Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stora kapacitetsproblem i Cubase 11

  1. #1
    Bonae
    Bonae är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Stora kapacitetsproblem i Cubase 11

    Jag har under lång tid brottats med stora kapacitetsbegränsningar i Cubase 11 på min PC, till den grad att det dödar all lust att försöka skapa något.

    Kör Cubase 11 på en några år gammal hemmabyggd Intel i7 4.20 Ghz, 16 GB RAM, tre separata SSD-diskar, Focusrite Scarlett 18i20 gen 3, så prestandamässigt tycker jag inte jag ligger i underkant.

    Som exempel har jag plockat ihop ett enkelt projekt med 6-7 spår: Ett par-tre med förstärkaremulatorer (VST), ett par enklare reverb (VST), Easy Drummer (VSTi) och några korta MIDI-noter som spelar samplingar genom Halion (VSTi). Vid det här laget visar Cubase egen "audio performance"-mätare på hälften av maxkapacitet som average, medan CPU-användningen i Windows Task manager ligger på 7-8 procent av maxkapacitet. Efter en stunds redigerande brukar någonting hänga sig, ljudet försvinner helt, Play/Stop-kommando fungerar inte etc och jag tvingas starta om Cubase.

    Jag tycker jag testat allt. Fipplat med AISO-guard-inställningarna, flyttat projektfilerna till annan disk, kört det interna ljudkortet (katastrof), stängt av annan hårdvara som kan störa etc. Jag har kommit till den punkten att jag måste göra något drastiskt om jag alls ska kunna fortsätta göra musik på datorn. 1 - Överge Cubase och hoppas på bättre lycka med Reaper. 2 - Uppdatera datorn med nytt moderkort och processor. 3 - Gå över till Mac i förhoppningen att det ska vara mer strulfritt.

    Vid det här laget är jag desperat efter goda råd i hur jag ska kunna ta mig vidare i detta!

  2. #2
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Edit -- Jag har samma problem i 12 och inte 11 --- läste lite fort men jag tror fortfarande att det kan ha relevans i det jag skriver nedan och låter till ligga kvar..

    Jag har samma problem på en väldigt modern plattform... Jag har sett till att Windows Defender (eller vad den nu heter) är avstängd i det mesta. Jag har också tagit bort inläsningen av Media Bay i starten. Sen har jag rensat bland vst som inte längre stöds.

    Jag har kommit så pass långt att nu startar cubase inom rimlig tid, fortfarande längre tid än version 11 som jag använder ibland också när jag får inspirationsdöd via cubase 12. Jag har också sett till att jag inte installerat sådant som jag inte har licens till, råkade göra det för dorcio.

    Nu är det kvar att fixa starttiden för Halion och Groove Agent. Jag tror det hänger ihop med indexering av content men där har jag lite jobb kvar att göra. Jag behöver också göra något åt Waves som också laddar långsamt, där tror jag att jag kanske har både vst2 och 3 installerat men det får jag återkomma med. Jag tror problemet är mångfacetterat det är därför det är svårt att lösa och man behöver lösa en sak i taget.
    Senast redigerat av jCoke den 2023-06-30 klockan 11:30.

  3. #3
    deleted user
    Hej Bonae, välkommen till forumet.

    Googla på "how to tune your pc for DAW", testa och återkom. Det finns massa processer som snor kraft, fördröjer och prioriterar bort det du vill göra i din DAW.

  4. #4
    Bonae
    Bonae är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej!
    Nygammal på forumet - men väldigt många år sedan jag känt att jag haft anledning att skriva något själv.

    Jag har läst guider och trådar till förbannelse i ämnet, provat alla upptänkliga saker. Ju mer man sätter sig in i saker, desto mer inser man att felet kan ligga precis var som helst... Och än så länge har jag inte löst det. Den senaste veckan har jag laddat ner och testkört Reaper istället för Cubase och såhär långt med väldigt lovande resultat. Tycker att Reaper dessutom har mycket bättre möjligheter att övervaka vad som egentligen händer med datorns resurser då man kan se varje spår och varje VST/VSTi:s inverkan på processor och minne separat. Med tanke på att Cubase inte gjort mycket annat än att strula för mig de senaste åren och Reaper är tillräckligt likt/kan tillräckligt mycket är jag väldigt inne på att överge Cubase för Reaper om experimenterandet fortsätter vara framgångsrikt.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag hade en del bekymmer med prestanda i Cubase, finns detaljer här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...cpu-optimering

    Dina problem låter mer som allmän buggighet snarare än ren prestanda iofs, för mig funkade allt, men slog i taket orimligt snabbt.
    (jag har bytt till en Mac mini M2 Pro sedan dess, och nu är alla bekymmer i den vägen borta)

  6. #6
    deleted user
    Gör de här:

    https://helpcenter.steinberg.de/hc/e...io-Workstation

    + gå in under avancerat i prestandaalternativ och välj "optimera för bakgrundstjänster".

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 22:16
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:32
  3. Steinberg Cubase iC - Styr Cubase från din iPhone
    Av Katzenjammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:46
  4. Är det stor skillnad på Cubase VST/24 och Cubase SE/SX?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •