Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frågor om remote script och flera controllers

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Frågor om remote script och flera controllers

    Halloj!

    Jag skaffade mig nyss en Push 2 och börjar verkligen luta mot att gå tillbaka till en datorsetup (och senare Push Standalone). Jag har testat rocka den tillsammans med en gammal Novation Remote SL Zero mk2 och den ville inte alls leka först men sen hittade jag denna och nu spelar dom fint tillsammans:
    https://github.com/dawstudiocenter/A...iRemoteScripts

    Nu till funderingarna. När dessa körs tillsammans funkar mixerdelen (volym och send) på Remote SL fint och oberoende av Pushen. Device control däremot hänger ju med kanalen som är i fokus vilket gör att dom visar samma parametrar. Går det låsa Remoten så att den alltid styr en specifik device istället för att hänga med fokus?

    Om det inte går native undrar jag om det går att lösa antingen med:
    1. Att koda om remote-scriptet. Insåg ju att det är python-kod som inte verkar allt för komplex, däremot är det många script och det är inte helt enkelt att förstå var man ska starta.
    2. Någon fiffig M4L plugg.

    Sista funderingen. Remote-scriptet jag hittade ovan är uppenbarligen skrivet för keyboard-varianterna och mappar därför inte perfekt med Zero. Hittade var i scirptet jag kunde mappa om några funktioner så att den blir mer anpassad för Zero men crossfadern är helt omappad och verkar i detta läge inte skicka några midimeddelande alls till Live. Är detta något som måste läggas till i remote-scripten eller något jag kan lösa på manicken i sig?

  2. #2
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Behöver du egentligen ha Novationen att kontrollera Live? Jag skulle hellre bara göra manuella MIDI-mappningar och lämna navigation helt till pushen.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver du egentligen ha Novationen att kontrollera Live? Jag skulle hellre bara göra manuella MIDI-mappningar och lämna navigation helt till pushen.
    Två aspekter gör att jag vill att Novation kontrollerar, men dom kanske går att lösa ändå?
    1. Att kunna styra mixer på mer än åtta kanaler. Visst, faders och potar kommer stå fel men tycker det funkar hyggligt med pickup/scaling.
    2. Att få feedback på kontrollern i form av parameter/kanalnamn, korrekta värden som matchar det som står i Live, samt att ledringarna stämmer.

    Går dessa två punkter att lösa smidigt utan remote script?

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hittade nu i manualen att låsning av device verkar möjligt. Får kika på det när jag kommer hem!

    Om någon har tankar på crossfader-mappning så är jag idel öra

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja det var så enkelt som att låsa controllern till en device. Bekvämt!
    Och vad gäller crossfadern så var det så enkelt som att tilldela den en CC i hårdvaran och spara.
    Fint, lås tråden!

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Gött att det löste sig!

    Sidotips, jag kollade lite på python-koden men kände attd et var en bra bit över huvudet på mig men skaffade sen https://remotify.io/ för att göra custom-setups till mina controllers. Lite kluddigt men är man lite envis går det att få till väldigt bra.

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött att det löste sig!

    Sidotips, jag kollade lite på python-koden men kände attd et var en bra bit över huvudet på mig men skaffade sen https://remotify.io/ för att göra custom-setups till mina controllers. Lite kluddigt men är man lite envis går det att få till väldigt bra.
    Ahh schysst! Något sånt borde ju Ableton ha själv kan man tycka. Gissar att scriptet jag kör nu kanske inte hänger på perfekt när jag en dag uppdaterar till 11 så då kan det vara ett gott alternativ.

    Måste dock säga att jag är lite imponerad över hur väl det fungerar med en äldre controller att ändå få något som känns så customgjort för programmet. Hade inte räknat med det. Gav controllern en ny look med svart sprayfärg på hela panelen. Både ser ut och känns plötsligt rätt modern!

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 11:40
  2. Hej flera frågor och problem med logic?
    Av emanuele i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 13:14
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 09:32
  4. Cubase och midi-controllers
    Av krank i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-13, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •