Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Presonus faderport 16: bank-problem!!

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran

    Presonus faderport 16: bank-problem!!

    hej hopp,
    nyligen ägare av en styck presonus faderport 16..kraftfull maskin men fortfarande aningen buggig och ett aber att mackie-protokollet som är det som används när kontrollytan används med cubase, som jag aänvder som daw, bara hanterar 8 kanaler åt gången. vilket gör att det blir rejält funky när man skall flytta sina 16 markerade kanaler, ja de som skall hanteras av kontrollytan alltså, från säg kanal 1-16 till intill-liggande 17-32....pga av att då dels mackie-protokollet är som dte är och en del små-buggighet.....så skulle det ju i princip gå med 2-3 tryckningar på next knappen i sessions-avdelnignen, eller med dess ratt. men njae det gör ju inte det.....närmaste jag kommer är att göra två tryckningar i bank-läget åt höger med next-knappen och sedan växla till channel och en åt vänster...dvs ett enda steg.....inte ens då är det prefekt för det sker en viss förskjutning så den står på 8-31 eller ngt sådant , iaf en ifrån...men ja nästan.....

    rörlig förklaring men kontentan är att dels pga macke-protokollets natur och adderat med lite småbuggighet så sätter det grus i maskineriet gällande ffektivitet. för sedan när man jobbar så måst eman ju hyfsat snabbt få markerat det man vill få marketat och inte gärna sitta å feppla ett bra tag bara för att få markerat de kanaler man vill och sedan kunna först då börja göra vad man nu skall göra.

    så ja några erfarenheter av detta, än bättre några förslag vad man kan göra? ja jag har senaste firmware å bla bla men ja jag tror inte presonus någonsin kommer få till det så det fungerar fullt ut.

    i neras native daw, studio one pro, så skall det tydligen enligt uppgift, aldrig testat sjäv, fungera som jag tänkte från början att det flyttas 16 kanaler i taget med rätt placering i nytt läge. ngt man kan bara drömma om i cubase.

    ja tips, ideeer, tankar, filosofier....bring it on

    i övrigt även om det som sagt överlag är ltie småbuggt såt ycker jag den fungerar rätt bra. det som syns i scriptdisplayerna verkar inte alltid vara helt korrekt eller förståeligt men men......

    nu till eran input kära 99-vänner
    Senast redigerat av cyberpunx den 2023-05-26 klockan 14:37.

  2. #2
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    ingen? finns inga faderport 16 användare på hela 99:a? denna i stort iaf eminenta kontrollyta? shockande

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Enligt denna video ser det inte speciellt komplicerat eller buggigt ut...


    https://youtu.be/hDZa3jPwmtY

  4. #4
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt denna video ser det inte speciellt komplicerat eller buggigt ut...


    https://youtu.be/hDZa3jPwmtY
    till att börja med så sa jag småbuggigt inte väldigt buggigt. och hans videos har för övrigt varit min räddning då det inte annars funnits ngn bra genomgång eller info när man använder cubase, iaf itne som jag hittat. presonus pdf-manual är verkligen mager misnt sagt och man är i övrigt hänvisade till deras videos som är riktade mot deras egen daw och ngn video för jag tror det var logic, så inte exakt de tsom jag då letat efter.

    om du nu var oabservant gällande den här videon så visa han bara kontrollytan och fadrarna som flög upp och ner inte hur det fungera eller placera sig i själva cubase. jag kan också göra och få det att funka som i videon. och det finns fler än mig som har haft och kankse fortfarande har problem med just det här. de trådar o.dyl som jag hittat har ingen iaf skrivit att de fått ngn tillfredsställande lösning. och verkar inte heller något som presonus tagit tag i och det under ett antal år.

    nej det är inget stort problem, kontrollytan fungerar bra i stort, lite småbuggigt här å där men absolut inget som man inte kan leva med, annars hade jag lämnat den tillbaka. den är alldeles för dyr för att behålla om den inte fungerat såpass som den faktiskt gör.

    men jag kan ju inte ljuga och precis som jag skrev ovan, det vet jag redan nu att det kommer vara ett jädra störande och irriterande moment i arbetsflödet. sitta å feppla innan man bara fått markerat de spår man vill på ett om inte korrekt så ok vis. det går iaf hyfsat till slut men inte utan en hel dle knevel. som sagt inget livsavgörande men ändå irriterande.

    jag kör fortfarande win7 på min dator med sp1 och den där "platform update:en" som man skall göra enligt presonus för att få det att rulla. jag hade redan det installerat eftersom även mitt cubase 10 kräver det. det är dock det enda att man eg utan presonus säger det behöver win 10 för att få det att rulla. men isf så använder de sig av falsk marknadsföring för de hävdar klart och tydligt at det skall fungera. men förutom högs teventuellt det så kan jag inte finna någon övrig anledning och knappt den heller, på att det skulle fungera bättre för han i videon än för mig.

    trots han då som sagt inte visar hur det fungerar i cubas, avsiktligt eller ointe? vem vet?

  5. #5
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej. Jag har en. Men aldrig testat med Cubase. Dock kört den mot ableton, logic och studio one. Aldrig haft några problem med den. Hur har du satt upp firmware på Faderport? Hur har du satt upp Cubase, du behöver ju sätta upp en Mackie och en Mackie XT om jag minns rätt.

  6. #6
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej. Jag har en. Men aldrig testat med Cubase. Dock kört den mot ableton, logic och studio one. Aldrig haft några problem med den. Hur har du satt upp firmware på Faderport? Hur har du satt upp Cubase, du behöver ju sätta upp en Mackie och en Mackie XT om jag minns rätt.
    jag har satt upp firmware på faderporten med det program som man skall göra det med som jag inte kommer ihåg namnet på, vilket väl är ok antar jag eftersom det är så presonus säger man skall göra.

    i cubase är den uppsatt som två enheter ja dock inte med de namn som du nämner utan tror de kallar dem faderport och faderport 2, där 2:an sätts in föra ettan, vilket är viktigt men jag gjorde det också enligt instruktionerna till punkt och pricka.

    så så långt och mig veterligen skall väll det vara ok, eller?

    har jag missat något så är dte något som presonus inte nämnet eller jag ej hittat info om, något annat kan jag inte tänka mig. men isf vad?

  7. #7
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Oj, kollade precis på en video om setup i Cubase, (https://www.youtube.com/watch?v=hDZa3jPwmtY) och det verkar vara långt fler rörliga delar än i andra daws, här känner även jag mig ute på djupt vatten tyvärr .

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, kollade precis på en video om setup i Cubase, (https://www.youtube.com/watch?v=hDZa3jPwmtY) och det verkar vara långt fler rörliga delar än i andra daws, här känner även jag mig ute på djupt vatten tyvärr .
    nej det är ok, all hjälp och input är av godo. och som sagt det är inte världens största problem och det funkar nästan men det som inte gör det så att det inte når ändra fram kan nog tyvärr vara väl så irriterande, iaf om man inte har så mk tid. jag prövade ännu en ågng igår kväll och ja med lite fepplande kan man få som jag tidigare skivit nästan rätt men inte helt.

    cubase är tyvärr många gånger säreget och krävande, men jag har alltid kört det och orkar inte byta heller, det är ju en jävla process att lära sig ett nytt daw osv, vissa finner dte kul å har tid vart det nu får den ifrån till det, men jag får nog vara kvar med cubase trots allt.

    men åter igen jag har gjort gällande installation allt som dels presonus själva säger man skall göra och dels det som även omnämns igen den video om faderport 16 och cubase som postades ovan, som jag redan hade sett. så jag tror jag fått med allt och vette fasen varför det inte funkar fullt ut. om det nu inte är direkta buggar utan det itne kan fungera bättre eller något sådant, så agerar det iaf och verkar som just småbuggar, det är då ett som är säkert. är väl fan då att det fungerat perfekt med andra daws förutom den självklara nativa, deras egna, men inte med cubase. jag har efter mitt rotande på nätet även funnit att dte gm åren även funnits andra som haft problem med div grejer, där just markering av de kanaler man skall jobba med bara är ett. och verkar inte heller som jag också tror jag skrivit tidigare som presonus fått rätt på det. så det är inte bara jag som har anmärkningar och råkat ut för detta, och även som nämnt annat.

    det går och är väl mindre irritation och funkar nästan som sagt var men känns ändå surt när man pröjsat så jävla mkt pengar och inte kommer ända ända fram. jaja....gott nog iaf som det brukar heta

    men iaf och än en gång tack för input och försök till hjälp
    Senast redigerat av cyberpunx den 2023-05-29 klockan 14:50.

  9. #9
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    vidare så "fungerar" den ju som bäst enligt dte som hittils beskrivits, dvs lite småbuggt men ingen större fara. dock har jag upptäckt, samt fått det styrkt av andra som har samma problem och gm åren postat med det tyvärr utan ngn bra lösning, alltså att den efter en stunds användande förlorar kontakten med cubase, oftast helt men annars dels så tex fadrar funkar men inte knappar.

    och DET måste ju om absolut inget annat vara rejäla buggar!! eller hur?

    efter vad jag har förstått efter rotat runt på nätet, läst andras problem och omdöme så är det macke-protokollet som är väldigt dåligt impementerat för den här kontrollytan gällande cubase. deras egna daw, pro one, och logic tex funkar bra...anars som cubase eller pro tools mindre bra milt uttryckt.

    och som nämnts tidigare ja de här är verkligen som sagt buggigt och ja det gör saker nautligtvis komplexa!! inget fel med kontrollytan i sig men mjukvaran ihop med cubase och även vissa andra daw:s lämnar mycket att önska.

    jag får rota vidare och hoppas att jag hittar en lösning. verkar ju som vissa andr aiaf fått det att rulla till slut men hade ju varit trevligt om de kunnat dela hemligheterna bakom det. de som har gjort det har inte varit något som funkat iaf för mig.

    nåja, jävligt irriterande men knåpandet fortsätter.

    all input, hjälp, tips etc uppskattat naturligtvis enormt

  10. #10
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    update:

    fanns tydligen en ännu nyare uppdatering som jag fick dig efter mycket knevlande. nu är den "bara" småbuggig även gällande att den tappar kontakt med cubase. bara ibland och kanske 1-2 sek så signalerna är tillbaka nästan med en gång. så småbbuggigt is it, frågan är väl om det går att med mackie-protokollet etc få till det så mycket bättre i cubase. men nu kan man ju använda den hyfsat, så det var skönt.

    sedan är ju det ett gäng knappar som inte ens har ngn funktionalitet i cubase vilket är surt men det är väl smällar man får ta.

    fick även tips på att det inte är ovanligt att usb-kabeln är rutten på helt nya enheter, och därav tappar kontakten, så den behöver bytas, kan ju vara ett tips om man inte hittar något annat fel.

    så ja inte optimalt men det funkar. så är mkt glad fördte för hade känts för jävla surt när man pröjsat så mkt pengar.

    slutet gott, allting gott

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag testade en Faderport v2 med Logic men den klarade ju inte ens att "mounta" sig själv som class compliant midienhet utan strul (jag har väl sisådär 10 st enheter som klarar det så...) så den åkte i retur med vändande post. Du har ju ändå kommit en bit på vägen med tillverkaren i fråga.

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade en Faderport v2 med Logic men den klarade ju inte ens att "mounta" sig själv som class compliant midienhet utan strul (jag har väl sisådär 10 st enheter som klarar det så...) så den åkte i retur med vändande post. Du har ju ändå kommit en bit på vägen med tillverkaren i fråga.
    ja jag har fortsatt och kommer göra det ett tag till med kortare sessioner där jag jobbar å därmed testar småbuggigheten. senaste upptäckten är att faderporten ibland ändrar av sig själv ändrar volymen via midi. utan att man rör ngn regel på den eller i cubase. iom jag kopplat så cubase bara sköter sådant vid uppspelning så är skasan begränsad när den sker, ljudkortets mjukvara hanterar det vid inspelning som tur är. så ja åter igen för 100:e gången småbuggigt är det verkligen utan tvekan. och att presonus har gm dess levnadstid försett den med ett antal firmware-uppdateringen utan att komma länge är väl inget toppbetyg i min bok direkt. får väl se om det framöver kommer några fler sådana och kanske kan rätta till något av det här, men jag håller inte andan direkt. men det funkar att jobba med. senaste firmware-uppdateringen som sagt gjort det möjligt.

    dock har jag upptäckt en sak som enbart är cubase fel eller ja steinbergs då, att den stödjer bara 16 kanaler som en pott eller pool och faderport 16 som man hör av namet ockuperar alla dessa. kopplar du sedan in ett midikeyboard, annan kontrollyta eller vad osm helst som också använder dessa kanaler så ballar den verkligen ur och tappar kontakt med mycket annat "roligt". andra daw-tillverkare har hittat lösning på det här så det är verkligen beklagligt att cubase skall vara så begränsat gällande just det här området. det gör att jag får tänka om mitt workflow helt. har ett litet midikeyboard och det och ja midi öht antagligen får jag hanter för sig och sedan koppla ur det och hanter det som jag skall göra med faderport 16 för sig, och det är nog i stort sett värre än nämnda s.k småbuggigheten ovan även med allt som det innebär.

    tja så åter igen det går att jobba med och använda osv ja, men det är verkligen inte optimalt. cubase har nu gått vidare med midi-mode som faderport 16 stödjer och på så sätt hitta lösningar på det här, men de har i skrivande stund mycket långt kvar att gå, och det har varit en problematik som efter vad jag har förstått har hängt med sedan typ cubase 9, TRE versiioner sedan och de har ännu inte fått kälm på det och först nu iom ver 12 börjat ttta på det.

    jaja.....fortsättning lär nog följas

  13. #13
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    update igen:

    tja dagens test-session KORS I TAKET krångla det inte alls, trots jag t.o.m försökte att provocera lite...kanske tur, kankse inte? man får hoppas på det bästa när förutsättningarna inte är det

    det jag eg skulle säga är en tanke att iom det eg inte krävs ngn drivrutin för att installera faderport 16, utan bara uppdatera firmwaret, så körs den med en generell drivrutin, jag verkar på mitt win 7 ha en av de senare. men en tanke för att öka stabiiteten än mer vore ju om man kunde hitta en ännu senare version eller ngn som inte är direkt en sådan som passar men funkar ändå om ni hajjar.


    är inte säker på att det är mer stabit om man kör under win10, men OM, det är så så skulle detta kunna vara förklaringen. den generella usb audio drivisen under win 10 är självklart nyare, fräshare och bättre än den här äldre diton, och därmed också får det att funka bättre. os-byte är inte aktuellt dock på jag vet när om någonsin. har gett mig fan på att få det här gamla öket att rulla. jävligt coot och anti, så värt att jobba på. det funkar ju ofta hyfast nu iaf


    jag har letat och rotat runt på nätet men ack ack inte hittat något sådant. ngn 99:a som vet ngt??

    här är uppgifter om den dirivrutin m.m som jag kör nu:

    faderport generell driver i win 7x64

    namn:
    USB Audio Device (generic usb audio)

    Ver:
    6.1.7601.23403

    datum:
    2016-03-25

    leverantör:
    Microsoft

    och os:et är win 7 x64 och daw cubase 10

    hare så gott
    Senast redigerat av cyberpunx den 2023-06-10 klockan 18:27.

Liknande ämnen

  1. Presonus Faderport
    Av Jeppe i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 12:38
  2. PreSonus Faderport!
    Av Sillen i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •