Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Samplerbibliotek från 80-talet

  1. #1
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Samplerbibliotek från 80-talet

    Hej! Jag tänker att det borde finnas väldigt mycket samplade ljud som användes under 80-talet. Jag har till exempel hört att AKAI ska ha ett stort bibliotek.
    Jag undrar hur det är med Emulator och Ensoniq.

    Är det någon som vet var man kan få tag i sådana bibliotek, just från 80-talet?
    Jag tänker då att det ska vara ljud med diskar som man sätter man använder i dessa hårdvarusamplers.
    Senast redigerat av Charter Trend den 2023-06-03 klockan 23:06.

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Om du inte orkar hålla på med diskemulatorer, hålla urgamla datorer med diskdrives vid liv - är ett hett tips denna mjukvara (just för emu1-3 ljud). Kör den klart mer än mina hårdvarusamplers idag.

    https://www.uvi.net/emulation-ii-plus


    https://youtu.be/wTwAgbS95cI

  3. #3
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det finns en hel del diskettavbildningar på nätet men de är för respektive sampler och kan vara bökigt att få in i en modern DAW. Dessutom är mycket av det materialet av begränsat värde idag - ett 250 kilobytes piano eller violin låter ändå inte så roligt. Om du vill få det att låta 80-tal är det i mitt tycke enklare att använda några lämpliga mjukvarusyntar som t ex Dexed och lite 80-tals trummaskinssamplingar. Det finns förstås några klassiska ljud som "orchestra hit" men det tidstypiska ljudet handlar minst lika mycket om spelstil och produktion - saxofonsolo, chorus på gitarrer, gejtat reverb på trummorna och så vidare. Ta några låtar som du vill efterlikna och försök höra varför det låter som det låter.

  4. #4
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Jag tänker att det borde finnas väldigt mycket samplade ljud som användes under 80-talet. Jag har till exempel hört att AKAI ska ha ett stort bibliotek.
    Jag undrar hur det är med Emulator och Ensoniq.

    Är det någon som vet var man kan få tag i sådana bibliotek, just från 80-talet?
    Sålde precis mitt EMU-bibliotek med en massa CDs igår. Har kvar ett Akai-bibliotek med 91 CD-skivor med 80- och 90-talsljud jag säljer tillsammans med en Akai S1000 med div tillbehör.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Jag tänker att det borde finnas väldigt mycket samplade ljud som användes under 80-talet. Jag har till exempel hört att AKAI ska ha ett stort bibliotek.
    Jag undrar hur det är med Emulator och Ensoniq.

    Är det någon som vet var man kan få tag i sådana bibliotek, just från 80-talet?

    Archive.org....

  6. #6
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipset! Ska kolla upp det, men är egentligen intresserad av hårdvarusamplers.

    Tack för svar, jag visst handlar det om spelstil och effekter mm, men jag gillar också att det är just hårdvara och de låter annorlunda än mjukvara i mina öron.

    Det låter kul! Tack för svar. Wow ok, du hade från Emulator, var det mycket ljud? Är ljuden för AKAi även från tidigare AKAI sampler som S900 som kom 1986?

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar, jag visst handlar det om spelstil och effekter mm, men jag gillar också att det är just hårdvara och de låter annorlunda än mjukvara i mina öron.
    håller helt med! Är kul med maskiner! Men är också ett jävla meck om man ska ha de gamla maskinerna i skick. Själv är jag inte alls intresserad av att köra typ .WAV samplingar i Kontakt. Det låter inte alls "rätt" mot orginalmaskin. Så generella samplingsbibliotek är för mig rätt värdelöst. Men finns ju de mjukvaruproducenter som försöker emulera hårdvara så gott det går. Jag gillar tex Vlinn (Linn LM1) som blir klart mer än att bara ladda LM1 samplingar i Kontakt eller liknande player. Även om UVI som jag tipsade om ovan inte är superbra - tycker ändå jag det låter bättre än generell sample-player.

    Men de flesta Emu samplingar finns ju på olika websiter som ovan nämnts. Men ska du få in dem i tex en emu2a... så måste du ju ha en disk-editor för att skriva över image till disk. Har som tur polare som gillar sånt - men är som sagt ett jävlans meck

  8. #8
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar för tips! Hur är det när ljudet går från analogt in i datorn och sen tillbaka, det bor de väl påverka ljudet en del?

  9. #9
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar, jag visst handlar det om spelstil och effekter mm, men jag gillar också att det är just hårdvara och de låter annorlunda än mjukvara i mina öron.
    Jag tror inte att jag förstår riktigt - är det alltså tips på klassisk hårdvara du vill ha, inte tips på samplingar?

  10. #10
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    håller helt med! Är kul med maskiner! Men är också ett jävla meck om man ska ha de gamla maskinerna i skick. Själv är jag inte alls intresserad av att köra typ .WAV samplingar i Kontakt. Det låter inte alls "rätt" mot orginalmaskin. Så generella samplingsbibliotek är för mig rätt värdelöst. Men finns ju de mjukvaruproducenter som försöker emulera hårdvara så gott det går. Jag gillar tex Vlinn (Linn LM1) som blir klart mer än att bara ladda LM1 samplingar i Kontakt eller liknande player. Även om UVI som jag tipsade om ovan inte är superbra - tycker ändå jag det låter bättre än generell sample-player.

    Men de flesta Emu samplingar finns ju på olika websiter som ovan nämnts. Men ska du få in dem i tex en emu2a... så måste du ju ha en disk-editor för att skriva över image till disk. Har som tur polare som gillar sånt - men är som sagt ett jävlans meck
    Ja, jag skulle gärna hitta en del orginaldiskar, nu är det en som verkar ha till AKAI :-) , men då vet jag inte hur tidiga samplingar det är? Till exempel Emulator kom med sin första 1981, där finns det säkert en del tidiga samplingar också från 80-talet.

    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte att jag förstår riktigt - är det alltså tips på klassisk hårdvara du vill ha, inte tips på samplingar?
    Förlåt, bra att du påpekade, jag har ändrat i min fråga nu. Det var otydligt skrivet av mig. Jag söker samplingar, men jag vill att det ska vara diskar som man sätter i hårdvarusamplers.

  11. #11
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Like this:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Thumb #3.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	1,11 MB 
Id:	113292

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt, bra att du påpekade, jag har ändrat i min fråga nu. Det var otydligt skrivet av mig. Jag söker samplingar, men jag vill att det ska vara diskar som man sätter i hårdvarusamplers.
    Aha, så du har en massa hårdvarusamplers men inte ljud till dem? Eller vill du bara ha ett gäng disketter i bokhyllan i väntan på inköp av sampler?
    Eller är det just "första generationens" samplerbibliotek du är ute efter så att de inte är större/lyxigare än typ 720kb - 1.4 MB och således ryms på en diskett. Men att du ändå skall använda ljuden i datormiljö?
    Senast redigerat av Firechild den 2023-06-04 klockan 10:04.

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Grejen med just "samplingsbibliotek" tog väl inte fart förrän precis i slutet av 80-talet, och knappt då. Bläddrar jag i en brittisk musiktidning från 1988 så är det i stort sett obefintligt med reklam för samplingsbibliotek, medan bläddrar man i en motsvarande år 1993 så är det reklam för samplingar på varannan sida.

    Lätt att glömma i dag att sampling var något ganska dyrt och exklusivt, i synnerhet innan Akai dök upp med sina "S"-maskiner, men dessa var ju inte direkt gratis heller.
    Minns att jag fick tag på en S-1000HD för 19 000:- på en konkursauktion precis i början av 90talet. Jag tyckte att jag gjort ett galet bra kap. Vilket jag förmodligen hade. För mig var den i alla fall inkörsporten till ett helt nytt sätt att skriva och tänka. Att den var i 16 bitar och "stereo" öppnade en ny värld för mig. I retrospekt förmodligen en av de viktigaste köpen jag gjort i utrustningsväg.

    Inget av detta har egentligen med trådens frågeställning att göra utan är mest en stillsam reflektion.

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nu är det kanske inte det du letar efter, men bara för att komplettera kring klassiska sample libraries. Arturia har en Emulator II klon med en hel del orginalljud.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-06-04 klockan 12:54.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns att jag fick tag på en S-1000HD för 19 000:- på en konkursauktion precis i början av 90talet. Jag tyckte att jag gjort ett galet bra kap. Vilket jag förmodligen hade. För mig var den i alla fall inkörsporten till ett helt nytt sätt att skriva och tänka. Att den var i 16 bitar och "stereo" öppnade en ny värld för mig. I retrospekt förmodligen en av de viktigaste köpen jag gjort i utrustningsväg.
    ...ja fynd verkligen! Betalade nästan 30 tKr för en Emax SE och de ganska få fabriksdisketterna. Men jag fick samtidigt köpa några packar disketter och sedan kopiera det jag ville från musikaffärens stora samling Emax-disketter - det blev en tvårading diskettlåda full.

  16. #16
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Like this:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Thumb #3.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	1,11 MB 
Id:	113292
    ha, tackar, det är så AKAIs ser ut coolt, är det dina egna?

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen med just "samplingsbibliotek" tog väl inte fart förrän precis i slutet av 80-talet, och knappt då. Bläddrar jag i en brittisk musiktidning från 1988 så är det i stort sett obefintligt med reklam för samplingsbibliotek, medan bläddrar man i en motsvarande år 1993 så är det reklam för samplingar på varannan sida.

    Lätt att glömma i dag att sampling var något ganska dyrt och exklusivt, i synnerhet innan Akai dök upp med sina "S"-maskiner, men dessa var ju inte direkt gratis heller.
    Minns att jag fick tag på en S-1000HD för 19 000:- på en konkursauktion precis i början av 90talet. Jag tyckte att jag gjort ett galet bra kap. Vilket jag förmodligen hade. För mig var den i alla fall inkörsporten till ett helt nytt sätt att skriva och tänka. Att den var i 16 bitar och "stereo" öppnade en ny värld för mig. I retrospekt förmodligen en av de viktigaste köpen jag gjort i utrustningsväg.

    Inget av detta har egentligen med trådens frågeställning att göra utan är mest en stillsam reflektion.
    Tack, det var intressant info, men jag tänker att emulator kom med sina väldigt tidigt på 80-talet 1981 och ensoniq Mirage 1985
    och Emulator II 1984. Så jag tänker att det borde finnas en del ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det kanske inte det du letar efter, men bara för att komplettera kring klassiska sample libraries. Arturia har en Emulator II klon med en hel del orginalljud.
    Aa... Tack ändå, bra att veta!

  17. #17
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ha, tackar, det är så AKAIs ser ut coolt, är det dina egna?

    - - - Uppdaterad - - -



    ha, tackar, det är så AKAIs ser ut coolt, är det dina egna?
    Så klart. Från min egen video. Postar aldrig andras bilder.

  18. #18
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så klart. Från min egen video. Postar aldrig andras bilder.
    Ok, Coolt! Jag tänkte att det du kanske bara ville visa hur diskarna såg ut på den tiden, så kanske man kan ta exempelbilder. Men bra med egna bilder.

  19. #19
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    http://zine.r-massive.com/ensoniq-mi...xc-hfe-library
    Hör kan man ladda ner s900 och mirage fabriksljud/bibliotek etc

  20. #20
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://zine.r-massive.com/ensoniq-mi...xc-hfe-library
    Hör kan man ladda ner s900 och mirage fabriksljud/bibliotek etc
    Great! Man tackar! Fint tips!

Liknande ämnen

  1. Prylkatalog från 80-talet
    Av Dvala i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-11-17, 23:14
  2. SF Vinjetten från 90-talet
    Av Steelberry i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-06-07, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •