Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Juno: Bästa polysynthen

  1. #1
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior

    Juno: Bästa polysynthen

    106, 6 och 60. Störst sweetspot och bäst pris/värde-ratio jämfört med Sequential.
    Vad säger ni? (Jag utgår endast från vintage här, moderna synthar ger mig inget).

    https://youtu.be/vULfZgdvT2w

  2. #2
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag håller inte alls med här. Jag har lånat både 106 och 60. Men jag har inte fått någon koppling till dessa över huvud taget.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Bra genomlysning av skillnaderna i de olika varianterna. Juno-60n är ju känt ”nasal” p g a hur Chorus-boardet är uppsatt.
    Kul att Starksky fortfarande har Softube Model-84 som sin favvo Juno-plugg.

  4. #4
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra genomlysning av skillnaderna i de olika varianterna. Juno-60n är ju känt ”nasal” p g a hur Chorus-boardet är uppsatt.
    Kul att Starksky fortfarande har Softube Model-84 som sin favvo Juno-plugg.
    Skiljer sig 6 och 60 där?

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skiljer sig 6 och 60 där?
    Mja, 6an har en snyggare HPF-lösning som inte ger lika färgat resultat.

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Juno-60 är helt fantastisk, köpte den ny när den släpptes, tyvärr sålt för länge sedan. Dessutom får den stilpoäng för synnerligen snygg design.

    Juno-106 gillar jag dock inte (men många gör det), haft två i olika omgångar. Däremot samplade jag grundligt av den sista jag hade och lagt in i en mjukvarusampler och då låter den inte alls illa när man tweakar ljudet, hur märkligt det än låter.

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sålde min 6:a förra året, för billigt. Köpte ikea garderober för pengarna, vansinne…
    Den är skitsnygg och är som minimoogen 100% sweetspot.
    Problemet är att det är och alltid var en extremt begränsad maskin och om man
    inte är inne på 80-tals syntpop så är det ofattbart för mig att man kan få en prophet 600 för samma pengar….
    Tyckte att prophet 5 rev4 lät vintage tills jag testade 600:an..

    Choruset är en stor del av soundet i junon men så fort man slår på det så är det 80-talsost till 100%

  8. #8
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lätt OT: I min ungdom hade vi 106an och Korg Polysix i mitt band. Polysixen var överlägsen tyckte jag då. Vid några enstaka tillfällen lånade vi en Juno-6 och även den lät bättre (och var snyggare än 106). Jag minns inte om jag tyckte att Polysix lät bättre än Juno-6 dock.
    Till ämnet hör väl att jag tycker att Prophet 5 låter bättre än ovan nämnda oftast. Men den var mycket dyrare då och är det fortfarande.

  9. #9
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Juno-60 och Juno 106 låter riktigt bra tills man börjar multitracka...
    Då visar sig DCO:erna från deras absolut sämsta sida.
    Jag höll på att göra en multitrack med enbart Juno-60. När jag skulle layra ett pad med ett annat ljud så blev det bara platt och en känsla av fasfel... en av få synthar jag gav upp att göra en multitrack på. ( En annan var PolyEvolver Rack...och nästan Matrix 1000 (MIDI lag from hell när man skulle göra filtersvep med CC) men där fullföljde jag)
    Enda DCO-synthen som låter mumma är Synthex, som egentligen inte är en helt riktig DCO-synth heller btw...

  10. #10
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Juno-60 och Juno 106 låter riktigt bra tills man börjar multitracka...
    Då visar sig DCO:erna från deras absolut sämsta sida.
    Jag höll på att göra en multitrack med enbart Juno-60. När jag skulle layra ett pad med ett annat ljud så blev det bara platt och en känsla av fasfel... en av få synthar jag gav upp att göra en multitrack på. ( En annan var PolyEvolver Rack...och nästan Matrix 1000 (MIDI lag from hell när man skulle göra filtersvep med CC) men där fullföljde jag)
    Enda DCO-synthen som låter mumma är Synthex, som egentligen inte är en helt riktig DCO-synth heller btw...
    Måste ta fram gamla tejper och lyssna. I mitten på 80-talet var allt jag hade en Juno-60, JSQ-60, TR-606 + Porta. Man ping-pongade hejvilt och Juno-60 gjorde allt i låtarna (förutom trummor). Kanske introducerade kassetten så många egna fel så att det inte märktes .

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	picture0009_lowres.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	118,1 KB 
Id:	113748

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tycker nog att Junosarna är rätt långt från "den bästa polysynten", men 6/60 är nog fasiken bland de snyggaste i alla fall.

  12. #12
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    De är alldeles för begränsade för att vara ”bäst”, men låter ju alltid himla fint med det de klarar av, åtminstone 6 och 60. För mig personligen har det alltid slutat med att jag sålt dem pga att de är så låsta vid normal tonalitet.

  13. #13
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Jo, jag köpte en 106:a då den kom. Var stadd vid kassa efter examen och ett år på riktigt jobb. Träffade likasinnade på musikföreningen bl.a. Hans Södergren som köpte en DX7. Så vi kompletterade varandra i det nybildade bandet "Sju man på en scooter" ...

    Men nu ligger jag på Spåtten med Softubes 106:a. Den är ett riktigt bra substitut.

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Alex Ball gjorde en intressant video om Juno syntarna:


    https://youtu.be/0-AS5GZGLR4

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är alldeles för begränsade för att vara ”bäst”, men låter ju alltid himla fint med det de klarar av, åtminstone 6 och 60.
    Tänkte jag skriva. Min sixtrak kan göra nästan vad som helst och var mycket billigare redan för 20 år sen. För att inte tala om nu

  16. #16
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Konstigt att inte Ricard ännu skrivit något här om Alpha-Junosarna?
    Men det är kanske som att svära i kyrkan?

  17. #17
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste ta fram gamla tejper och lyssna. I mitten på 80-talet var allt jag hade en Juno-60, JSQ-60, TR-606 + Porta. Man ping-pongade hejvilt och Juno-60 gjorde allt i låtarna (förutom trummor). Kanske introducerade kassetten så många egna fel så att det inte märktes .

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	picture0009_lowres.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	118,1 KB 
Id:	113748
    Jamen precis. De fungerade ju absolut under Tape-eran.

  18. #18
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Junona är fina...men Jupiter-8 bäst. Objektivt.

  19. #19
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    JX8p slår Juno i många lägen tycker jag, speciellt om man har lite fina outboards som analogt chorus t ex. Även prismässigt är ju 8p rätt mkt mer bang för buck än Junos.

  20. #20
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JX8p slår Juno i många lägen tycker jag, speciellt om man har lite fina outboards som analogt chorus t ex. Även prismässigt är ju 8p rätt mkt mer bang för buck än Junos.
    Använde min Juno-60 som inbyte till en JX8p någon gång på 80-talet - big mistake

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använde min Juno-60 som inbyte till en JX8p någon gång på 80-talet - big mistake
    Jag måste tyvärr misstycka. Nu var det extremt länge sedan jag fingrade en längre tid på en J6 och J60 men jag har på senare dagar skaffat en ju06a (som klämtar i de flesta klockorna men som visserligen inte är 100% cykelexakt förstås). Jag svär nog i kyrkan när jag säger att jx8p är ett betydligt mer välljudande instrument än J6/60.

    Visst, 8p kan inte låta som endera av sina äldre syskon, men dessa syskon är samtidigt väldigt smalspåriga i sitt ljud (vågar jag säga "one trick pony" här?). De har sina poänger helt klart både vad gäller ljud och rapphet i enveloper, men i ljudbredd så får de smisk av 8p alla dagar i veckan, i mina öron (där jag fortfarande hör skillnad på 6/60 sågtandsskimmer och de eoner av andra ljud som 8p kan frambringa )

    Måste framhäva att detta gäller mina öron. Andra öron kan höra annorlunda och det har jag full respekt för naturligtvis

  22. #22
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste tyvärr misstycka. Nu var det extremt länge sedan jag fingrade en längre tid på en J6 och J60 men jag har på senare dagar skaffat en ju06a (som klämtar i de flesta klockorna men som visserligen inte är 100% cykelexakt förstås). Jag svär nog i kyrkan när jag säger att jx8p är ett betydligt mer välljudande instrument än J6/60.

    Visst, 8p kan inte låta som endera av sina äldre syskon, men dessa syskon är samtidigt väldigt smalspåriga i sitt ljud (vågar jag säga "one trick pony" här?). De har sina poänger helt klart både vad gäller ljud och rapphet i enveloper, men i ljudbredd så får de smisk av 8p alla dagar i veckan, i mina öron (där jag fortfarande hör skillnad på 6/60 sågtandsskimmer och de eoner av andra ljud som 8p kan frambringa )

    Måste framhäva att detta gäller mina öron. Andra öron kan höra annorlunda och det har jag full respekt för naturligtvis
    Full respekt

  23. #23
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Många rimliga invändningar so far. Det jag tycker många missar att beröra är användarvänligheten som ju hänger ihop med begränsningen. Att detta är intuitiva och roliga synthar att ratta slår bredd och komplexitet alla dar i min bok. HW ska vara kul. Vill man ha komplexitet får man ju bäst bang från mjukvara.

  24. #24
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Hade en 106:a, älskar ljudet ofantligt men pja. Kändes som att man rattade/gled mellan ett fåtal presets hela tiden. Tror det finns en tråd som heter ”106, tråkigaste synten nånsin” eller nått sånt. Kan lite hålla med, även om jag älskar en 106 pad

  25. #25
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade en 106:a, älskar ljudet ofantligt men pja. Kändes som att man rattade/gled mellan ett fåtal presets hela tiden. Tror det finns en tråd som heter ”106, tråkigaste synten nånsin” eller nått sånt. Kan lite hålla med, även om jag älskar en 106 pad
    Att köra presets gör vilken synth som helst ganska snart tråkig. Det är när man anpassar ljud efter musiken man märker styrkan i en synth.

  26. #26
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Här är rätt svar
    Hade en Juno 6 samtidigt dessutom.

    https://youtu.be/5lN2XMy1UzQ

  27. #27
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att köra presets gör vilken synth som helst ganska snart tråkig. Det är när man anpassar ljud efter musiken man märker styrkan i en synth.
    Var/är otydlig men min känsla av 106 var att hur man än rattade så hamnade man på samma sorters ljud. Lite som att bara bläddra presets typ. Äh, begränsad helt enkelt. Samtidigt som jag älskar det den gör. Har plastleksaken J-6 och som är presets med ytterst få tweak-möjligheter men känner liksom inte att man saknar så jättemkt från originalet mer än ett keyboard.

  28. #28
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är rätt svar
    Hade en Juno 6 samtidigt dessutom.

    https://youtu.be/5lN2XMy1UzQ
    Det var den bästa video jag sett på länge - poesi!

  29. #29
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    P5 rev4 är en rikitigt bra poly ja. Men för den pengen får man en jx8p med Pg800, en dx7 samt en emax rack. Mer bang for the buck.

  30. #30
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var/är otydlig men min känsla av 106 var att hur man än rattade så hamnade man på samma sorters ljud. Lite som att bara bläddra presets typ. Äh, begränsad helt enkelt. Samtidigt som jag älskar det den gör.
    Det är så jag uppfattade Juno-106 också. Haft två fast i olika omgångar, men som du säger, hur jag än rattade lät det i princip likadant. Inte illa men likadant. Juno-60 däremot, som jag hade många år tidigare, upplevde jag som att ha större bredd i hur den kunde låta.

  31. #31
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är så jag uppfattade Juno-106 också. Haft två fast i olika omgångar, men som du säger, hur jag än rattade lät det i princip likadant. Inte illa men likadant. Juno-60 däremot, som jag hade många år tidigare, upplevde jag som att ha större bredd i hur den kunde låta.
    Åfasen, borde väl va i stort sätt samma? Lite olika filter eller ljudkaraktär mest trodde jag.

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åfasen, borde väl va i stort sätt samma? Lite olika filter eller ljudkaraktär mest trodde jag.
    Jag kan tycka det också, men upplevde när jag hade Juno-60 att jag kunde krama ut massor av olika ljud ur den, vilket jag inte upplevde med Juno-106. Men tilläggas ska att Juno-60 var min första stora kärlek (första polyn efter Yamaha SY-1, Yamaha CS30m, Moog Prodigy och en SK20), vet inte om jag skulle uppleva det likadant idag. Dvs, väldigt subjektiva svar i ämnet från min sida.

  33. #33
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tycka det också, men upplevde när jag hade Juno-60 att jag kunde krama ut massor av olika ljud ur den, vilket jag inte upplevde med Juno-106. Men tilläggas ska att Juno-60 var min första stora kärlek (första polyn efter Yamaha SY-1, Yamaha CS30m, Moog Prodigy och en SK20), vet inte om jag skulle uppleva det likadant idag. Dvs, väldigt subjektiva svar i ämnet från min sida.
    Kärlek förblindar min gode Tehporp golana

  34. #34
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kärlek förblindar min gode Tehporp golana
    Hehe, jag det verkar vara så

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, bäst är de ju inte, men 60 är fin. En sån hade jag, mennden är såld. Jupiter 6, SX-400, Chroma, Opera 6 är kvar (m fl). Go figure.

    Vill mannha generiska stråkar och liknande finns det stråkmaskiner för så’nt imho.

    @golana: CS-30L menar du kanske?

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @golana: CS-30L menar du kanske?
    Ja, självklart, rätt ska va rätt, L som i Legg

  37. #37
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt att inte Ricard ännu skrivit något här om Alpha-Junosarna?
    Men det är kanske som att svära i kyrkan?
    Känns som tråden mest är Juno-6/60/106-fokuserad ... och min Alpha Juno 2 använder jag bara som masterkeyboard, det är något med ljudet i Alpha-Junosarna som jag inte riktigt kan med (har till och med funderat på att löda loss och sälja ljudchipen i den eftersom jag ändå aldrig lyssnar på den... men då svär man väl inte bara utan även släpar in djävulen i kyrkan... ).

    Det är väl många som gillar Alpha-Junosarna i och för sig, men de är liksom i ett annat lag än de tidigare. De skiljer ju ganska markant i detaljerna med sin anslagskänslighet och mer komplexa vågformer.

  38. #38
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som tråden mest är Juno-6/60/106-fokuserad ... och min Alpha Juno 2 använder jag bara som masterkeyboard, det är något med ljudet i Alpha-Junosarna som jag inte riktigt kan med (har till och med funderat på att löda loss och sälja ljudchipen i den eftersom jag ändå aldrig lyssnar på den... men då svär man väl inte bara utan även släpar in djävulen i kyrkan... ).

    Det är väl många som gillar Alpha-Junosarna i och för sig, men de är liksom i ett annat lag än de tidigare. De skiljer ju ganska markant i detaljerna med sin anslagskänslighet och mer komplexa vågformer.
    Haha ja dra in djävulen i kyrkan ! Men du kan ju också bara sälja Juno 2 och skaffa annan masterkeyboard där du faktiskt gillar ljudet från den också...

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Man får absolut nämna Alpha Juno när man diskuterar Juno-familjen. Jag skulle till och men vilja säga att Alpha Juno-2 är den intressantaste i gänget, speciellt om man har fler syntar med det klassiska Roland-ljudet.

    Och jag skriver inte det för att jag kanske tvingas sälja den någon måste bort

  40. #40
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Vilken sitter bäst i mixen tycker ni? Tycker själv Alpha är grym där.

Liknande ämnen

  1. [demo] Roland Alpha Juno 2 - Den bästa analoga synthen Roland gjort - Tycker jag :)
    Av Kraft i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2021-02-10, 23:48
  2. Bästa mod eller midi expansion för Juno-60?
    Av AVIDA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-17, 17:19
  3. Den ultimata analoga polysynthen?
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 07:43
  4. Bästa synthen för Hooverljud (förutom Juno)?
    Av synthboy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •