Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Brände min mixer mina hörlurar??

  1. #1
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran

    Brände min mixer mina hörlurar??

    Igår kväll när jag gick och lade mig var allt bra. I morse hade något hänt.

    Jag har en Soundcraft EPM 6 bordsmixer med signalkedjan ljudkort – mixer – hörlurar och monitorer. Aux på mixern går in i ljudkortet så jag kan spela in olika instrument. Aux aktiverar också vilka kanaler som hörs i hörlurarna. Jag tror aux var intryckt för ljudkortskanalen (datorns utljud via ljudkortet) när jag packade ihop.

    I alla fall, i morse hördes bara datorn i ena monitorn och ena hörluren. Tänkte först att det var något mjukvaruknas, men ena hörluren är alltså död även när jag testar i min ipad, utan någon koppling till mixer eller dator.

    Jag pluggade i en annan mixer, och som tur är verkar inte monitorn ha skadats i alla fall.

    Den trasiga mixern kan vara lite varm, men i morse var även lurarna som legat ovanpå den varma. Mätarna visar att det kommer in ljud i båda kanalerna, men det hörs bara från den högra.

    Vad kan ha hänt?

    Jag antar att det blir nödvändigt att skaffa nya lurar, surt på ett par hyfsat nya Beyerdynamic 770…

    Vad tror ni om mixern? Tre år gammal snart, misstänker att garantin inte gäller längre, samt rätt billig från början. Tar gärna emot tips på ett alternativ. Typ samma antal kanaler, effekt send/return, main out och aux out, kvalitet.

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Låter ju som den fuckat med grejerna. Känns inte som ett par lurar pajar på eget bevåg. Fram med voltmätare och oscilloskop!

  3. #3
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Har en kanal dött och den kört ut en massa DC på den tro?

  4. #4
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju som den fuckat med grejerna. Känns inte som ett par lurar pajar på eget bevåg. Fram med voltmätare och oscilloskop!
    Jag kör ljudkortet (Apogee Elements 24) rätt ut i mina Genelec nu, låter inte det minsta underligt. Så det måste vara mixern.

  5. #5
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en kanal dött och den kört ut en massa DC på den tro?
    Lite sånt man funderar på, ja. Det är just i det hörnet där main out sitter på mixern som det var som varmast i morse.

  6. #6
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Får känslan att du skapat en rundgång genom att skicka ljudkortet via mixerns aux tillbaka till ljudkortet och haft monitorfunktionen aktiverad i ljudkortet. Det har skapat en högfrekvent rundgång som du inte kunde höra. Rundgången har knäckt hörluren och utgången i mixern.

    Kanske....

  7. #7
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får känslan att du skapat en rundgång genom att skicka ljudkortet via mixerns aux tillbaka till ljudkortet och haft monitorfunktionen aktiverad i ljudkortet. Det har skapat en högfrekvent rundgång som du inte kunde höra. Rundgången har knäckt hörluren och utgången i mixern.

    Kanske....
    Maximal otur.

Liknande ämnen

  1. Såhär mycket kan jag höja mina hörlurar innan..
    Av stealthtank i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-14, 23:29
  2. Jag tror jag just brände en usb-port i min iMac :(
    Av Funkenteller i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-08, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •