Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: The cheapest MIDI home-studio of 1988

  1. #1
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior

    The cheapest MIDI home-studio of 1988


  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fascinerande att det var så tidigt man hade Cubase alltså.
    Jag satt med Roland MC-50 alldeles för länge fattar jag ju nu… typ till 1998…

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    När jag gick midi 1988 fanns bara Steinberg Pro-24 och jag valde C-lab Creator till min nya Atari 1024STfm. Testade förstås första versionen Cubase när den släpptes 1989 och den var inte kul - så kvar med C-lab.

    Nytt försök 1991 när det blev Mac och Cubase precis släppts till Mac. IGEN överjävligt buggig så det blev MotU Performer...

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    88-89 nångång dealade jag i jobbet med Fitzpatrick AB och fick en Atari 1040 med Pro-24. Sen har jag kört Cubase fram tills för ett par år sen.
    MIDI till DX7 och RX 11, det var allt. Det gick att göra låtar med det också

  5. #5
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag körde Atari ST 1040 med Hybrid Arts SMPTE track 1988. Synk låda ingick så man kunde spela in sång och annat live på sin porta och köra resten ”live” från Atarin.

    http://www.muzines.co.uk/articles/hy...mptetrack/3503

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fascinerande att det var så tidigt man hade Cubase alltså.
    Jag satt med Roland MC-50 alldeles för länge fattar jag ju nu… typ till 1998…
    Det var tappert, jag trodde jag var stenålder som hoppade från MC-500 till Atari 1990

  7. #7
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fascinerande att det var så tidigt man hade Cubase alltså.
    Jag satt med Roland MC-50 alldeles för länge fattar jag ju nu… typ till 1998…
    Samma samma Då gick jag över till just Cubase.

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kul video! Satt och pillade med en tidig Cubase på en PC med en Kawai K1 som jag lånat runt 1996-97. Fattade mest ingenting då. Fick aldrig koll på hur man skulle spela upp "flera ljud samtidigt" och gav upp.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde Atari ST 1040 med Hybrid Arts SMPTE track 1988. Synk låda ingick så man kunde spela in sång och annat live på sin porta och köra resten ”live” från Atarin.

    http://www.muzines.co.uk/articles/hy...mptetrack/3503
    Hade en hemsk FSK-box ett tag innan C-Lab släppte Unitor... Tidkod-sync-heaven

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hellsephyr vilket research- och editeringsjobb han gjort. Fantastisk video. Ni måste länka in del 2 så fort den kommer. Skrev ett långt svar till honom som ni gärna får ta del av och kringdiskutera. :-)

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    88-89 nångång dealade jag i jobbet med Fitzpatrick AB och fick en Atari 1040 med Pro-24. Sen har jag kört Cubase fram tills för ett par år sen.
    MIDI till DX7 och RX 11, det var allt. Det gick att göra låtar med det också
    Hur lät det? FM Tines med trumkomp? Monotimbrala syntar var verkligen något som kastades ut till Gula Sidorna för kaffepengar där när Atari kom till byn. Har själv en gång köpt en DX7 för ATL 500:-

  12. #12
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    kommer ihåg SAW på PC, typ 1990.. helt skrivet i assembly, hela programmet kom på en 3.5 diskett. måste ju lätt varit bland de första DAW's som hade digital inspelning, har för mig det var 4 kanaler. helt fantastiskt tyckte man, reverb och delay fanns, kanske kompressor också.

    Vet att jag gav runt 25K, hela min semesterlön (bodde hemma fortf.) gick åt haha
    men jag sålde det senare för typ samma summa (kanske 21-22K eller liknande) och behöll backup-disketten som man fick med

  13. #13
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lät det? FM Tines med trumkomp? Monotimbrala syntar var verkligen något som kastades ut till Gula Sidorna för kaffepengar där när Atari kom till byn. Har själv en gång köpt en DX7 för ATL 500:-
    Ja, det som jag inte förstod var att behålla den gamla analog-riggen, och skaffa en ROLAND MPU-101. Det bästa från två världar …

  14. #14
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det känns som att det fortfarande är tidigt 90-tal här hos mig.

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lät det? FM Tines med trumkomp?
    Haha, fanns lite andra ljud i DX7 än tines faktiskt.
    La upp en gammal låt nu i min musik så kan du lyssna hur det lät hemma hos mig på den tiden.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...-i-Milano-1988

  17. #17
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Intressant video och härligt att ctrix gör nya videos igen!

  18. #18
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant video och härligt att ctrix gör nya videos igen!
    Ja. Hans tidigare videos om Amiga, samplers och trackers är guld!
    Och det kommer även en del 2 av den här videon.

  19. #19
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Jag fick Steinberg Pro-12 i paket med min första Atari 1040 ST och när Cubase 1.0 kom ut, brände jag alla mina besparingar på det .

    Men det bästa med riggen var Steinbergs Midex+ interface som jag också köpte så fort det kom ut, i en klarröd variant (och återigen brände besparingarna).

    Har för mig att man då hade totalt 5st MIDI ut och 2 i datorn, banbrytande för sin tid.

    Jag hade fler utgångar än jag hade synthar hahaha .

    Jäklare vad jag ångrar att jag sålde min maxade MegaSte 4MB, så bra att jobba med och så snygg...

    En recension av Midex+ finns här för den som tycker sådant här är kul att läsa om (det gör jag):
    https://www.muzines.co.uk/articles/steinberg-midex/464

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Körde Pro-24 på min Atari ST, kan det varit 1987 eller 88. Lite poänglöst bara när jag endast hade en DX9 och ingen tape sync.
    Minns att en kompis fick tag i Adolphson & Falk filer för ett helt album, hela arret, borde vara Det Svåra Valet. Måste varit Gregs filer. När sedan kompisen skaffa en Korg M1 blev det en riktig aha upplevelse att kunna spela hela arret rakt av.
    1990 blev det Cubase 1. Känns som det inte blivit så mycket bättre sedan dess vad gäller midi. Steinberg satte verkligen ribban.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-07-14 klockan 16:24.

  21. #21
    Torroidal
    Torroidal är uppkopplad nu
    Torroidals avatar
    Senior
    Även jag körde Atari 1040 ST och Pro-24 (senare Cubase) från ca -87 (?). Skaffade den för att kunna mikroeditera det jag spelade in i Studio 440'n. Syntharna då var en Juno-2 och en Prophet VS, och lite senare en Prophet-3000. Dessa var (är) länge stommen i min musik. Har en 1040 och Midex som plockas fram då och då för nostalgins skull. Annars är det Cubase 5 som gäller.

  22. #22
    NGHF
    NGHF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Sjukt bra! och bra video

  23. #23
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde Pro-24 på min Atari ST, kan det varit 1987 eller 88. Lite poänglöst bara när jag endast hade en DX9 och ingen tape sync.
    Minns att en kompis fick tag i Adolphson & Falk filer för ett helt album, hela arret, borde vara Det Svåra Valet. Måste varit Gregs filer. När sedan kompisen skaffa en Korg M1 blev det en riktig aha upplevelse att kunna spela hela arret rakt av.
    1990 blev det Cubase 1. Känns som det inte blivit så mycket bättre sedan dess vad gäller midi. Steinberg satte verkligen ribban.
    Cubase 1 skulle fortfarande räcka för mina MIDI-behov . Har fortfarande kvar en ST med Pro-24 som åker fram ibland.

  24. #24
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Kört Logic sedan C-Lab Creator 1.0 (föregångare till Logic innan Apple köpte upp C-Lab) på Atari 1040STFM, innan dess Pro-24 och genom åren några avstickare till Cubase och Pro Tools men sedan alltid kommit tillbaka till Logic.

    Tror jag fortfarande har kvar den gula svenska manualen till Creator 1.0. Har för mig det var omkring 1990 Creator och Notator kom och så här typ 33 år senare känns det som MIDI-tänket i Logic har förändrats förvånansvärt lite från 1.0 men känns ändå som en aldrig sinande gruva att ösa ur när det gäller vad man kan åstadkomma med MIDI i Logic - I’m amazed.

  25. #25
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hög igenkänningsfaktor på den videon!

    Det var väl 87 eller 88 som jag började dela replokal med några kompisar för att vi skulle kunna använda varandras prylar. Sammantaget så hade vi en Atari ST, en MT-32, en Roland S-220, ett Microverb, en HR-16, en Bit One, en mixer, en mikrofon, en bas, en gitarr, ett par pedaler och en fyrkanalsporta. Vi körde en fulkopia av Dr T's KCS och synkade det hela till portan via HR-16 och det var helt fantastiskt, vi kunde ju göra vadsomhelst!

  26. #26
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    MT-32 hade bra trumljud vill jag minnas. Problemet var att det fina reverbet inte gick att ställa var ljud för sig…

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har del 2 kommit?

Liknande ämnen

  1. The Home Studio
    Av Odd Bob i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-26, 23:05
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-11-11, 20:49
  3. The Open Door: Macintosh, Midi, and Music 1988
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 18:11
  4. MaxiSound Home Studio Pro 64
    Av CarbonSteel i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •