Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Delay o Reverb, vad är bra i mid range klassen som är 80-tal?

  1. #1
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Delay o Reverb, vad är bra i mid range klassen som är 80-tal?

    Delay o Reverb, vad är bra i mid range klassen som är 80-tal?
    Det ska vara för inspelning via mixerbord till rullband.

    Gärna tidigt 80-tal 80- 86.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tidig midrange - Eventide PCM-60 från 1984 eller bättre PCM-70 från 1985. Sky Yamaha SPX-90 som pesten

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/tSMv9rBwpeM

    Lexicon Model 200. Min video ovan.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Antar att Hasse menar Lexicon…?
    Annars är denna sida sjuuuukt bra.
    https://www.vintagedigital.com.au/ef...igital-reverb/

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att Hasse menar Lexicon…?
    ...yikes!

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Har man inte ett EMT plåteko på plats så är ett sjysst fjäderreverb också 80-tal. Om vi nu pratar tidigt, innan digitalboomen.

    Great British Spring ftw!

  7. #7
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidig midrange - Eventide PCM-60 från 1984 eller bättre PCM-70 från 1985. Sky Yamaha SPX-90 som pesten
    Nä. SPX-90 är inte kul på reverbfronten. Lyssna på Hasse!!

    Till försvaret hör kanske att SPX-90 går att använda till lite Early reflections och "Symhony" effekten (chorus) som är ok. Det vill säga... Se SPX-90 som ett komplement endast om du har mycket rejält med tappningar på mixerbordet. Ja. Börja i rätt ände. PCM 70!!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-07-04 klockan 01:43.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Lite tunt med mid range reverb början/mitten av 80-talet. Yamaha Rev 7 och Roland SRV 2000 är var jag kommer på på raka arm. Nästan allt digitalt var fortfarande high end tidigt 80-tal. Lexicon M200 var kanske inte deras top of the line men är och var inte billigt eller ens halvbilligt, idag ca 25.000kr. Alesis tex får man helt klart kalla budget och låter där efter. Ursa Major, Eventide, Quantec, AMS etc kallar jag high end, även om Lexicon var top dog, och blir nog väldigt svårt att få tag i till ett rimligt pris. 50.000kr och upp.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Med tanke på dina andra trådar, TS... känns det som du letar studioklassiker från förr.
    Så två tips; om de är mid-range eller inte kan diskuteras.

    Delay: TC 2290; tidlös klassiker. Reverbs priser får man ta med en nypa salt dock
    https://reverb.com/p/tc-electronic-2...-digital-delay

    Reverb: Vet många säger att det mer är en FX burk; men använder mitt nästan uteslutande som reverb - Eventide HS3000
    https://www.youtube.com/watch?v=QjS0fY4lh-s

    Mängder av klassiska presets som du kommer känna igen från massor av hits

    Om jag själv skulle köpa ett nytt reverb skulle det nog bli ett Lexicon 224 eller 480L - men bara av nostalgisk anledning (älskar ju Yellos 80-talsalbum som är dränkta i 224). Men de är en liten annan prislapp.

    Till min mixer-setup körde jag främst 2x TC M5000 (Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GWD_3153.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	134,8 KB 
Id:	113735 och ett eventide H3000 (samt bla ett gammalt Dynacord DRS 78, och det delay som främst satt på Send/returbussen var ett TC2290. Funkar till allt).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studio.PNG 
Visningar:	48 
Storlek:	1,34 MB 
Id:	113736

  10. #10

    Redaktör
    Om det inte absolut måste vara original så finns det iaf massa kloner/emuleringar av highend-reverb från 1980-talet, både i mjukvara och hårdvara. Så om du inte absolut måste bränna pengar på vintageutrustning så tycker jag att det är ett bättre alternativ.

    Tex en Universal Audio Golden Reverberator eller två täcker plåtreverb och Lexicon, och vill du verkligen grotta ner dig finns det mycket mer omfattande kloner av TC och Lexicon-soundet. Men jag skulle tro att handhavandet gör mycket större skillnad än de exakta burkarna.

  11. #11

    Veteran
    SPX-90 är kanon för gated snares och toms

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SPX-90 är kanon för gated snares och toms
    Även så Midiverb 2

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SPX-90 är kanon för gated snares och toms

  14. #14

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    |spraaak|

  15. #15
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på dina andra trådar, TS... känns det som du letar studioklassiker från förr.
    Så två tips; om de är mid-range eller inte kan diskuteras.

    Delay: TC 2290; tidlös klassiker. Reverbs priser får man ta med en nypa salt dock
    https://reverb.com/p/tc-electronic-2...-digital-delay

    Reverb: Vet många säger att det mer är en FX burk; men använder mitt nästan uteslutande som reverb - Eventide HS3000
    https://www.youtube.com/watch?v=QjS0fY4lh-s

    Mängder av klassiska presets som du kommer känna igen från massor av hits

    Om jag själv skulle köpa ett nytt reverb skulle det nog bli ett Lexicon 224 eller 480L - men bara av nostalgisk anledning (älskar ju Yellos 80-talsalbum som är dränkta i 224). Men de är en liten annan prislapp.

    Till min mixer-setup körde jag främst 2x TC M5000 (Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GWD_3153.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	134,8 KB 
Id:	113735 och ett eventide H3000 (samt bla ett gammalt Dynacord DRS 78, och det delay som främst satt på Send/returbussen var ett TC2290. Funkar till allt).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studio.PNG 
Visningar:	48 
Storlek:	1,34 MB 
Id:	113736
    Trevligt, trevligt! Tack! Många intressanta tips, ska kolla på det, tack för info. Vad är det för mixer du har där?

  16. #16
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte absolut måste vara original så finns det iaf massa kloner/emuleringar av highend-reverb från 1980-talet, både i mjukvara och hårdvara. Så om du inte absolut måste bränna pengar på vintageutrustning så tycker jag att det är ett bättre alternativ.

    Tex en Universal Audio Golden Reverberator eller två täcker plåtreverb och Lexicon, och vill du verkligen grotta ner dig finns det mycket mer omfattande kloner av TC och Lexicon-soundet. Men jag skulle tro att handhavandet gör mycket större skillnad än de exakta burkarna.
    Tackar, tackar! Det kan absolut vara intressant. Ja, håller med handhavandet är av stor betydelse :-)

  17. #17
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite tunt med mid range reverb början/mitten av 80-talet. Yamaha Rev 7 och Roland SRV 2000 är var jag kommer på på raka arm. Nästan allt digitalt var fortfarande high end tidigt 80-tal. Lexicon M200 var kanske inte deras top of the line men är och var inte billigt eller ens halvbilligt, idag ca 25.000kr. Alesis tex får man helt klart kalla budget och låter där efter. Ursa Major, Eventide, Quantec, AMS etc kallar jag high end, även om Lexicon var top dog, och blir nog väldigt svårt att få tag i till ett rimligt pris. 50.000kr och upp.
    Ja, då är det andra pengar än vad jag tänkt.

  18. #18
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man inte ett EMT plåteko på plats så är ett sjysst fjäderreverb också 80-tal. Om vi nu pratar tidigt, innan digitalboomen.

    Great British Spring ftw!
    Yes, det är spännande att testa, tackar!

  19. #19
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt, trevligt! Tack! Många intressanta tips, ska kolla på det, tack för info. Vad är det för mixer du har där?
    Ett AMEK TAC Magnum. Finns lite information här:
    https://reverb.com/item/49102132-amek-tac-magnum-1991

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars är denna sida sjuuuukt bra.
    https://www.vintagedigital.com.au/ef...igital-reverb/
    Grymt bra sida! Jag har nog varit inne tidigare men missat hur välgjord och omfattande den var. Den svarar ju effektivt på TS frågeställning också

    Som Steelberry skriver här ovanför: just perioden 80-86 som trådskaparen frågar efter är det tunnsått med "midrange". De saker som lät bra då låter bra än idag men då snackar vi burkar du får ge premiumpris för. Av goda anledningar. AMS, Lexicon, Quantec, ja vi vet väl vilka det är vid det här laget Ett AMS-reverb här på Vend om någon är sugen: https://vend.se/657802-ams-rmx16-dig...eration-system Seriöst bra burk, värt pengarna även om den inte är intressant för mig.

    Fram till runt 1985-86 var det tämligen tunnsått med effektburkar som gemene man hade råd med. Jag vill nog hävda att "hemstudion" som koncept inte existerade på det sättet vi uppfattar det idag. Hade du en porta och ett enkelt fjäderreverb så var du kung i början på 80talet om du inte var född i rik familj. Digitala burkar var helt enkelt inte inom räckhåll om du var ung och pank. Sedan började det komma lite prylar från t ex ART men med dagens mått mätt skulle jag inte kalla det midrange. Reverb av typen "en näve grus i en container". Inget jag skulle lägga några pengar på idag men smaken är som baken så klart.

    Lätt att romantisera den här perioden men låt mig försäkra er om att vi har det bättre nu åtminstone när det kommer till musikutrustning

    Först framåt slutet 80/början av 90talet så börjar det komma midrange-burkar som faktiskt kunde ge dyrare studioapparater en match. Sonys serie med effekter är fortfarande seriöst skitbra och har ännu inte stuckit iväg till dagens idiotpriser, kanske för att de är tämligen knöliga att editera. Rolands SRV-serie är kanon fortfarande och kostar inte en förmögenhet.

    Men mellan 1980-85? Vette fan. Fjäderreverb som Machinepop säger. Rolandekon á la RE-201 eller 301. Börjar bli rätt kostsamma. Låter fint dock. Prylar från Orban, Bel och Klark Teknik kan man ju spana efter. Inget jag skulle lägga några större pengar på men vill man ha "äkta vara" så kan det ju vara värt att kolla upp.
    Senast redigerat av Ulven den 2023-07-04 klockan 21:19.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men mellan 1980-85? Vette fan. Fjäderreverb som Machinepop säger. Rolandekon á la RE-201 eller 301. Börjar bli rätt kostsamma. Låter fint dock. Prylar från Orban, Bel och Klark Teknik kan man ju spana efter. Inget jag skulle lägga några större pengar på men vill man ha "äkta vara" så kan det ju vara värt att kolla upp.
    Nej "hemstudio" var ovanligt som sagt! Midrange från perioden var sådant som fanns i enklare 8-16-kanals studios som hankade sig fram med demos och lågbudgetproduktioner - ställen man hängde rätt mycket i på 80-talet. De mer utvecklade hade EMT-plåtar, men SPX-90 började tyvärr leta sig in. Betydligt trevligare då de som hade investerat i någon/några LEXICON (yesss!) PCM60 o PCM70 i slutet av perioden...

    Men midrange var även sådant en del hyfsat lyckade artister kunde investera i (eller gå samman om) som exempel i den där Modern Talking-bilden.

    Fjäderreverb hör till portavärlden - don't go there Great British Spring är IMHO den bästa som inte nödvändigtvis behöver låta dub-fjonnggg...

    Edit - några få år senare, runt 1988 kom de första välljudande billiga digital-reverben. Bästa av de första säger jag LXP-1 (http://www.muzines.co.uk/articles/sheer-quality/3984)

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kanske finns det nått digital delay från första hälften av 80-talet som då var mid range och inte kostar ganska många tusenlappar idag. Jag har dock svårt att se varför man skulle bry sig. Just digital delay känns lika intressanta från slutet 80 eller 90 tal. Visst Lexicon PCM 41 kan nog addera lite mojo från AD/DA men just dom kostar en del idag ändå. 14.000kr på Reverb såg jag ett för.

    Om man pratar fjäder reverb så är AGK BX reverben väldigt lyxiga och inte fjång, fjång, men då pratar vi typ 60.000kr idag.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej "hemstudio" var ovanligt som sagt! Midrange från perioden var sådant som fanns i enklare 8-16-kanals studios som hankade sig fram med demos och lågbudgetproduktioner - ställen man hängde rätt mycket i på 80-talet. De mer utvecklade hade EMT-plåtar, men SPX-90 började tyvärr leta sig in. Betydligt trevligare då de som hade investerat i någon/några LEXICON (yesss!) PCM60 o PCM70 i slutet av perioden...

    Men midrange var även sådant en del hyfsat lyckade artister kunde investera i (eller gå samman om) som exempel i den där Modern Talking-bilden.

    Fjäderreverb hör till portavärlden - don't go there Great British Spring är IMHO den bästa som inte nödvändigtvis behöver låta dub-fjonnggg...

    Edit - några få år senare, runt 1988 kom de första välljudande billiga digital-reverben. Bästa av de första säger jag LXP-1 (http://www.muzines.co.uk/articles/sheer-quality/3984)
    Yes, och då ska man tänka att även dessa enklare studios ändå gick på en rejäl slant med den tidens pengar. Inget du bara sprang och spontanköpte när du fick in brevbärarlönen

    Fjäderreverb, yes det är lite träskmark. Jag har haft ett MicMix Master Room som inte lät fy skam i och för sig. Vad jag minns. Men inte tillräckligt bra för att jag skulle behålla det tydligen

    Håller med om LXP-1. Hade ett par microverb innan men de var inte riktigt där även om de var smått revolutionerande för sin tid. Men när LXP-1 kom så var det : Yes, nu jävlar Och så hade jag en nyinköpt Mackie 1202 och en DAT. Inspelningslivet gick in i en ny fas


    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske finns det nått digital delay från första hälften av 80-talet som då var mid range och inte kostar ganska många tusenlappar idag. Jag har dock svårt att se varför man skulle bry sig. Just digital delay känns lika intressanta från slutet 80 eller 90 tal. Visst Lexicon PCM 41 kan nog addera lite mojo från AD/DA men just dom kostar en del idag ändå. 14.000kr på Reverb såg jag ett för.

    Om man pratar fjäder reverb så är AGK BX reverben väldigt lyxiga och inte fjång, fjång, men då pratar vi typ 60.000kr idag.
    Håller med. Jag har en Lexicon PCM-42 sen många år och den låter ju faktiskt lite "magiskt" men jag skulle aldrig ge över 20 lakan som de verkar gå för idag. Helt galet.

    Ärligt talat så kan man, till exempel, skaffa en Empress Reverb och en Empress Echo System, du får båda för lite över tio lakan. Dessa två klår med lekande lätthet alla digitala 80tals-effekter utom de som är absolut top-of-the-line á la AMS, EMT, Quantec och Lexicon. Alla gör så klart vad de vill för sina egna pengar men jag vet vad jag hade lagt slantarna på i alla fall

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag slår ett luftslag för Yamaha R-100 som var rolig på sin tid. Annars gäller verkligen Quadraverb tycker jag. Älskar den enheten. Min adapter dog dock just och skiten är till synes irreparabel. Om ngn vet om man kan hitta ny adapter PMa mig tack. Quadraverb har en "midikontakt" (DIN) för nätadaptern. Kan iofs skarva med en strömbrytare... hmmm.

  25. #25
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    ...och som i de flesta andra av de här trådarna så är en viktig fråga hittills obesvarad: hur stor är budgeten? I nuläget kommer det en massa långa och bra svar i trådarna och sedan svaret "nej det är för dyrt".

    Om du TS inte vet svaret på den frågan så kanske det istället är dags att diskutera den totala budgeten och utifrån den summan ta forumet till hjälp för att fördela budgeten på de olika posterna instrument/effekter/mixer/bandare/högtalare?

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och som i de flesta andra av de här trådarna så är en viktig fråga hittills obesvarad: hur stor är budgeten? I nuläget kommer det en massa långa och bra svar i trådarna och sedan svaret "nej det är för dyrt".

    Om du TS inte vet svaret på den frågan så kanske det istället är dags att diskutera den totala budgeten och utifrån den summan ta forumet till hjälp för att fördela budgeten på de olika posterna instrument/effekter/mixer/bandare/högtalare?
    Väl talat. De grejer från den tiden som räknas som bra lever oftast fortfarande och har priser därefter. Mixerbord är väl där det går att hitta "fynd" pga att de är stora åbäken, men effekter och instrument kostar en hel del.

    (finns orsaker till att mängden pluggar som emulerar de här grejerna är STOR)

  27. #27
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det kan vara kul att ta reda på exakt vilka grejer som använts på den och den inspelningen ... men ännu viktigare torde vara att analysera varför det lät/låter som det gjorde/gör så det går att botanisera bland överkomligt gerät, speciellt i åtanke att processorkapacitet för aktuella algoritmer kostar en spottstyver jämfört med när det begav sig?

    Det går lika bra med selleri för i mitt galleri är det celler i men Asterix är det galler i...

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Mitt intryck är att allt som listas här var verklig hi-end när det begav sig? Lexicon och Eventide var ju lika ouppnåeliga som Jupiter 8, Linndrum och Memorymoog på 80-talet. Något för StockAitkenWaterman-studios och knappast "mid-range"?

    Min första effektenhet var en DSP128+ köpt 1984'ish och den kostade ca 5.000:- dvs lika mycket som en Pro-One eller Teisco110f på den tiden. Så även om den var "billigast" så var den ju knappast billig.
    http://www.muzines.co.uk/articles/di...sp-128-plus/75

    Förutom Alesis så är Digitech Studio Quad annars en grym multieffekt om man letar efter riktig "low-mid 80-tal" imo.

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ken stämma med årtalet Lackan? D5P128 plus kom 1989 enligt recensionen? Det fanns nästan inga multitimbrala effekter 1984, som dessutom styrdes med MIDI cc.

  30. #30

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ken stämma med årtalet Lackan? D5P128 plus kom 1989 enligt recensionen? Det fanns nästan inga multitimbrala effekter 1984, som dessutom styrdes med MIDI cc.

  31. #31
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och som i de flesta andra av de här trådarna så är en viktig fråga hittills obesvarad: hur stor är budgeten? I nuläget kommer det en massa långa och bra svar i trådarna och sedan svaret "nej det är för dyrt".

    Om du TS inte vet svaret på den frågan så kanske det istället är dags att diskutera den totala budgeten och utifrån den summan ta forumet till hjälp för att fördela budgeten på de olika posterna instrument/effekter/mixer/bandare/högtalare?
    Jepp. Påpekar detta i tråden där personen vill köpa mixerbord. Diskussionen i sig kan ha ett värde dock. Inte minst för att punktera lite nostalgiska myter om 40 år gamla low end prylar som inte ens var bra när de var nya

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väl talat. De grejer från den tiden som räknas som bra lever oftast fortfarande och har priser därefter. Mixerbord är väl där det går att hitta "fynd" pga att de är stora åbäken, men effekter och instrument kostar en hel del.

    (finns orsaker till att mängden pluggar som emulerar de här grejerna är STOR)
    Jamen exakt.

    En annan orsak till att många gamla mixerbord vräks ut till reapriser nu förutom platsaspekten är att vissa drar galet mycket ström och att de dessutom helst måste stå påslagna för att inte säcka ihop. Tillkommer dessutom att det i stort sett behöver ständig service för att funka som det ska

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt intryck är att allt som listas här var verklig hi-end när det begav sig? Lexicon och Eventide var ju lika ouppnåeliga som Jupiter 8, Linndrum och Memorymoog på 80-talet. Något för StockAitkenWaterman-studios och knappast "mid-range"?

    Min första effektenhet var en DSP128+ köpt 1984'ish och den kostade ca 5.000:- dvs lika mycket som en Pro-One eller Teisco110f på den tiden. Så även om den var "billigast" så var den ju knappast billig.
    http://www.muzines.co.uk/articles/di...sp-128-plus/75

    Förutom Alesis så är Digitech Studio Quad annars en grym multieffekt om man letar efter riktig "low-mid 80-tal" imo.
    Så var det ju. Folk glömmer lätt bort att du fick en sprillans ny bil direkt från fabrik för samma peng som en Jupiter 8. Fan vet om det inte fanns billigare nya bilar till och med. Skulle du sen ha en lexiconburk för lite snyggt reverb på syntbrasset, ja då var det bara att hosta upp motsvarande en nytillverkad bil ytterligare en gång.

    Och precis som du säger, även när det började komma burkar som var mer realistiskt prissatta för en vanlig medelsvensson så var de ändå inte "billiga". De kanske var "billiga för vad du fick i jämförelse med fem år tidigare", men de var inte billiga i sig. Till och med ett litet Microverb kostade lika mycket som en eller kanske till och med två månadshyror för en liten lägenhet på den tiden. Så "billigt"...? Nä!

  32. #32
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag slår ett luftslag för Yamaha R-100 som var rolig på sin tid. Annars gäller verkligen Quadraverb tycker jag. Älskar den enheten. Min adapter dog dock just och skiten är till synes irreparabel. Om ngn vet om man kan hitta ny adapter PMa mig tack. Quadraverb har en "midikontakt" (DIN) för nätadaptern. Kan iofs skarva med en strömbrytare... hmmm.
    Finns enkla adaptrar för den där midipluggen på ebay för en hundring

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ken stämma med årtalet Lackan? D5P128 plus kom 1989 enligt recensionen? Det fanns nästan inga multitimbrala effekter 1984, som dessutom styrdes med MIDI cc.
    Jofanken har du helt rätt, jag hade aldrig haft dom pengarna 1984 1989 låter mer rimligt absolut.

    Men priset minns jag som 5000:- i alla fall, så inte fanken var den "billig", men nog det mest prisvärda som fanns där och då.

  34. #34
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    OTO Bam låter sjukt bra. Är väl mid range, antar jag.

  35. #35
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag köpte ett Powertran Digital Delay Line som byggsats 1982.
    Minns inte vad det kostade, men det var verkligen prisvärt och en 20 årig amatör hade råd att köpa det.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l2hxinf5iuqj7pmphqok.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	282,0 KB 
Id:	113771

  36. #36
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väl talat. De grejer från den tiden som räknas som bra lever oftast fortfarande och har priser därefter. Mixerbord är väl där det går att hitta "fynd" pga att de är stora åbäken, men effekter och instrument kostar en hel del.

    (finns orsaker till att mängden pluggar som emulerar de här grejerna är STOR)
    Tackar för svar. Lite har förändrats och det lutar åt att jag ska köpa en ny/nyare mixer då det verkar vara mycket fix med
    de äldre. Vad det gäller resten så är det fortarande aktuellt med äldre 70-80 tals grejer.

  37. #37
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt bra sida! Jag har nog varit inne tidigare men missat hur välgjord och omfattande den var. Den svarar ju effektivt på TS frågeställning också

    Som Steelberry skriver här ovanför: just perioden 80-86 som trådskaparen frågar efter är det tunnsått med "midrange". De saker som lät bra då låter bra än idag men då snackar vi burkar du får ge premiumpris för. Av goda anledningar. AMS, Lexicon, Quantec, ja vi vet väl vilka det är vid det här laget Ett AMS-reverb här på Vend om någon är sugen: https://vend.se/657802-ams-rmx16-dig...eration-system Seriöst bra burk, värt pengarna även om den inte är intressant för mig.

    Fram till runt 1985-86 var det tämligen tunnsått med effektburkar som gemene man hade råd med. Jag vill nog hävda att "hemstudion" som koncept inte existerade på det sättet vi uppfattar det idag. Hade du en porta och ett enkelt fjäderreverb så var du kung i början på 80talet om du inte var född i rik familj. Digitala burkar var helt enkelt inte inom räckhåll om du var ung och pank. Sedan började det komma lite prylar från t ex ART men med dagens mått mätt skulle jag inte kalla det midrange. Reverb av typen "en näve grus i en container". Inget jag skulle lägga några pengar på idag men smaken är som baken så klart.

    Lätt att romantisera den här perioden men låt mig försäkra er om att vi har det bättre nu åtminstone när det kommer till musikutrustning

    Först framåt slutet 80/början av 90talet så börjar det komma midrange-burkar som faktiskt kunde ge dyrare studioapparater en match. Sonys serie med effekter är fortfarande seriöst skitbra och har ännu inte stuckit iväg till dagens idiotpriser, kanske för att de är tämligen knöliga att editera. Rolands SRV-serie är kanon fortfarande och kostar inte en förmögenhet.

    Men mellan 1980-85? Vette fan. Fjäderreverb som Machinepop säger. Rolandekon á la RE-201 eller 301. Börjar bli rätt kostsamma. Låter fint dock. Prylar från Orban, Bel och Klark Teknik kan man ju spana efter. Inget jag skulle lägga några större pengar på men vill man ha "äkta vara" så kan det ju vara värt att kolla upp.
    Jättebra svar! Ska ha det i åtanke tackar!!!

  38. #38
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Och glöm för allt i världen i tr att mika upp trapphus, källarkorridorer och annat för bra reverb. Klassiska tips även hos proffsen. Mer Conny Plank till folket!

  39. #39
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och glöm för allt i världen i tr att mika upp trapphus, källarkorridorer och annat för bra reverb. Klassiska tips även hos proffsen. Mer Conny Plank till folket!
    Yes, the real analog stuff!!!

  40. #40
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt intryck är att allt som listas här var verklig hi-end när det begav sig? Lexicon och Eventide var ju lika ouppnåeliga som Jupiter 8, Linndrum och Memorymoog på 80-talet. Något för StockAitkenWaterman-studios och knappast "mid-range"?
    Lite off-topic kanske, men Stock/Aitken/Watermans produktioner tycker jag i högsta grad håller än vad gäller arrangemang/programmering, men själva mixningen/mastringen låter egentligen inget vidare. Produktionerna saknar låg bas och hög diskant och är anpassade för de radior och walkmans det stora flertalet hörde musiken på under 80-talet. "I should be so lucky" låter t ex rätt så skränigt och tunt på bra modern utrustning men förvånansvärt övertygande om man spelar den på sin mobiltelefons inbyggda högtalare. (Bristen på bas lär också ha varit ett trick att "lura" kompressorn på den tidens radiostationer att spela musiken starkare än konkurrenternas.)

    Men bas- och trumprogrammeringen håller i mitt tycke än.
    https://youtube.com/watch?v=-bsvbimLuhg&feature=share8
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-07-11 klockan 03:25.

  41. #41

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite off-topic kanske, men Stock/Aitken/Watermans produktioner tycker jag i högsta grad håller än vad gäller arrangemang/programmering, men själva mixningen/mastringen låter egentligen inget vidare. Produktionerna saknar låg bas och hög diskant och är anpassade för de radior och walkmans det stora flertalet hörde musiken på under 80-talet. "I should be so lucky" låter t ex rätt så skränigt och tunt på bra modern utrustning men förvånansvärt övertygande om man spelar den på sin mobiltelefons inbyggda högtalare. (Bristen på bas lär också ha varit ett trick att "lura" kompressorn på den tidens radiostationer att spela musiken starkare än konkurrenternas.)

    Men bas- och trumprogrammeringen håller i mitt tycke än.
    https://youtube.com/watch?v=-bsvbimLuhg&feature=share8
    Märkligt lite dynamik, kör på allt från början till slut.
    Fast det är klar med Ricks grymma röst så funkar det. 😀

Liknande ämnen

  1. Bra VST, delay, Reverb, SSL bus-kompressor, men vilka?
    Av Light Head i forum Övrig mjukvara
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-12-20, 22:44
  2. Pedaler med både reverb & delay - vad finns?
    Av tublenco i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-20, 12:30
  3. Delay reverb - vad väljer man?
    Av klacke i forum Effekter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 15:45
  4. eko-delay som reverb
    Av Soulmachine i forum Mixning & mastring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 18:31
  5. Förslag på bra ljudkort 3000-4000kr klassen
    Av nick1 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •