Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dawless - alternativ

  1. #1
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran

    Dawless - alternativ

    Jag känner att det är dags att ta steget och skaffa något mer sofistikerat än att spela in direkt till iPhone och behöver lite guidning.
    Vad jag önskar är i första hand en Stand-alone burk med följande kriterier:
    - måste ha ett enkelt och smidigt interface/arbetssätt (detta är nog det allra viktigaste)
    - skall kunna fungera som porta-studio så det går att multitracka flera audiospår (gitarr/sång etc)
    - måste kunna hantera loopar (inkl timestretch)
    - Midi-synk
    Är det jag beskriver en av de nyare MPCerna Live/One/Force alternativt Maschine+? Jag har provat 1010music blackbox men klickade aldrig riktigt med den. Skulle typ SP404 funka? Eller borde jag skaffa en dator med Ableton som alla andra?
    Jag är inte intresserad av softsynthar och mastering etc är inte högprioriterat.

  2. #2
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Live Intro, 799:- SEK ... så kan du växa senare ...
    Jag är student och har handlat Suite med fet rabatt. Skriv in dig eller någon närstående på en kurs bara ...
    Ibland när jag är mobil kör jag på min gamla MacBook Air från 2014. Hänger med än!
    Du behöver alltså inte knäcka dig ekonomiskt medan du testar och lär dig.

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag kan bara yttra mig om 404'an och jag tror den skulle vara ganska frustrerande att köra som porta, antar att du vill kunna navigera runt i ett arr med långa inspelningar på flera kanaler samtidigt.

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det låter ju spontant som att dator + daw är precis det du letar efter. Men du måste ju inte köra ableton, bara för att jag bland andra alltid skriker om hur bra det är

    Kan ju vara en god idé att kika på alla vettiga billiga/gratis alternativ som finns, till exempel Reaper, Tracktion, med mera

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nu lät det som du redan ratat det men kombon av Blackbox och Bluebox ger dig sampler, loopar, midisequencer, mixer, och multitracking utan dator. Jag kör den kombon och är nöjd med det även om jag sällan multitrackar med det. Men om du redan testat Blackbox och inte gillade den så är verkar det kanske dumt att köpa den och en till maskin.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ableton + bra ljudkort = digital bandare bara om du väljer att ha det så. Samt midi klocka kanske.
    När jag kör mina modulära utflykter kör jag bara datorn så - använder inte alls mjukvarusynthar etc. Ableton är helt lagom i sin utformning (du behöver inte sätta upp massa templates eller grundfigurera en massa) utan är snabbt att bara börja leka med när man väl fattat grunderna.

    Så även om det inte är DAW-less per definition - är det en grymt bra plattform för DAW-less skapande

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Annars låter ju OP1 field rätt så klippt och skuren.

  8. #8
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Tack för tips! Inga MPC eller Maschine-förespråkare därute?

  9. #9
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars låter ju OP1 field rätt så klippt och skuren.
    Oj, den hade jag inte ens på kartan.
    Har den utrymme nog att spara längre audio segment?

  10. #10
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hade Loopar+time-stretch+midi inte varit ett krav så hade Zoom Livetrak L-serien varit perfekt - e.g. L-20, som jag är väldigt nöjd med.

    Dom har sedan dess även släppt R20, som är mindre/annorlunda, och som även har pekskärm med flera spår, som en DAW.

  11. #11
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips! Inga MPC eller Maschine-förespråkare därute?
    Akais timestretch är mindre bra, så ingen rekommendation där inte, annars lät force ganska rätt.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Loopar+time-stretch+midi tycker jag låter som Octatrack?

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    DAWless är bara retrodrömmeri. Ett rent helvete om man tänker på hur man höll på.
    För egen del så handlade det enbart att hantera min DAW som ren midi sequencer och flerkanalsbandare.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, den hade jag inte ens på kartan.
    Har den utrymme nog att spara längre audio segment?
    Utrymme är ingen issue alls däremot är den ju egensinnig att använda men rolig.

  15. #15
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DAWless är bara retrodrömmeri. Ett rent helvete om man tänker på hur man höll på.
    För egen del så handlade det enbart att hantera min DAW som ren midi sequencer och flerkanalsbandare.
    Jag håller med, att arbeta helt utan DAW skulle bara bli alldeles för ineffektivt. Har dock numera en laptop med bara 14-tumsskärm där jag stänger locket när jag inte aktivt arbetar i Cubase. Det blir mer studiostämning och mindre som när man sitter klistrad vid storskärmarna på jobbet.

Liknande ämnen

  1. Dawless - hur gör du?
    Av sebsongs i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2018-02-04, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •