Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Hyra pelarborr, vart?

  1. #1
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior

    Hyra pelarborr, vart?

    Hej,

    Nån som har tips vart man kan hyra pelarborr i Sthlm? Provade att hsndborra aluminium till frontpanel, sket sig rätt duktigt 😀

  2. #2

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

  4. #4
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Ett tips om man vill få ”rundare” hål, och inte trekantiga, vilket jag tror ditt resultat blev, är att använda en stegborr/julgran. Det blir snyggare hål av dom.
    Exempelvis: https://www.jula.se/catalog/verktyg-...rset/stegborr/

  5. #5
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Stegborr is t3h shiet

  6. #6
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Tack allihopa för tips! Stegborr låter ju som det man ska ha! Problemet för mig var att borren gled iväg, trots förborrning mm. Surt när man handsågat / filat till panelen 😒

  7. #7
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Tänk på att inte tokvarva och ha ett hyfsat tryck. Gäller mest kanske i plåt. Vill man göra ännu bättre kan man ”kyla” med t-doja. Men kanske onödigt i detta fall. OCH, att en stegborr kan hugga/bita till rätt snabbt. Därav lite lägre kontrollerbart varvtal.

  8. #8
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack allihopa för tips! Stegborr låter ju som det man ska ha! Problemet för mig var att borren gled iväg, trots förborrning mm.
    Öva på en spillbit nästa gång? slag med körnare, pilothål, stegborr i låga varv. högt tryck så den gräver bort varm metall bra. Glider du bara på samma ställe blir det så mkt friktion att du till slut avhärdar borren och den blir slö.

    Och så ska man inte glömma att spänna fast metallen. Blir lätt en dödspropeller annars..

  9. #9
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Aluminum (ammrekanska) kan man gärna smörja med T-sprit när man borrar.

    Tips från coachen är att skaffa en enkel/billig skruvdragare, leta efter ett stegborr på Jula (jag köpte sketabilligt på Lidl) och jag har en brotch (Kina) som jag fibblar med ibland.

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Köp en pelarborr! Det är ett måste för alla.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp en pelarborr! Det är ett måste för alla.
    ...är ju en förutsättning för thru hole, t.ex.

  12. #12
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Pelarborr är säkert bra men inget måste, väl. Jag körde med vanlig elektrisk handborrmaskin en lång period men skaffade ett stativ till den från Biltema. Det var ett absolut lyft, även om stativet var ganska vingligt.

    Nu har jag en billig skruvdragare, också handhållen, men just att man kan justera sprutten på den gör det enklare att borra. BRA borr är däremot ett måste. Jag har en borrsats men i takt med att borren sluts ut eller går av, köper jag bättre borr i stycketal - dyrt men det betalar sig.
    Jag har kört med stegborr på sistone och det är perfekt när hålen börjar bli stora, >8mm.

    Är man sugen på pelarborr kan man ju alltid kolla Lidl som ibland har för runt tusenlappen. Biltema har ju annars en maskin för 1149. Inget man tillverkar delar till vapenindustrin med men för att borra hål i enstaka metallbitar funkar den fint.
    Just att använda T-sprit (T-röd) är bra när man kör i aluminium eftersom de smörjer och hindrar till viss del att det kletar.

    VÄLDIGT viktigt för gott resultat är PLANERING och att genomföra jobbet så väl man bara kan. Använd en hålpunch för att markera var hålen ska hamna och ett hett tips när det gäller att få runda hål och slippa att plåten klättrar på borret är att lägga flera lager tyg mellan borret och plåtbiten.

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    När jag gjorde en faceplate i aluminium till min Norns Shield så förstörde jag många plåtbitar. Problemet var just att borren flyttade sig så hålen aldrig kom på rätt plats. Provade allt som olika borrmaskiner, körnare, förborrning, borrguide, byta mot en större borr stegvis, stegborr, olja o gud vet vad. Det slutade med att jag bytte borr stegvis upp till en nivå där hålen fortfarande var inom de uppritade cirklarna men farligt nära att komma utanför vid nästa borrning. Sen använde jag en rund metallfil för att ta bort resten. Var till en början rädd att hålen skulle bli ovala o ojämna men det blev hur bra som helst. Önskar jag hade tillgång till en pelarborr jag också. Det finns iofs ett Makerspace i stan där jag bor men orkade inte.

    Edit: Och som påpekats tidigare, spänn fast plåtbiten! Jag hade en träskiva under plåten och spände fast allt med tving på arbetsbänken.
    Senast redigerat av KungKrille den 2023-06-18 klockan 11:58.

  14. #14
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Just att få till udda storlekar på hålen kan man som KK nämner köra en rundfil. Jag har två brotchar (är väl inte korrekt benämning), köpta från Kina och som är perfekta för att få trekantiga hål runda och öppna upp hål till "perfect match".
    Jag kastar in handskarna också för det är inte helt fel med ett par tunna skinnhandskar (Arbetshandskar av läder, 803, från Biltema kan vara bra tror jag). Dels tar de upp den värsta smällen om skit börjar flyga runt och dels, om man jobbar med handverktyg slipper blåsor i händflatorna.


    Meine Brötchen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230618_120502_834.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	4,57 MB 
Id:	113511

  15. #15
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Tack för fortsatt grymma och informativa tips, känner mig positiv inför utsikterna att jag ska ta mig igenom de här 96 hålen trots allt 😅
    Apropå stativ, det verkar ju vara en kostnadseffektiv lösning, nåt tips på ett bra som inte vinglar och har sig?

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    96 hål ... ??? .... njae ....

    Harru inte folk i närheten som kan låna en pelarborr till dig?

  17. #17
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    96 hål ... ??? .... njae ....

    Harru inte folk i närheten som kan låna en pelarborr till dig?
    Hehe, ja det är köttigt. Nä tyvärr, har inventerat vännernas tillgångar och ingen verkar ha en… men med stativ kanske man typ är hemma? Eller är jag naiv? 😀

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, ja det är köttigt. Nä tyvärr, har inventerat vännernas tillgångar och ingen verkar ha en… men med stativ kanske man typ är hemma? Eller är jag naiv? ��
    Ska du göra hål ofta?

  19. #19
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Boende varfördånånstans?

  20. #20
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boende varfördånånstans?
    Bor i Solna, dvs typ Stockholm

    Hur ofta det kommer bli är lite beroende på hur detta faller ut: bygger Serge och har hittills använt Schaeffer för att trycka upp mina paneler, men pga pris och ekenomiutveckling är det lite för kostsamt. Så detta är ett försök att få ner kostnaderna, tillsammans med annat som tex att köra stripboards istället för etsade kort. Funkar det bra lär det bli ett par paneler till ( med upp till 144 hål panel…)

  21. #21
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tänker att om du ska ha nån form av produktion är nog en stans ett alternativ. Att söka på kan vara hålstans. Stans och dyna. Stansmaskin. De finns ju i handutförande och aluminium är ju inte så svårt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 11:52
  2. Hyra PA
    Av ololi i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:45
  3. hyra PA i Göteborg
    Av sisältää i forum Allmänt om musik
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 17:31
  4. Vart lägger man vart om man har 3 diskar?
    Av Karl Johan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •