Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Låg bas i stil med en precision bass, fast på synt.

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Låg bas i stil med en precision bass, fast på synt.

    Jag vill ofta ha den där tunga låga basen i min musik, men i en stil som inte låter som det är techno eller liknande.
    Favoritljudet är Fender precision, de där feta låga tonerna som bara ligger där perfekt, tom utan att hålla på med kompressor eller EQ. Har ofta använt minimoog/micromoog till detta och de gör denna stil bra, men jag har aldrig lyckats få till det på andra analoga syntar, eller VST's. Spelar ju ibland i med bas också förstås men då vi inte har en bassist i bandet nu så vill jag inte att det skall låta exakt som en elbas.

    Problemet är att jag inte vill ha moogarna uppkopplade med CV/Gate hela tiden (ibland spelar jag dem manuellt som bas)
    Funderar på om en Behringer Toro eller en Moog Minitaur skulle kunna lösa samma behov, har ni andra någon erfarenhet av att ersätta precisionbas med synt?
    Tror på att två oscillatorer är i fas när man kör key on, som på minitaur (och tror jag toro?)
    Annars en oscillator eller två med synk.
    Minimoogen funkar ändå trots tre oscillatorer pga, ja ja vet inte, den hänger ihop i basen helt enkelt på ngt magiskt sätt

    Vill bara kunna slå på en liten maskin, eller en enkel VST som klarar detta, med så få inställningsmöjligheter som möjligt, och det låter rätt direkt.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Räcker med lite EQ :-)

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nä det gör inte det för att få till det där solida basljudet, som från en elbas. Att oscillatorerna är faslåsta, med sync eller som på minitauren gör skillnad, då detuningen låter samma varje anslag, som på en riktig bas.

    Finns inte så många prylar som fixar det, man kan dock göra det på DX7, men minns inte om även 4op syntarna kan göra det, troligen.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För en som inte har en aning om hur ljudet du pratar om låter, har du exempel?

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara kunna slå på en liten maskin, eller en enkel VST som klarar detta, med så få inställningsmöjligheter som möjligt, och det låter rätt direkt.
    Jag använder IK-multimedias Modo Bass. Jag var uppriktigt sagt knockad när jag började använda den och den gör 80-90% av alla basjobb för mig nuförtiden. Sjukt bra. Den uppfyller exakt det du frågar efter. Den har till och med Precision Bas som default preset direkt från fabrik

    Jag har ju en fin Minimoog men jag fattar vad du snackar om när det kommer till oscillatorfaserna. Ibland använder jag faktiskt bara en oscillator och då sitter det påfallande ofta bättre i mixen trots att ljudet i sig själv inte är lika fett och imponerande i sololäge. Resten av basarna blir oftast gjorda med Minitauren som jag envist hävdar är den mest prisvärda moogen om det bara ska göras moogig bas. Har haft den sen den släpptes och den hittar alltid sin plats.

    Edit: länk till Modo Bas: https://www.ikmultimedia.com/product...ey=modo-bass-2

  7. #7
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Sampler?

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ik multimedias låter bra, har ju redan en del av deras produkter
    Min minimoog flyter runt på ett sådant sätt att man inte hör fasglidningar etc, gammalt oscillatorkort, så den funkar och har använt den mycket, men vill ha något snabbare enklare, Modo bass låter som en lösning, skall kolla

    Minitauren har ju en del specialfeatures som är bra för bas, key sync tex, så den funderar jag ju också på såklart.
    Men testar IK multimedia först.

    Svårt beskriva exakt vad jag letar efter, en bas som inte hörs men känns, som bara ligger där dovt men helt solid.
    Som i 50% av alll rock ungefär.

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampler?
    Mm det är något jag laborerat med en del, gillar ju samplad bas men har inte hittat bra multisamplade precisionsamples men finns säkert

  10. #10
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm det är något jag laborerat med en del, gillar ju samplad bas men har inte hittat bra multisamplade precisionsamples men finns säkert
    Du får såklart göra egna, annat duger knappast.

    Annars är nog en lösning att syntetisera transient (sampling?) och ton separat och blanda.

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men ska det vara syntetisk elbas så är det faktiskt en TB-303 eller välljudande klon som gäller. Glöm det där med resonansen, bara ställ in ett enkelt grundljud och sedan någon accent här och var på lagom nivå och det sitter finfint.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Japp det funkar på moogen, men inte på alla syntar, men rätt bra på 303:an vd jag kan minnas faktiskt ja!

  13. #13
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt beskriva exakt vad jag letar efter, en bas som inte hörs men känns, som bara ligger där dovt men helt solid.
    Som i 50% av alll rock ungefär.
    Låter som du vill ha en ren sinus inblandad någonstans. Fundamentalt eller på -1 oktav.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja eller triangel.
    Jag testade IK Multimedia VSTn, lät fantastiskt Perfekt precision bas, men vill inte att det skall låta exakt som en p bass, då hade jag spelat in den med min egen bas.
    Men å andra sidan, minimoogen låter ju perfekt på detta så jag får nog ha den uppkopplad med midi/cv ändå

  15. #15
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    blanda! en gate eller något som släpper fram transienter av vstn, så mixar du in toner från valfri synt.

  16. #16
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blanda! en gate eller något som släpper fram transienter av vstn, så mixar du in toner från valfri synt.
    Jag har två p-basar, som låter väldigt olika. Men på den som låter mest klassisk (Fender 50's re-issue), så tycker jag just transienten är hela grejen. Träig och lite gummiband. Svår att beskriva, men helt ljuvlig.

    Bas-innehållet tror jag man skruva till på vilken elbas eller synth som helst, anslaget är nog svårare. Och tror det är det som gör att den gifter sig så bra med trummorna.

    Min andra p-bas, en Greco kopia från tidigt 80-tal, är helt annorlunda. Bright och aggressiv. Väldigt bra instrument, men svårare att få in i arrangemanget, och har fortfarande inte hittat någon dist/overdrive som riktigt funkar med den.

  17. #17
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och tror det är det som gör att den gifter sig så bra med trummorna.
    Det här är huvudet på spiken. Och så jävla svårt att få till solo.

    Under bandtiden ville gitarristen ville byta gura för den lät fetare. Bassisten tyckte han försvann, höjde = mer grummel. En annan gång ville jag köra hammond istället för philicorda. Alla blev sura. Det som funkade var ett tunnt strataljud, en skopad pbas, en skränig philicorda och trummor.

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under bandtiden ville gitarristen ville byta gura för den lät fetare. Bassisten tyckte han försvann, höjde = mer grummel. En annan gång ville jag köra hammond istället för philicorda. Alla blev sura. Det som funkade var ett tunnt strataljud, en skopad pbas, en skränig philicorda och trummor.
    Att se helheten istället för att premiera sig själv, svårheten i band både med instrument och spelandet.

  19. #19
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Fb01!

  20. #20
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att se helheten istället för att premiera sig själv, svårheten i band både med instrument och spelandet.
    Det är ju på riktigt det absolut svåraste med att spela tillsammans. Jag (och mina bandkamrater) är alldeles för gamla för egogrejen, det är ändå svårt att hitta rätt sak att spela, och rätt ljud, för att helheten ska sitta ihop på bästa sätt.

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja det där är verkligen svårt, att hitta vad som är bäst för låten, dra den åt olika håll och testa men ändå kunna lösa den med specifk setting etc. Men kul också

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fb01!
    Helt rätt! FM-bas kan låta bra elbasigt med tyngd.

  23. #23
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Den här är den roligaste och mest användbara bas-vst'n jag nånsin testat, går att passa in nästan var som helst.

    https://www.native-instruments.com/e...enbacker-bass/

    Tillägg: Har alltså inte testat Modo Bass, som verkar vara samma princip men bredare där NI delat upp sina i olika vst's.

    Tillägg 2: Dom har en p-bass också men tror inte att den är lika bra genomförd utan ser ut som en mycket äldre produkt: https://www.native-instruments.com/e...rbee-pre-bass/
    Senast redigerat av kotten den 2023-07-14 klockan 21:51.

  24. #24
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Alesis NanoBass gjorde väl något i stil med vad som efterfrågas när MIDI var mer vardagsmat, såg att en av dom sista NOS gick på Tradera häromveckan och resten av dom ligger väl på havsbotten bland ratad hårdvara numera?

    Bas är ju klurigt annars i vilket frekvensområde och hur mycket det ska toppa vid mixning utan analys och justering av spektrum. Det borde finnas allehanda överkomliga multieffekter för bas därute som går att ställa in med "user preset" på efterfrågat beteende.

  25. #25
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har faktiskt haft en nanobass, 30% brus, resten bas

  26. #26
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    He-he, där ser man.

    ...NanoBass kan/kunde nog med lite pill fylla ut basgång men inte fronta ljudbilden som trovärdig replika av Moog eller TB-303 vilket den fick kritik för.
    Senast redigerat av RX11 den 2023-07-15 klockan 11:59. Anledning: ...

  27. #27

  28. #28
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade IK Multimedia VSTn, lät fantastiskt Perfekt precision bas, men vill inte att det skall låta exakt som en p bass, då hade jag spelat in den med min egen bas.
    Det som är nice med senaste versionen är att du kan få femsträngat på alla modellerna, så det går att få ännu mer djup om man vill. Sen finns det ju väldigt många inställningar du kan göra, bestämma olika strängmodeller, ålder på strängar mm, så det går att manipulera grundljudet ganska mycket. Men visst, grundsoundet är elbas

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Spelade in minimoogen som djupbas, bara en kanal, inga andra ljud, ingen EQ,kompressor etc. Ingen preamp förutom ljudkortet.
    Tämligen solid bas, ljudteknikerna brukar bli galna när vi har den på en bakgrund, och har haft en annan basssynt på en annan bakgrund, så vi får säga till att högpassfiltrer kraftigt när en minimooglåt drar igång

    https://www.dropbox.com/s/fkfiggriqa...0bass.wav?dl=0

  30. #30
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fick mig att tänka på denna som dök upp nyss, om att basen på Billie Jean består av 4 instrument inkl minimoogen:

    https://youtu.be/zKzcR0sUvV0

    Tror det blir svårt att nöja dig eller förverkliga ljudet du önskar i ditt huvud med fokus på en synt/vst om du inte lägger till flera instrument och processerar både dessa individuella spår och gruppen. Med risk för att du får en lerig röra och fasproblem på de låga frekvenserna, men det går att jobba bort.

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ha en elbas tillgänglig kanske? Inte så svårt att få den att låta mer synt om man vill

  32. #32
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Inte funderat på att dubbla med precision och t.ex. moog och eq:a så att du ffa använder de lägre frekvenserna från basen? Borde gå att få till hyfsat så att det inte låter så mycket elbas men att du ändå kan använda det för att få till botten som du verkar vara ute efter. Visst lite jobb, men kan vara värt det eventuellt.

  33. #33
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja det har jag testat ibland, gäller att få det att limma bara.
    Editera och kompressor.

  34. #34
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Första halvan av denna; Yin & yang med Vangelis. Basen låter som en ståbas, men är helt säkert CS-80.


    https://youtu.be/Ns2IkFuzT8w

  35. #35
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror på att två oscillatorer är i fas när man kör key on
    Är det så? Har Moog Taurus I sync vid key on?

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Minitaur har iaf, inte otänkbart att det är samma med minitaur.

  37. #37
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så? Har Moog Taurus I sync vid key on?
    Yes, det är det som är uspen med Taurus I.

  38. #38
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Cool, Minitauren hade jag läst om men glömt. Taurusen dock har jag inte sett haft den featuren och Google/GPT gav ingenting.

    Där ser man - 99musik är bättre än AI

  39. #39
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Softube basement bass gör jobbet.

  40. #40

  41. #41
    rofo
    rofo är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillägg: Har alltså inte testat Modo Bass, som verkar vara samma princip men bredare där NI delat upp sina i olika vst's.
    Modo Bass låter som crosschecking på den grafiska EQn med en hockeyklubba. AKA allt på max:-)

  42. #42
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "We need more bass on all frequencies"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •