Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Roland S760 digitala ut

  1. #1
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior

    Roland S760 digitala ut

    S760 har ju 4 analoga ut. Med expansionskortet OP760/1 tillkommer ytterligare ett par digitala (RCA) utgångar. När jag kopplar de till mixerns line in (via adapter rca -> trs) får jag ingen signal. Är de kassa eller är det jag som missar nåt? Har aldrig jobbat med SPDIF så har dålig koll...

    Följande är en artikel från SOS:

    "The two digital outputs allow you to send, for example, the main stereo mix straight to DAT or to a digital mixer, and a separate sub‑mix to an effects unit with a digital input. The eight output locations are grouped in stereo pairs, labelled in the displays as A, B, C and D (the latter two are the two digital outs), but they can also be addressed as mono outputs 1‑8 (and here 5‑8 are the digital outs). Obviously, you can only use these digital outs as individual outputs if you have a means of converting the two SPDIF outputs into four analogue outputs. Although suitable units could be purchased from various Pro Audio manufacturers (Apogee, for example), the cost would probably be prohibitive."

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Precis, du får digitalt ut där, inte analogt. Räcker inte med att bara koppla till mixern. Borde dock blir någon form av hörbart digitalknaster tänker jag så länge du skickar något ljud till C/D-stereoparen.

  3. #3
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    S760 har ju 4 analoga ut. Med expansionskortet OP760/1 tillkommer ytterligare ett par digitala (RCA) utgångar. När jag kopplar de till mixerns line in (via adapter rca -> trs) får jag ingen signal. Är de kassa eller är det jag som missar nåt? Har aldrig jobbat med SPDIF så har dålig koll...

    Följande är en artikel från SOS:

    "The two digital outputs allow you to send, for example, the main stereo mix straight to DAT or to a digital mixer, and a separate sub‑mix to an effects unit with a digital input. The eight output locations are grouped in stereo pairs, labelled in the displays as A, B, C and D (the latter two are the two digital outs), but they can also be addressed as mono outputs 1‑8 (and here 5‑8 are the digital outs). Obviously, you can only use these digital outs as individual outputs if you have a means of converting the two SPDIF outputs into four analogue outputs. Although suitable units could be purchased from various Pro Audio manufacturers (Apogee, for example), the cost would probably be prohibitive."
    Det är ju inte alltför dyrt att köpa en lite omvandlare. Jag har en till en TV som bara har digital ut och som jag ville koppla till en förstärkare som bara har analoga ingångar.

  4. #4
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Roland har väl gjort externa omvandlare, t.ex. M-1000 (möjligen överdriven jämfört med billigare alternativ);



    Jämnåriga DAT-bandspelare hade nog annars ibland matchande ingångar/omvandlare har jag för mig;
    https://thumbs.worthpoint.com/zoom/i...95bf77935e.jpg
    Senast redigerat av RX11 den 2023-05-12 klockan 10:07.

  5. #5
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, du får digitalt ut där, inte analogt. Räcker inte med att bara koppla till mixern. Borde dock blir någon form av hörbart digitalknaster tänker jag så länge du skickar något ljud till C/D-stereoparen.
    Inget knaster, inget alls.

    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju inte alltför dyrt att köpa en lite omvandlare. Jag har en till en TV som bara har digital ut och som jag ville koppla till en förstärkare som bara har analoga ingångar.
    Det finns ju denna, som är gjord för just s760. Det finns kanske billigare?

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Bara för att det finns digital utgång behöver man inte köpa utrustning för att använda den - man kan ju fortfarande använde de analoga utgångarna med samma slutresultat. Har man däremot t.ex ett ljudkort med S/PDIF in så är det ju smidigt. Se till att ha rätt klocka, 44k eller 48k (dvs samma på 760n som ljudkortet), annars blir det en massa problem med pops, knaster och andra konstigheter.

  7. #7
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    De fyra analoga ut används. Vill gärna ha fler utgångar...

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De fyra analoga ut används. Vill gärna ha fler utgångar...
    Kolla då så att digitalutgångarna inte är dubblering av de analoga utan kan adresseras separat.

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla då så att digitalutgångarna inte är dubblering av de analoga utan kan adresseras separat.
    Ja de bör synas i programmen/spannen i samplern.

  10. #10
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BBFEB0C7-E840-47CF-87A4-7A6D8B8A4652.png 
Visningar:	33 
Storlek:	1,17 MB 
Id:	112854Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BBFEB0C7-E840-47CF-87A4-7A6D8B8A4652.png 
Visningar:	33 
Storlek:	1,17 MB 
Id:	112854

Liknande ämnen

  1. Digitala utgångar?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 18:02
  2. Digitala gitarrer!
    Av Martin Pettersson i forum Stränginstrument
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •