivbolaget jag ger ut på är när jag akustikbehandlade min studio och köpte schyssta monitorer samt köpte in lite bra moderna mix VST:er.



    Många säger dock att låtarna jag gjorde för 15 år sedan var bättre. Så objektivt bättre har jag egentligen inte blivit. Om man ska lyssna på lyssnarna
    Senast redigerat av HZA den 2023-07-21 klockan 11:27.

  52. #52
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Nya prylar brukar oftast inspirera till nya låtar, behöver inte låta bra eller vara vintage eller låta annorlunda fast ännu bättre när det ska säljas då brukar jag använda prylen så mycket som möjligt innan och då brukar det bli en del inspelat

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pommes! Antar att dubbletter ingår där? Man inser efter ett tag att man lägger mer tid på köp och sälj än musiken.
    Mnjä så illa får det inte bli

  54. #54
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pommes! Antar att dubbletter ingår där? Man inser efter ett tag att man lägger mer tid på köp och sälj än musiken.
    Mycket sant, angående var tid spenderas. Gillar inte det alls. Iaf om man menar tid spenderas för kvalié på musiken man gör. Sen kan ju det nötas i oändlighet var det är, men jag tror konsensus finns på vad bra musik är inom varje genre.

  55. #55
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Uppdaterade trådtiteln till att säga vad jag menade.

  56. #56
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... De är de kreativa redskapen som försätter mig i ett lektillstånd där jag kan hitta sätt att uttrycka och laborera med känslor jag bär omkring på. ..
    Fint uttryckt.

  57. #57
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterade trådtiteln till att säga vad jag menade.
    Nattsuddare?
    (Flera bottnar i den)

  58. #58
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Utan att varken säga bu eller bä om just grejen att köpa och sälja sig igenom 100 synthar och musikmaskiner. En generell reflektion jag tycker man kan göra är att oavsett vad det handlar om, om det så är att resa till alla världens hörn, prova alla Michelinkrogar, ligga runt på tinder, eller köpa synthar, är att det väldigt lätt att bli blasé och tycka att det inte var värt tiden/pengarna/ansträngningen efter att man väl gjort det.

Liknande ämnen

  1. Rundvandring i VA-träsket
    Av ricard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2019-06-14, 00:01
  2. Fast i C-träsket
    Av Max i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2017-05-08, 21:52
  3. Det rumänska träsket
    Av jonasgun i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 11:32
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 11:42
  5. Roland-träsket?
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •