Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Moog uppköpta av inMusic

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

    Moog uppköpta av inMusic

    inMusic som bland annat äger Akai, Denon, etc köper Moog.

    Pressmeddelande från Moog: https://www.moogmusic.com/news/moog-...oration-begins


    Devoted to maintaining the sound, quality, and manufacturing philosophy that Moog is known for, inMusic is able to offer solutions to support the areas that have been ongoing challenges for our company as a small manufacturing business. This new partnership will enable us access to inMusic's efficient global distribution and supply chain network while providing inMusic and its affiliated brands with deep expertise in analog synthesis.

    With product development continuing to be led by Steve Dunnington, a long-time Moog engineer and former student of Bob Moog, we are proud to keep engineering, designing, and building instruments in our hometown of Asheville, North Carolina, USA.

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Inte första gången Moog köpts upp. Men mina vibbar är inte jättegoda inför det här.

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Att sälja komplexa instrument på en global marknad är inte helt enkelt för ett mindre företag. Vi får hoppas det bliv bra. Akai och M-Audio har ju ingått i gruppen länge och dom verkar ju göra bra ifrån sig.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är ju alltid läskigt med stora uppköp, där man kan förvänta sig att en del nyckelpersoner kommer kliva av efter man jobbat av sitt kontrakterade åtagande...är väl praxis med 3-4 år för nyckelpersoner som samtidigt varit delägare så att säga.
    Övriga anställda kan ju gå på dagen i princip såklart.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte första gången Moog köpts upp. Men mina vibbar är inte jättegoda inför det här.
    Norlin-erans moogar är ju iofs inte så dumma - Micro/Multimoog, Polymoog, Opus-3, Rogue, Prodigy, Source, Memorymoog etc...

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu kan Dan dema Moog!

  7. #7
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att sälja komplexa instrument på en global marknad är inte helt enkelt för ett mindre företag. Vi får hoppas det bliv bra. Akai och M-Audio har ju ingått i gruppen länge och dom verkar ju göra bra ifrån sig.
    Det kanske behövs lite samordning av R&D och tillverkning för att kunna konkurrera med Berra i det långa loppet?

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske behövs lite samordning av R&D och tillverkning för att kunna konkurrera med Berra i det långa loppet?
    Jag tror Moog och Behringer har lite olika målgrupp. Personligen tycker jag båda gör välljudande instrument jag gärna använder för att skapa musik med. Men eftersom jag tillhör den utrotningshotade gruppen medelålders/äldre vita män med en klassisk syn på livet så är det Moog Model D som gäller för mig, inte Behringer Model D - det är Guds tröstpris till alla hipsters .

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror Moog och Behringer har lite olika målgrupp. Personligen tycker jag båda gör välljudande instrument jag gärna använder för att skapa musik med. Men eftersom jag tillhör den utrotningshotade gruppen medelålders/äldre vita män med en klassisk syn på livet så är det Moog Model D som gäller för mig, inte Behringer Model D - det är Guds tröstpris till alla hipsters .
    Hehe...är nog själv mer av gammal syntare än hipster, men visst står en Model D m.m. ibland Rolands Boutique-syntar på hyllan

  10. #10
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    I bästa fall blir Moog mindre hippie och renodlar sin produktion. In Music gör ändå ett hyfsat jobb med MPC tycker jag, alltså i att både förvalta arvet och utveckla produkten. Jag är själv helt ointresserad i tredjeparts mjukvara och prenumererade samplingsbibliotek till MPC, men sådant är ju inte lika applicerbart på Moogs produkter.

    Samtidigt tycker jag Moog gjort flera riktigt lyckade Ipad-appar –.de båda Animoog och Model 15 framför allt – så möjligen kan de tvärtom tillföra In Music saker på det området. Och olika slags integration mellan MPC och Moog tror jag vi kommer att få se, alltså t ex specialgjord styrning av Moogsyntar med MPC osv.

  11. #11
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe...är nog själv mer av gammal syntare än hipster, men visst står en Model D m.m. ibland Rolands Boutique-syntar på hyllan
    Jag är definitivt mer hipster än synthare och jag har en Model D sedan 20 år. Vad säger det om mig? Faaan!
    Tur jag har en handfull Boutiques också.

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Katastrof. De har ju haft en fantastisk utveckling de senaste 10-15 åren. Otroligt sorgligt.

  13. #13
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är definitivt mer hipster än synthare och jag har en Model D sedan 20 år. Vad säger det om mig? Faaan!
    Tur jag har en handfull Boutiques också.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Bob's dotter Michelle uttalar sig:


    https://youtu.be/4DdhnUcflHo

  15. #15
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Va inte Moog ett arbetarägt företag? Har för mig om att dom skröt om det tidigare...

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va inte Moog ett arbetarägt företag? Har för mig om att dom skröt om det tidigare...
    49% vad jag hört.

  17. #17
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bob's dotter Michelle uttalar sig:


    https://youtu.be/4DdhnUcflHo
    Kändes inte riktigt som hon trodde själv på det hon läste på teleprompten. Fick i alla fall inte det intrycket.

  18. #18
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kändes inte riktigt som hon trodde själv på det hon läste på teleprompten. Fick i alla fall inte det intrycket.
    Nej, det där kändes väldigt pliktskyldigt.

  19. #19
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va inte Moog ett arbetarägt företag? Har för mig om att dom skröt om det tidigare...

  20. #20
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är inte övertygad om att InMusics övertagande av ägandet av Moog måste betyda en försämring. Moog kanske kommer att behandlas som kronjuvelen i koncernen och fortsätta som vanligt men med större finansiella muskler.
    Det är ett starkt varumärke som InMusic får in i sin portfölj och jag hoppas att man inte har för avsikt att urvattna det. Kanske kommer vi få se ett budgetmärke (likt Squire och Epiphone) eller kanske lite Eurorackmoduler (om man får drömma).
    Sen tror jag att Uli inte längre kommer att kunna klona lika friskt längre ...

  21. #21
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Herr Sputnik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte övertygad om att InMusics övertagande av ägandet av Moog måste betyda en försämring. Moog kanske kommer att behandlas som kronjuvelen i koncernen och fortsätta som vanligt men med större finansiella muskler.
    Det är ett starkt varumärke som InMusic får in i sin portfölj och jag hoppas att man inte har för avsikt att urvattna det. Kanske kommer vi få se ett budgetmärke (likt Squire och Epiphone) eller kanske lite Eurorackmoduler (om man får drömma).
    Sen tror jag att Uli inte längre kommer att kunna klona lika friskt längre ...
    Aktieägare, speciellt amerikanska, brukar inte bry sig så mycket utan vara ganska fokuserade på sin aktieportfölj. Men jag hoppas så klart att du har rätt, tiden får utvisa våra gissningar.

    "Snus är snus om än i gyllne dosor": Jag har inget emot Ulis klonande, tycker man inte om det så sitter företag som Universal Audio, Arturia, Softube och många andra i samma båt eftersom de också klonar Moog. Dock verkar det som om poletten inte trillat ner för många användare en klon är en klon oavsett om det är hård eller mjukvara. Antingen dömer man alla eller ingen som klonar. Jag dömer ingen.

  22. #22
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aktieägare, speciellt amerikanska, brukar inte bry sig så mycket utan vara ganska fokuserade på sin aktieportfölj. Men jag hoppas så klart att du har rätt, tiden får utvisa våra gissningar.

    "Snus är snus om än i gyllne dosor": Jag har inget emot Ulis klonande, tycker man inte om det så sitter företag som Universal Audio, Arturia, Softube och många andra i samma båt eftersom de också klonar Moog. Dock verkar det som om poletten inte trillat ner för många användare en klon är en klon oavsett om det är hård eller mjukvara. Antingen dömer man alla eller ingen som klonar. Jag dömer ingen.
    Kan ju iofs mer bero på att Behringer agerar som och är as än att de gör någon klon.

    Men nu handlar den här tråden om Behringer också, som vanligt, så jag sätter den på ignoreralistan så fort jag postat.

    *trött*

  23. #23
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aktieägare, speciellt amerikanska, brukar inte bry sig så mycket utan vara ganska fokuserade på sin aktieportfölj. Men jag hoppas så klart att du har rätt, tiden får utvisa våra gissningar.
    I fallet InMusic så finns inga aktieägare. Jack O´Donnel äger hela klabbet själv. Så det är väl upp till honom att se om sin investering.

  24. #24
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Det kan till och med vara så att upplägget med anställda som äger en betydande del av bolaget är problematiskt för utvecklingen. En person som varit där länge och ”bara gillar analoga träsyntar” sätter sig på tvären med allt nytt som kommer och som innehåller en processor, exempelvis. Det kanske är därför vi inte sett så många mjukvaruuppdateringar osv. Starka röster från bakåtsträvande informella ledare kan vara hämmande för företagets innovationsförmåga. Eller så blir det tvärt om; de som värnar om arvet försvinner och bolaget transformeras på 5 år till att bli något helt annat (E-mu).. Framtiden får utvisa. Fortsättning lär följa..

  25. #25
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Finns det något företag någonsin som har blivit bättre efter ett uppköp? Frågan är retoriskt ställd, svaret är väl typ nej aldrig. Det är dyrt att driva dotterbolag och därför har uppköpta företag en tendens att krympa över tid för att tillslut helt enkelt uppgå på så många sätt i moderbolaget att det till slut enbart återstår en logotyp.

    Om några år sitter Akai-Dan och halvhjärtat demar Moog Rhythm Wolf 13.

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något företag någonsin som har blivit bättre efter ett uppköp?
    Säkerligen. Antagligen de flesta. Men det är de där det gått dåligt som märks, eller där stora bolag på dekis försöker komma ur dekis genom att köpa små innovativa bolag. Sen ska man inte heller underskatta det faktum att alternativet till uppköp ofta inte är att det skulle rulla vidare som vanligt, utan istället nedläggning.

  27. #27
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om man kollar på listan över organisationer som InMusic äger så tycker jag INTE det ser ut som en lista med företag på dekis: Akai, Alesis, Alto, Arkaos, vår egen BFD, Denon, M-Audio, Marantz, Numark, Sonivox, Stanton och några fler. Utan vara helt insatt i alla så kanske dom inte är så innovativa längre men dom frodas och utvecklas och har en rätt stor kundbas - inte längre en liten startup.
    InMusic har hållit på att köpa musikföretag i många årtionden så dom verkar ändå veta vad dom håller på med. Inte som Gibson som fick storhetsvansinne en dag pga dom hade för mycket pengar. Att gå från 1.000 kunder till +10.000 (bara ett exempel) är ett väldigt stort steg som många företag inte överlevt.

  28. #28
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något företag någonsin som har blivit bättre efter ett uppköp? Frågan är retoriskt ställd, svaret är väl typ nej aldrig. Det är dyrt att driva dotterbolag och därför har uppköpta företag en tendens att krympa över tid för att tillslut helt enkelt uppgå på så många sätt i moderbolaget att det till slut enbart återstår en logotyp.
    Det där beror helt på vad anledningen är till uppköpet, hur ekonomin ser ut i de två företagen, etc. Många gånger är det väl företag som är på dekis som köps upp av en förväntansfull köpare, men problemet är inte uppköpet då utan att företaget var på dekis från början.

    Företaget jag jobbar på har köpts upp av en stor spelare som ville ha ett framgångsrikt dotterbolag i vår branch. Vi har inte märkt några större nackdelar, snarare tvärtom eftersom vi med ett stort företag i ryggen kan ta större ekonomiska risker utan att riskera att helt gå omkull. Men i vårt fall gick både vi och vårt moderbolag bra till att börja med.

  29. #29
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Tror inte Moog såldes pga någon annan anledning än sviktande ekonomi. Det var kul så länge det varade.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något företag någonsin som har blivit bättre efter ett uppköp? Frågan är retoriskt ställd, svaret är väl typ nej aldrig. Det är dyrt att driva dotterbolag och därför har uppköpta företag en tendens att krympa över tid för att tillslut helt enkelt uppgå på så många sätt i moderbolaget att det till slut enbart återstår en logotyp.
    Duktiga uppköpare har god koll på vad företaget i fråga tillför, vad det är värt och vad det "ruvar på" - jag har sysslat en del med sådan rådgivning. Uppköpare med sämre koll eller ens intresse missar ofta vad som gömts i bokslut, borttrollade förluster eller skulder, kundstock etc. En del rikare aktörer kan rätt ofta agera irrationellt och vårdslöst vilket ofta leder till visionslöshet hos det uppköpta bolaget och konkurs samt förlust för uppköparen.

    Intressant iakttagelse appropå moog, personal, tradition etc - "It is usually best for the founder to exit the business entirely after 6–12 months in order to avoid confusion amongst employees and to allow the new CEO to take charge. A Stanford study found that 36% of acquired companies that produced negative returns had major issues caused by the former owner not transitioning out of the business.

  31. #31
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte Moog såldes pga någon annan anledning än sviktande ekonomi. Det var kul så länge det varade.
    Jag spekulerar i att dom varit ganska framgångsrika och har svårt att orka ha en global distribution och supportverksamhet som växer i takt med framgången. Att ha alla anställda som ägare kan också vara svårt när man måste investera och ta nya risker.

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Intressant iakttagelse appropå moog, personal, tradition etc - "It is usually best for the founder to exit the business entirely after 6–12 months in order to avoid confusion amongst employees and to allow the new CEO to take charge. A Stanford study found that 36% of acquired companies that produced negative returns had major issues caused by the former owner not transitioning out of the business.
    Grundaren loggade ut för snart 20 år sedan så på den punkten är det ingen överhängande risk.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grundaren loggade ut för snart 20 år sedan så på den punkten är det ingen överhängande risk.
    The Ghost in the Machine Men å andra sidan har moog knappast verkat lealöst de senaste 20 åren. För krisande företag är ofta ledande personers handlingar/handlingsförlamning en bidragande orsak till problemen - dessutom ser dessa ofta en ny ägare som en möjlighet att finansiera samma hjulspår- därför man gärna vill bli av med dem relativt snart.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det klassiska namnet Moog Music Inc introducerades av Bill Waytena när RA Moog Inc såldes första gången 1972. Ett kort tag kallades syntharna för MuSonic men Moog var redan etablerat så det fick bli Moog Music Inc vilket alltså är det namn som Bob ”fick tillbaka” även om det kanske inte egentligen var där det började så att säga.

  35. #35
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Se det positivt, snart får vi äntligen se:
    • Mother Wolf
    • Grand Wolf
    • Wolf Matriarch

    Kronan på verket:
    • Wolf One

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Tur Behringer finns som tröstpris om det är något man behöver i framtiden

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Äsch, de återuppväckte ju de gamla magiska apparaterna och gav dem en 2000-talskostym. Sedan fick vi lite skoj extragrejs på samma konceptidé och en serie intressanta effektpedaler och några grejer till. Bob har kilat vidare. Är det inte rätt färdigt? Zlatan har ju också lagt av.

  38. #38
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grundaren loggade ut för snart 20 år sedan så på den punkten är det ingen överhängande risk.
    Är det så länge sen redan? Min farsa fick ett foto signerat av honom till mig, när han var och besökte Höörs Jazzklubb (tror jag) för ...länge sen

Liknande ämnen

  1. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •