Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Plugin vs. Hardware Test

  1. #1
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran

    Plugin vs. Hardware Test


    https://youtu.be/mMJfR_bQ2kU


    Jag har själv ingen erfarenhet att bygga någon åsikt på, men:
    "They all said that it was more a game of spot the difference rather than a real sonic preference."

    Vad tycker ni?

  2. #2
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker ni?
    Bra video och väntat resultat. Jag tycker att mjukvara är ett bra och smidigt sätt för oss "sovrumsproducenter" som tjänar lite eller inga pengar alls på vårt skapande att göra musik som låter "radioklar". Om musik är ditt heltidsjobb och du tjänar bra på det du gör, då blir det mer en fråga om personlig preferens och workflow.

  3. #3
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Kul test!
    Störst skillnad tyckte jag det var på ssl kompressorn och fairchild!

    För egen del föredrar jag mjukvara av den enkla anledningen att jag alltid kan ha med mig hela min ”inspelning/mastering studio” vart jag än åker och inte behöver känna att ”om jag bara vore hemma med pryl x”
    Sen skadar ju inte prisskillnaden direkt heller!

    Hade säkert haft lite hårdvara om jag hade drivit en kommersiell studio, mest för att jag tycker det är lite kul!

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har själv ingen erfarenhet att bygga någon åsikt på, men:
    "They all said that it was more a game of spot the difference rather than a real sonic preference."

    Vad tycker ni?
    Kanske dumt att svara utan att ens titta på videon.. men jag har just nu inte mina högtalare inkopplade...
    ..men..
    Jag har av någon väldigt märklig anledning följt honom till och från sedan han började och de flesta(/alla?) tester jag sett honom göra är rakt av felaktigt gjorda och det landar gärna i att det blir milt sagt rätt missvisande. Mycket av det han tidigare lärde ut är också.. hmm.. nej.. gör inte så..

  5. #5
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag har inte heller 100% förtroende för honom, men jag uppmuntrar givetvis alla som vill att kommentera utan att ha tittat! Bra initiativ! Här utesluter vi ingen bara pga någon inte orkar titta.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har inte heller tittat
    Men efter att ha producerat och mixat de senaste två åren med analog eq, compressor, phasers, chorus, summering etc så är jag trygg i att det är en enorm skillnad i slutmixen. Hehe. Så helt ointressant numera med dessa tester.
    Det är faktiskt ”nu låter det som på skiva”-skillnaden.
    Det är inte speciellt svårförklarat heller.
    Allting låter öppnare, klarare, luftigare.
    När man sitter med plugins vill man alltid addera diskant på sång tex. Kör jag sången genom analoga burkar, behövs det knappt.
    Sedan så är det verkligen att alla delar adderas så det är verkligen tvärtom-tesen till ”det hörs inte i mixen”, jo det är mixen där man verkligen hör skillnaden
    Tex mixa trummor analogt. Oj vilken skillnad. Du får de här härliga krispiga hihatsen från vinyl-eran.

    Ovanstående kanske låter drygt men det är ganska drygt med dessa tester också iofs tycker jag eftersom det alltid görs av en person som vill få fram att mjukvara låter lika bra.
    Det är aldrig någon som tvärtom säger, kan verkligen hårdvara låta lika bra som pluggen? Eftersom den frågeställningen är väldigt ovanligt, så kanske man kan se saken från andra hållet också
    MEN det är ju mer än fråga om man har tiden och pengarna att kunna jobba helt analogt. Behöver jag ladda upp mina projekt på 30 sekunder eller 30 minuter?
    Gör jag musik där skillnaden spelar roll? EDM, nä, tvärtom då låter det bättre i burken till och med!
    Men en aha-upplevelse fick jag till och med med den billigaste klonen av alla 1176-kloner... Klark/Behringer, den lät ju klart bättre än alla 1176-mjukvaror på marknaden och då har jag kört UAD 1176 i 20 år så den kan jag verkligen men berran behöll öppenheten i ljudet och gjorde kompressionsjobbet med bravur.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-07-05 klockan 19:33.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Here we go again...

  8. #8

    Veteran
    Umph… fett ointressant ämne

    Jag använder sällan simulerande pluggar. Mest pluggar som gör nåt som inte hårdvara inte kan göra.
    Senast redigerat av drloop den 2023-07-05 klockan 21:50.

  9. #9
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jösses jävlar, jag trodde för ett ögonblick att det var 2001 igen.

    (next up: "Är elektricitet verkligen nödvändigt i musik? Rätt vad det är så går det en propp!")

  10. #10
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Kul att det kan engagera och vara så ointressant på samma gång!

    Själv tycker jag att det är intressant. Jag anar dock att det här är ett klassiskt trollämne här på forumet, som antagligen har avhandlats både på längden och bredden några dussintals gånger redan innan jag blev medlem.

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att det kan engagera och vara så ointressant på samma gång!

    Själv tycker jag att det är intressant. Jag anar dock att det här är ett klassiskt trollämne här på forumet, som antagligen har avhandlats både på längden och bredden några dussintals gånger redan innan jag blev medlem.
    Ja, förlåt... Inte meningen att dissa din tråd.

    Diskussionen har varit likadan i 20-25 år och är själva essensen av hur navelskådande gubbtråkiga och snoppmätande musikforum på nätet blir när det är som sämst.

    Jag inser dock att problemet kanske snarare bottnar i att jag hängt på musikforum i 25 år och kanske inte ens borde öppna trådar med innehåll jag tröttnade på för 20 år sen minst.

    Men ett tips är att inte kasta sig in i den här diskussionen (eller liknande som Mac vs PC och Volvo vs Saab). Den suger livslusten ur en till slut.

    (om jag ska säga något i ämnet är det: jobba med det du känner att du vill jobba med utifrån workflow, ekonomi och vad som känns kul.)

  12. #12
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, förlåt... Inte meningen att dissa din tråd.

    Diskussionen har varit likadan i 20-25 år och är själva essensen av hur navelskådande gubbtråkiga och snoppmätande musikforum på nätet blir när det är som sämst.

    Jag inser dock att problemet kanske snarare bottnar i att jag hängt på musikforum i 25 år och kanske inte ens borde öppna trådar med innehåll jag tröttnade på för 20 år sen minst.

    Men ett tips är att inte kasta sig in i den här diskussionen (eller liknande som Mac vs PC och Volvo vs Saab). Den suger livslusten ur en till slut.

    (om jag ska säga något i ämnet är det: jobba med det du känner att du vill jobba med utifrån workflow, ekonomi och vad som känns kul.)
    Ingen fara. Jag har en känsla av att vi kommer ha anledning att återkomma till ämnet om några år. Men tills dess lovar jag att sitta still i båten.

  13. #13
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen fara. Jag har en känsla av att vi kommer ha anledning att återkomma till ämnet om några år. Men tills dess lovar jag att sitta still i båten.
    För tydlighetens skull vill jag stryka under att jag varken dissar mjuk- eller hårdvara. För mig är diskussionen död sen evigheter. Ser alltså ingen anledning att återkomma till diskussionen någonsin.

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För tydlighetens skull vill jag stryka under att jag varken dissar mjuk- eller hårdvara. För mig är diskussionen död sen evigheter. Ser alltså ingen anledning att återkomma till diskussionen någonsin.
    Nästa gång kommer du kunna motstå impulsen att kommentera!

  15. #15
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Ur ett praktiskt användarperspektiv är det en no-brainer för mig med. Man gör som man vill, helt enkelt.

    Det tekniska perspektivet tycker jag är det mest intressanta. Huruvida man kan göra exakta emuleringar. Om man sedan vill ha eller behöver dem är också intressant, men det verkar ni ha avhandlat redan. Jag tror att "kan" inte är så jättelångt borta nu, men den som tittade på videon kan se att vi troligen inte är där än.

    Hur som helst kan vi återkomma till det när det blir aktuellt.
    Senast redigerat av barockugglan den 2023-07-06 klockan 11:11.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fastnade lite i hans filmer och kollade vidare på den med "tape vs digital", grymt välproducerade videos, men jag gissar att hela skillnaden som det är meningen att man ska höra dämpas till 90% av Youtubes ljud...

    Avsnittet med bandspelaren var dock ännu mer intressant tycker jag, då man även fick en inblick i allt meck det är att kalibrera och sköta en 24-kanals bandare. Hövva! Att digitalt tog över är inte konstigt...

    Här är avsnittet med band vs digital:
    https://www.youtube.com/watch?v=OjMIdmwwXK0

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Diskussionen i sig är ju rätt genomtröskad, men kan ändå tycka att ett väl utfört A/B-test är intressant. Den här har jag bara kollat i telefonen, men ska ta den i studion när jag väntar på nästa bounce...

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Mina tankar om detta ämne: jämförelse mellan plugin vs hårdvara

    Det är en sak att lyssna och jämföra hur kompressorn eller EQ gör sitt jobb att sänka nivåer eller höja vissa frekvenser. I denna test hörde proffsen i videon faktiskt skillnaden, men den är ju väldigt liten.

    Vad jag inte ser brukar lyftas fram i tester som denna är vad analog hårdvara gör mer generellt på signalen. Jag brukar kalla det för mojo, nån sort je ne sais quoi, nått som är svårt att sätta ord på. Jag tror Firechild är inne på det i sitt inlägg ovan, "luftigare, öppnare, klarare". Och jag skulle lägga till att är det i stereo så får stereobilden sig en skjuts. Även transienter kan framträda annorlunda. Enligt min begränsade erfarenhet finns det en del pluggar som gör lite av detta men kanske inte fullt ut och långt ifrån alla. Olika hårdvaruburkar tillför olika mojo, så en mix med 30 kanaler använder kanske 15 olika burkar plus mixern som på olika sätt gör att det ackumulerade effekten blir påtaglig.

    Nyckeln för mig är att träna mina öron. Bara för att jag inte hör skillnad mellan A och B betyder inte det att ingen annan kan göra det. Jag måste kanske träna lite mer bara...

  19. #19
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Tack för nyktra kommentarer!

    Jag köper konceptet mojo. Som jag ser det står det inte för något övernaturligt, men däremot något subtilt och svårfångat, som både är svårt att höra (men adderar något ändå) och är svårt att modellera med dagens DSP-metoder. Det är dock fullt möjligt att representera det med ettor och nollor (givet tillräcklig upplösning), för annars skulle det inte höras när man spelar upp det genom ett digitalt system. Så långt borde det vara svårt att argumentera emot utan att åberopa magi?

    Nu till min killgissning. Sett till framsteg inom utveckling av motsvarande system inom andra områden borde vi kunna modellera mojo inom några år. Om vi inte ser det inom fem(?) år så kommer jag bli oerhört förvånad.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag är milt sagt rätt petig då det gäller ljud (jag sitter just nu och testar ljudet i kedjan med olika kablar... ), men har ändå ersatt bland annat en Maselec MLA-4 med mjukvara då jag alltid fick bättre resultat av mjukvara. Men precis som några är inne på, det finns fortfarande detaljer i ljudet som nästan ingen plugin-utvecklare får till så snyggt som en del noggrant utvecklad hårdvara. Men samtidigt så yes, det närmar sig! Jag längtar verkligen efter att kunna ersätta några burkar till, för jag vill ha en minimal och snabbjobbad setup med full recall osv. Men vi är inte där ännu. Skillnaden är tyvärr fortfarande för stor för fin-mastering enligt min erfarenhet.


    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fastnade lite i hans filmer och kollade vidare på den med "tape vs digital", grymt välproducerade videos, men jag gissar att hela skillnaden som det är meningen att man ska höra dämpas till 90% av Youtubes ljud...

    Avsnittet med bandspelaren var dock ännu mer intressant tycker jag, då man även fick en inblick i allt meck det är att kalibrera och sköta en 24-kanals bandare. Hövva! Att digitalt tog över är inte konstigt...

    Här är avsnittet med band vs digital:
    https://www.youtube.com/watch?v=OjMIdmwwXK0
    Den videon avhandlades i en annan tråd här som jag inte kan hitta nu.

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag inte ser brukar lyftas fram i tester som denna är vad analog hårdvara gör mer generellt på signalen.
    Kolla in hans avsnitt med "tape vs digital" som jag länkade till här ovan, där kollar han in vågformen på en virvelkagge som spelas in simultant på tape vs Ableton (dvs exakt samma slag i samma mickar) - den SER även helt annorlunda ut. Mycket mer tillplattad och mättad på tape-inspelningen.

    Så nog finns "mojo".

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den videon avhandlades i en annan tråd här som jag inte kan hitta nu.
    OK, men det är ju på samma topic.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    @Barockugglan - Mojo är något som tillförs i endel analoga signalkedjor, inte något som försvinner i digitala d:o.

    "Who wants real life when we can get things bigger than life" för att parafrasera Alan Sides (runt 1991)
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-07-06 klockan 18:46.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Reality: Equivalent sound pressure levels for drums, snare drum, kettle-drums, marimba and cymbals reach 105-115 dB while peak sound pressure levels are in excess of 136 dB.

    Detta träffar mikarna, sedan är det upp till den elektriska signalkedjan att klämma ihop detta till något som man ändå upplever som riktiga trummor/slagverk. Limiters/kompressorer/EQ/dist.

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    I de flesta tester av hårdvara går signalen igenom D/A -> burk -> A/D. Dessa A/D och D/A omvandlare påverkar ju givetvis resultatet. Lyxiga omvandlare bidrar positivt men enklare kan tom dra ner resultatet. Om det är "mojo" man vill testa så duger ju inte budget omvandlare.

  25. #25
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    För att korta ner mitt resonemang:
    * Det går att emulera mojo digitalt
    * Vi vet inte hur
    * Vi kommer gissningsvis snart veta det

  26. #26
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    I de flesta tester av hårdvara går igenom en D/A -> burk -> A/D. Dessa A/D och D/A omvandlare påverkar ju givetvis resultatet. Lyxiga omvandlare bidrar positivt men enklare kan tom dra ner resultatet. Om det är "mojo" man vill testa så duger ju inte budget omvandlare.
    I video ovan utgår jag ifrån att det är kvalitetsomvandlare, men jag tror inte han nämner vilka.

  27. #27
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att korta ner mitt resonemang:
    * Det går att emulera mojo digitalt
    * Vi vet inte hur
    * Vi kommer gissningsvis snart veta det
    Jo men jag håller ungefär med. Jag tycker att vissa redan har kommit en bra bit på väg. Det roliga är att det kan vara en liten startup som lyckas bäst. De stora drakarna har inte alls nått ointagligt försprång som jag kan se.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-01-09, 12:37
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 15:19
  3. Creamware goes hardware
    Av lasselu i forum Nyheter
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 23:02
  4. Software vs hardware samplers?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •