Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: UDO Audio Super Gemini

  1. #1
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior

    UDO Audio Super Gemini

    https://sonicstate.com/news/2023/05/...lagship-synth/

    UDO Audio har just 'släppt' (tja.. visat upp!) en ny 20-rösters monstersynth, sannolikt baserad på Super 6 men med 20 röster (eller 10 som binaural), dubbla lager/parter, en ribbon och 61 tangenter med polyfonisk aftertouch, dubbla uppsättningar reglage m.m..

    Ser mycket fin ut tycker jag. De har tydligen även nya färger till Super 6 på G.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	UDO-Audio-Super-Gemini.png 
Visningar:	175 
Storlek:	1,00 MB 
Id:	112776 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	UDO-Audio-Super-6-colors.png 
Visningar:	85 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	112777

    Video:

    https://vimeo.com/823419476/daf7af1ebf?embedded=true&source=video_title&owner= 127465343


  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Oj! En dubbel sexa, som man säger på krogen. Prophet 5/10-tanken och lite ribboncontroller på det. Mysigt!

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Bi-neural och Bi-timbral - är det Quad?

  4. #4
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Vita Super-6:an var ju riktigt fin! Undrar varför de valde att inte utnyttja området längst upp till vänster på Super Gemini? Designen känns inte lika on point där tycker jag. Men ska bli kul att höra mer om den! UDO <3

  5. #5
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vita Super-6:an var ju riktigt fin! Undrar varför de valde att inte utnyttja området längst upp till vänster på Super Gemini? Designen känns inte lika on point där tycker jag. Men ska bli kul att höra mer om den! UDO <3
    Plats till kaffekoppen ju!

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jösses vilken best!

  7. #7
    Reveal
    Reveal är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Riktigt fin är den! Rena drömmen för en keyboardist!

  8. #8
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bi-neural och Bi-timbral - är det Quad?
    Nej, jag tror de menar Bi-njural, den kostar båda njurar..🙃

  9. #9
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Imponerande, men jag tycker att de borde fokusera på att fixa firmware på Super-6 innan de bygger nytt. De har inte ens implementerat allt som står i manualen, framför allt kring MIDI.

  10. #10
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Får lite CS-80 vibbar av den ...

  11. #11
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Vad händer om du blandar en JD-800 med en S1000KB? -Gemini!

    Jag gillar att UDO-killen har synthjärtat på rätt ställe, även om han ibland framstår som nästan offensiv i sin framtoning. Han går ut hårt och kompromisslöst med det han tror på. Full respekt för det. Och han vågar gå en egen väg designmässigt där han tar avstamp i det traditionella, men inte mer. Det är modigt.

    Med det sagt kan jag med bestämdhet påstå att hans syntar låtit bättre om de varit svarta och haft träsidor.

    Cool synt! Vet vi vilket filterchip som sitter i och riktpris? Har den några intressanta syntesformer? Eller är det en modern VA-hybrid som 6:an fast med fler röster?

  12. #12
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Om 6:an var en modern take på 106:an, kanske han tänker att Gemini är en take på JP-8? Eller så refererar Gemini enbart till att det är just en dubbel-6:a som du säger, machinepop. Det lär visa sig i Berlin vad han tänker!

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Dubbla lager för en ju direkt att tänka på Maxikorg 800DV eller Yamaha CS-15?

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hoppas det släpps nån video av Gemini med skaparen George Hearn, nu efter superbooth. Han är väldigt sympatisk och en uber syntnörd.
    Älskade hans videos innan super 6 kom ut.

    https://youtu.be/ahPuoA-NeeQ
    Senast redigerat av charliecrash den 2023-05-10 klockan 13:16.

  15. #15
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubbla lager för en ju direkt att tänka på Maxikorg 800DV eller Yamaha CS-15?
    SuperJX/JX10? När man öppnar den bor där två stycken synthar ihop. En per lager…

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3161.JPG 
Visningar:	26 
Storlek:	2,62 MB 
Id:	112813
    Senast redigerat av uncommonman den 2023-05-10 klockan 18:25.

  16. #16
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool synt! Vet vi vilket filterchip som sitter i och riktpris? Har den några intressanta syntesformer? Eller är det en modern VA-hybrid som 6:an fast med fler röster?
    VA? Super6 använder fpga oscillatorer som kör på 50 MHz. Mera enkelt att samlikna med DCO än VA egentligen. Jag gillar FPGA oscillatorerna i Novation Peak och Summit sjukt mycket - de kan göra analogimperfektion och digitala klanger utan problem. Sjukt sugen nu. Priset ser inte så farligt ut: https://www.gak.co.uk/en/udo-super-g...hesiser/965244 - det är 30 000 DKK - för en modern CS80 typ, som dessutom är sjukt snygg. Glad att de inte kör svart och trägavlar!

  17. #17
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior

  18. #18
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet vi vilket filterchip som sitter i och riktpris?
    6an har SSI filter iaf, och den låter ju kanon.

  19. #19
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Den sonicstate videon hjälpte mig inte att tappa intresset. Fan vad den verkar vara en enorm sweetspot.

  20. #20
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    Runt 4k euro i europa

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aerobics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diggar George alltså

  22. #22
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VA? Super6 använder fpga oscillatorer som kör på 50 MHz. Mera enkelt att samlikna med DCO än VA egentligen. Glad att de inte kör svart och trägavlar!
    Hahaha! Jag kallar lite slarvigt alla digitala oscillatorer för VA, också XTk:n även om det inte primärt är tänkt att vara en analogemulering. Inget som helst negativt värdeladdat i det från min sida. Och dessutom är min favoritsynt både digital och utan trägalvar, så I swing both ways, som de säger.. Med det sagt så är min uppfattning, som kan vara fel, att UDO:s maskin(er) främst jagar det analoga, oavsett om det är DSP eller FPGA i OSC?

    Ta bort trgavlarna på en Oberheim så kommer den att låta som en Virus!! 🤩

  23. #23
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta bort trgavlarna på en Oberheim så kommer den att låta som en Virus!! 🤩
    Nu blir jag förvirrad. Virus Ti har jag stående på högkant här, och den har ju trägavlar, och tack och lov så låter den inte som synthen på Jump av Van Halen. Jag har aldrig varit en oberheim fanboy, undtaget OBMx, men det är ju inte en riktig Oberheim, heller inte byggd för klumphänder som obx och ob8.

  24. #24
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av uncommonman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SuperJX/JX10? När man öppnar den bor där två stycken synthar ihop. En per lager…
    Nja, den har ju inte speciella reglage per lager...

  25. #25
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, den har ju inte speciella reglage per lager...
    Iofs sant, men med rätt firmware i JX10:an och appen iPG-800 i kopplad iPad, så kommer man rätt nära… Har inte provat med två iPads… kanske funkar?

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Vad är grejen med Udos binaurala ljud? Jag har aldrig spelat på en. Hur skiljer det sig från stereo?

  27. #27
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Denna vill jag ha! Verkar skön.

  28. #28
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är grejen med Udos binaurala ljud? Jag har aldrig spelat på en. Hur skiljer det sig från stereo?
    Tycker det låter som när man hårdpanorerar två slottar med likadana ljud på exvis en NLA1. Tror inte skillnaden är så stor, om alls.

  29. #29
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det låter som när man hårdpanorerar två slottar med likadana ljud på exvis en NLA1. Tror inte skillnaden är så stor, om alls.
    Well. Inte helt för att du kontrollerar hur left och right förskjuts i förhållandet till varandra för oscillator fas, filter frekvens mm.

    Binaural refers to the twin synthesizer signal paths. In Binaural mode, each channel ‘ear’ has a complete synthesizer voice. You can detune and de-phase the left and right oscillators, amplitude and filter (and indeed other parameters) relative to each-other. Ranging from subtle to extreme, this unique feature allows for experimenting with the 'width' of the sound and creates an improved sense of 3D positioning relative to conventional mono signal-chains panned at the output. It has in this sense 6 “Super voices” that each use two “conventional” voices, hence “Super 6”.

  30. #30
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well. Inte helt för att du kontrollerar hur left och right förskjuts i förhållandet till varandra för oscillator fas, filter frekvens mm.
    Jag hör iaf ingen större skillnad, men det är nog tack vare att just NLA1 har ett så ”levande” ljud, så det blir verkligen stereo trots att man har exakt samma ljud. Har varit med om andra syntar där det knappt funkar alls. JDXA funkar det också bra på.

  31. #31
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hör iaf ingen större skillnad, men det är nog tack vare att just NLA1 har ett så ”levande” ljud, så det blir verkligen stereo trots att man har exakt samma ljud. Har varit med om andra syntar där det knappt funkar alls. JDXA funkar det också bra på.
    Skillnaden här är att du styr förskjutningen, så ljudet kan gå från mono till att breddas på ett väldigt kontrollerat sätt. Exempelvis startar varje ton i mitten för att sen svagt pitcha upp i vänster, fasförskjutas i höger och filtret tona ned till vänster och tona upp till höger. Hela grejen blir extremt tre dimensionell. Så det du upplever med A1, fast med full kontroll och del av patchen.

  32. #32
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden här är att du styr förskjutningen, så ljudet kan gå från mono till att breddas på ett väldigt kontrollerat sätt. Exempelvis startar varje ton i mitten för att sen svagt pitcha upp i vänster, fasförskjutas i höger och filtret tona ned till vänster och tona upp till höger. Hela grejen blir extremt tre dimensionell. Så det du upplever med A1, fast med full kontroll och del av patchen.
    Ok, nu har jag kollat på loopops UDO S 6 review och förstår vad menar. Man kan dock få väldigt liknande resultat med en NLA1 eller andra syntar där man (helst) kan editera två ljud samtidigt och enskilt om vartannat. Men det blir ju lättare på en UDO.

    Oavsett vilket, så tycker jag själv att den typen av ljud är sköna att skruva fram och leka med, men de blir ofta något av primadonnor som är knepiga att få in i en mix imho.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, nu har jag kollat på loopops UDO S 6 review och förstår vad menar. Man kan dock få väldigt liknande resultat med en NLA1 eller andra syntar där man (helst) kan editera två ljud samtidigt och enskilt om vartannat. Men det blir ju lättare på en UDO.

    Oavsett vilket, så tycker jag själv att den typen av ljud är sköna att skruva fram och leka med, men de blir ofta något av primadonnor som är knepiga att få in i en mix imho.
    Ja det är det exakt motsatta till en hård monosynt, och kanske det dom upptäckte med Super 6, och därför lät Super Gemini ha en äkta faslåst monokanal i interna mixern, när man väljer mono.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well. Inte helt för att du kontrollerar hur left och right förskjuts i förhållandet till varandra för oscillator fas, filter frekvens mm.
    OK tack. Fasen är väl det som är nytt i sammanhanget plus att det kanske är lite mer lättjobbat än annars med hårdpanorerade oberoende syntröster.

    Kan inte se det som särskilt binauralt däremot; där man jobbar med L/R crossfeed, HRTF med mera.
    Men något måste de ju kalla det och "superstereo" kändes nog lite för mycket 80-tal.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Oavsett vilket, så tycker jag själv att den typen av ljud är sköna att skruva fram och leka med, men de blir ofta något av primadonnor som är knepiga att få in i en mix imho.
    Inte sällan är det ju så med de där superhäftiga ljuden som skall funka på mässorna.
    Han som brukar göra videor åt Fabfilter (Dan Worrall) är förtjust i den där typen av fasförskjutningsstereo. Man bör vara medveten om att mycket av det försvinner helt i mono; bluetoothhögtalaren i köket alltså.

  36. #36
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är grejen med Udos binaurala ljud? Jag har aldrig spelat på en. Hur skiljer det sig från stereo?
    Du hör en geting = Prophet 5
    Du står framför en bikupa = Super 6

    Gillar man att sitta framför synten och spela så kan man få en larger than life-känsla. Stort, mäktigt och omslutande. Skall man spela in låtar så kan det bli problematiskt att få in i ljudbilden om man inte slimmar ner lite. Flera syntar har det problemet. Man måste också fundera på hur det spelas upp; klubbmiljö i mono fungerar sämre. Stora pads och filmmusik blir storslaget. Lite som en stereons supersaw, rätt i vissa lägen men inte alltid.

    Jag tror inte jag läst eller hört någon som sagt att Super 6 låter dåligt. Gemini lär inte göra någon besviken. Sedan kan man ha olika åsikter om trägavlar på en digitalsynt skall klassas som artificiell intelligens eller inte..🤩

    Klart intresserad!

  37. #37
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Nu passar det mig sjukt bra. Jag spelar sällan in. Jag gillar att sitta med hörlurar och spela på en synth, som ren avslappning. Det är ganska coolt att basera en main selling point för en synth på att det är en fet upplevelse att bara spela på den själv istället för att det ska låta bra i Bluetooth högtalaren i köket.

  38. #38
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu passar det mig sjukt bra. Jag spelar sällan in. Jag gillar att sitta med hörlurar och spela på en synth, som ren avslappning. Det är ganska coolt att basera en main selling point för en synth på att det är en fet upplevelse att bara spela på den själv istället för att det ska låta bra i Bluetooth högtalaren i köket.
    +1

  39. #39
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Det här blir nog en vit(-grå) val för mig...
    En blandning mellan CS-80 och Jp-6, fast med valbar stereobredd. Ja, tack! Om jag hade pengar, jabba-dabba-dabbe-dibbe-dibbe-dabbe-di...

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu passar det mig sjukt bra. Jag spelar sällan in. Jag gillar att sitta med hörlurar och spela på en synth, som ren avslappning. Det är ganska coolt att basera en main selling point för en synth på att det är en fet upplevelse att bara spela på den själv istället för att det ska låta bra i Bluetooth högtalaren i köket.
    Helt klart en sak som lätt glöms bort. Man måste ju inte spela in allt man företar sig.
    Gissar att den låter bra i stereohögtalare också.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-05-12 klockan 14:07.

  41. #41
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu passar det mig sjukt bra. Jag spelar sällan in. Jag gillar att sitta med hörlurar och spela på en synth, som ren avslappning. Det är ganska coolt att basera en main selling point för en synth på att det är en fet upplevelse att bara spela på den själv istället för att det ska låta bra i Bluetooth högtalaren i köket.
    George pratade just om detta i sin presentation på Superbooth! Värdet i att spela och vara i nuet, inte bara jaga resultat.

  42. #42
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu passar det mig sjukt bra. Jag spelar sällan in. Jag gillar att sitta med hörlurar och spela på en synth, som ren avslappning.
    100% medhåll på det! Det är så jag använt alla mina maskiner till 80%, oavsett vilken. Sedan är det en del inspelning också, men i relation till spelande så är det en väldigt liten del. Intressant iakttagelse att många elektroniska musikinstrument idag faktiskt inte är gjorda för att spela på i vanlig bemärkelse, utan mer är tänkta att programmeras eller sequenceas.

  43. #43
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    George pratade just om detta i sin presentation på Superbooth! Värdet i att spela och vara i nuet, inte bara jaga resultat.
    Precis detta är det viktigaste för mig, pysslar bara med ljud för min egen skull

  44. #44

    Börjar bli varm i kläderna
    Första gången jag tänkt att 4kkr, det låter ju inte så farligt...

  45. #45
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ZebraPares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första gången jag tänkt att 4kkr, det låter ju inte så farligt...
    Inte så konstigt att det känns billigt, med tanke på att det saknas en nolla
    40kkr

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ZebraPares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första gången jag tänkt att 4kkr, det låter ju inte så farligt...
    Fyra tusen tusen … rubel? En halv miljon ungefär. Lite dyrt kanske

  47. #47
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyra tusen tusen … rubel? En halv miljon ungefär. Lite dyrt kanske
    Tyvärr snarare SEK 49k om man ska tro de första uppgifterna… (gulp)

    https://www.jam.se/sv/produkter/synthanalogvintage/synthesizers/udo-audio-super-gemini.html

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den här ser mest intressant ut av allt jag sett på länge. Vilken fin design!

  49. #49
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Demo/konsert/lanseringen från Superbooth finns på YT https://youtu.be/Ec3d7QsOS3k

  50. #50
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av uncommonman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Demo/konsert/lanseringen från Superbooth finns på YT https://youtu.be/Ec3d7QsOS3k
    Så otroligt skönt med någon som verkligen visar vad instrumentet går för, istället för att bara lyfta fram demonstratörens förmåga (I'm looking at you, Jordan…)

  51. #51
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Kolla här istället om du vill slippa att bli avbruten av reklam

    Btw, George är verkligen en skön snubbe


    https://youtu.be/Ec3d7QsOS3k

  52. #52
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. UDO Super-6
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 193
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 20:20
  2. UDO Audio Super 6 Desktop
    Av tonefloat i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2021-09-16, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •