Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Trycka panel/pedal

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Trycka panel/pedal

    Håller på med ett litet projekt, och ev. att jag kommer vilja trycka designen direkt på pedalen.
    Annars skulle jag kunna försöka kludda på den men nu när jag ändå håller på.
    Hur gör man? Vart? Vad kostart? Ska jag bara skriva ut på genomskinligt papper och limma fast på pedalen istället?
    Kommer förmodligen köpa box fron moodysounds, och tänkte att det var något de också kunda kirra, men hittar int.

  2. #2
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Etsa istället för tryck? Gjorde en egen panel till min Norns Shield där jag etsade designen och sen fyllde groparna med emaljfärg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	norns_shield_barcode.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	572,7 KB 
Id:	113604

  3. #3
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Är panelen metall kan du testa toner transfer. Skriv ut spegelvänt på glatt papper (reklamblad är bra) på laser. Lägg på och stryk. Jag fick bra skarpt resultat redan efter två försök. Sedan (matt) klarlack på.

  4. #4
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Annat alternativ för metall är bokstavsstansar som du kan knacka in text med. Kan fyllas med färg och panelen kan ju lackas i en annan med.

    Har även testat Ray Wilsons favoritmetod med laminerad utskrift som limmades på. Det blir rätt så DIY-igt men definitivt användbart om man kan skydda kanterna så det inte lossnar där.

    Något jag hört om men inte testat är water decals. Du skriver ut och blöter för att dra på den i vattnet.

  5. #5
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Etsa istället för tryck? Gjorde en egen panel till min Norns Shield där jag etsade designen och sen fyllde groparna med emaljfärg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	norns_shield_barcode.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	572,7 KB 
Id:	113604
    Hade jag inte behövt köpa en massa grejjer fört så hade det vart kul.
    Kan ju bli att jag trycker mer grejjer men kommer nog mest bara stå.

  6. #6
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är panelen metall kan du testa toner transfer. Skriv ut spegelvänt på glatt papper (reklamblad är bra) på laser. Lägg på och stryk. Jag fick bra skarpt resultat redan efter två försök. Sedan (matt) klarlack på.
    Det är den, så nog att jag gör på detta sätt. Verkar smort och billigt.
    Danke.

  7. #7
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag inte behövt köpa en massa grejjer fört så hade det vart kul.
    Kan ju bli att jag trycker mer grejjer men kommer nog mest bara stå.
    Om du kör på toner transfer så är du halvvägs där fast då gör man en negativ design för att skydda det som inte ska etsas. Man kan köra på kaustik soda. Är dock osäker på vilka metaller den biter på men aluminium vet jag av egen erfarenhet. Eller så blandar man vatten o vanligt salt o sätter en elektrod på metallen o en annan som bara hänger i lösningen, allt kopplat till ett 9V batteri. Men man bör öva på överblivna metallbitar först.

  8. #8
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kör på toner transfer så är du halvvägs där fast då gör man en negativ design för att skydda det som inte ska etsas. Man kan köra på kaustik soda. Är dock osäker på vilka metaller den biter på men aluminium vet jag av egen erfarenhet. Eller så blandar man vatten o vanligt salt o sätter en elektrod på metallen o en annan som bara hänger i lösningen, allt kopplat till ett 9V batteri. Men man bör öva på överblivna metallbitar först.
    Ah, se på, kan värt att testa då.

    Moodysounds, material: Formgjuten aluminium.

    Men hur fyller man sen groparna med emaljfärgen?

    edit: man behåller trycket på, och sen bara målar med pensel?
    Senast redigerat av miaz den 2023-06-24 klockan 15:18.

  9. #9
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, se på, kan värt att testa då.

    Moodysounds, material: Formgjuten aluminium.

    Men hur fyller man sen groparna med emaljfärgen?

    edit: man behåller trycket på, och sen bara målar med pensel?
    När etsningen är klar så målar jag groparna men kör inte med en tunn pensel för att följa kanterna exakt. Använder en bredare pensel o kladdar över designen. Färgen kommer då förstås utanför men det gör inte så mycket. När det torkat målar jag ett andra lager. Sen när det torkat slipar jag bort färgen som kommit utanför med våtslippapper. Korngrovleken beror på vilken finish man vill ha på metallen. Viktigt är att använda en slipkloss eller liknande så att man bara slipar den plana ytan o inte i groparna.

    Edit: Jag tvättar bort trycket samtidigt som jag sköljer av metallen (vid det laget så har trycket börjat lösas upp ändå). Använder du syra så häll inte ut det i vasken. Töm över det i en tom plastflaska, såna det varit läsk i går bra t ex.
    Senast redigerat av KungKrille den 2023-06-25 klockan 10:19.

  10. #10
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    grymt,
    förhoppningsvis blir det av.

  11. #11
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	norns_shield_barcode.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	572,7 KB 
Id:	113604
    Sexig! Eftersom jag aldrig lyckas lära mig knappnamnet var detta en fiffig lösning!

  12. #12
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    KungKrille, ser du något fel i den här videon,
    https://www.youtube.com/watch?v=CvPIM5ZFWXw
    annat än att han använder kemikalier istället för 9v och saltvatten?

    Har beställt låda, måst kirra krokodilclips, hade några hemma men andra sidan har prober så kan int fästa på battrit.

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Det där är en av de videos som jag följde Men ja, det där är så man gör även om sista steget blir salt o el. Fast för mig funkade det inte alls bra med att hetta upp metallen först så det steget hoppade jag.

    Följande tips - som knappt kan kallas tips - gav mig den absolut bästa toner-transfern tills jag gick över till press-n-peel. Vad jag menar med "knappt kan kallas tips" är att metoden bara funkade med ett speciellt märke som jag dessutom inte kommer ihåg vilket. Istället för vatten baddade jag nämligen papperet med en av sambons nagellacksborttagare. Innehållsdeklarationen visade att det bl a var utspädd IPA o aceton som antagligen löser upp tonern så att mer pigment fastnar på metallen när man stryker med strykjärn. Jag försökte andra nagellacksborttagare med liknande innehåll men inga andra fungerade än just denna flaska. Jag försökte också göra egna blandningar med olika styrka men icke. Så inte mycket till tips men det funkade väldigt, väldigt bra.

  14. #14
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Ah, skönt, då behöver jag int söka vidare då. Tyvärr var det slut på krokodilclips så får vänta, men måst hitta papper att skriva ut på ändå.

    Men baddar man pappret öht? Fast funkar det så funkar det.
    Måst kirra nå försökspaneler också.

    Just ja, måste man skriva ut med laserskrivare?
    Senast redigerat av miaz den 2023-07-02 klockan 16:47.

  15. #15
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Måste vara laser ja.

  16. #16
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    tack, då blir det biblo eller nåsånt då.

  17. #17
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Tonern sticker int alls.
    Har typ högsta värme, försökte i säkert 5 minuter.

    edit: testat igen, väntar på att den ska kallna.
    Senast redigerat av miaz den 2023-07-11 klockan 16:59.

  18. #18
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Hm kör du glatt/blankt papper typ reklamutskick?

    Jag lyfter försiktigt bort pappret så fort jag strykit - blev inte helt klar över om du gjorde så eller att du lät det svalna på?

  19. #19
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    de två första gångerna jag testa la jag den i vatten efteråt, andra gången strök jag säkert i 30 minuter.
    tredje gången verkade det inte fastna.
    men, jag har ju använt normlat papper, så förmodligen därför.
    har rotat fram reklampapper, och desto bättre, papper som klistermärken fästs på.
    hämta tom en gratis laserskrivare igår, men drivrutinerna är typ 15 år gamla så den skrev ut fullständigt på måfå och inget han bli korrekt innan den fick slut färg.
    men finns en tryck-butik i stan, tror de kan hjälpa mig, antingen får jag använda mitt medtagna eller så har de nå ultraglatt där.

    kan börja i andra änden av bygget ändå, rätt mycket att löda och borra.
    Senast redigerat av miaz den 2023-07-14 klockan 09:03.

  20. #20
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Har fått utskrivet på extremt glatt papper, verkar funka, men tar en jädrans tid.

  21. #21
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    nix, två försök, första verka funka men tog oändlig tid. andra försöket brände fast pappret utan att smälta tonern. ev. att pappret är för lyxigt. fick nå slags foto-papper, ultrablankt.

    nån som har lust att göra det åt mig? jag skickar dig pedalen, du skickar tillbaks den med trycket, jag etsar osv osv.

    edit: försök 2 kan ha funkat, men det fäste jävligt dåligt på sidorna.

    edit 2: försök 3 funka, måste pressa rätt mycket. men sidorna fäster fortfarande inte.

    edit 3: 3e försöket idag. 2a försöket var efter jag sandat med 40papper, funka typ, har nu sandat med 180. har 6 tryck kvar att testa med. lyckligtvis en massa papper att skriva ut på om det skulle behövas.
    Senast redigerat av miaz den 2023-07-15 klockan 07:00.

  22. #22
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    nä, funkar inte.
    sista blev ok, men misstänkte att det inte var nog toner för att skydda, men testa etsa ändå.
    gick oväntat fort, testa en linje, linjen blev tydlig men med massa bleed, så måst finna nå annat sätt.

    nån som har bomsäker papper-och-skrivare-combo och har lust att skriva ut och skicka?
    Senast redigerat av miaz den 2023-07-15 klockan 10:30.

  23. #23
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Usch, känner att det är jag som har lurat in dig i det här. Tyvärr har jag mått dåligt i ett par år o orkar inte så mycket längre. Mina egna projekt går med snigelfart numera då det bara blir några timmar här o där. Men jag skulle kunna göra utskrifter till dig om du vill. Vi kan ta resten i PM med detaljerna

  24. #24
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Etsa istället för tryck? Gjorde en egen panel till min Norns Shield där jag etsade designen och sen fyllde groparna med emaljfärg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	norns_shield_barcode.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	572,7 KB 
Id:	113604
    Det där var väldigt snyggt.

  25. #25
    KungKrilles avatar
    Veteran
    tackar

  26. #26
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Är det någon som har tips om hur man kan färga blinds för en lucka i eurorack? Vill ha samma nyans som de grå modulerna. Eller ännu hellre färga en modul av annat fabrikat? Jag störs av att mina moduler har olika färg

  27. #27
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Leta upp rätt grå nyans och spraymåla.

  28. #28
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Leta upp rätt grå nyans och spraymåla.
    Ja. Men funkar inte om jag vill spraya en funktionellt åtråvärd (men färgmässigt felaktig) Doepfermodul..,

  29. #29
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Korrekt. Isf hade fått trycka ny text/grafik också.

  30. #30
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ja, kanske är enklaste lösningen med spray i alla fall

  31. #31
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Lövet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, kanske är enklaste lösningen med spray i alla fall
    Kanske gravera först, sedan spray, sedan fylla i med färg

  32. #32
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ja, tack för bra tips

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •