Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Ska Sequential Pro 3s bas låta så här illa? Ni som har en, kan ni lyssna på klippet?

  1. #1
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Ska Sequential Pro 3s bas låta så här illa? Ni som har en, kan ni lyssna på klippet?

    Hej - hjälp!

    Ska Sequential Pro 3’s bas verkligen låta så här illa? Ni som har en, kan ni snälla lyssna på mitt klipp och kanske jämföra med ert ex? Det hörs tydligast i hörlurar:

    https://drive.google.com/file/d/1EfL...PzsflmnOW/view

    Jag återskapade samma patch på min Novation Bass Station 2 med samma vågform och 24db filterval.

    I inspelningen kan ni höra de två bredvid varandra. Först ut är Pro 3, sen Bass Station2, två noter vardera. Först med ovanstående låga cutoff, vid -2, och sedan -1 oktavinställningar, och sedan högre cutoff (cirka klockan 12).

    Min Pro 3 har haft ett "metalliskt" missljud i alla baspatchar ända sedan jag köpte den - insåg efter ett tag att den inte “ska låta så” när jag explicit försökte göra rena subbiga basljud. Jag använde mina andra syntar för bas, och tänkte att Pro3 bara "låter så här". Problemet är att jag inte kan få "ren" bas på den. En fabrikspatch där det är mycket påtagligt är "Taurus Bomb", Bank U4 - 77.
    Så här kan man enkelt återskapa det från scratch:

    - Load Basic Program (Global->Basic Program->Write)
    - Set OSC I Octave to -1
    - Cutoff to 330 (10:30-o-clock)
    - AMP release to 90
    - OSC Shape triangle

    Problemet kommer alltid höras, men att ställa in OSC 1 SHAPE till triangel (längst till vänster) kommer att göra det mycket mer framträdande.
    På ett par Beyerdynamic DT-770 M är det VÄLDIGT hörbart (jag har testat två olika par, båda relativt nya). Också tydligt hörbart i Audeze LCD-2 Classic hörlurar. På mina 12-åriga Adam A7X-monitors är det också hörbart, fast mindre tydligt.
    Att lägga till fler oscillatorer gör det mer framträdande, men det är tydligt hörbart också med bara den ena. Att ställa in oscillatorn på -2 istället för -1 producerar fortfarande samma. Vid 0 hörs det dock inte, kanske för att det maskeras av oscillatorljudet. Det händer med alla oscillatorer - även den 3:e digitala - och alla 3 filtren.
    Det bästa sättet jag kan beskriva problemet med ord är att det finns ett metalliskt brusigt ljud ovanpå den rena bastonen. Det är inte som distorsion/overdrive, allt detta är avstängt och min gainstaging är mycket konservativ. Volymen är hög i filen på grund av normalisering vid export från ableton, det är inte alls så "hett" ursprungligen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture1.png 
Visningar:	471 
Storlek:	224,1 KB 
Id:	113112
    Pro 3: Jag ser mycket mer som händer runt 1k.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture2.png 
Visningar:	469 
Storlek:	239,3 KB 
Id:	113113
    Basstation 2: tydlig skillnad - mycket mindre runt 1k.

    Ett liknande problem har beskrivits/spelats in av andra på Sequentials forum och Gearspace. I båda trådarna beskriver flera olika användare ordagrant vad jag hör på min, och de nämner att de fått sina syntar utbytta/reparerade.

    Sequentials forum:

    https://forum.sequential.com/index.p...ic,4562.0.html

    https://forum.sequential.com/index.php?topic=6358.0
    Och på Gearspace:
    https://gearspace.com/board/electronic-music-instruments-and-electronic-music-production/1279363-sequential-pro-3-a-107.html
    (från inlägg #3194 och framåt).
    Jag tog tillbaka den till butiken där jag köpte den (för mindre än 3 år sen). De berättade för mig efter att ha kontaktat Sequential, vad dess tekniker sa: "It sounds like the power inductor may be on the edge of failure. This is much less evident than we usually hear when the inductor requires replacement, but you should probably advise your customer to contact one of our service centers for an out of warranty repair. If you mention this email, they should know what to do".

    Så, den skickades till Sequential's servicepartner i tyskland - och därifrån till USA. Efter ca 3 mån fick jag den tillbaka. Och den låter likadant!
    . Så pass att jag kan undra om den ens testats... Därtill fick jag pröjsa för reparation även om den inte fyllt 3, då Sequential bara ger 2 år garanti, och jag tänkte snällt stödja butiken i sverige istället för att köpa på Thomann :/

    Så snälla, speciellt ni som har en Pro 3, lyssna på ljudfilen ovan och jämför mellan samma patch på Pro3 och BS2, samt om ni orkar med er egna Pro 3 förstås: Visst ska det inte låta så från en synt? Än mindre en flagship från ett par år sen, och inte en sovietisk moog-klon?

    Tackar!
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av onar3d den 2023-05-25 klockan 18:16.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har ingen men lyssnade ändå och det låter trasigt yes. Säker på att ingen dist eller liknande ligger på?

  3. #3
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen men lyssnade ändå och det låter trasigt yes. Säker på att ingen dist eller liknande ligger på?
    Ja den tanken var ju min första med, Pro3:an har ju typ 4 sorters distortion på olika ställen. Men icke. Ljudet är likadant även från synthens hörlursuttag, och med en försiktigt gainstagead patch med en oscillator, byggd på "Basic program", som ska sakna dist på alla stages...
    Senast redigerat av onar3d den 2023-05-25 klockan 18:18.

  4. #4
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag känner igen att flera ägare har haft det här problemet. Kontakta Sequentials support direkt och beskriv det, de borde veta exakt vad det är vid det här laget. Jag vet inte riktigt hur folk har fått det fixat, kan hända att de fått byta main board. Det verkar iaf som att Sequentials support faktisk hjälper till så att man får det fixat.

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    fan det lät ju rätt coolt ändå, sjukt långt från rent dock

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lyssnar via ett par AKG-K240 monitor och kan bara säga att det skorrar riktigt duktigt (om det nu hjälper eller ej?)

  7. #7
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Trist! Köper aldrig sequential efter diverse hårdvaruproblem med det mesta jag ägt av dom.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Oerhört tydligt via monitorer med. Ett tydligt midfrekvent skorr/brus. Hur står resonansen på filtret? Är det brus/oväsen som förstärks av filterresonans tro? Är det samma frekvensområde som oväsendet ligger i oavsett cutoff?

    (Instämmer att det faktiskt lät rätt coolt, men då vill man ha kontroll över det. Och det är inte Harvestman, så nog inte tänkt att vara så...)

  9. #9
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Vad har du för volym på mixern (alltså OSC mixer i Pro3)? Har du testat att sänka där? Tänker på mixern på ex. Waldorf Pulse som distar lätt.

    Oavsett så låter det ju som någon form av clipping.

  10. #10
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det är det här problemet du har:

    https://forum.sequential.com/index.p...ic,4607.0.html

  11. #11
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för volym på mixern (alltså OSC mixer i Pro3)? Har du testat att sänka där? Tänker på mixern på ex. Waldorf Pulse som distar lätt.

    Oavsett så låter det ju som någon form av clipping.
    Hej! Ja jag testade att variera volymen, den påverkar inte. I exempelpatchen jag använt är den ju högre så att det ska höras, men det blir inte bättre av att den är låg...

  12. #12
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, den tråden hade jag missat, ja, det låter precis likadant!

  13. #13
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oerhört tydligt via monitorer med. Ett tydligt midfrekvent skorr/brus. Hur står resonansen på filtret? Är det brus/oväsen som förstärks av filterresonans tro? Är det samma frekvensområde som oväsendet ligger i oavsett cutoff?

    (Instämmer att det faktiskt lät rätt coolt, men då vill man ha kontroll över det. Och det är inte Harvestman, så nog inte tänkt att vara så...)
    Hej!

    Det är grundat på "Basic Program" - ingen resonans, endast en oscillator, inget brus - och ja som du säger, det verkar inte flytta på sig utan är alltid samma frekvens - när jag lyssnar noga hörs det även på oscillatorns "0" inställning. Dock hör jag det inte när den står på +1 eller +2.

    Utan cutoff så är det kanske där men svårt att lägga märke till? Det är definitivt hörbart från cutoff kl 12. och neråt, tydligt.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fan det lät ju rätt coolt ändå, sjukt långt från rent dock
    Helt rätt inställning tycker jag. Se det som en feature

  15. #15
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt rätt inställning tycker jag. Se det som en feature
    Börjar misstänka att du jobbar på Sequential?

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då hade jag väl snarare ambulerat till dig med ett nytt motherboard? Men som syntmusiker efter +30 år älskar jag defekter.

  17. #17
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då hade jag väl snarare ambulerat till dig med ett nytt motherboard?
    Ja det hade varit gött

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tycker var och en strävar efter imperfektion så där har du ju hälften vunnet och jag är seriös faktiskt. Tänker även på hur folk mixtrar med avgassystemen på bilarna för att få dem att låta lite.

  19. #19
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker var och en strävar efter imperfektion så där har du ju hälften vunnet och jag är seriös faktiskt. Tänker även på hur folk mixtrar med avgassystemen på bilarna för att få dem att låta lite.
    Hade jag varit poskodlotterimiljonär hade jag hållt med dig, men som det är nu är jag lite sur att den förlorar stor del av sitt penningvärde som "trasig" om jag någonsin vill sälja vidare och inte får den fixad av Sequential.

    Själv tycker jag dock det låter ganska illa - är förstås en smaksak, men det är inte ett ljud jag skulle använda personligen...

    En gammal Polyvoks å andra sidan tycker jag låter sweet, så det är högst personligt!

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men försök då tillse att de skickar rätt komponenter som behövs bytas – så att du kan fixa det själv och returnera det trasiga sedan. Du ska ju inte behöva skicka hela jäkla synten. Två ggr dessutom?!

  21. #21
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Shit vad tråkigt, verkligen. Jag fick problem med att min Prophet 10 började dista internt också, till och från. Dessvärre var den enda hjälp jag fick från Sequentials support att de bad mig skicka hela synthen till tyskland, på min bekostnad både frakt och reparation, då synthen var 2 år och en månad gammal, alltså precis utom garantitiden. Detta är verkligen inte det bemötande man läst om i forumen under Dave´s tid. Jag gissar att en annan policy applicerats sedan Focusrite köpte bolaget.

    Jag kontaktade då istället DLX som sålde synthen till mig, och när de tog tag i ärendet och "röt till" åt Sequential så gick det minsann lösa att de bara skruvade ur main, och voice-korten och skickade in för reparation. På garanti...
    Dock var det exakt samma fel när de kom tillbaks från Tyskland, så DLX fick morra ännu grövre gissar jag, för då skickades nya kort som funkade.

    Kontentan är väl att man får "fightas" rätt hårt med Sequential för att få till en smidig lösning.

    DLX skall ha en jädrans stor eloge dessutom för det engagemang de visade för mitt case. Riktigt snyggt, precis som man vill att det skall funka när man köpt något som ändå kostar en rätt grov slant.

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bra info och bra att du stod på dig!!!

  23. #23
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bstrom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit vad tråkigt, verkligen. Jag fick problem med att min Prophet 10 började dista internt också, till och från. Dessvärre var den enda hjälp jag fick från Sequentials support att de bad mig skicka hela synthen till tyskland, på min bekostnad både frakt och reparation, då synthen var 2 år och en månad gammal, alltså precis utom garantitiden. Detta är verkligen inte det bemötande man läst om i forumen under Dave´s tid. Jag gissar att en annan policy applicerats sedan Focusrite köpte bolaget.

    Jag kontaktade då istället DLX som sålde synthen till mig, och när de tog tag i ärendet och "röt till" åt Sequential så gick det minsann lösa att de bara skruvade ur main, och voice-korten och skickade in för reparation. På garanti...
    Dock var det exakt samma fel när de kom tillbaks från Tyskland, så DLX fick morra ännu grövre gissar jag, för då skickades nya kort som funkade.

    Kontentan är väl att man får "fightas" rätt hårt med Sequential för att få till en smidig lösning.

    DLX skall ha en jädrans stor eloge dessutom för det engagemang de visade för mitt case. Riktigt snyggt, precis som man vill att det skall funka när man köpt något som ändå kostar en rätt grov slant.
    Min erfarenhet med DLX har varit liknande, sjysst att såna fysiska butiker finns kvar, jag köper väldigt sällan online om jag kan undvika det just för att det t.ex. DLX ger inte går att ersätta med en hemsida.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej och tyskarna röker på rätt friskt så att beställer man en blå vara kan man ofta få "samma färg fast röd", så att gå till en svensk butik är både trevligare och snabbare än att sitta och vänta på en leverans som ändå ofta blir felaktig eller tjorvas med av fraktbolagen...

  25. #25
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Med det sagt, det där med 3 års reklamationsrätt i sverige verkar lite knivigt att tillämpa i praktiken för elektronik, där har ju tysken ett övertag, som ger 3 år garanti på allt oavsett fabrikant.

    I mitt fall (jag väljer att inte nämna butiken jag handlat från då det är ett pågående ärende), efter en bit över 2 år då Sequential garanterar, så fick jag betala för reparationen, även om jag påvisat att detta är ett fel många Pro3-or har sen nya, och att många precis som jag inte upptäcker det, då ju de flesta patchar man gör, inte låter det där 1k-5k frekvensområdet vara så pass fritt att oväsendet hörs så tydligt.

    Hår långt måste man som kund kunna argumentera för att det är ett fabrikationsfel, för att reklamationsrätten ska gälla, kan man ju undra?
    Senast redigerat av onar3d den 2023-05-26 klockan 13:19.

  26. #26
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av onar3d Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min erfarenhet med DLX har varit liknande, sjysst att såna fysiska butiker finns kvar, jag köper väldigt sällan online om jag kan undvika det just för att det t.ex. DLX ger inte går att ersätta med en hemsida.
    Samma här - fysisk butik är guld värt. Jag gör som du, även om jag kanske ibland kan ta en liten diskussion om priset om skillnaden är allt för stor. Ofta kan man hitta en medelnivå där både jag och butiken känner oss nöjda, bara man snackar om saken. Givetvis måste ju en vara få kosta mer hos nån som har ett a-läge i stan, personal som jobbar OB-tid osv.

  27. #27
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag köpte min Pro-3 på Deluxe av precis anledningarna, att stödja min lokala butik och att eventuella problem skulle vara enkla att få åtgärdade utan att behöva skicka synthen ner till Tyskland etc. Jag betalade lite mer men inte så mycket, så det var det värt tyckte jag. Jag har börjat göra det så långt det känns möjligt.

  28. #28
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    När min p10 hade ett fabrikationsfel erbjöd sig Sequential att skicka ett nytt main board som jag kunde installera själv. Misslyckades jag skulle jag skicka synten till dem. Jag skulle då stå för frakten dit. Konsumenträtt ala USA: fel på apparaten? Laga skiten själv, annars betala oss för att fixa. DLX där jag hade köpt synten bytte ut den direkt...

  29. #29
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte min Pro-3 på Deluxe av precis anledningarna, att stödja min lokala butik och att eventuella problem skulle vara enkla att få åtgärdade utan att behöva skicka synthen ner till Tyskland etc. Jag betalade lite mer men inte så mycket, så det var det värt tyckte jag. Jag har börjat göra det så långt det känns möjligt.
    Och din låter INTE som i exemplet, korrekt?

    Jag började känna mig lite halvtokig för I deras butik står det en Pro 3 med lågt serienummer, som jag testade för att se om den lät annorlunda än min - och den har samma problem(!)...
    Senast redigerat av onar3d den 2023-05-27 klockan 10:57.

  30. #30
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Tråkigt med felet på din nya fantastiska maskin. Alla som köpt en ny synth känner igen sig hur överkänslig man blir ifall något ev är fel, även om det inte skulle va det, så även jag. Ännu värre om det som i det här fallet är ett dokumenterar fel.

    Fördelen med Sequential är, eller var i alla fall så länge Dave Smith, frid över hans minne, levde förstklassig support. Vet inte om det är samma sak sedan Fokusrite (var det va?) tog över. Men är det en ny produkt är det ju till butiken man ska vända sig. Där har jag ingen erfarenhet av Dlx men Thomann har skött det bra tidigare även om jag har en del frågetecken vart de är på väg, mycket börjar bli sämre med dem. Men ICAs postutlämning snett över gatan är ju också att stödja lokal näringsverksamhet och den lokala arbetsmarknaden - vart man än vänder sig har man rumpan bak.

    Hur som helst, tråkigt med din nya synth. Håll modet uppe, det kommer bli bra.

  31. #31
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onar3d Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och din låter INTE som i exemplet, korrekt?

    Jag började känna mig lite halvtokig för I deras butik står det en Pro 3 med lågt serienummer, som jag testade för att se om den lät annorlunda än min - och den har samma problem(!)...
    Nej min låter inte så, jag var noga att lyssna efter det problemet direkt när jag fick den. Den har ett visst högfrekvent brus (typ vitt brus, inte det där pitchade ljudet) som kan höras när man gör basljud och ställer cutoff lågt, men det tycker jag kan sållas under egenheter snarare än felaktigheter. Det är i princip aldrig störande.

    Synd att det verkar vara problem med så många PRO-3, det är ju en fantastisk synt annars!

  32. #32
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej min låter inte så, jag var noga att lyssna efter det problemet direkt när jag fick den. Den har ett visst högfrekvent brus (typ vitt brus, inte det där pitchade ljudet) som kan höras när man gör basljud och ställer cutoff lågt, men det tycker jag kan sållas under egenheter snarare än felaktigheter. Det är i princip aldrig störande.

    Synd att det verkar vara problem med så många PRO-3, det är ju en fantastisk synt annars!
    Tack!

  33. #33
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det förvånar mig att Sequential inte åtgärdat problemet om det är ett känt fel många har med sina maskiner och den varit i produktion ett bra tag. När det uppenbarades ett designfel på Prophet 5 rev 4 åtgärdade det omedelbart.

  34. #34
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det förvånar mig att Sequential inte åtgärdat problemet om det är ett känt fel många har med sina maskiner och den varit i produktion ett bra tag. När det uppenbarades ett designfel på Prophet 5 rev 4 åtgärdade det omedelbart.
    Jag håller absolut med, det är dels därför jag startade den här tråden, för att förstå, hur utbrett det här är, och om det är något andra har erfarit från första början med sin synt.

    Det finns ju 4-5 trådar på internet om det som jag hittat iaf, men det kan vara att det är samma 5 personer som klagar om och om, svårt att veta.

    Och i och med att butiksexemplaret på DLX också låter så här så blir man ju förvånad, som om det inte skulle störa andra så mycket - vilket jag ju ser också med svaren här där folk skriver att dom t.om gillar det ljudet - smaken är definitivt som baken

Liknande ämnen

  1. Vilken synth kan låta så här?
    Av miaz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 08:59
  2. Kan en pro 2 låta som en klassisk sem
    Av swede99 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 13:18
  3. Hur många moduler kan låta så här?
    Av janost i forum Modularer & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-18, 19:57
  4. Ska en Sidstation låta så här? (nu med dropbox-länk)
    Av Funkenteller i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 15:38
  5. Ska MoPho låta så här?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •