Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Roland MKS-50 brummar

  1. #1
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior

    Roland MKS-50 brummar

    Problem med en MKS-50. 100 Hz brum lite nu och då. Duttar man på kretskortet kan det försvinna ett tag. Ibland är det tyst längre, ibland kortare. Misstänkte först någon konding så jag har bytt följande i power delen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mks-50_1.png 
Visningar:	24 
Storlek:	370,7 KB 
Id:	113618

    Det hjälpte inte, någon som har någon idé om vad man kan kolla vidare på?

    Låter så här:

    https%3A//api.soundcloud.com/tracks/1549771639%3Fsecret_token%3Ds-rzgE7ROf6WH


    Ser ut så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mks-50_2.PNG 
Visningar:	15 
Storlek:	100,4 KB 
Id:	113617

    Service manual: https://www.synfo.nl/servicemanuals/...VICE_NOTES.pdf
    Senast redigerat av _Peter_ den 2023-06-25 klockan 22:35.

  2. #2
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Jag har ett liknande problem. Inte det extrema brummandet men att det "distar". I min så knäpper det svagt lite i höger kanal efter att den har varit igång ett tag. Läste någonstans att det kan vara choruskretsen som säger tack o adjö. Stänger man av choruset så försvinner det. Jag har dock inte orkat ta tag i att fixa det.......

  3. #3
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Torroidal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett liknande problem. Inte det extrema brummandet men att det "distar". I min så knäpper det svagt lite i höger kanal efter att den har varit igång ett tag. Läste någonstans att det kan vara choruskretsen som säger tack o adjö. Stänger man av choruset så försvinner det. Jag har dock inte orkat ta tag i att fixa det.......
    Jag har också läst om det när jag har sökt efter lösning på problemet. Fast min låter bra när den inte brummar och choruset funkar.

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Bristande jordning någonstans kanske. Kan du med "duttandet" härleda ungefär var problemet ligger?

  5. #5
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Jeg reparerte begge mine MKS-50 sist høst. Den ene hadde distortion fram til den hadde fått "varmet seg opp", og den andre fikk distortion etter at den hadde "varmet seg opp". Ulyden kunne komme og gå når jeg dyttet på hovedkortet.

    Problemet viste seg å være det samme på begge synthene - dårlig kontakt i den hvite headeren bak de tre store elektrolytiske kondensatorene bakerst på kortet - altså koblingen mellom PSU og hovedkort. Løsningen var å reflow-e loddepunktene til headeren på hovedkortet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1894.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	679,1 KB 
Id:	113624
    Senast redigerat av Heavy Metal Kid den 2023-06-26 klockan 08:40.

  6. #6
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jeg reparerte begge mine MKS-50 sist høst. Den ene hadde distortion fram til den hadde fått "varmet seg opp", og den andre fikk distortion etter at den hadde "varmet seg opp". Ulyden kunne komme og gå når jeg dyttet på hovedkortet.

    Problemet viste seg å være det samme på begge synthene - dårlig kontakt i den hvite headeren bak de tre store elektrolytiske kondensatorene bakerst på kortet - altså koblingen mellom PSU og hovedkort. Løsningen var å reflow-e loddepunktene til headeren på hovedkortet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1894.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	679,1 KB 
Id:	113624
    Yes! Det verkar ha löst problemet, den har varit tyst efter omlödning. Stort tack!
    Senast redigerat av _Peter_ den 2023-06-27 klockan 10:18.

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Lysande! Kanon att det verkar löst sig med en så enkel fix! :-)

  8. #8
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Hurra!

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för tipsen! Underbart att kunna dela erfarenheter på forumet👍

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •