Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Euro och sequencer, vad måste man ha för att få ut Max?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Euro och sequencer, vad måste man ha för att få ut Max?

    Man har ju lite olika analoga sequencers i racket, men vad behöver man för att komplettera själva sequencerfunktionen? Logik, styrning, modulation? Vad behövs?

    EG, Vco, vcf, vca o dyl finnes.


    Behringer 182
    Oberkorn mkii B
    Ladik S-180 / S183 / S-181


    Oberkorn är grymt bra med alla sina möjliga trigger och cv

    För att påverka tonhöjd, vilka spännande och helst inte allt för exklusiva alternativ finns?

  2. #2
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Clock divider och logik är kul, så man kan klocka sequencern med udda rytmer.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tonhöjd - kvantiserare och adderare. Exempelvis CV ut från sequencer + LFO i lagom mängd in i kvantiserare. Då har du en grundsekvens som tonerna centreras kring och LFO ger variationer på det så att det inte upplevs statiskt.

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Har clk div.

    Men det där med lfo var lite nytt, inte tänkt så, än… Vad är en adderare?

    Gärna konkreta tips på moduler

  5. #5
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Adder:

    https://doepfer.de/a1852.htm

    En lite anonym måste-modul när man vill skapa längre och mer varierande sekvenser av några korta. Riktigt roligt att spela med switcharna och addera/subtrahera sequencerslingor och andra cv-källor.
    Senast redigerat av 972 0904 den 2023-05-24 klockan 10:56.

  6. #6
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Aj,, jag måste ha en adder!

  7. #7
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Ornament & Crime lär väl täcka många av dina frågor?

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Adderare är egentligen en mixer som är DC-kopplad, dvs klarar likspänning. En del mixers är AC-kopplade, då sitter det ett högpassfilter på några få Hz i dem, så att alla långsamma förändringar i spänningen (typ LFO) tas bort.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    S/H och skiftregister kan i sig fungera i sequencerliknande syfte, så de kan nog vara bra komplement också. Speciellt tillsammans med klockdelare, logikmodul och dc-mixer.

  10. #10
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Switch:

    https://doepfer.de/a151.htm

    Växla mellan olika cv, skapa längre sekvenser från flera ”korta” sequencers. Även omvänt, kör in en cv-sekvens och växla mottagare. Även kul till ljud, kör in en vågform och skicka den sekventiellt genom olika filter eller annat.

    Voice Allocator/Note Hocketing/Analog Shift Register:

    https://intellijel.com/shop/eurorack/shifty/

    Riktigt kul modul om du har flera röster i systemet, jag patchar in den varje gång jag behöver en gasmask mot Vermona Perfourmer, funkar bra!

  11. #11
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Det mesta som varit/är viktigt för mig är redan nämnt:
    Definitivt en sekventiell switch och nån form av mixer (eller adderare, men en sån har jag aldrig behövt eftersom jag oftast haft en kvantiserare i slutet på kedjan) så du kan skapa långa sekvenser av korta. Sen för att få det tonalt är en bra kvantiserare viktig.

    ...och återigen som nämnt är Ornament and Crime ett extremt bra tillskott till ett par sequencers eftersom den kan göra typ allt av ovan. Man behöver inte heller hålla på och trixa så mycket med den om man inte vill utan den kan vara rätt mycket ställ in en gång och glöm om man avskräcks av liten skärm och hinkvis med funktionalitet.

  12. #12
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har en Joranalogue step-8 som jag tänkte kombinera med en Sebsongs odds när jag får tag på en. Tror det kan bli bra … ett fint giftemål s.a.s.

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag funderar mycket över detta med och har en 2xVCLFO och ska väl snickra till nån VC-klocka med. Tomas Henrys sekvenser har ju dubbla rader potar vilka kan användas till att styra en sådan klocka.

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mesta som varit/är viktigt för mig är redan nämnt:
    Definitivt en sekventiell switch och nån form av mixer (eller adderare, men en sån har jag aldrig behövt eftersom jag oftast haft en kvantiserare i slutet på kedjan) så du kan skapa långa sekvenser av korta. Sen för att få det tonalt är en bra kvantiserare viktig.

    ...och återigen som nämnt är Ornament and Crime ett extremt bra tillskott till ett par sequencers eftersom den kan göra typ allt av ovan. Man behöver inte heller hålla på och trixa så mycket med den om man inte vill utan den kan vara rätt mycket ställ in en gång och glöm om man avskräcks av liten skärm och hinkvis med funktionalitet.
    Med alternativfirmwaren Hemisphere så blir den väl dessutom enklare? Iofs med färre inställningsmöjligheter, men jag tycker det räcker gott för mig åtminstone. (Har aldrig testat originalfirmware, därav mitt frågetecken.)

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aj,, jag måste ha en adder!
    Tiptop stackables gör samma grej, passiv dock men det funkar oftast bra att summera signaler med en passiv split/mult. D v s du patchar både seq out samt lfo till samma input på oscillatorn

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-05-17, 10:49
  2. Svar: 106
    Senaste inlägg: 2018-09-10, 12:32
  3. Varför måste man scrolla för att nå diskutionerna!???
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 17:59
  4. Måste man dricka Absinth för att köra Absynth?
    Av Znoken i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-09, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •