Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SWEnigiser DIY-kit, byggtråd

  1. #1
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran

    SWEnigiser DIY-kit, byggtråd

    Tänkte att det kanske är läge med en byggtråd.
    Jag börjar med den fårsta frågan som dök upp när jag beställde kit och IC-kit från AnalogSweden-shop.
    Där nämndes det att CA3240 var bortplockad från IC-kit pga dålig kvalité. Kan man få mer info kring det? Vad var problemet? ID på den som blev bortplockad? Rekommenderat substitut?

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Köp nya från Mouser t ex. Våra hade failure 1 på 50 ca, men det är NOS och vi har inte tid att testa allt. Du kan testa med tl072 vilket har funkat i ett bygge, men blivit knas i resonansen i ett annat bygge.

  3. #3
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp nya från Mouser t ex. Våra hade failure 1 på 50 ca, men det är NOS och vi har inte tid att testa allt. Du kan testa med tl072 vilket har funkat i ett bygge, men blivit knas i resonansen i ett annat bygge.
    Ok, då blir det nya fr Mouser. Tack!

  4. #4
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Finns det någon bättre förteckning kring vilka typer av kondingar som är rekommenderade på de olika platserna? Kan extrahera lite info från BOM, men inget 100%-igt kring om det ex ska vara WIMA film eller typ MLCC för de 42 st 0.1 uF.

  5. #5
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    En bild på PCB-t hade ju varit trevligt, så man kan se alla komponent-footprints.

  6. #6
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bild på PCB-t hade ju varit trevligt, så man kan se alla komponent-footprints.
    Scrolla ner lite på startsidan www.analogsweden.com så ser du bild på alla komponenter på main board.
    C11 och C12 bör vara kondensatorer av temperaturstabil sort men det framgår redan i instruktionerna.
    0.1uF används som avkoppling vid kretsarna och det är inte kritiskt vad för typ man använder. Keramiskt eller multilayer går fint.

  7. #7
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av speed Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scrolla ner lite på startsidan www.analogsweden.com så ser du bild på alla komponenter på main board.
    C11 och C12 bör vara kondensatorer av temperaturstabil sort men det framgår redan i instruktionerna.
    0.1uF används som avkoppling vid kretsarna och det är inte kritiskt vad för typ man använder. Keramiskt eller multilayer går fint.
    Ok tack, missat den bilden. Ang minboard - kommer PCBt med alla SMD-komponenter monterade? Antar det eftersom de ej finns med i BOM.
    Och ang avkopplings-kondingarna: Jag är ganska ny i Enigiser-världen, men byggt en del andra kloner (2600, 303, 909, 808 mm), och det kan ju vara nästan religiösa föreställningar gällande vilka komponenter man använder. Även i så grundläggande fall som avkopplings-kondingar. Då kan det spela roll om man kör med keramisk eller film. Men Enigiser-fansen kanske inte är lika fundamentalistiska?

  8. #8
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok tack, missat den bilden. Ang minboard - kommer PCBt med alla SMD-komponenter monterade? Antar det eftersom de ej finns med i BOM.
    Och ang avkopplings-kondingarna: Jag är ganska ny i Enigiser-världen, men byggt en del andra kloner (2600, 303, 909, 808 mm), och det kan ju vara nästan religiösa föreställningar gällande vilka komponenter man använder. Även i så grundläggande fall som avkopplings-kondingar. Då kan det spela roll om man kör med keramisk eller film. Men Enigiser-fansen kanske inte är lika fundamentalistiska?
    Ja allt ytmonterat är redan klart så man behöver endast tänka på hålmonterat.
    Funktionen av dessa kondensatorer är ju att leverera stabila spänningar (+-12V) till kretsarna. Alltså inga tonala egenskaper bör märkas då de inte används i signalväg.
    Vad de religiösa anser vet jag inte riktigt då jag ogärna ger mig in i debatter om sådant. MLCC är givet val då det är mest tillgängligt.

  9. #9
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ok, MLCC blir det!
    Tack för svar ang de ytmonterade grejerna.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Misstänker att originalet hade billigast möjliga, dvs keramiska. Så ska du vara ortodox så är det nog keramiskt som gäller.

  11. #11
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Originalen har till största del MLCC men finns även en del keramiska.

  12. #12
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Noise-transistor och grön LED - ska det vara med i DIY-kit, eller fixar man det själv? Är inte med i BOM, så behöver veta lite kring tanken med noise-transistorn.

  13. #13
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noise-transistor och grön LED - ska det vara med i DIY-kit, eller fixar man det själv? Är inte med i BOM, så behöver veta lite kring tanken med noise-transistorn.

    Grön LED finns med i kit. Transistor är redan ytmonterad på expansion board men vi har nog en Footprint där för att man ska kunna labba med andra transistorer om man önskar. Footprint en är alltså parallell med befintlig ytmonterad transistor.

  14. #14
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ok, får leta bättre efter LED:en Och då vet jag vad tanken är med footprinten. Tack!

  15. #15
    speed
    speed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, får leta bättre efter LED:en Och då vet jag vad tanken är med footprinten. Tack!
    Ligger i samma påse som 3.5mm jack.

Liknande ämnen

  1. Dreadbox Hades DIY Kit
    Av Katzenjammer i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2019-11-20, 16:47
  2. Byggtråd Brunswick DIY-synth från Future Sound Systems
    Av viktoria i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-12-29, 19:54
  3. TR-808 DIY-kit
    Av Ego Trip i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 08:23
  4. DIY kit för Delay?
    Av Ashaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 07:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •