Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Racksyntar från 80-talet, vad ska man ha?

  1. #1
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Racksyntar från 80-talet, vad ska man ha?

    Jag ska börja kolla lite racksynthar (moduler) eller vad kallas de?
    Skulle nog vilja ha någon tidig 80-talare, men inte de vanliga storsyntharna, utan
    någon lite mer ovanlig. Några rekommendationer?

  2. #2

    Redaktör
    Vilken typ av ljud/musik gör du och vad för annan utrustning har du?

    Det finns en massa olika rackburkar, men det är ju rätt stor skillnad om du är ute efter analogljud, heldigitala grejer (typ FM eller additivsyntes), samplers, romplers eller så. Många av racksyntarna från 1980-talet är varianter på klaviaturmodeller, så det kan också vara en ingång till att hitta vad du vill ha.

    Personligen tyckte jag att TG-77 var väldigt rolig, men det är sent 1980-tal och man ska ha rätt hög tolerans för FM och menydykande för att uppskatta den. (Även om det sistnämnda nog gäller i princip alla rackburkar om man inte tar en mjukvarueditor till hjälp.)

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Som analog-rackare är Cheetah MS6 oslagbar imo. Bara 1U och är som en Kiwi-3P till funktionen. Med sista OS kan man även ha en midi-controller för hands on.

  4. #4
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Böhm Dynamic 12/24
    Böhm Dynamic 4x9
    Wersi M.A.X. 1 rack
    Elka EK-44 (eller 33)

    Om man gillar digitalt

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    ESQ-m! Väldigt mycket 80-tal för pengarna!

  6. #6
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Kawai K3m är en ganska ovanlig rackmodul som dock inte är omöjlig att hitta på begagnatmarknaden. Digitala oscillatorer och analogt filter.

    Hade en runt 1987 som jag sålde till en - vad vad jag då tyckte - väldigt gammal man med ett MIDI-dragspel. Kanske var han i den åldern jag är nu

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som analog-rackare är Cheetah MS6 oslagbar imo. Bara 1U och är som en Kiwi-3P till funktionen. Med sista OS kan man även ha en midi-controller för hands on.
    Kompisen som jag hade hemstudio ihop med precis i början av 90-talet hade en sån. Minns att den var förvånansvärt bra om man orkade fixa med egna ljud. Drog åt prophet-hållet om jag inte minns helt galet?

    Sen blev den väl lite under-utnyttjad pga av att vi hade en just en Prophet och en massa annat analogt precis intill. Skulle vara intressant att testa den idag och se vad man tycker

  8. #8
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Roland MKS-50 är nog den enda jag inte kan leva utan

  9. #9
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Tidigt 80-tal så fanns det nog inte så många rackmoduler. De började dyka upp först i och med MIDI. Alla nämnda här är väl sent 80-tal/tidigt 90-tal?
    Vad var först ?Roland MKS-30?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ingen dum gissning. MKS stod för Midi keyboard system då, ca 84-85. TX7 1983 möjligen?

  11. #11
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Voyetra 8 är inte så vanlig, 80-tals analog-glädje, låter vansinnigt bra och en synth jag själv skulle varit väldigt glad om jag hade i min rack.

  12. #12
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Korg EX800, modulversionen av Poly800, måste varit tidigt ute. Runt 1984. Men den kanske inte är monterbar i rack?

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    - JV-1080
    - Kawai K3m
    - Ensonic ESQ-M

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Akai VX90
    Yamaha TG77 (så får du både krämiga ljud som finns i stort antal "därute" + de klassiska FM-klangerna på steroider)
    Roland mks-30

  15. #15
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    - Oberheim Matrix 6r (alt. Matrix 1000)
    - Ensonic ESQ-M
    - Roland JV-2080

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Men allt här med jv-1080 och 2080 kom ju 1994 respektive 1996 och OP efterfrågade 80-tal

  17. #17
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg EX800, modulversionen av Poly800, måste varit tidigt ute. Runt 1984. Men den kanske inte är monterbar i rack?
    Ju ro, det går men den tar många rackenheter

  18. #18
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken typ av ljud/musik gör du och vad för annan utrustning har du?

    Det finns en massa olika rackburkar, men det är ju rätt stor skillnad om du är ute efter analogljud, heldigitala grejer (typ FM eller additivsyntes), samplers, romplers eller så. Många av racksyntarna från 1980-talet är varianter på klaviaturmodeller, så det kan också vara en ingång till att hitta vad du vill ha.

    Personligen tyckte jag att TG-77 var väldigt rolig, men det är sent 1980-tal och man ska ha rätt hög tolerans för FM och menydykande för att uppskatta den. (Även om det sistnämnda nog gäller i princip alla rackburkar om man inte tar en mjukvarueditor till hjälp.)
    Tackar för svar! Ja, nu tänkte jag mer på synthar, ok, så man kan inte använda någon typ av controller som till till exempel Roland Jx-8p? TC-77 ä väl någon kraftigare DX7a typ?

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som analog-rackare är Cheetah MS6 oslagbar imo. Bara 1U och är som en Kiwi-3P till funktionen. Med sista OS kan man även ha en midi-controller för hands on.
    Ja, den har jag hört om, lyssnade lite på den nu, verkar riktigt grym. En kandidat, tackar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ-m! Väldigt mycket 80-tal för pengarna!
    Tackar, lyssnade på den precis, video med Kraft, den lät riktigt bra! ESQ-1 hade visst sequenser.

    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Oberheim Matrix 6r (alt. Matrix 1000)
    - Ensonic ESQ-M
    - Roland JV-2080
    Super tack! Bör nog kolla upp dessa!

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kompisen som jag hade hemstudio ihop med precis i början av 90-talet hade en sån. Minns att den var förvånansvärt bra om man orkade fixa med egna ljud. Drog åt prophet-hållet om jag inte minns helt galet?

    Sen blev den väl lite under-utnyttjad pga av att vi hade en just en Prophet och en massa annat analogt precis intill. Skulle vara intressant att testa den idag och se vad man tycker
    Ja, Prophet är inte så dåligt det heller.... ;-)

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för svar! Ja, nu tänkte jag mer på synthar, ok, så man kan inte använda någon typ av controller som till till exempel
    Roland Jx-8p? TC-77 Är väl någon kraftigare DX7a typ?
    TG (eller SY77) vs DX-7 är väl snarare som att jämföra en VAZ Lada mot en Audi S7 ( i bil-lingo). Båda har fyra hjul men där tar nog jämförelsen slut. SY/TG77 är hästlängder bättre på allt utan konkurrens. Finns absolut ingenting som DX-7 gör bättre. Men visst finns det sedan instrument såsom FS-1R eller Montage/Modx serien men då är vi ju lång senare än 80-tal... (om vi nu pratar FM).

  20. #20
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Så MKS-30 är en av de tidiga, tackar! Lyssnade lite på den nu, låter ganska skarp tom i gämförelse med JX-3p, som jag tycker är skarpare än JX-8p.

  21. #21
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    En annan faktor att ta hänsyn till är hur du vill använda syntarna, är det viktigast att det finns en massa "färdiga" ljud att använda eller siktar du på att huvudsakligen ratta fram egna ljud?

    En del racksyntar är väldigt knepiga att göra ljud på (dels kan syntesen i sig vara krånglig med en massa parametrar, men det kan även vara själva användargränsnittet som är hopplöst med för liten display och för få knappar etc) medan andra är tämligen lättrattade, och en del har massor med färdiga ljud tillgängliga medan man med andra kan vara mer eller mindre tvungen att göra alla ljud själv.

    Så fundera gärna lite på vad du helst vill få ut av synten, men även på budget. Ge gärna också exempel på vilken typ av syntljud som du är ute efter, du kanske kan tipsa om någon musik som har "rätt" typ av ljud? Då blir det lättare för oss att guida dig rätt.

  22. #22
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg EX800, modulversionen av Poly800, måste varit tidigt ute. Runt 1984. Men den kanske inte är monterbar i rack?
    Jo, men du måste ha rack öron. Lite ovanligt att se. Jag har ett par. ;-)

  23. #23
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Roland D-110

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Crumar (eller LEM) Bit-01 för kattsingen!

    @t golana: Voyetra -> Ja tack gärna till fyndpris!

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidigt 80-tal så fanns det nog inte så många rackmoduler. De började dyka upp först i och med MIDI. Alla nämnda här är väl sent 80-tal/tidigt 90-tal?
    Vad var först ?Roland MKS-30?
    Om rack är enda kravet så tror jag Roland brukar vinna den fajten med SPV355 från 1979. När 80-talet kom kom Realton Variophon Gig ca 1981. B-)

  26. #26
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Inte för jag själv har haft en men en Cheetah M6 verkar riktigt nice

  27. #27
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Voyetra 8 är inte så vanlig, 80-tals analog-glädje, låter vansinnigt bra och en synth jag själv skulle varit väldigt glad om jag hade i min rack.
    Den låter OTROLIGT bra kan jag intyga efter några års relation MEN väldigt jobbig att programmera om man inte jobbade dagligen med den. Då fick man sitta med ett fuskblad och kolla vilka rattar som gör vad.
    Lite samma känsla som PPG Wave 2.2/2.3.
    Så trots härligt ljud blev det mest att man bläddrade bland ljud man gjorde första kärleksveckorna. Men ljudmässigt riktigt riktigt bra.

  28. #28
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har en:

    Cheetah MS6 med MAAD OS som går fint att både köra multitimbral som 6 monosynthar eller i olika konfigurationer beroende på hur många röster man tilldelar olika ljud. Med rätt OS går den som sagt att ratta med midicontroller och styra via en snygg rosa M4L plugin i Ableton (Dock inte i det multitimbrala läget).

    Men det är rätt fett att köra multitimbrala läget med midicontroller då man man kan styra 6 olika synthar med 1 controller genom att adressera rattar till olika midikanaler!

    Cheetan är väl lite av en Matrix1000 slayer?

    Hade en maxad setup med Teori-on som skickar sina kanaler på olika midikanaler in i MPC1000 som spelar in midi multitimbralt på olika kanaler... Midi-mergad med en CME Bitstream med knops programmerade till alla parametrar på Cheetah! Som en hel orkester på 1U.

    Har även en TX81Z som det fanns en superfin japansk plugincontroller till. Plugin försvann dock med nån update med basen används flitigt via Ableton. Räcker typ med det velocity kontrollerar IMO

    Skulle nog inte köpa något Poly800 aktigt... har eventuellt kvar en trasig EX800 hos Dr Korv... Men även en P800 hemma på en hylla pga nostalgi... Den är lush och tar väldigt mycket plats i mix... man får typ ha ett ljud utöver p800 om den ska höras

  29. #29

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för svar! Ja, nu tänkte jag mer på synthar, ok, så man kan inte använda någon typ av controller som till till exempel
    Syntar som i analogsyntar eller bara inte romplers/samplers?

    Det finns editors för typ alla äldre syntar, men det är rätt många som inte vill behöva använda en dator för att redigera ljud eller för att skruva på dem i farten, så det är något att ta hänsyn till. Sen finns hårdvarukontrollers för en hel del syntar, men det är i såna fall ytterligare pengar och utrymme eller merjobb med att sätta upp MIDI CC/Sysex om man kör på en mer generell kontroller.

    Roland Jx-8p? TC-77 Är väl någon kraftigare DX7a typ?
    TG-77 är som my03 säger en ofantligt mycket kompetentare maskin än DX7, dels en mycket mer omfattande FM-motor, dels också effekter, en romplerdel som går att köra parallellt eller som del av FM-motorn (dvs du kan köra PCM-vågformer som operator), (digitala) resonanta filter, så det är långt från FM-slapbas eller epiano.

    JX-8p finns i rackformat i form av MKS-70, rackversionen av JX-10, som i sin tur är två JX-8p.

  30. #30
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan faktor att ta hänsyn till är hur du vill använda syntarna, är det viktigast att det finns en massa "färdiga" ljud att använda eller siktar du på att huvudsakligen ratta fram egna ljud?

    En del racksyntar är väldigt knepiga att göra ljud på (dels kan syntesen i sig vara krånglig med en massa parametrar, men det kan även vara själva användargränsnittet som är hopplöst med för liten display och för få knappar etc) medan andra är tämligen lättrattade, och en del har massor med färdiga ljud tillgängliga medan man med andra kan vara mer eller mindre tvungen att göra alla ljud själv.

    Så fundera gärna lite på vad du helst vill få ut av synten, men även på budget. Ge gärna också exempel på vilken typ av syntljud som du är ute efter, du kanske kan tipsa om någon musik som har "rätt" typ av ljud? Då blir det lättare för oss att guida dig rätt.
    Tackar, tackar! Bra funderingar och tips! Jag rattar en del själv i bland hela ljudet eller tar ett befintligt och ändrar, i bland behövs ju visserligen inte det om ljudet från början är topp!

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter OTROLIGT bra kan jag intyga efter några års relation MEN väldigt jobbig att programmera om man inte jobbade dagligen med den. Då fick man sitta med ett fuskblad och kolla vilka rattar som gör vad.
    Lite samma känsla som PPG Wave 2.2/2.3.
    Så trots härligt ljud blev det mest att man bläddrade bland ljud man gjorde första kärleksveckorna. Men ljudmässigt riktigt riktigt bra.
    Voyetra 8, grym skulle jag säga!!! lyssnade på YT, bra tips, tackar!

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntar som i analogsyntar eller bara inte romplers/samplers?

    Det finns editors för typ alla äldre syntar, men det är rätt många som inte vill behöva använda en dator för att redigera ljud eller för att skruva på dem i farten, så det är något att ta hänsyn till. Sen finns hårdvarukontrollers för en hel del syntar, men det är i såna fall ytterligare pengar och utrymme eller merjobb med att sätta upp MIDI CC/Sysex om man kör på en mer generell kontroller.



    TG-77 är som my03 säger en ofantligt mycket kompetentare maskin än DX7, dels en mycket mer omfattande FM-motor, dels också effekter, en romplerdel som går att köra parallellt eller som del av FM-motorn (dvs du kan köra PCM-vågformer som operator), (digitala) resonanta filter, så det är långt från FM-slapbas eller epiano.

    JX-8p finns i rackformat i form av MKS-70, rackversionen av JX-10, som i sin tur är två JX-8p.
    Ja, den låter kraftfull 77an, spännande grej! Aha så MKS 70 är JX-8p rackversion. Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland D-110
    Tack för svar! Den har jag haft, minns knappt hur den var. hade den i flera år när jag var yngre.
    Men jag hade roligt med den minns jag.

  31. #31
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den låter kraftfull 77an, spännande grej! Aha så MKS 70 är JX-8p rackversion. Tackar!
    JX-8P och MKS-70 låter INTE helt likadant, bara så du är klar över det.

  32. #32
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JX-8P och MKS-70 låter INTE helt likadant, bara så du är klar över det.
    Ok, coolt, tack för info! Jag gillar JX-8ps mjukhet, gämförelse med JX-3p.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    När jag testade Bennys Cheetah MS6 en hel natt nångång typ 1995, blev jag bombsäker på att det var skräp och inte värt att äga. Fick bara fram konstiga syncleads och usla envelopes. Inte i närheten av det här...

    https://youtu.be/Yil6q7Hyok0
    Inte så tokigt faktiskt.

  34. #34
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    EMU Vintage keys.
    Fast det är förstås 1993.

  35. #35
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EMU Vintage keys.
    Fast det är förstås 1993.
    Men pratar man om Proteuslinjen så är det inget annat än E2/E3 och Emax biblioteket

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men pratar man om Proteuslinjen så är det inget annat än E2/E3 och Emax biblioteket
    Proteus var en stor besvikelse för min del, kanske pga hypen som var enorm då den skulle släppas. Tråkig, steril och omusikalisk tyckte jag den var, så jag avbeställde min och använde kompisens och insåg jag gjort rätt att avbeställa den - ett SoundBlaster 16 ljudkort hade varit roligare (det tråkigaste i musikväg som fanns då).

  37. #37
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Proteus var en stor besvikelse för min del, kanske pga hypen som var enorm då den skulle släppas. Tråkig, steril och omusikalisk tyckte jag den var, så jag avbeställde min och använde kompisens och insåg jag gjort rätt att avbeställa den - ett SoundBlaster 16 ljudkort hade varit roligare (det tråkigaste i musikväg som fanns då).
    Instämmer. På något sätt så låter de (som du påpekar) sterilt men även "klent" på något sätt. Jag säger detta i egenskap av att ha haft P2000 tre gånger, XK-6 en gång, Mo'phatt 2 gånger och Xtreme lead 1 gånger (dessutom har jag fortfarande Proteus-X2 och X3 som jag kör ibland när andan faller på ihop med mitt 0404-PCI kort). Det går inte att komma ifrån. Det är klena klanger som möjligtvis kan passa som utfyllnad (min egen åsikt naturligtvis).

    Nej, MKS-70 och en LinnDrum är nog allt som behövs egentligen

  38. #38
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, MKS-70 och en LinnDrum är nog allt som behövs egentligen
    Amen brother! Har min LinnDrum utlånad till en gammal kompis med studio en trappa upp. Hoppas han inte rackmonterar den Har klart mer bett än trummorna i Proteus.

  39. #39
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amen brother! Har min LinnDrum utlånad till en gammal kompis med studio en trappa upp. Hoppas han inte rackmonterar den Har klart mer bett än trummorna i Proteus.
    Namn:  download.jpeg
Visningar: 203
Storlek:  1,4 KB

  40. #40
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Den här 80-tals racksynten en annan god vän har tycker jag också är rätt nice:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	340FC8AF-84EA-4E7F-A757-34716E7DF656.jpeg 
Visningar:	27 
Storlek:	1,04 MB 
Id:	113391

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C48494D9-8CE4-4DCE-9D85-8AE164A4B98E.jpeg 
Visningar:	25 
Storlek:	2,81 MB 
Id:	113392

    Drar dock en del juice: 32 ampere och ett par tusen W. Min fru vägrar tyvärr ha den i vårt vardagsrum, vilket jag inte förstår.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2023-06-09 klockan 19:31. Anledning: Strul med bilduppladdning

  41. #41
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    En vit val.

    Jag gissar att den kan alstra en hel del värme så jag ser framför mig hur man kan sälja in det hela att det bidrar till uppvärmning av huset. Funkar inte det så kan man kanske hävda att det passar bättre i "husets hjärta" (köket) där det lätt smälter in som ett extra kylskåp i princip.

    (eller ja... att försöka argumentera så går ju alltid. Utfallet däremot lär kanske inte blir positivt ).

    Kvalar in under 80-tal gör det definitivt

    Coolt

  42. #42
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En vit val.

    Jag gissar att den kan alstra en hel del värme så jag ser framför mig hur man kan sälja in det hela att det bidrar till uppvärmning av huset. Funkar inte det så kan man kanske hävda att det passar bättre i "husets hjärta" (köket) där det lätt smälter in som ett extra kylskåp i princip.

    (eller ja... att försöka argumentera så går ju alltid. Utfallet däremot lär kanske inte blir positivt ).

    Kvalar in under 80-tal gör det definitivt

    Coolt
    Happy wife happy life

  43. #43
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer. På något sätt så låter de (som du påpekar) sterilt men även "klent" på något sätt. Jag säger detta i egenskap av att ha haft P2000 tre gånger, XK-6 en gång, Mo'phatt 2 gånger och Xtreme lead 1 gånger (dessutom har jag fortfarande Proteus-X2 och X3 som jag kör ibland när andan faller på ihop med mitt 0404-PCI kort). Det går inte att komma ifrån. Det är klena klanger som möjligtvis kan passa som utfyllnad (min egen åsikt naturligtvis).

    Nej, MKS-70 och en LinnDrum är nog allt som behövs egentligen
    Tycker att Proteus 1 och P2k är de enda som gäller i denna familjen. Resten är hyfsat ljudmässigt rätt ointressanta

  44. #44
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Oberheim Matrix 6r
    - Ensonic ESQ-M
    Absolut!
    M6r ser betydligt mer coolare ut än en Matrix 1000 (i mitt tycke)

  45. #45
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här 80-tals racksynten en annan god vän har tycker jag också är rätt nice:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	340FC8AF-84EA-4E7F-A757-34716E7DF656.jpeg 
Visningar:	27 
Storlek:	1,04 MB 
Id:	113391

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C48494D9-8CE4-4DCE-9D85-8AE164A4B98E.jpeg 
Visningar:	25 
Storlek:	2,81 MB 
Id:	113392

    Drar dock en del juice: 32 ampere och ett par tusen W. Min fru vägrar tyvärr ha den i vårt vardagsrum, vilket jag inte förstår.
    Måste peta lite på: 32A? Det kan du köra en snabb bastu i ett badhus med.

  46. #46
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slakker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland MKS-50 är nog den enda jag inte kan leva utan
    +1 på denna. Har dock inte kvar den för jag föredrar Alpha Junon (klaviatur)

    Har haft flera MKS-30, MKS-50, MKS-70, Crumar Bit-01, Cheetah MS-6, Matrix-1000, blir aldrig vän med rackformatet.

  47. #47
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på denna. Har dock inte kvar den för jag föredrar Alpha Junon (klaviatur)

    Har haft flera MKS-30, MKS-50, MKS-70, Crumar Bit-01, Cheetah MS-6, Matrix-1000, blir aldrig vän med rackformatet.
    Ja. det är lite pyssligt med rack. håller med, minns min D-110.

  48. #48
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. det är lite pyssligt med rack. håller med, minns min D-110.
    D-110 var en game changer för mig plus att jag inte hade råd med D-50. Kommer fortfarande ihåg hur jag tog pendeln från Stockholm till Södertälje av någon anledning (fanns ju massor av musikaffärer i Stockholm på den tiden) och köpte den i en musikaffär i närheten av stationen. Hade kvar den många år och med delad medaljplats med Juno-60 och S-330 den synth jag använt allra mest och kramat ut mest ur av alla syntar jag haft. Lät egentligen inte supernice men väldigt användbar i den tidens kontext. Hade bl a olika partials som drawbars och körde genom Lesley - grym som orgel och massa andra trix.

Liknande ämnen

  1. Digitalsynth - vad ska man ha ?
    Av Ringflower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2015-12-28, 17:36
  2. Vad ska man bygga...
    Av Jade i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 19:06
  3. Vad ska man köpa?
    Av OldNikk i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 16:48
  4. Vad ska man säga?
    Av PEK i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •