Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: OT: Gamingdator till 10-åring

  1. #1
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    OT: Gamingdator till 10-åring

    Om ens tioåring vill skaffa egen gamingdator till billigt pris. Har ni koll på vad som funkar (jag är tyvärr inte pc-intresserad så fattar inte så mkt om grafikkort och vilka spel olika computer skulle klara)

    Alltså Minecraft går för hackigt på Mac minin från 2014 och det pratas om Sea of Thieves och Roblox och Fortnite och liknande...

    Hur skulle tex de här funka:

    https://www.elgiganten.se/product/ga...-gaming/421033

    https://www.billigteknik.se/speldato...275143867.html

    https://www.billigteknik.se/speldato...337611993.html

    Tack på förhand!

  2. #2
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Det man inte vill snåla för mycket på i en gaming burk är grafikkort.
    Allt annat kan man komma undan med rätt lindrigt.

    Undvik integrerade grafikkort, har man ett vanligt grafikkort så kan man alltid byta ut senare när den inte räcker till längre utan att behöva byta massa annat

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vi köpte ett paket som hette "gamingdator medium" på Inrego för kanske 4 år sen. Den kan spela de spelen du nämner (och 99% av alla spel vi velat spela, gamla och nya) helt felfritt fortfarande.

    Pallar säkert inte det nyaste tyngsta i spelväg.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag rekommenderar att köpa nått som är möjligt att uppgradera. Mer minne, bättre GPU, CPU, power supply etc. Varje uppgradering kan gå på tusenlappar men om man måste byta allt och vill få nått bättre blir det väldigt många tusenlappar. Jag gjorde misstaget att köpa en integrerad PC som inte gick att öppna som första dator till min son. 2 år senare blev jag tvungen att göra en jädra stor uppgradering. Kraven kommer att öka med tiden...

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Tack alla! Bra tips!!

  6. #6
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Hmmm... OT på OT, men såg samma fråga på intern-nätet här på jobbet. Försöker lägga ihop 2+2 nu

  7. #7
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    vi får försöka hajja om vi jobbar på samma jobb (men utan att säga var här såklart)

    jag tycker det lutar åt den här nu:
    https://www.webhallen.com/se/product...GTX1650-Win-11
    de hjälper en ju alltid så bra på webhallen så risken för dåliga köp blir minimal

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har ni sagt A får ni säga B.

  9. #9
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bildledtråd. min kontorsplats
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lilla råttan.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	113373

  10. #10
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bildledtråd. min kontorsplats
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lilla råttan.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	113373
    Ja, nä. Det säger inte mycket mer än att kanske, kanske inte.. finns ju kontor över hela sverige och nu även i danmark och polen

  11. #11
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, nä. Det säger inte mycket mer än att kanske, kanske inte.. finns ju kontor över hela sverige och nu även i danmark och polen
    du får väl försöka känna igen mig på bilden med Lilla Råttan Masse Pigg. vattenfestivalen tidigt 90-tal tror jag haha. var det när bootsy collins spelade på riddarholmen?

  12. #12
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Nya MacPro med M2-processorn har bra grafikkort och är utbyggbar, fungerar säkert till gaming.

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Mm, det finns väl fyra fem spel till Apple silicon.

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm, det finns väl fyra fem spel till Apple silicon.
    Så många?

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm, det finns väl fyra fem spel till Apple silicon.
    Nepp, gammal myt. brukade själv rent av retas med stolta macägare förr i tiden om det där. Förr vad fanns det ärligt talat myst och typ tre spel och mac led stort av att inte ha någon möjlighet att stoppa i ett bra grafikkort.
    Ärligt talat så har det ändrats radikalt på den fronten.

    Där man ska kolla heter Steam för där kan man se statistik vad "gamers" sitter på för något allt från antalet kärnor, valet av grafikkort och OS. Där ser man klart och tydligt hur många som spelar på MAC,PC, Linux. och kollar du där så kommer du se att Antalet spel som finns till MAC faktiskt är sjukt många. Vist inte alla bästsäljande spelen men tro mig det lär finnas tusentals spel och även några som många spelar.

    Tyvärr köper man MAC så riskerar man att alla andra kompisarna spelar spel som man själv aldrig kan spela.

  16. #16
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Alla spelen du nämner ovan kan man spela på en xbox series s för en tusenlapp (begagnad) om det inet tvunget måste vara en window-burk.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vi får försöka hajja om vi jobbar på samma jobb (men utan att säga var här såklart)

    jag tycker det lutar åt den här nu:
    https://www.webhallen.com/se/product...GTX1650-Win-11
    de hjälper en ju alltid så bra på webhallen så risken för dåliga köp blir minimal
    Den lär duga ett tag. svag punkt grafikkortet. men ändå ett vettigt alternativ i dag. Bättre grafikkort kan man byta till senare.

    Så här tänker jag.
    Hör efter vilka spel kompisarna spelar. han kommer nog ganska snart vilja spela med sin vänner på nätet med mic och hela köret

    Dom mest spelade spelen i dag Dota 2 och Counter-Strike: Global Offensive, kräver typ core duo. 2 GB ram och grafikkort som är så gamla att man glömt bort att dom ens existerat typ en halv GB videoram. Jag kollade ner till det fjärde populäraste och det är 4GB och det har ju det som sitter i burken. Apex Legends och PUBG: BATTLEGROUNDS

    Men jag skulle nog säga att det är lite fel för så unga att spela just dom spelen, Det är för grovt språk och allt möjligt, och fullt med folk som inte alls är sjysta och det mesta är lång ifrån anpassat för barn. Folk pratar i mic, folk kan skriva fula ord. folk kan bete sig illa. inget jag skulle vilja utsätta min barn för.


    Om den senaste datorn
    det man kan fundera på är vilket nätaggregat som sitter i 500W kunde jag se någonstans. det innebär ju att om man inom ett tag kanske vill uppgradera till lite bättre grafikkort så blir det ett utlägg för ett starkare nätaggregat. (o man väntar kan det dyka upp något som drar lite mindre men som trotts allt är bra att spela på)

    många nyare grafikkort i dag drar mycket ström.

    Det grafikkortet som sitter i är mycket klent och det som är den stora nackdelen är videoram som är ynka 4GB, men det är ju utbytbart.

    Det är ju lite kris bland dom som gör grafikkort just nu, grafikkort har blivit sjukt dyra. Kan skriva en lång rant om det men vi hoppar. men jag trycker det nog är ganska vettigt att välja något billigt just nu och ta det för vad det är, kronan är låg och det är en kris just nu. Många spel kommer ju trotts allt vara spelbara i alla fall och dom kommer gå att spela när han är tolv. han kommer helt klart gnälla så småningom över spel som inte är spelbara men då har ju priserna gått ner något förhoppningsvis och det kanske går att köpa ett betydligt bättre kort för ett mycket lägre pris än vad som är möjligt i dag.

    Helt ok dator för en tioåring ja.

  18. #18
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så många?
    Apple "släppte" ett stöd för DirectX 12 spel vid sin utvecklarkonferens i måndags. Tanken var att visa hur lätt det blivit att porta pc-spel från directX till mac's grafikmotor metal. Det var uppenbarligern inte alls meningen men folk har kunnat använda det till att köra avancerade pc-spel på m1- och m2-datorer via parallels/crossover. Kräver tydligen mycket avancerat hackande men folk får det tydligen iaf att funka

    Kraften finns där iaf och kanske bara tidsfråga innan pc-spel också samtidigt släpps för mac



    https://youtu.be/gjTuM9uacpg

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nepp, gammal myt. brukade själv rent av retas med stolta macägare förr i tiden om det där. Förr vad fanns det ärligt talat myst och typ tre spel och mac led stort av att inte ha någon möjlighet att stoppa i ett bra grafikkort.
    Ärligt talat så har det ändrats radikalt på den fronten.

    Där man ska kolla heter Steam för där kan man se statistik vad "gamers" sitter på för något allt från antalet kärnor, valet av grafikkort och OS. Där ser man klart och tydligt hur många som spelar på MAC,PC, Linux. och kollar du där så kommer du se att Antalet spel som finns till MAC faktiskt är sjukt många. Vist inte alla bästsäljande spelen men tro mig det lär finnas tusentals spel och även några som många spelar.

    Tyvärr köper man MAC så riskerar man att alla andra kompisarna spelar spel som man själv aldrig kan spela.
    Apple silicon sa jag. Visst kan man emulera x86, men det är väldigt ineffektivt.

  20. #20
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple silicon sa jag. Visst kan man emulera x86, men det är väldigt ineffektivt.
    A Och det är ju därför Mac alldig kan vara ett bra alternativ varken för pris eller prestanda.

    Man får gå ner rejält i pris på ett grafikkort om man ska hitta ett som har så låg pretanda. 2500-3000 Spänn.

  21. #21
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tycker man borde köpa från dom lite mer inriktade ställena egentligen.

    https://www.komplett.se/product/1212...-gaming-black# 9500SEK



    men ja det är ju svårt att hitta något färdigbyggt. det är ju därför som jag brukar ta tid och sätter ihop något själv.

    Flera ställen har ju som tjänst att man kan bygga men dom sätter ihop allt åt en och kan testa dessutom men man få då läggas till lite.

    Webhallen Config Custom
    Inets Datorbyggare

    Kollade lite nu och det är imponerande välgjort

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nya MacPro med M2-processorn har bra grafikkort och är utbyggbar, fungerar säkert till gaming.
    Om man vill betala extra mycket och få fel produkt för ändamålet så javisst.

  23. #23
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill betala extra mycket och få fel produkt för ändamålet så javisst.
    Bäst att klargöra att det var menat som ett skämt: Nya Mac Pro har ett ingångspris på drygt 100 000 kr vilket diskvalificerar för köp även för de flesta av oss som fyllt 10 för länge sen. Sedan är det PC och spelkonsoler som gäller för leksaker och Mac för seriös kreativitet. Vore ju supernice med nya Mac Pro i studion men såg att man bara kan ha 192 GB RAM nu istället för 1 TB med gamla processorn, snacka om nergradering, så jag forsätter med min gamla MacMini ett tag till… som tröstpris

  24. #24
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bäst att klargöra att det var menat som ett skämt: Nya Mac Pro har ett ingångspris på drygt 100 000 kr vilket diskvalificerar för köp även för de flesta av oss som fyllt 10 för länge sen. Sedan är det PC och spelkonsoler som gäller för leksaker och Mac för seriös kreativitet. Vore ju supernice med nya Mac Pro i studion men såg att man bara kan ha 192 GB RAM nu istället för 1 TB med gamla processorn, snacka om nergradering, så jag forsätter med min gamla MacMini ett tag till… som tröstpris
    haha jag fattade inte ens skämtet. vilken dyr data. macbook pro från 2012 är fortfarande min musikdator. vet inte ens om mac minin från 2014 skulle vara bättre?

  25. #25
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Haha jag fattade inte heller.

    Men bra för jag satt och lästa på om det och lärde mig en del.

    Statistik jag såg någonstans som jag inte hittar nu så siffrorna kommer inte stämma exakt.
    MAC har ca 75.000 spel på steam och alla är spelbara både på MAC ,PC och mycket på Linux.

  26. #26
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det kanske var lite dumt av mig, ber om ursäkt

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MAC har ca 75.000 spel på steam och alla är spelbara både på MAC ,PC och mycket på Linux.
    Fast mac är svårt som sagt. På M1/M2 funkar det mesta av dem dåligt eller inte alls. Även av dem som påstås funka på mac.

    Spelen som däremot explicit har stöd funkar bra. No Mans Sky går i 60 fps på min laptop i 4k med högsta inställning.

  28. #28
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast mac är svårt som sagt. På M1/M2 funkar det mesta av dem dåligt eller inte alls. Även av dem som påstås funka på mac.

    Spelen som däremot explicit har stöd funkar bra. No Mans Sky går i 60 fps på min laptop i 4k med högsta inställning.
    Har tyvärr inte mer än testat em MacMini med M1. Sneglar lite på Mac Studio som stoltserar med att kunna köra, om jag kommer ihåg rätt, 18 8k strömmar samtidigt. Borde då inte ha problem när jag ibland kör 3 4k strömmar vilket jag har på min MacMini 2018 (som för övrigt tuffar på bra, det är videorenderingar och omvandlingar som tar tid). Men spel, nej, jag är för dålig förlorare och torskar alltid i spel…

  29. #29
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det finns med data är att man kan göra både och. Behöver inte utesluta det enda för att få det andra. 🙂

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tips som 10-åringen förmodligen skiter i och säkert över budget också men ändå!

    Behövde skaffa nytt grafikkort och lyckades läsa mig till att MSI är bra på ljudnivån. Köpte till slut ett 3060 för 4000:- och körde idag ett stresstest där det fick jobba 100% ett tag. Det märktes knappt! Sist jag hade nåt RTX-kort på gamla jobbet vevade det igång som en lövblås när det jobbade hårt.

    https://www.amazon.se/dp/B08WRP83LN?...roduct_details

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    (Tipsade IT på gamla jobbet som påpekade att det var också Dell-burkarna dom har där som har så dåligt luftflöde i sig som gjorde det värre också.. men iaf)

Liknande ämnen

  1. Keyboard/synth till trumpetspelande 8-åring
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-11-21, 13:09
  2. Mjuk/hårdvara till 12-åring?
    Av Rink i forum Allmänt om musik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 17:45
  3. Vilken DAW till 12 åring?
    Av jazzdoktorn i forum Övriga DAW
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •