Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 105

Ämne: SVT dokumentärserie: Nordic Beats

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    SVT dokumentärserie: Nordic Beats



    Norden har från dag ett varit med och format den moderna elektroniska dansscenen. I alla dansmusikens olika genrer finns nordiska artister med världen som arbetsplats. Det här är berättelsen om den elektroniska musiken som tog Norden ut på världens dansgolv.


    1. När rejv kom till byn

    När 80-tal blir till 90-tal dansar man hela natten i lagerlokaler och skogen i Norden utan tillstånd. Polisen tillsätter ravekommissioner för att stoppa dansen. Men utan framgång. Det dansas hela natten i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Men också i en stad norr om polcirkeln där en technoscen aldrig borde varit möjlig. Det var bara ingen som berättade det för ungdomarna i Tromsö. Det här skulle bli startskottet på den moderna nordiska dansmusiksagan. Del 1 av 6.


    2. Pionjärer och ikoner

    Medan vuxenvärlden försöker mota bort rejvkulturen så skapar den samtidigt nya banbrytande musikproducenter. Även om nordiska artister som Cari Lekebusch, Jimi Tenor och Adam Beyer är okända ansikten är deras namn aktade inom klubbmusiken än i dag. En annan nordisk artist som sprang på rejv var Björk Guðmundsdóttir från Island. Det var startskottet till en solokarriär, en ny musikalisk inriktning och en unik ikon som inte kan mätas med någon annan från Norden under 90-talet, om ens idag. Del 2 av 6.


    3. Ja till euron!

    Medan de nordiska länderna folkomröstar om EU så finns det en Euro som alla säger ja till: Eurodiscon. För åk till vilket landsortsdisco som helst under 90-talet och du hittar nog ingen som dansar till techno. Däremot till E-Type, Whigfield, Darude eller Aqua. Del 3 av 6.


    4. Det coola Norden

    I början av 2000-talet händer något. Dansvärldens blickar riktar sig mot Norden. Närmare bestämt till Bergen i Norge. Röyksopp och Annie gör att Bergen beskrivs som "det nya New York" i världens trendkänsliga musikmagasin. Och den elektroniska, dansanta och inte sällan melankoliska popen spiller över på grannländerna med artister som The Knife, Robyn och GusGus. Del 4 av 6.


    5. Den nya rockstjärnan

    Länge var den nordiske dj:n en anonym och ansiktslös figur. Tills tre svenskar hällde pyroteknik och konfetti över alla regler och gjorde dj:n till rockstjärnan. Swedish House Mafia satte dj:s på världens största scener med de mest spektakulära showerna. Snart kom efterföljare som svenske Avicii, Kygo och Alan Walker i Norge. Del 5 av 6.


    6. Ljudet av Norden

    Den elektroniska dansmusiken låter väldigt mycket Miami och Ibiza, så hur kommer det sig att vi nordbor är så framgångsrika på att skapa musik för dansgolven? Vi bor ju närmare polcirkeln än Medelhavet. Och finns det ett nordiskt sound? Det tänker vi gräva ned oss i tillsammans med de nordiska artisterna Yotto, Kiasmos, Lindstrom och Röyksopp. Del 6 av 6.

    https://www.svtplay.se/nordic-beats

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Intressant!

  3. #3
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Härligt, ska ses!

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ska kollas på.

  5. #5
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Fint att det uppmärksammas. Men den här nostalgin står mig fan upp i halsen. Varenda jävla sten av populärkulturens senaste 50 år ska vändas och närgranskas. Blir rent dystopiskt som att man måste se The Cure en sista gång inte innan de går under utan innan jorden går under för alltid.

    För mig signalerar det ny kultur musik/film/foto är lågt värderat och kommer snart tas över av big data och AI som på ett skickligt sätt kan remixa den här jävla soppan och servera den i ytterligare 50 år. Är det för att jag är en gubbe som mina socialamedieflöden packas med arkivbilder av Debbie Harry, Slash, Kurt Cobain? Detta ackompanjerat med diverse dokumentärer om all möjliga fenomen som vi i dag väljer att kalla populärkultur men då de begavs ofta var och stod för något helt annat. Gubbrant over and out ska nog kolla delen om Lekebusch iaf.

  6. #6
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Spännande! Hoppas de snackat med Anna och Anna som forskat om den svenska rave-historien.

  7. #7
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    GRymt tips! Kollade nyligen SVTs serie om den svenska hårdrocken och lärde mig en massa.
    Det här blir mer välbekant för mig men ändå kul.
    Lagom längd per avsnitt med!

  8. #8
    Bergrum
    Bergrum är inte uppkopplad
    Bergrums avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om de är samma team som gjorde Svenska Hårdrocken och Det Svenska Popundret så blir det nog riktigt bra! Båda två är väldigt intressanta att kolla på.
    Som uppväxt i småby där jag var den enda i klassen/skolan som lyssnade på elektronisk musik och fick höra att det inte är riktigt musik. Så är det gott att detta lyfts och visa vilken otrolig produktivitet det finns. Det är inte bara att trycka på en knapp

  9. #9
    deadbeats avatar
    Veteran
    Håkan Thörn & Johanna Olofsson står bakom dokumentären. Medverkade nyss i P3.

  10. #10
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Skoj! Tack för tipset!

  11. #11
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    7. Sammansvärjningen

    Ingenting i Sverige inom elektronisk musik sker utan det mäktiga forumet 99musiks godkännande. Men vilka är de hemliga makthavarna? Med löfte om anonymitet har vi lyckats intervjua flera personer i den innersta kretsen.

  12. #12
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Hoppas det inte missas att nämnas det fullständiga motståndet från myndigheter och snutar i Sverige, som nästa omöjliggjorde mycket.
    Ett sant kulturkrig.

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Grymt namn taget från bästa samlingen!

  14. #14
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint att det uppmärksammas. Men den här nostalgin står mig fan upp i halsen...
    Jag får lov att instämma, och säga att det är lite blandade känslor kring det hela - kul att det uppmärksammas, helt klart, men samtidigt så är det skrämmande med remix-på-remix-på-remix-grejen där algoritmer prioriterar det som är enhetligt med det arketypiska soundet, samtidigt som ursprungshjältarna blir/framställs som allt mer mytologiska... nåväl, det finns andra trådar för det.

    Anyhoo, Lekebusch <3

  15. #15
    elfelet
    elfelet är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Har kollat avsnitt 1 och 2 nu, klart bra!

  16. #16
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Tack för tipset!

  17. #17
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Bra serie, tack för tipset!

  18. #18
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Lyckades se första igår när det sändes, på TV lixom ni vet. Gillade! Uppskattade särskilt delen om Tromsö det visste jag ingenting om, och hade fått för mig att Biosphere var en duo.

  19. #19
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har kollat de tre första avsnitten nu. Med tanke på allt som ska klämmas in på 30 minuter så blir det verkligen highlights och en översikt av allt som skett, fullt förståeligt. Ändå lite kul med all eurodisco som kommer in bland allt annat.

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ja eurodiskon var ju massiv där ett tag så det känns rimligt.

    Jasså är biosphere med? Jag måste se denhär jag med.

  21. #21
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Såg första igår och det var trevligt. Om ni inte uppskattar nostalgi, så kolla inte. Dessutom är det ju musikhistoria för kidsen och det är aldrig fel.

  22. #22
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av massive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg första igår och det var trevligt. Om ni inte uppskattar nostalgi, så kolla inte. Dessutom är det ju musikhistoria för kidsen och det är aldrig fel.
    Kidsen tvångsmatas redan med deras föräldrars ungdomskultur, till den grad att de inte längre har någon anledning att skapa sin egen (Lex Sweden Rock).

    Jag är såklart för att elektroniskmusik får så mycket uppmärksamhet som möjligt, speciellt i bred media som SVT. Med det sagt så tycker jag att SVT eller public service generellt ägnat allt mindre arbete åt att lyfta ny musik och kulturyttringar, tidigare fanns program som t.ex. musikbyrån m.m. Vet att artister som Yung Lean dokumenterats av SVT, men det efter att de (han) nått ut till en miljontals lyssnare dvs. inte direkt på gräsrotsnivå.

    Jag antar att bevakningen av gammal och ny elektroniskmusik går på samma budget och att detta har med prioriteringar ifrån SVTs sida att göra. Men det är bara gissningar då jag helst håller en armlängdsavstånd till public service.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Behövs någon eldsjäl för genrerna i fråga för att det ska bli fart på SvT

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dansmusikpodden praar med Johanna Olofsson, skapare av serien Nordic Beats: https://poddtoppen.se/podcast/150988...c-beats-pa-svt

    (finns även på Spotify och en massa andra ställen att lyssna på)

  25. #25
    bakelit
    bakelit är uppkopplad nu
    bakelits avatar
    Veteran
    Var mycket skeptisk men kollade på de två första avsnitten. Helt ok ändå. Har inget problem med nostalgi. Kul med gamla klipp från tidiga warehouse parties. Extra plus för litet inslag med Sähkö.

  26. #26
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Början på 90-talet va en kul tid i Stockholm, Docklands, Laissez Faire, Ritz klubbkvällar, etc. Sedan började polisen komma och störa, ljuset slogs på och golvet blev plötsligt fullt med små påsar med tabletter med roliga figurer på.

  27. #27
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Såg ett avsnitt och lärde mig massor om Tromsö och Biosphere! Och superkul för ett fan som jag att Lekebusch var med!

    Alltså så här angående "inte gilla nostalgi": jag älskar nostalgi å är inte bättre än att mitt egna musikskapande i mångt och mycket kan sammanfattas som en helt ensidig dialog med 90-talet - MEN detta samtidigt som det känns som att nostalgi kan bli lite syrefattigt, och man ska ju inte ska somna (in) i sådana miljöer.

    Men liksom, jag är inte avundsjuk på kidsen heller... det är ju fan inte lätt att vara ung idag när det som bjuds antingen är epa-dunk eller gangsterrap, om man inte är värsta super-försigkommen å lyssnar på nåt smalt och nytt som jag aldrig hört talas om. Jag har all förståelse för den som upptäcker och blir helt begeistrad av typ Jimi Hendrix då - samtidigt som jag inte gärna vill gå med på att säga "musiken var bättre förr".

    Kommer iaf se klart alla avsnitten med glädje räknar jag med

  28. #28
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kidsen tvångsmatas redan med deras föräldrars ungdomskultur, till den grad att de inte längre har någon anledning att skapa sin egen (Lex Sweden Rock)...
    Och när de själva åker till Berlin eller Glastonbury, så är det deras föräldrar som står på scen eller bakom skivspelarna..
    Nä.. jag har också sjukt svårt för den här typen av nostalgi. Den hindrande sorten. När nostalgi driver saker framåt är det en annan sak, men för att det ska ske, så måste den gamla generationen ge plats - vilket den för sällan gör nuförtiden.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	xaasxAXS.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	113497  

  29. #29
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kidsen tvångsmatas redan med deras föräldrars ungdomskultur, till den grad att de inte längre har någon anledning att skapa sin egen (Lex Sweden Rock).

    Jag är såklart för att elektroniskmusik får så mycket uppmärksamhet som möjligt, speciellt i bred media som SVT. Med det sagt så tycker jag att SVT eller public service generellt ägnat allt mindre arbete åt att lyfta ny musik och kulturyttringar, tidigare fanns program som t.ex. musikbyrån m.m. Vet att artister som Yung Lean dokumenterats av SVT, men det efter att de (han) nått ut till en miljontals lyssnare dvs. inte direkt på gräsrotsnivå.

    Jag antar att bevakningen av gammal och ny elektroniskmusik går på samma budget och att detta har med prioriteringar ifrån SVTs sida att göra. Men det är bara gissningar då jag helst håller en armlängdsavstånd till public service.
    Martin, det låter som om du blivit gubbe på riktigt. Ur nostalgi föds nytt. Mina föräldrar lyssnade mest på svensktoppen, äldre syskon på Beatles/Stones. Jag själv älskar punk, synth, ambient, jazz och klassiskt.
    Såg andra avsnittet igår och även om de bara skrapar på ytan, så är det intressant.

  30. #30
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av massive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Martin, det låter som om du blivit gubbe på riktigt. Ur nostalgi föds nytt. Mina föräldrar lyssnade mest på svensktoppen, äldre syskon på Beatles/Stones. Jag själv älskar punk, synth, ambient, jazz och klassiskt.
    Såg andra avsnittet igår och även om de bara skrapar på ytan, så är det intressant.
    Förstår inte riktigt logiken i ditt resonemang. Menar du att din musiksmak föddes av att dina föräldrars musiksmak i din mening var undermålig? Eller kommer jazz, ambient från en utveckling av musik från svensktoppen?

    Såklart behöver man titta bakåt för att utvecklas och titta framåt. Det jag opponerar mig emot är att vi tittar allt mindre framåt och att den unga generationen får allt mindre plats att utvecklas och komma fram genom bruset. Public Service har tidigare tagit ett visst ansvar och lyft kulturyttringar från den yngre generationen (och kanske är det så att samma journalister nu blivit äldre och nostalgiska t.ex. Magnus Broni men då kanske det borde anställas en yngre version av honom?). Technoskallarna hade t.ex. Calle Dernulf och det var säkert en källa till att driva på sin musikaliska utveckling.

  31. #31
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Har för övrigt sett samtliga avsnitt och upplever de som välgjorda och intressanta tidsdokument (även om uppdraget att ringa in detta är svårt eller kanske t.om. omöjligt, vilket Johanna Olofsson och hennes medarbetare verkar fullt medvetna om). Förvånad att Trentemöller inte tog plats, kändes annars som det lutade generellt mot mkt elektroniskmusik med pop och rock-inslag.

  32. #32
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Uttjatat format och ytligt innehåll.

    Och förstås ett överdrivet fokus på Stockholm. Vem orkar höra ännu en intervju om Docklands?

    ”Första rejvet ägde rum i Göteborg”, sägs det i programmet.
    Varför inte gå vidare och berätta mer om detta?

  33. #33
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Kul med fokus på Lekebusch och Vainio, de båda hade mer inflytande på scenen än de flesta vet, både med egen output och som inspirationskällor och mentorer till andra artister

  34. #34
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är bara gissningar då jag helst håller en armlängdsavstånd till public service.
    Ett politiskt ställningstagande? Så radio och tv gjort för allmänheten (oftast utan reklam) är dåligt?

    Vad jag menade är, att all tidigare musik är antigen inspiration eller en protest från nostalgi. Så jag tycker Nordic beats och annat oftast är bra på något sätt.

  35. #35
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av massive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett politiskt ställningstagande? Så radio och tv gjort för allmänheten (oftast utan reklam) är dåligt?

    Vad jag menade är, att all tidigare musik är antigen inspiration eller en protest från nostalgi. Så jag tycker Nordic beats och annat oftast är bra på något sätt.
    Näe... uttrycket "armlängdsavstånd" står för att Public Service ska bedrivas utan politiskinblandning, så raka motsatsen till hur du tolkade mig. Har redan skrivit att det är positivt med att elektroniskmusik tar plats i media, där verkar vi vara överens. Tror vi får stanna där.

  36. #36
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul serie.

    Det är ju omöjligt att täcka in allt och till och med att snudda vid ett överlapp av essentiella bitar i scenen få saker sker parallellt på så många plan.

    Men Cari va kul, vet ju att han är mångas första och största input.
    Men visste inte kopplingen till SMH annat än att han fick betalt i Ingrosso pappans studio. För mig var det Cari, Thomas Krom och Jori Hulkonen och senare Samuel L Session som verkligen stack ut i backarna när jag började intressera mig för techno.

    Jori berättade exakt samma grej för mig när jag fick äran att besöka hans studio en gång…. Hur han satt å lyssna på Calle Dernulf!
    Som man själv gjorde. Det var min tids MTV… P3Dans och P3Soul… sån kvalitet på den tiden.

    Fett att Bjørn fick mycket plats också. Min första house 12” var nog Aerosoles på SVEK. Sedan har jag bokat honom och lärt känna lite.
    Var i Oslo här om året och träffade högsta hönset på Sony på ett mingel. Och pratade om norska artister. Hade nyligen släppt ett album på Prins Thomas Label så pratade lite om det och att vi bokat över Bård och Bjørn till Sverige tidigare. Och det var kul att se att han har sån respekt där. Hon från Sony hyllade honom som en landsfader av norsk elektronisk musik, vilket han är. Men det det var fint.

    Jag växte upp i Stockholmsdepressionen post-Docklands det var fint att se det nämnas. Men man hade ju såklart velat se mer gräv… hur saker gick ut i skogarna, psytrance!, progghouse och sedan hur saker blev hippt igen genom Svaj osv… men som sagt det blir ju en lupp-titt i sånt här format och för mig var det intressant och inte förutsägbart… lite gammalt, lite nytt…

    Men trance, Psytrance och progg borde varit med lite då Sverige varit rätt stora internationellt där och de scenerna varit viktiga för den svenska utvecklingen.

  37. #37
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Bara kollat lite, men de spelar "put me on your sandwick" <3 Min favvo Lekebusch

  38. #38
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Är Robert Leiner med? Lite skandal annars...

  39. #39
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett avsnitt kvar nu. Håller med om att det har varit i gränslandet mellan dans/pop sedan avsnitt tre började. Det är iofs också dansmusik, så jag får väl vänta på en annan dokumentär som mer fokuserar på den lite mindre synliga dansmusiken, den som så att säga hörs mer än den syns i vanliga media.

  40. #40
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vad är det för tjomme som snackar?
    Är det hans personliga urval vad som är creddigt och vad som är Fula ankungen ( Tjommen benämner Eurodance så) inom dansmusik? Eller är det så enkelt att hits är okreddigt och fult eller bara sammanträffanden i Nordic Beats serien Personligen tycker jag det är creddigare med ackordbyten om man säger så
    Tycker generellt att ordet creddigt i musiksammanhang är pinsamt. Det är ju ändå folket som har sista ordet vad som går hem i stugorna. Sedan om tre hashtomtar kan lira brallorna av varandra en natt i dalaskogarna med en starstruck musikjournalist som tappat all sin forna makt flåsande som enda åskadare, det är liksom totalt oväsentligt numera.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-06-18 klockan 23:47.

  41. #41
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Robert Leiner med? Lite skandal annars...
    Håller med ang Leiner

    Men fett bra med Erot, hans remix på DK är ju absolut guld

    Och angående psytrance, ett tag de enda rejvs som fanns var psy, ute i skogarna.
    Några av mina första gigs var att spela dubbtechno på psy-chillouts

    Störde mig själv överlägset mest på voiceovern. Är det han som ledde Musikbyrån?
    För mycket ”hypeande” och ryggdunkande för min smak, ”fan vad duktiga vi i Norden är”, repeat.
    Om man nu ska gå in på det hade man kunnat analysera verkliga förutsättningar som gjorde att många kunde hålla på med musik och skapa sig karriärer. ”Nordisk melankoli” … herregud … :-D
    Senast redigerat av Nihad den 2023-06-19 klockan 01:05.

  42. #42
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Han som speakar var med på Musikbyråntiden, men det låter som du menar Broni och det är det inte. Thörn, som speakar, gjorde mycket elektroniskt/dans under Musikbyrån. Bland annat en halvtimme med Tilliander och Hässleholm och en halvtimme om Paris och den nya dansvågen med bland annat Justice, Uffie och Ed Banger Records.

    Jag har ingen insyn i den här produktionen, men då det är ett samarbete så kan det funkat på liknande sätt som när vi gjorde Musikbyrån Rock City som var ett samarbete mellan SVT, NRK och DR. Där ansvarade varje land för sin del och skickade speakarna som skulle läsas in, vilket alltid medförde problem att göra en vettig översättning som funkade då man inte uttrycker sig på samma sätt samt att då meningar inte är lika långa på de olika språken så bliv det jobbigt att klämma in dem på samma utrymme i det redan färdigmixade programmet, vilket kunde leda till innehållsmässiga kompromisser.

    Angående programmen så tycker jag som inte tillhörde scenen när det begav sig att det var en bra inblick och jag slås av vilken otrolig skatt public servicebolagen har i sina arkiv. Och en stor eloge till den person som kom på idén och lyckades driva igenom att det skulle göras en så stor satsning på tre timmar tv på ett så smalt ämne.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-06-19 klockan 07:04.

  43. #43
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med ang Leiner
    Och angående psytrance, ett tag de enda rejvs som fanns var psy, ute i skogarna.
    Några av mina första gigs var att spela dubbtechno på psy-chillouts

    Om man nu ska gå in på det hade man kunnat analysera verkliga förutsättningar som gjorde att många kunde hålla på med musik och skapa sig karriärer. ”Nordisk melankoli” … herregud … :-D
    Ja speciellt under ”the dark ages” eller vad man ska kalla det efter att RK kom in i bilden… det följer ju samma mönster som exempelvis graffiti osv. när samhället går in och kriminaliserar något, kulturen hittar vägar och blir lite skitigare på vägen.

    Lekebusch, Beyer, Mull, Delano osv är motsvarigheten till Circle, Tarik osv… dom graffarna kunde stå och måla tunnelbanestationer för med intresset att lära sig konsten på djupet på samma sätt som DJ’sen kunde spela Docklands osv för fascinationen över att lära sig musiken och DJ-grejen på stora ljudsystem…

    I depressionen efter med RK osv. Fick man spara ihop pengar för att hyra minsta paketet på Billebro och sätta upp det i klubblokal för lokala orienteringsklubben… och de mer organiserade arrangemangen som var ägde rum typ i ett sandtag i Eskilstuna, nån skog i Västerås osv osv… där RK kom och bröt och samlade in folk för kissprov. Och den kulturen har som jag ser det en stark community även idag, ”Vi har Psytrancegolv, Technogolv och Chillout” med en flyer som ser ut som rave från år 2000… den kommer överleva all hype och glömska av elektronisk clubmusik

    Sedan fans det ju typ Mondaybar osv i Stockholm. Och ’Skogsfest’ på Dailys mm. Men det var dels rätt exkluderande om man inte var i klicken och med åldersgränser om man inte var barn eller småsyskon till de som arrangerade.

    ———————

    Den stora räddningen och bidragande orsaken till Sveriges framgångar inom kultur och konst på många plan är ju helt klart välfärden 50-80 talet RIP.
    Internet, Hemdatorer… företag som Propellerheads osv… och att vi själva sett oss och sets som en internationell spelare. Man har inte sällan ett försprång som svensk i olika sammanhang.

    Vi är väl en hel del svenskar som vuxit upp med föräldrar som vuxit upp i välfärdssverige (40-talister & 50-talister) och därmed inte behövde hårdpressa sina barn att bli ingengörer, läkare osv. utan kunde låta dem flumma ur med sina musik-hobbys. Leva ungdomskultur på internet och se världen som en möjlig plats för en karriär och liv baserat runt en passion…

    Jämför med Katolska traditionalismen (att gå i sina fäders fotspår och hålla sitt stånd) och Lutherska ”ditt yrke är ditt kall” där arbetet och karriären är meningen med livet.

    Tror inte mina föräldrar lagt sig i mitt val av utbildning och arbete nån gång under min uppväxt. Men här har nog Sveriges självsäkerhet och kaxighet bidragit lite. Vi har haft kommunal musikskola som ansetts rätt seriös, vi har hittat på begreppet ’Det svenska musikundret” vi har statliga institutioner som stöttar alternativ musik och placerar den i ett konstsammanhang… så småningom skapades med denna bakgrund musikproducentutbildningar för att ”det fanns ett behov av att tillgodose marknadens efterfrågan” och sånt som gett hela musikskapar grejen lite flärd…

    Sverige är en liten by i internationella sammanhang… men även små länder får spela i OS. Och iom att vi är en like-able nation har andra länder velat lira med oss. Sverige är verkligen inte bäst, men tillräckligt bra och med charm, självsäkerhet och möjligheter att handla kreativt så har vi helt klart hamnat högt upp i många olika kulturella sammanhang.

  44. #44
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Det som slog mig mest när jag tittade på andra avsnittet är hur jag var i mitten av allt det där, och var super-super-nära att skriva ett rätt förmånligt skivkontrakt med Beat Service när de precis startade upp. Kan ångra mig ibland att jag (eller vi) fegade ur, och jag började kasta mig in i att jobba data istället. Men ändå kul att se hur många kopplingar mellan artister jag inte kände till. Jag hängde aldrig på Planet Rhythm t.ex., men många vänner gjorde, så det är en blind fläck hos mig. Gick på mitt sista rave 1992, och var aldrig på Docklands.

  45. #45
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Såg klart alla avsnitten nu. Kul, fick upp ögonen för Röyksopp. Trodde de gjorde mest konstiga grejer. Men de är ju lite hitiga så förvånande att Thörn gav dem så mycket TV-tid

  46. #46
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg klart alla avsnitten nu. Kul, fick upp ögonen för Röyksopp. Trodde de gjorde mest konstiga grejer. Men de är ju lite hitiga så förvånande att Thörn gav dem så mycket TV-tid
    Haha, har dom nånsin gjort nåt särskilt konstigt? En sak som slog mig var hur mycket tid dom fick, när t.ex. Trentemøller inte nämns. Det är som att Danmark (med ett undantag) precis som Göteborg typ inte existerar. Det fanns väl en väldigt levande svartklubbscen tidigt i Göteborg, alltså kring LPC och sånt.. vet ingenting om det och skulle gärna höra mer. Helt plötsligt för 10-15 år sen kom det en massa kul fet electro därifrån minns jag. Små grejer som uppstår en period och plats, som Skweee, är för mig mycket roligare att ta upp än allt tjat om SHM och hela arena-dj boomen. Klart det ska nämnas men hade hellre gjort många små avstickare i subkulturer än fastna i långa inslag om saker alla redan känner till.

    Tycker fortfarande att det var en bra produktion men hade klart mest behållning i de första avsnitten och desto mindre längre fram. Antagligen pga gubbe.

  47. #47
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nu har jag kollat klart, väldigt spretigt men uppgiften var enorm. Enda sättet är nog att göra som "Hiphop evolution" på Netflix, timslånga avsnitt och fyra säsonger.

    Välgjort som alltid och om Norge var det bara Röyksopp som jag kände till. Problemet är väl samma som begreppet syntpop nu när "alla" använder syntar, är det syntpop, nordic beats eller electronica. Många jag känner hade nog velat ha med Robyn i serien samt mer Fever Ray och Knife. Men de kanske inte är beats utan electronica.

  48. #48
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, har dom nånsin gjort nåt särskilt konstigt? En sak som slog mig var hur mycket tid dom fick, när t.ex. Trentemøller inte nämns. Det är som att Danmark (med ett undantag) precis som Göteborg typ inte existerar. Det fanns väl en väldigt levande svartklubbscen tidigt i Göteborg, alltså kring LPC och sånt.. vet ingenting om det och skulle gärna höra mer. Helt plötsligt för 10-15 år sen kom det en massa kul fet electro därifrån minns jag. Små grejer som uppstår en period och plats, som Skweee, är för mig mycket roligare att ta upp än allt tjat om SHM och hela arena-dj boomen. Klart det ska nämnas men hade hellre gjort många små avstickare i subkulturer än fastna i långa inslag om saker alla redan känner till.

    Tycker fortfarande att det var en bra produktion men hade klart mest behållning i de första avsnitten och desto mindre längre fram. Antagligen pga gubbe.
    Japp, Danmark har ju en massa dansakter som inte nämndes, Rasmus Seebach Natteravn var en stor hit 2010 antar jag...
    Finland har en låt liksom...så vet inte om de är med i The Nordic Beats egentligen...

    men...om jag skall vara helt ärlig...
    Sverige och Norge har något släktskap i musiken.
    Danmark...absolut inte. Danmark är mycket mer kontinentala i både kultur och musik.
    Island...ja de är heeelt egna....
    Finland. Nja...när det gäller musik...känns ju inte som det är så många connections...i så fall får man ju kolla mer mot hårdrockshållet där man kan hitta lite samma dna.

    Edit: Whatever
    Senast redigerat av Firechild den 2023-06-19 klockan 15:24.

  49. #49
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran

  50. #50
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är bryggan Techno -> Trance -> Progressive house -> EDM som fattas som röd tråd i min mening..

    Kolla John Dahlbäck osv… Avicii och EDM hade nog inte funnits om inte hela den vågen av progressive gått före.
    Deadmouse och dom där satt och lyssnade på svenska Petter på Border Community och hela den vågen som var en avbrytar gren från progressive…

    Tycker absolut att det finns en något sånär rödaktig tråd om man vill se den…

    Men svenskar har alltid varit del och tagit inspiration av andra internationella klickar i Holland, England, Tyskland och Frankrike mm…

  51. #51
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Nä alltså det är ju uppenbart att vad som är "elektronisk dansmusik" går att diskutera i oändlighet, när man pratar om vad folk gjorde med ett par synthar/samplers/trummaskiner är det en sak men idag är det väl ingen större skillnad mellan hur folk gör sin musik och säg Beyoncés musik produceras. Tänkte också på den där norska tropiska grejen, är det egentligen mer elektronisk musik än typiska gamla discoproduktioner?

    Oavsett kan jag väl tycka att man kan försöka låta bli att dissa grejer man själv inte fattar, men det här har ju varit på tapeten många gånger.

  52. #52
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bryggan Techno -> Trance -> Progressive house -> EDM som fattas som röd tråd i min mening..

    Kolla John Dahlbäck osv… Avicii och EDM hade nog inte funnits om inte hela den vågen av progressive gått före.
    Deadmouse och dom där satt och lyssnade på svenska Petter på Border Community och hela den vågen som var en avbrytar gren från progressive…

    Tycker absolut att det finns en något sånär rödaktig tråd om man vill se den…

    Men svenskar har alltid varit del och tagit inspiration av andra internationella klickar i Holland, England, Tyskland och Frankrike mm…
    Ja exakt. För mig som inte är helt inkörd på dance/klubb så att man mellan raderna i dokumentären försöker få det till att Swedish Techno tidigt 90-tal gjorde grunden till Swedish House Mafia-soundet...ja det blir lite goddag yxskaft på någe sätt...däremot tycker jag Stonebridge-inslaget med Show Me Love, gjorde jäkligt mycket "sense". Det klippet har dock varit med tidigare i hitlåtens historia eller någonting. Minns inte vilken låt det handlade om dock.
    Sedan som kotten säger, disco... Donna Summer I feel Love kom 1977! Är det inte elektroniskt liksom. Den har för övrigt endast 19 miljoner streams på Spotify, mysko.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-06-19 klockan 15:45.

  53. #53
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran

  54. #54
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dokumentären försöker få det till att Swedish Techno tidigt 90-tal gjorde grunden till Swedish House Mafia-soundet...ja det blir lite goddag yxskaft på någe sätt....
    Fast just den grejen, kunde det vara mer tydligt än när pappa Ingrosso tjatade på Lekebusch att lära Sebastian hur man gör? Det var väl knappast långsökt utan högst konkret.

  55. #55
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast just den grejen, kunde det vara mer tydligt än när pappa Ingrosso tjatade på Lekebusch att lära Sebastian hur man gör? Det var väl knappast långsökt utan högst konkret.
    Var det så...måste jag ha somnat till...i så fall är det ju hur rätt som helst ja!

  56. #56
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det så...måste jag ha somnat till...i så fall är det ju hur rätt som helst ja!
    Ja, det var så.

  57. #57
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja exakt. För mig som inte är helt inkörd på dance/klubb så att man mellan raderna i dokumentären försöker få det till att Swedish Techno tidigt 90-tal gjorde grunden till Swedish House Mafia-soundet...ja det blir lite goddag yxskaft på någe sätt...däremot tycker jag Stonebridge-inslaget med Show Me Love, gjorde jäkligt mycket "sense". Det klippet har dock varit med tidigare i hitlåtens historia eller någonting. Minns inte vilken låt det handlade om dock.
    Sedan som kotten säger, disco... Donna Summer I feel Love kom 1977! Är det inte elektroniskt liksom. Den har för övrigt endast 19 miljoner streams på Spotify, mysko.
    Ja det är såklart långsökt… det är ju som de berättar i dokumentären… Vito försökte få Cari som lärare till sin son och han tvärnekade 3 ggr på grund av att de var i helt olika klickar… på den tiden var det ju mer vattentäta skott på utan även om folk sprang på varandra i studior och kors och tvärs då Sverige är en liten pöl…

    SMH spelade väl stekar-house typ franska ’Roulette’ grejer på café opera och Cari spelade väl knappt i Sverige på den tiden… olika klickar…

    Men det är ju lite sensations-kul berättar strategi att skriva fram lustiga kopplingar. Det är väl den dramaturgin alla de där hitlåtens historia osv har. Det är ju svinkul att höra att Cari var lärare till SMH… även om det inte betyder en logiskt följd av något som
    ledde till något annat…

    Det var ju kanske inte Sebastian Ingrossos förtjänst att SMH blev SMH… men det är en kul sensations-dramaturgi att kolla på… Man hade ju kunnat kika på Axwells bakgrund osv… lyft fram tracker kultur osv osv…

    Tycker det var ett kul program. Men det är klart att man inte kan göra en sann tidsskildring som en historieskrivning med logiska följder i det formatet… vill man höra historien får man väl lyssna på många olika röster i typ Dansmusikpodden eller något med lite mer bredd och tolka därifrån. Men sedan berättar man ju såklart historian anpassat för vem man berättar för och formatet…

  58. #58
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Träffade en gammal fritidsfröken förra veckan som kom fram och berättade att han var så stolt för att han fått mig att göra alternativ musik genom sitt alternativa gitarrspelande på fritids…

    Jag ba, jaha… ok?

    Det var hans ”sanning”

    Dementerade såklart inte
    Senast redigerat av HZA den 2023-06-19 klockan 16:28.

  59. #59
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jag som många andra här såg två delar när jag kom hem lite packad på natten i helgen... Det enda jag reagerade på då var att Cari Lekebusch satt på flygarna i klippet/bilden i fönstret på Planet Rhythm.

    Sitter han på flygarna tänkte jag, sen somnade jag, tror ja. Jag nöjer mig med det och kommer nog inte att titta något mer.

  60. #60
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jättepepp på den här serien, inte sett ännu.
    Men ska tråden verkligen ligga i "Evenemang"?

Liknande ämnen

  1. This is my FLIP SIDE - Dokumentärserie
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-01-17, 11:02
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 07:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •