Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: E-mu 1616m/0404/1212m/1820m - Windows 10

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    E-mu 1616m/0404/1212m/1820m - Windows 10

    Kanske läge att lägga denna här för framtida bruk (om någon behöver hjälp - mig själv inkluderat )

    Då våra kära "gamla" E-mu interface egentligen har mött sotdöden sedan flera år tillbaka (men trots det erbjuder oerhört fina prestanda) så känns det väldigt bra att dela detta tips för att installera (eller ominstallera - beroende på vad MS tar sig för i uppdateringsväg) både drivrutiner och mixer och få det att fungera relativt väl (till dags dato åtminstonde).

    Märk väl, för egen del så har det fungerat i ~6 månader i taget innan jag behövt ta denna omväg, men väl installerat enligt länk nedan så fungerar det riktigt bra under en längre tid för tillfället.

    https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=529349


    med förhoppning att kunna hjälpa så många som möjligt med denna info

  2. #2
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Och för framtida bruk, "om" G.S länken blir ogiltig:

    "This is a complete guide to setting up the E-MU 1212m/1616m audio interface on Windows 10 version 1903 and above. It will work for both PCI and PCI-Express and should work with the E-MU 1820/1820m/0404 audio interfaces too but you may need to rename the 2 instances of your device name in the EMU_Driver_Fix script file. Huge thank you to ClubHouseKey, whose information saved my business from any downtime. The E-MU 1616m PCI-Express is the audio interface I have and I will never get rid of it unless there is absolutely no way to keep using it. Amazing piece of hardware! If any new updates are posted in this thread then this first post will be edited accordingly.

    E-MU 1212m/1616m - Complete Install Guide for Windows 10 (1903 & Above)
    *Please perform each task in the exact order listed.*
    Download the E-MU_Windows_10_Install.zip file from https://1drv.ms/u/s!Ar-KCv7xikVOh23zeXTESuD8k2ih.
    Extract the zip file to your main Windows 10 drive and change the name of the folder to "temp". (C:\temp)
    Remove all current E-MU Drivers and PatchMix software.
    Install the EmuPMX_PCDrv_US_2_30_00_BETA drivers and RESTART INTO SAFE MODE by holding the shift key when clicking on Restart. Choose Troubleshoot, Advanced Options, Start-up Settings and click Restart. When the start-up options appear, press F4.
    Once in safe mode right-click on the start button and open Windows PowerShell (Admin). Type into the PowerShell window
    CODE: SELECT ALL

    set-executionpolicy unrestricted -scope localmachine
    and press Enter. Then type
    CODE: SELECT ALL

    cd c:/temp
    and press Enter. Then type
    CODE: SELECT ALL

    ./EMU_Driver_Fix
    to run a modified version of ClubHouseKey's script. This will replace our windows files with the updated files. Performing this step in a normal Windows environment will either cause the script to not run at all due to script settings within Windows or some files will not get overwritten because they're in use.
    Restart Windows normally and then install the EmuPMX_PCApp_US_2_20_00 PatchMix Software.
    You should now have successfully installed your E-MU Audio Interface.
    If ASIO isn't working then click on Start and type regedit and click on Registry Editor. Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\ Windows\CurrentVersion\Run, right-click AsioThk32Reg and choose Modify. Change CTASIO.DLL to CTASIO64.DLL.

    I hope this guide helps everyone that wants to keep their 1212m/1616m running.

    Martin
    Producer, Sherwood Sound Studios

    UPDATE...

    Thank you for the kind words. I'm glad we're all continuing to use our EMU audio interfaces far beyond their official OS compatibility. Maybe one day Creative will update us with a driver package that just contains the steps we have here, but I doubt it. As of 10th April 2021, this Installation Guide still works perfectly.

    I just wanted to offer a few basic practices to keep your systems clean, fresh and working smoothly, especially when Windows 10 updates can ruin our EMU audio interfaces...
    Pause Windows Updates for the entire 35 days so you can update manually when not in a critical working period.
    Clean install Windows 10 (not as an update) via a USB stick at least once a year, or at your own convenience when a new Windows 10 version is released. This will keep your system running smoothly. Remember to backup your files stored on this drive first.
    Keep all non-OS/program files on a separate drive away from the Windows OS drive (C. Not only will this improve performance, but it will also help if there is a failure on the OS drive.
    Backup any non-OS/program drive regularly, preferably after completing a project. If possible, run these drives in a RAID 1 array so if one drive fails you can replace it without losing data.
    If this is any help to you at all, please leave a like."

  3. #3
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Går det fortfarande köra? Hade EMU 1820m då det kom för sådär 20-år sedan för att köra Emulator X. Tyvärr blev det en besvikelse för mig, inklusive deras då trista support, var lite buggig då. Sålde det ganska snart.

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det gör ju det (peppar peppar)

    Jag har haft mitt sedan urminnes tider och jag har verkligen försökt att ersätta det mot något nyare men varje gång så har jag blivit gruvligt besviken. Testade en Scarlett 18i20 vilket var rena skräpet (som W10 användare, det kanske fungerar hyggligt för Mac-användare? - https://www.99musik.se/showthread.ph...=my03+scarlett)

    Skickade tillbaka eländet och köpte ett PreSonus 1810c som jag hade höga förhoppningar om (tyvärr visade det sig) - Latency som detta gav var rent bedrövligt uselt i jämförelse med mitt gamla E-mu 0404-pci kort (som jag numera kör ~5ms utan problem med 100+ audio-spår).

    1810c är teoretiskt ett väldigt potent ljudkort men det är inte direkt bra vad gäller latency (med dess USB gränssnitt). Vad det slutade i för mig är att jag kör det som ett "fler ingångars pre-mixer" till just 0404 (via S/PDIF) och så länge det fungerar så fungerar det väldigt bra (både ljudkvalitét såväl som latens).

    Jag inser samtidigt att jag lever på lånad tid med detta iom att MS numera hotar med att med våld trycka ut W11 till sina användare (https://uk.pcmag.com/migrated-3765-w...-of-windows-11) så det lär väl sluta med att jag tvingas köra PreSonus direkt

  5. #5
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Om någon i och med denna tråden fått lite feeling så fick jag precis ett 1820 kort till övers.
    Jag kan inte gå i god på att det funkar med ovan fix, men det tuffa på bra på Vista så sent som förra helgen.

Liknande ämnen

  1. EMU 1212M PCIe på Win7 64-bit?
    Av PeterM i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 14:57
  2. EMU 1616m kabel?
    Av DrArthurKrause i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 14:04
  3. EMU 1616m
    Av lait i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •