Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Frågor om dist

  1. #1
    deleted user

    Frågor om dist

    Finns det någon mjukvara som kan få mig att välja i vilket frekvensspektrum jag vill att disten ska hamna i? Eller är det bara att eq:a före jag gainar?

    Hör ni skillnad på symmetrisk och assymetrisk dist? Brukar dist alltid föra in fräs jämnt över hela frekvensspektrumet?

    Sorry för ickefackmässigt språk. Nån får gärna komma och rätta till.

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Fabfilter saturn fixar det.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör du Logic har den ett par intressanta "inbyggda" distar som jag använt då jag ville addera övertoner i de lägre registren, utan "fräset".

    Väl valt lp/bp/hp-filter på en avtappad signal som sedan distas och (efter ev filtrering) adderas till originalet är annars ett sätt.

    Att tänka på är vilka övertoner som skapas. Klippdistortion ger bara udda övertoner (som i en fyrkantvåg) emedan "rördist" och waveshaping kan ge även jämna övertoner.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Finns en del mjukvara som fixar detta med multibands dist. Hornets Graffio är en av dem.

    https://www.hornetplugins.com/plugins/hornet-graffio/

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en del mjukvara som fixar detta med multibands dist. Hornets Graffio är en av dem.

    https://www.hornetplugins.com/plugins/hornet-graffio/
    Svinbillig just nu dessutom

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vill tipsa om gratis-pluggen Fire också https://github.com/jerryuhoo/Fire

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Klevgränd SquashIt

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle nog köra en FX-sendkanal med kedja av passande begränsad EQ -> Dist/Saturation/Overdrive beroende på låtens tycke och smak.

  9. #9
    deleted user
    Brukar ni som skrivit frisera disten? Eller liksom.. vad finns det för praktiska situationer där man kan tänka på sådant här?

    Alltså.. jag har nog sällan något spår rent cleant från svag dist. Tycker mitt sound landar först när blivit gult / orange genom någon konsollemulering.

    Idag A/B:ade jag ett sångspår mot referens och kände att det kanske inte var EQn som var annorlunda utan var i frekvenserna disten härjade runt. Skulle nästan vilja kunna säga "låt bli fundamentaltonen" till min dist. och "lägg fanimig inte till några subtoner!".

    Jaja nu vet jag vad jag ska prova.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kan vara värt att tänka på att monofoniskt material fungerar annorlunda än polyfoniskt. Med en ton i taget in i disten bör den inte ge några lägre frekvenser än vad som går in, men med flera toner kan man få interferenser som ger lägre frekvenser. Oavsett, EQ både före och efter dist ska väl räcka till att forma spektrumet.

  11. #11
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    tyckr den här videon är intressant


    https://youtu.be/4n7_Fwr7_84

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon mjukvara som kan få mig att välja i vilket frekvensspektrum jag vill att disten ska hamna i? Eller är det bara att eq:a före jag gainar?

    Hör ni skillnad på symmetrisk och assymetrisk dist? Brukar dist alltid föra in fräs jämnt över hela frekvensspektrumet?

    Sorry för ickefackmässigt språk. Nån får gärna komma och rätta till.
    1. Enklast är ju att köra en parallell kanal. Eller en dist med inbyggt filter före och wet/dry (vet inte om du kör reaper men där har ju alla plugins wet/dry <3).

    Symmetrisk/assymmetrisk, jo, lättare när det är mer dist såklart.

    Jag brukar dista olika, oftare mer i botten kanske mest för att min go-to-dist, voxengo tube amp, har lågpassfilter och wet/dry, så då kan man få parallell dist på lägre frekvenser.

    Softube saturation knob är annars rätt bra, har inte använt den så mycket än men den har keep low/keep high-lägen som lämnr en halva (inte ställbar) ren. Låter fint på exempelvis en bas som har för lite dist.

    Finns ju trådar om dist men fler tips på pluggar: izotope trash 2 (om den går att få tag på, obsolet), klanghelm IVGI (gratis), bedropm producers blog … heter något, minns inte, gratis men jag har knappt rört den, vet folk som använder den. Swanky Amp, rördist men kan vara snäll och fin och utan förstärkarsimulering. Voxengo boogex, flexibel gitarrförstärkare-simulering som har sån pre-emphasis på disten som är lite udda och många distmodellee, fock bara mono :-( (plus att han som driver voxengo är galen). Men hans Overtone Eq är en eq som distar och som låter bra.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Om du kör reaper, testa 4x4 dist. Har upptäckt men knappt använt den, men det är en multibands-eq med dist per band.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 09:24
  2. Dist i Akai...
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 17:25
  3. Dist
    Av Chilli i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 22:25
  4. Mic-Dist
    Av imported_Fresh i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 13:35
  5. Dist i rackburk?
    Av Oberfunker i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-11-16, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •