Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 105 av 105

Ämne: SVT dokumentärserie: Nordic Beats

  1. #61
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jättepepp på den här serien, inte sett ännu.
    Men ska tråden verkligen ligga i "Evenemang"?
    [admod]

    Det gör den inte längre .

  2. #62
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lyssnade just på radiointervjun med skaparna. Sex halvtimmesavsnitt och fem inblandade länder, ja då blir det till att skumma på ytan.

    Jag är ändå imponerad av vad de fått till.

  3. #63
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade just på radiointervjun med skaparna. Sex halvtimmesavsnitt och fem inblandade länder, ja då blir det till att skumma på ytan.

    Jag är ändå imponerad av vad de fått till.

    https://youtu.be/LRpDYZkfCfY

    Några vänner och jag gjorde ju SVT-dokumentären Ström Åt Folket för en tio år sedan. Då skulle vi få in 60 år av svensk elektronisk musiks historia på lika många minuter. Helt omöjligt, förstås.

  4. #64
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Sett första nu. Kul initiativ och älskar att SVT gör dessa musikdokumentärer! Väldigt fint med gamla gräv i arkiven.

    Med risk för att låta woke så tyckte jag att det var överraskande och till viss del lite trist att de inte lyckats fått med en enda kvinnlig röst i första avsnittet. Borde väl funnits tex DJs på Docklands som kunnat prata om den scenen? Kanske att det inte är relevant för historien. Men jag som inte riktigt var med får bilden att det var 100% män som var aktiva inom dansmusiken under sent 80-tal, tidigt 90-tal i Norden. Det är också bilden jag har sen tidigare men det skulle vara kul att bli överraskad!

  5. #65
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att låta woke så tyckte jag att det var överraskande och till viss del lite trist att de inte lyckats fått med en enda kvinnlig röst i första avsnittet. Borde väl funnits tex DJs på Docklands som kunnat prata om den scenen?
    Är väl inte "woke" att fråga hur det såg ut med fördelning killar/tjejer?

    Jag har gärna fel, men jag tror tyvärr det var tunt med tjejer som var aktiva i den svängen, eller i alla fall som gjorde sig "ett namn". Första "namnet" jag kommer på inom trance/rave/skogsfest är Dj Anneli, men det måste ha varit senare, typ mitten 90-tal som tidigast.

  6. #66
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl inte "woke" att fråga hur det såg ut med fördelning killar/tjejer?

    Jag har gärna fel, men jag tror tyvärr det var tunt med tjejer som var aktiva i den svängen, eller i alla fall som gjorde sig "ett namn". Första "namnet" jag kommer på inom trance/rave/skogsfest är Dj Anneli, men det måste ha varit senare, typ mitten 90-tal som tidigast.
    Nej. Kanske fel formulerat. Men jag kan själv bli lite trött ibland när folk ropar efter representation i sammanhang där det helt enkelt inte är så det sett ut.

    Men 0% i första avsnittet av en jätteintressant och välgjord serie kändes liksom lite omodernt?

  7. #67
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Min minnesbild från skogsfester i och utanför skog är att det övervägande var killar som prod:ade/dj:ade musik, och det är ändå mitten 90-tal framåt. Däremot att organisatörsteamen, i alla fall de bättre, var rätt blandat killar/tjejer, men att tjejerna var betydligt mer inne på grafik/design än musikprod, även om de såklart även var där för musiken, och i alla fall vissa kunde hoppa in å DJ:a ett set, eller rigga om ett PA, om det behövdes.

    (Grafik/Design - art, scen/area-dekor, kläder m m, vilket i a f för mig är en otroligt viktig del av "skogsfest-kulturen". Musiken var lixom bara hälften...)

  8. #68
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Kanske fel formulerat. Men jag kan själv bli lite trött ibland när folk ropar efter representation i sammanhang där det helt enkelt inte är så det sett ut.

    Men 0% i första avsnittet av en jätteintressant och välgjord serie kändes liksom lite omodernt?
    Nu vill jag inte gå i klinch men gör det ändå eftersom könskvotering för kvoteringens skull stör mig big time.
    Låt säga att könsfördelningen på technoproducenter 1990 såg ut som 1 tjej på 10.000 killar. Det är inte orimligt. Jag var både musicerande och jobbade i musikaffär i mitten på 90-talet så känslan är så.
    Sedan måste SVT gallra bort 99% av potentiella akter för att programmet skall bli 30 minuter långt.
    Är det mer rättvist att stoppa dit en tjej eller lyckas få med en kille till i programmet?
    Övriga program tar upp tjejer för övrigt. Björk, Röyksopps samarbeten med Annie tex och flera.
    Sedan så finns det ju en poäng för framtida tjej-musikintresse att lyfta tjejer. Men en dokumentär som skall återspegla hur technoscenen såg ut 1990 är en annan sak.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-06-21 klockan 16:29.

  9. #69
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Rave och techno var ju väldigt asexuellt, man hajade direkt att här skulle man inte ragga. Även fast man trånade i chillen…

    Var det en motrörelse mot housen måntro?

    En house DJ som var rätt stor och spelade mycket internationell radio osv runt millennieskiftet var ju DJ Ingela. Hon spelade ett av mina allra första verk på något event med Joel Mull på Mondo på Medis.

  10. #70
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Man tycker ju att SVT kanske kunde haft nån talking head som är kvinna ändå kanske? Gärna nån av de som var med och som faktiskt skrivit avhandlingar i ämnet som t ex Anna Gavanas istället för ytterligare nån tomte som drar sina kill-gissningar...

    Men kul att SVT gjorde ytterligare en dokumentär med ungefär samma fokus som Ström åt Folket d v s att lyfta fram SHM och Avicii.

  11. #71
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Killgissningar?

    Det är väl DJ Johanna som gjort den?

  12. #72
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag menar att t ex mycket av perspektivet som tas upp i t ex Tillbaka till Underjorden av nämnda författare Gavanas och Öström saknas. Bland annat påstods att det första rejvet i Sverige var 1988 i Göteborg arrat av två britter då flera exempel på tidigare rejv finns dokumenterade och redovisade.

  13. #73
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar att t ex mycket av perspektivet som tas upp i t ex Tillbaka till Underjorden av nämnda författare Gavanas och Öström saknas. Bland annat påstods att det första rejvet i Sverige var 1988 i Göteborg arrat av två britter då flera exempel på tidigare rejv finns dokumenterade och redovisade.
    Inget ont om SVT men en liten svaghet de har är att de letar sanningen ganska så strutsaktigt i sina egna arkiv. Oftast är det ju relativt nära den verkliga sanningen också. Men finns det inte i SVT-arkiven så finns det inte…Jag tror inte de jobbar med att köpa in material från tex BBC i någon större grad. Vad vet jag…baksidan är ju som Kroffe säger…då mynnar det oftast ut i hyllning till Avicii, SHM och Europe och för all del Abba�� Tex Hård Rock på export. Där verkar man ha noll arkivmaterial på nyare hårdrocksgrupper eftersom 7 av 10 band man hade med är ganska så ”perifieriska” i dagsläget medans tex Amaranthe hållit på länge och i dagsläget är många gånger större än många av banden som fick mycket tv-tid där.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-06-21 klockan 17:39.

  14. #74
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget ont om SVT men en liten svaghet de har är att de letar sanningen ganska så strutsaktigt i sina egna arkiv. Oftast är det ju relativt nära den verkliga sanningen också. Men finns det inte i SVT-arkiven så finns det inte…Jag tror inte de jobbar med att köpa in material från tex BBC i någon större grad. Vad vet jag…baksidan är ju som Kroffe säger…då mynnar det oftast ut i hyllning till Avicii, SHM och Europe och för all del Abba�� Tex Hård Rock på export. Där verkar man ha noll arkivmaterial på nyare hårdrocksgrupper eftersom 7 av 10 band man hade med är ganska så ”perifieriska” i dagsläget medans tex Amaranthe hållit på länge och i dagsläget är många gånger större än många av banden som fick mycket tv-tid där.
    Ja hehe det blir som forskarvärlden, man tittar vad de vid ens fakultet och högskola tittat på tidigare och skriver utifrån dem
    Enkla vägen i mål som ledningen applåderar

  15. #75
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vill jag inte gå i klinch men gör det ändå eftersom könskvotering för kvoteringens skull stör mig big time.
    Låt säga att könsfördelningen på technoproducenter 1990 såg ut som 1 tjej på 10.000 killar. Det är inte orimligt. Jag var både musicerande och jobbade i musikaffär i mitten på 90-talet så känslan är så.
    Sedan måste SVT gallra bort 99% av potentiella akter för att programmet skall bli 30 minuter långt.
    Är det mer rättvist att stoppa dit en tjej eller lyckas få med en kille till i programmet?
    Övriga program tar upp tjejer för övrigt. Björk, Röyksopps samarbeten med Annie tex och flera.
    Sedan så finns det ju en poäng för framtida tjej-musikintresse att lyfta tjejer. Men en dokumentär som skall återspegla hur technoscenen såg ut 1990 är en annan sak.
    Du skriver det jag skriver så vi är rätt eniga. Jag håller med om att kvotering för kvoteringens skull är fel.

    Men jag blev överraskad. I och med att de fokuserade på Rave-kulturen till viss del i det svenska segmentet hade det varit rätt enkelt att peta in nån som var med och arrade eller på annat sätt var en del av scenen utan att det hade blivit krystat.

    Och ännu en gång, jag menar inte att de gjort fel. Jag skriver inte att de borde kvoterat. Jag skriver att jag blev överraskad att det var 100% män i första avsnittet av en SVT-satsning 2023. Det var liksom lite förvånande.

    Nu ser jag fram emot resten av avsnitten!

  16. #76
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker såklart att Anna Gavannas bok hade varit en lågt hängande frukt om man haft som avsikt att visa historien.
    Såg den på scenkonstmuséet.

  17. #77
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker såklart att Anna Gavannas bok hade varit en lågt hängande frukt om man haft som avsikt att visa historien.
    Såg den på scenkonstmuséet.
    Det är väl tre böcker nu?
    ”DJ-liv”
    ”Från diskofeber till rejvhysteri i den svenska dansmusikhistorien”
    och
    ”Tillbaka till Underjorden”

  18. #78
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man tycker ju att SVT kanske kunde haft nån talking head som är kvinna ändå kanske? Gärna nån av de som var med och som faktiskt skrivit avhandlingar i ämnet som t ex Anna Gavanas istället för ytterligare nån tomte som drar sina kill-gissningar...

    Men kul att SVT gjorde ytterligare en dokumentär med ungefär samma fokus som Ström åt Folket d v s att lyfta fram SHM och Avicii.
    100%

  19. #79
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl tre böcker nu?
    ”DJ-liv”
    ”Från diskofeber till rejvhysteri i den svenska dansmusikhistorien”
    och
    ”Tillbaka till Underjorden”
    Ok!

    Såg en på scenkonstmuséet tror den mitten, det var rejv och disco.
    Det är kul att det finns mycket dokumenterat. Även om man själv egentligen kanske influerats mer av utlandet så är det kul att se den svenska historien skrivas fram.

    Egentligen aldrig gillat historia som ämne. Ett komplext ämne. Kul tråd som får en att tänka till.

    Minns från när vi läste Hannah Arendt i skolan att hon ogillade när kulturhistoria beskrevs som logiska skeenden ”det här skedde på grund av det här och det här”… i hennes sammanhang handlade det visserligen om att inte rättfärdiga Nazismen som en följd av logiker. Men tycker resonemanget är intressant mer generellt då sådana tankebanor ofta leder till bra historier än historieskrivning

  20. #80
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint att det uppmärksammas. Men den här nostalgin står mig fan upp i halsen. Varenda jävla sten av populärkulturens senaste 50 år ska vändas och närgranskas. Blir rent dystopiskt som att man måste se The Cure en sista gång inte innan de går under utan innan jorden går under för alltid.

    För mig signalerar det ny kultur musik/film/foto är lågt värderat och kommer snart tas över av big data och AI som på ett skickligt sätt kan remixa den här jävla soppan och servera den i ytterligare 50 år. Är det för att jag är en gubbe som mina socialamedieflöden packas med arkivbilder av Debbie Harry, Slash, Kurt Cobain? Detta ackompanjerat med diverse dokumentärer om all möjliga fenomen som vi i dag väljer att kalla populärkultur men då de begavs ofta var och stod för något helt annat. Gubbrant over and out ska nog kolla delen om Lekebusch iaf.
    När jag var ung gjorde gamlingarna film om 50-talet, rutiga dukar och slangbellor. Nu är det tydligen vår tur...?
    Sedan, om några decennier blir det nostalgiserier om TikTok och Discord. Historien upprepas aldrig men är sig ändå lik.

  21. #81
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt namn taget från bästa samlingen!
    Bortsett från att SVT stavade fel...

  22. #82
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag var ung gjorde gamlingarna film om 50-talet, rutiga dukar och slangbellor. Nu är det tydligen vår tur...?
    Sedan, om några decennier blir det nostalgiserier om TikTok och Discord. Historien upprepas aldrig men är sig ändå lik.
    Har du sett spelfilmen om Spotify

  23. #83
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du sett spelfilmen om Spotify
    Den gjorde väl inte SVT?
    Spotify är för övrigt vintage snart.

  24. #84
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den gjorde väl inte SVT?
    Spotify är för övrigt vintage snart.
    Nej. Vet inte vem som gjorde den? Men den låg på Netflix har jag för mig?

  25. #85
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Sett alla 6 programmen nu, riktigt nice. Tack för tipset!

    Fokuserade inte på fördelningen killar/tjejer - för mig finns det bara människor och så finns det musik.

  26. #86
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sett alla 6 programmen nu, riktigt nice. Tack för tipset!

    Fokuserade inte på fördelningen killar/tjejer - för mig finns det bara människor och så finns det musik.
    Svårt att veta om Tehporp golina skulle ha känt på samma sätt.

  27. #87
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att veta om Tehporp golina skulle ha känt på samma sätt.
    Du kan fråga mig så blir det inte svårt att veta

  28. #88
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är intressant hur Sverige inte lyckas lyfta och bära fram power-kvinnor. Det har ju helt klart funnits chanser.
    Är det förpassningen till ”sångerska” som gör den grejen?

    Kolla headliners på Tyska scenen från ”The Queen of Techno” Monika Kruse, Ellen Alien, Anja Schneider, Cinthie, Camea osv osv.
    60-talister med egna skivbolag, skivbutiker osv…

    La Fleur och Ida Engberg är väl de som spelar de stora scenerna idag? Och de har bott utomlands större delen av karriären. Men nån jäkla veteran borde väl finnas?

  29. #89
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    La Fleur och Ida Engberg är väl de som spelar de stora scenerna idag? Och de har bott utomlands större delen av karriären. Men nån jäkla veteran borde väl finnas?
    Miranda Silvergren kanske? Vet inte hur aktiv hon längre iofs. Pia Kalisher som drev P3 Dans tillsammas med Calle Dernulf i början skulle också kunna snacka i dokumentär.

  30. #90
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu är det bara att sälja in det till SVT och köra. Så får vi med drum'n'bass, goa/psy-trance och annat som missades också.

  31. #91
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det bara att sälja in det till SVT och köra. Så får vi med drum'n'bass, goa/psy-trance och annat som missades också.
    Sant.
    Det är lätt att gnälla på det som skulle kunnat göras bättre. Underbart att dokumentären finns överhuvudtaget!

  32. #92
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    1997 köpte jag en bok av Sara Larsson om "techno", vettetusan vart den är nu men tycker mig känna igen en del historiska fakta om utvecklingen som var knepigt att "googla" fram i begynnelsen;


    https://biblioteket.stockholm.se/titel/412596

  33. #93
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Sett klart. Det jag tyckte var sämst var att den var så kort.
    12 avsnitt så hade de fått med Fluid records, Miranda och Filteria, P3 Dans, Pierre Jerksten. Och mer från grannländerna. Och fler genres.

    Hem-pc och demoscenen (men kul att FT2 nämndes).
    Senast redigerat av Robban303 den 2023-06-22 klockan 22:30. Anledning: Tillägg

  34. #94
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Robban303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sett klart. Det jag tyckte var sämst var att den var så kort.
    12 avsnitt så hade de fått med Fluid records, Miranda och Filteria, P3 Dans, Pierre Jerksten. Och mer från grannländerna. Och fler genres.

    Hem-pc och demoscenen (men kul att FT2 nämndes).

  35. #95
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Robban303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sett klart. Det jag tyckte var sämst var att den var så kort.
    12 avsnitt så hade de fått med Fluid records, Miranda och Filteria, P3 Dans, Pierre Jerksten. Och mer från grannländerna. Och fler genres.

    Hem-pc och demoscenen (men kul att FT2 nämndes).
    Medhåll ^^ varken Richi-M, Pinnochio, Miranda vilka allihop skulle passat att flika in samband med Antiloop-inslaget. Och yeah Savastano!


    https://youtu.be/eKhrxHJxOnA


    Psytrance känns i vanlig ordning lite typ undanskuffad, de kunde ju lyft upp Destination Goa samlingsskivorna, som förmodligen var en av de större svenska exportsucceerna i genren.

  36. #96
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll ^^ varken Richi-M, Pinnochio, Miranda vilka allihop skulle passat att flika in samband med Antiloop-inslaget. Och yeah Savastano!


    https://youtu.be/eKhrxHJxOnA


    Psytrance känns i vanlig ordning lite typ undanskuffad, de kunde ju lyft upp Destination Goa samlingsskivorna, som förmodligen var en av de större svenska exportsucceerna i genren.
    Verkligen! Hade en utländsk intervju häromdagen när de fråga om elektronisk musik i Sverige och de lyfte Goa-skivorna.

    Men känns som att det är en skämskudde för många som kanske började i den genren men sedan gick vidare i mer samtida creddiga genrer. Eurodisco känns mer guilty pleasure och distansierat så man kan ha med det.

    Trance var ju utpekat som urlöjligt innan det fick revival. Den könlösa mjukis trancen går ju som på räls idag. Och trancerötterna hörs i såväl bigroom techno till hipster break och alla de snabba genrerna jag inte kan namnet på.

    Psytrance känns svårare att hype:a i en kreddig kontext idag?
    Men klart man hör rötterna hos vissa, har ju jobbat med Extrawelt, ex Midi Miliz och Spirallianz där man hör kontrollen i ljudbilden från psy-arvet.

    Man vill ju gärna skriva fram creddiga rötter

  37. #97
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen! Hade en utländsk intervju häromdagen när de fråga om elektronisk musik i Sverige och de lyfte Goa-skivorna.

    Men känns som att det är en skämskudde för många som kanske började i den genren men sedan gick vidare i mer samtida creddiga genrer. Eurodisco känns mer guilty pleasure och distansierat så man kan ha med det.

    Trance var ju utpekat som urlöjligt innan det fick revival. Den könlösa mjukis trancen går ju som på räls idag. Och trancerötterna hörs i såväl bigroom techno till hipster break och alla de snabba genrerna jag inte kan namnet på.

    Psytrance känns svårare att hype:a i en kreddig kontext idag?
    Men klart man hör rötterna hos vissa, har ju jobbat med Extrawelt, ex Midi Miliz och Spirallianz där man hör kontrollen i ljudbilden från psy-arvet.

    Man vill ju gärna skriva fram creddiga rötter
    Haha ja verkar väldigt viktigt med krrrräääädden för SVT och folk överlag. Btw håller med om observationer i tråden kring Graffiti och Techno/Acid etc, finns en hel del intressanta beröringspunkter där. Och angående Destination Goa så bidrog de inte bara till export men till att introducera mycket av den utländska Goa/Psytrancen till den svenska marknaden. Vilket även de svenska samlingsskivorna Sun Trip också gjorde:

    https://www.discogs.com/release/1294...ip-Goes-Fourth

    Och yes Trance har genomsyrat mycket mer genres än vad man trodde på den tiden den slog igenom. Mycket varierande och skilda uttryck/tolkningar givetvis. Men mycket intressant finns att hämta. Techno har verkligen utvidgats enormt som uttrycksform, det finns uttrymme för mycket olika inslag, och det håller genren vid liv och den fortsätter att utvecklas. När något slutar röra sig/innovera/andas eller helt byter skepnad, så kanske stilen kan anses ha dött eller genomgått en metamorfos. Tror det var som hände med Goa trancen på 90-talet. Den nådde en peak, sen dalade det av/ändrade uttryck. För att senare återuppstå igen. Så fortsätter evolutionen av musiken, den ebbar fram och tillbaks i en från vårat ändliga perspektiv nästintill oändlig våg.
    Senast redigerat av Anubis den 2023-06-23 klockan 12:34.

  38. #98
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som sagt, fem länder, sex halvtimmar. Läs inte in för mycket i urvalet samt tänk på målgruppen.

    Jag skulle älska en svårt nördig serie i 24 heltimmarsavsnitt om svensk dansmusik!

  39. #99
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, fem länder, sex halvtimmar. Läs inte in för mycket i urvalet samt tänk på målgruppen.

    Jag skulle älska en svårt nördig serie i 24 heltimmarsavsnitt om svensk dansmusik!
    Yes indeed, glömde skriva att jag verkligen gillar serien också, så det inte framstår som en diss av serien. Första avsnittet i synnerhet var guld. Kommer ihåg de där Age of Love festerna, vi var på väg till en, osäker på nummer typ kanske Age of Love 2 eller 3, så var polisen där och avbröt innan den ens hann starta med insläppet typ. Så vi fick instruktioner från arrangörerna att de skulle flytta festen till "Docklands i smyg", det gick sådär va. Docklands var kanske inte den mest subtila platsen att flytta en nedstängd fest till.

  40. #100
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag var ute och dansade i goa/psy-svängen i gbg i mitten av 90-talet, hade gärna sett intervju med t.ex. DJ Anti som var en centralfigur i sammanhanget.

  41. #101
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sett första nu. Kul initiativ och älskar att SVT gör dessa musikdokumentärer! Väldigt fint med gamla gräv i arkiven.

    Med risk för att låta woke så tyckte jag att det var överraskande och till viss del lite trist att de inte lyckats fått med en enda kvinnlig röst i första avsnittet. Borde väl funnits tex DJs på Docklands som kunnat prata om den scenen? Kanske att det inte är relevant för historien. Men jag som inte riktigt var med får bilden att det var 100% män som var aktiva inom dansmusiken under sent 80-tal, tidigt 90-tal i Norden. Det är också bilden jag har sen tidigare men det skulle vara kul att bli överraskad!
    Chai kokar inte av sig själv!

  42. #102
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chai kokar inte av sig själv!
    Vad betyder det?

    Haha. Har noll koll!

  43. #103
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag upplevde att det fanns en övergång från goa till psy som att dom löpte i varandra, goa med ett ben i backspegeln och psy med en fot i framtiden - som med alla genres så blev det väl oskrivna krav på stagnerade fraseringar för att bana väg i det eviga kretsloppet av tillkommande fusioner; https://www.99musik.se/showthread.ph...et-ris-och-ros

    Namn:  Kramgoa 1.JPG
Visningar: 0
Storlek:  25,6 KB
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	05593011071.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	135,0 KB 
Id:	113674
    Senast redigerat av RX11 den 2023-06-29 klockan 11:50.

  44. #104
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Började bra, men de va ett jävla tjat under hela avsnitt 4 om indie-pop-vågen från Bergen.. Förminskar inte vad de gjorde där, men kändes lite off med så mycket fokus i denna serie. Hade varit roligare om utrymmet användes till fler dyk i mer "underjord".

  45. #105
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipset! Bättre än dålig serie på netflix.

Liknande ämnen

  1. This is my FLIP SIDE - Dokumentärserie
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-01-17, 11:02
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 07:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •