Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Logic på iPad - praktiska erfarenheter?

  1. #1
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran

    Logic på iPad - praktiska erfarenheter?

    Är det någon som kör Logic iPad? Hur pass bra funderar det? Jag har sett en del tester och videor, men svårt att greppa hur mycket av hjälp/handicap det är att ha ett touch interface. Jag har testat Garageband några gånger men fann den för begränsad. Logic på iPad ska i princip ha de flesta av Logic funktioner, som jag förstått det.

    Jag har kör Logic sedan ett tiotal år, dvs kan programmet sedan tidigare. Tyvärr verkar många av tredje parts plugins inte ännu portats till iOS, om någonsin. Dvs bäst att hålla sej till Logic egna plugins (som i och för sej täcker många behov).

    Min Air är för gammal och funderar på att skaffa en ny Air eller en iPad Pro 11 tums modellen. Med 5G och lite mer minne drar priset lätt iväg, funderar därför på en modell med 256GB. Antagligen skulle den störe iPad Pro vara bättre, men den är så pass stor att jag kan lika gärna släpa med mej min Macbook. Jag vill ha något litet och lätt som är bra för att skissa framför TVn eller i planet och som sedan kan tas till studion för att jobba vidare med.
    Senast redigerat av depulse den 2023-06-15 klockan 11:48.

  2. #2
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som kör Logic iPad? Hur pass bra funderar det? Jag har sett en del tester och videor, men svårt att greppa hur mycket av hjälp/handicap det är att ha ett touch interface.
    Jag kör Cubasis på iOS en del och det är snarare så att jag saknar touch interface när jag använder Cubase på min dator.

    Vet inget om Logic dock.

  3. #3
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är inne på trejde veckan med Logic for iPad nu och det kan sjukt mycket. Eller rättare sagt det känns som det kan allt som logic kan men allt gränsnitt som behövs finns inte än. Men det som finns funkar kanon bra. Jag kör på en 11" och lyxen där är att vända den i porträtt och tum-spela på klaviatur och trummpads. Auv3 integrationen är typ helt sömnlös och allt känns typ inbyggt. Om man dessutom har midi interface till sin hårdvara som kan RTP midi så kan man knalla runt i studion och ha daw-skärmen precis vid synthen man arbetar med. Det är fantamej oslagbart! Dåliga grejor är väl att med touch kommer allt kompromisser och du behöver välja mode för vad dina finger-pek betyder som på AKAI's MPC produkter. Detta är en designmiss och lite bökigt i min mening. Det finns inget annat sätt än drag-n-drop från en slide-over fil-fönster för att importera samplingar eller ljudspår och DnD är inte direkt paddans starka sida. Alla midi devices plockas upp och sorteras alfabetiskt och även om du kan ha hur många midi devices som helst inkopplade kan Logic tydligen inte skicka SYNC/MidiClock till fler än 16 devices och bara de 16 första i listan så du har ingen kontroll över det, förmodligen en bugg som de kommer att fixa men störigt. Med det sagt är det hur bra som helst tycker jag. Det ersätter inte Logic på datorn men är ett väldigt bra komplement.

  4. #4
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har funderat lite med Logic för iPad när jag är ute och trackar mindre inspelningar, några få kanaler och slippa dator med mig, bara en rygga med det jag behöver med mig och ta allmänna kommunikationer.

    Har ett MIDI interface i studion som kan RTP (iConnectivity), kanske kul att testa det du beskriver även om iPad-versionen först och främst enbart skulle vara till för enklare tracking på location.

  5. #5
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Lite of men..
    Om någon vill pimpa sin padda med Fabfilter appar har dom 25% rea just nu (ovanligt)

  6. #6
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag vill ha en 11 tum iPad för portabiliteten och vikten men en 12,9 tum för skärmstorleken.

    Hur långt kommer man med en 11 tummare (eller hur frustrerande är det?). Jag valde en Macbook Pro 14 tum för att 16 var för stor, men även 14 tummaren blir tung i längden att släpa på när man är ute och reser, dvs vikten spelar roll.

  7. #7
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker nog att 11" är rätt kompromiss mellan skärmyta och vikt, batteri etc. Gräsnittet i Logic for iPad är ju gjort för att kunna funka på en komprimerad yta och använder principen "viktigast får mest plats men allt syns" Sä även om du går upp till 12.9 kanske du ser ett spår till eller att allt är större och lättare att pricka med finget men det revolutionerar inte workflow i min mening. Om du har en Apple Store i närheten så åk dit och prova, de har logic installerat på varenda padda där.

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Då är det väl bara ProTools kvar av de större DAW att komma med en iPad-version.

    De få betyg som hittills kommit på App Store är inte jättepositiva. Själv har jag en jättegammal iPad så jag kan inte testa och tänker inte köpa ny bara för att ev testa. Och subscription, nej tack det går bort då.

    Vad som vore cool vore en Logic version som man kunde skräddarsy knappar, övervakning av, pluggar, mätare ed som en controlleryta (lite som i som remote appen men inte lika begränsad) och köra parallellt såväl som fristående med Logic. T.ex skräddarsy för ett tracking interface.

    Men allra helst: En iPad version av Main Stage, vore grymt att kunna ha med sig ut när man lirar.

  9. #9
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allra helst: En iPad version av Main Stage, vore grymt att kunna ha med sig ut när man lirar.
    Camelot Pro finns för iPad. Har inte själv kört padda-versionen, men den för datorn funkar bra, !
    https://audiomodeling.com/camelot/overview/

Liknande ämnen

  1. Logic remote och step sequencer på iPad.
    Av emanuele i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-05-11, 12:36
  2. Logic X och ipad (logic app)
    Av SyZ-X i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 18:24
  3. Små praktiska step sequencers
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 20:40
  4. Erfarenheter av batch bounce i Logic 9
    Av axeman i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •