Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 198

Ämne: Det största hindret i vägen för ert musikskapande.

  1. #121
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag klagar fortfarande inte på hinder. Varför skulle allt nödvändigtvis gå motståndslöst? Har man inte tid och ork på grund av jobb eller familj finns valet att göra sig av med dem. Troligtvis något man bittert skulle ångra, eller som skulle leda till svårigheter som går ut över lust och möjlighet till överskottsaktiviteter som att skapa musik. Min poäng är bara: varför klandra sig själv när problemet är systemiskt?

    När det gäller uppmärksamhet och publik har jag svårt att se bristen på det som ett hinder för själva musikskapandet, men om så är fallet tyder det väl på att social uppskattning är den primära orsaken att hålla på. Och avhängighet av inspiration för att få något gjort ser jag som ett nybörjarfenomen. Som KRiS säger: se det istället som ett jobb som ska utföras. Man lär sig strategier för att ta sig igenom de mindre roliga momenten.

  2. #122
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Och apropå varningsr om bristande kreativitet pga adhd-medicin, så har jag svårt att tro att det blir ett problem. Dels för att jag har vanan inne, och dels för att adhd är betydligt mer kreativitetshämmnade rent praktiskt pga allt besvär det ställer till, och ångest osv

  3. #123
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När man håller på som bäst och tänker ”den här skulle behöva lite go sh 101 feeling” och man plockar fram sin fula behringerklon och sen inte hittar adaptern som kräver exakt 600ma. Finns tydligen inte en enda annan maskin i parken som gör det. Två timmar letande senare fortfarande ingen adapter och låten är död.

  4. #124
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man håller på som bäst och tänker ”den här skulle behöva lite go sh 101 feeling” och man plockar fram sin fula behringerklon och sen inte hittar adaptern som kräver exakt 600ma. Finns tydligen inte en enda annan maskin i parken som gör det. Två timmar letande senare fortfarande ingen adapter och låten är död.
    Vill inte vara den, men. Godtycklig adapter med rätt spänning och mer än 600ma strömkapacitet bör vara OK...

  5. #125
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill inte vara den, men. Godtycklig adapter med rätt spänning och mer än 600ma strömkapacitet bör vara OK...
    Ska prova när jag kommer hem och rapporterar med eventuell skämskudde. Jag testade en med 1000ma men då lyste alla lampor som en julgran så jag drog ur den igen.

  6. #126
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska prova när jag kommer hem och rapporterar med eventuell skämskudde. Jag testade en med 1000ma men då lyste alla lampor som en julgran så jag drog ur den igen.
    Synten drar så mycket den vill ha. Det är inte trafon som skickar ut.

  7. #127
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man håller på som bäst och tänker ”den här skulle behöva lite go sh 101 feeling” och man plockar fram sin fula behringerklon och sen inte hittar adaptern som kräver exakt 600ma. Finns tydligen inte en enda annan maskin i parken som gör det. Två timmar letande senare fortfarande ingen adapter och låten är död.
    Jag har sedan länge bunkrat med minst 25% överskott av adaptrar, sladdar och strömförsörjning för att mota just det hindret i grind. Det är ruskigt irriterande när en simpel komponent fattas på det viset.

    Men som det sagts; den strömstyrka som visas på en adapter är max vad den kan leverera, allt som drar mindre kan användas om spänning och polaritet stämmer. Det är ju samma med väggutagen, de kan leverera massivt med ström men det mesta drar en bråkdel av detta.

  8. #128
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska prova när jag kommer hem och rapporterar med eventuell skämskudde. Jag testade en med 1000ma men då lyste alla lampor som en julgran så jag drog ur den igen.
    Och det var rätt spänning, och korrekt AC/DC (och korrekt polaritet om DC)?
    Senast redigerat av rydan den 2023-07-06 klockan 11:45.

  9. #129
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Och apropå varningsr om bristande kreativitet pga adhd-medicin, så har jag svårt att tro att det blir ett problem. Dels för att jag har vanan inne, och dels för att adhd är betydligt mer kreativitetshämmnade rent praktiskt pga allt besvär det ställer till, och ångest osv
    På den tiden (lääänge sen...) jag och mitt dåvarande band experimenterade med "adhd-medicin" insåg jag personligen att just den sortens medicin mer hämmar än hjälper kreativiteten musikaliskt (ingen av oss hade dessutom passande diagnos...). Tyckte känslan liksom distansierade musiken. Men Lemmy hade nog sagt nåt annat.

  10. #130
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja alltså att jag vill prova det och betalar en massa för utredning (går inte att få offentligt i princip) har inget med kreativitet att göra. Det blir som det blir. Har man hållt på med musik så mycket som jag har har jag svårt att tro att det stängs av bara sådär.

  11. #131
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det tror inte jag heller. Det är nog mer personligt.

  12. #132
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mitt absolut största hinder är brist på talang och begåvning. Hur jag än försöker så blir det inte som jag vill ha det. Vilket i perioder blir ganska hämmande.

    Sen är det klart att man har de vanliga faktorererna med jobb som suger musten ur en... Sen barnen flyttade hemifrån så har jag egentligen ganska mycket tid att disponera, men det är verkligen inte alla dagar i veckan jag pallar att gå och sätta mig framför ännu en dator på kvällarna.

  13. #133
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Där håller jag inte med alls, du har stor talang och begåvning och jag har personligen lärt mig mycket om låtskrivande av dig!
    Känner dock igen det där med att man inte får det att låta som man vill och hur oerhört mycket tid och energi det tar att faktiskt få musik inspelad på ett sätt man är till största delen nöjd med, har knappt lyckats med det en enda gång..

    Sen är det ju dessutom som du säger avseende att man gör mycket själv i datorn, man har inte en inspelningstekniker och en producent och en assistent och en kreativ miljö nära till hands..
    Ändå så bedöms ju de färdiga låtarna med samma måttstock som något som spelas in med stor studiobudget, och det får man ju leva med.

    Men jepp, delar frustrationen.

  14. #134
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt absolut största hinder är brist på talang och begåvning. Hur jag än försöker så blir det inte som jag vill ha det. Vilket i perioder blir ganska hämmande.

    Sen är det klart att man har de vanliga faktorererna med jobb som suger musten ur en... Sen barnen flyttade hemifrån så har jag egentligen ganska mycket tid att disponera, men det är verkligen inte alla dagar i veckan jag pallar att gå och sätta mig framför ännu en dator på kvällarna.
    Min musik brukar aldrig låta som jag trodde jag ville ha det innan jag skapar den men istället är det som att hur det gestaltar sig när jag väl sätter igång ger helt nya infall och idéer. I vart fall jag brukar bli nöjd i slutändan.

    Kanske ett tips, att inte fastna vid att det inte helt blir som man tänkt sig?

  15. #135
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min musik brukar aldrig låta som jag trodde jag ville ha det innan jag skapar den men istället är det som att hur det gestaltar sig när jag väl sätter igång ger helt nya infall och idéer. I vart fall jag brukar bli nöjd i slutändan.

    Kanske ett tips, att inte fastna vid att det inte helt blir som man tänkt sig?
    Jag har kompromissat för mycket sådär tidigare. Man har en idé från början sen lyckas man inte riktigt få till det men det blir något annat som man lär sig tycka om

    Jag tror det är en fälla som gör en frustrerad på sikt och kompromissar pga att man inte lägger det arbete som krävs för att genomföra den idén man började med.

    Jag tror roten till det här problemet är att man egentligen på ett helt sjukt sätt underskattat mängden hårt arbete som går in i att genomföra sin idé.

    Kolla typ på dokumentären burden of dreams och fråga er vad ni är villiga att gå igenom för att det ska bli som ni vill.

    Jag vet själv att det har varit en klurig spegelbild att hantera när jag frågat mig den frågan. När jag lyssnar på alla mina gamla låtar så hörs det överallt.

  16. #136
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Idag är mitt stora hinder tidsbrist pga familj, men en gång i ett annat liv och en annan stad så hade jag och min dåvarande partner en ide om en kreativ halvtimme varje dag som ett sätt att komma förbi hinder som brist på inspiration, prestationsångest eller bara slöhet.

    Tanken var att sätta sig ner med valfri kreativ syssla, om det så var musik, måla, kreativt kodande eller vad som, och bara göra nåt, förutsättningslöst. Och ge det en halvtimme, oavsett om man hade inspiration eller kände för det eller inte. Efter att det gått en halvtimme så fick man ge upp om det inte blivit nåt vettigt av det. Blev det nåt vettigt, som ett frö till en ny låt, så fick man så klart fortsätta hur länge som helst. Blev det inget så hade man iaf försökt och kanske ändå lärt sig eller övat på nåt.

    Nånstans sänkte vi de höga ambitionerna från varje dag till varannan dag och sen till minst en gång i veckan, men tyvärr rann det ut i sanden ändå. Men konceptet tilltalar mig, trots misslyckandet. Är det nån annan som försökt få till en sån regelbunden musikutövning och har bra erfarenheter av det?
    Senast redigerat av makari den 2023-07-07 klockan 22:02.

  17. #137
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

  18. #138
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gjorde inte sanslöst mycket musik före jag fick barnen heller, så finns inget att anmärka där. Det är underbart med de små 4 o 8 år. Men den såkallade "egentiden" är intecknad för några år framåt..

    >> Min absolut största diagnos är att jag är en såkallad DAW-collector. Samt att jag gör nya låtversioner hellre än att bygga färdigt.
    Jag gör musik, mest i Reason, men även Studio One, Protools, Bitwig, Nuendo, Maschine samt köpte nu MPC Studio för en tid sedan. Samt har gjort en del i Reaper. Sen har jag förmåga att sprida ut mina alster på olika hårddiskar, samplingar här, projektfiler där... osv.
    Reason är bra för det bakar in allt i filen, vilket är bra för oss slarvepellar. Protools håller också koll på filerna i respektive katalog.

    >> Musiken eller nåt projekt, kunna göra film om än Med långsam utväxling, det får ta 1+ år, men att ha lite projekt på gång. Min nuvarande arbetssituation inte tillåter utveckla något överhuvudtaget. 6 dagars jobb i veckan i princip. Sjukt dåligt organiserat, risigt betalt, superstressigt. Tungt. Ändlöst köra runt och flytta pallar med truck, lastbil efter lastbil. 4 lastbilar med släp på 2 timmar på en för trång yta, sen kommer 2 lastbilar till före man fått ställt undan det inkomna o sen alla andra snurriga privatpersoner med bilsläp som står i vägen och på kö för att få hjälp vilken man gladeligen gör... men man kommer inte i kontakt med mina idéer som tidigare kryddat mitt liv.

    -- Den kreativa hjärnan skrumpnar ihop av att inte användas.
    Då blir man glad när man kommer hem till sin lilla stuga med familjen, kaffekoppen, sin laptop m. nån liten hw-synth och 99musik
    Det kommer en tid när man har bytt jobb.

    Så att DAW-collector och arbetssituation. skulle jag nog säga. Min frisör sa för många år sedan att han trodde att det också var prestationsångest att man aldrig blev färdig med något. Kan kanske ligga något i det. Men vet inte, spelar för det är kul...

    Well well cykelställ, och kaffeskål!
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-07-08 klockan 09:00.

  19. #139
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån annan som försökt få till en sån regelbunden musikutövning och har bra erfarenheter av det?
    Ja. Vewie och jag här på formet utmanade varandra för ett år sedan. En "meningslös chillhop-låt om dagen".

    Den första som gav upp bjöd den andre på en fin flaska vin. Tror det fanns en gräns att det måste vara över 1:30 minut.

    Efter några veckor hade jag en ungefärlig formula och det tog 30-40 minuter om dagen. Nån gång satte jag mig upp i sängen "fan jag har glömt dagens chillhop!" och gick ner iklädd täcket och gnetade igenom. Ytterst motvilligt.

    Under tiden kändes det som ett andra jobb men i efterhand kan jag lyssna på låtarna och tänka "hur i helvete lyckades vi få ihop sån verkshöjd dagligen. " Den stora behållningen var att dela plågan. Det blev lite frodo och sam över det, att vara sjösjuk av trötthet men streta på.

    Tror vi höll ut i 50 dagar, sen bjöd vi varandra på en flaska vin i gemensam walkover. Sågs, lyssnade igenom katalogen, jammade. Tror vi landade i att ca 12-15 låtar av de hundra vi gjorde gemensamt höll tillräckligt höjd för att ge ut.

    Nog ett av mina bästa minnen som musiker.
    Senast redigerat av deleted user den 2023-07-08 klockan 10:17.

  20. #140
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    ❤️

  21. #141
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kompromissat för mycket sådär tidigare. Man har en idé från början sen lyckas man inte riktigt få till det men det blir något annat som man lär sig tycka om

    Jag tror det är en fälla som gör en frustrerad på sikt och kompromissar pga att man inte lägger det arbete som krävs för att genomföra den idén man började med.

    Jag tror roten till det här problemet är att man egentligen på ett helt sjukt sätt underskattat mängden hårt arbete som går in i att genomföra sin idé.

    Kolla typ på dokumentären burden of dreams och fråga er vad ni är villiga att gå igenom för att det ska bli som ni vill.

    Jag vet själv att det har varit en klurig spegelbild att hantera när jag frågat mig den frågan. När jag lyssnar på alla mina gamla låtar så hörs det överallt.
    Vi kanske pratar om lite olika saker. Jag håller med om att arbetsinsatsen för att göra klart något helt och hållet ofta kan vara mycket stor och delvis med tråkiga arbetsmoment. Men det ser jag inte som ett hinder för musikskapande som tråden handlar om. Mer ett hinder mot att försöka ”lyckas” i branschen på ett eller annat sätt.

    Jag menade mer det faktum att när man startar med enidé i huvudet så kanske den helt enkelt är ofärdig och att arbetet i sig förädlar den. D.v.s. det viktiga är att sätta igång så kommer inspiration och idéer allteftersom.

  22. #142
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag är mitt stora hinder tidsbrist pga familj, men en gång i ett annat liv och en annan stad så hade jag och min dåvarande partner en ide om en kreativ halvtimme varje dag som ett sätt att komma förbi hinder som brist på inspiration, prestationsångest eller bara slöhet.

    Tanken var att sätta sig ner med valfri kreativ syssla, om det så var musik, måla, kreativt kodande eller vad som, och bara göra nåt, förutsättningslöst. Och ge det en halvtimme, oavsett om man hade inspiration eller kände för det eller inte. Efter att det gått en halvtimme så fick man ge upp om det inte blivit nåt vettigt av det. Blev det nåt vettigt, som ett frö till en ny låt, så fick man så klart fortsätta hur länge som helst. Blev det inget så hade man iaf försökt och kanske ändå lärt sig eller övat på nåt.

    Nånstans sänkte vi de höga ambitionerna från varje dag till varannan dag och sen till minst en gång i veckan, men tyvärr rann det ut i sanden ändå. Men konceptet tilltalar mig, trots misslyckandet. Är det nån annan som försökt få till en sån regelbunden musikutövning och har bra erfarenheter av det?
    Två gånger har jag dragit igång ”gör en låt i veckan-projekt”. Det ena är klart men har blivit liggande ändå… Det andra är nästan klart med seriösa planer på att verkligen försöka ge ut det i någon form.

    Skulle jag räkna på det blev det ungefär en låt var 11:e vecka istället Men inte aktivt arbete, det känns som det ändå funkade för att komma vidare. Det egentliga låtskapandet tog sällan mer än 1-2 veckor men det blev långa pauser emellan samt oerhört mycket tid på att mixa och fixa. Jag tycker alla som har barn/familj och/eller ett arbete måste vara lite snälla mot sig själva och inse att det inte finns hur många timmar på dygnet som helst.

  23. #143
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Vewie och jag här på formet utmanade varandra för ett år sedan. En "meningslös chillhop-låt om dagen".

    Den första som gav upp bjöd den andre på en fin flaska vin. Tror det fanns en gräns att det måste vara över 1:30 minut.

    Efter några veckor hade jag en ungefärlig formula och det tog 30-40 minuter om dagen. Nån gång satte jag mig upp i sängen "fan jag har glömt dagens chillhop!" och gick ner iklädd täcket och gnetade igenom. Ytterst motvilligt.

    Under tiden kändes det som ett andra jobb men i efterhand kan jag lyssna på låtarna och tänka "hur i helvete lyckades vi få ihop sån verkshöjd dagligen. " Den stora behållningen var att dela plågan. Det blev lite frodo och sam över det, att vara sjösjuk av trötthet men streta på.

    Tror vi höll ut i 50 dagar, sen bjöd vi varandra på en flaska vin i gemensam walkover. Sågs, lyssnade igenom katalogen, jammade. Tror vi landade i att ca 12-15 låtar av de hundra vi gjorde gemensamt höll tillräckligt höjd för att ge ut.

    Nog ett av mina bästa minnen som musiker.
    Kul!
    Finns det att lyssna på någonstans, alltså just dessa låtar?

  24. #144
    vewie
    vewie är uppkopplad nu
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Vewie och jag här på formet utmanade varandra för ett år sedan. En "meningslös chillhop-låt om dagen".

    Den första som gav upp bjöd den andre på en fin flaska vin. Tror det fanns en gräns att det måste vara över 1:30 minut.

    Efter några veckor hade jag en ungefärlig formula och det tog 30-40 minuter om dagen. Nån gång satte jag mig upp i sängen "fan jag har glömt dagens chillhop!" och gick ner iklädd täcket och gnetade igenom. Ytterst motvilligt.

    Under tiden kändes det som ett andra jobb men i efterhand kan jag lyssna på låtarna och tänka "hur i helvete lyckades vi få ihop sån verkshöjd dagligen. " Den stora behållningen var att dela plågan. Det blev lite frodo och sam över det, att vara sjösjuk av trötthet men streta på.

    Tror vi höll ut i 50 dagar, sen bjöd vi varandra på en flaska vin i gemensam walkover. Sågs, lyssnade igenom katalogen, jammade. Tror vi landade i att ca 12-15 låtar av de hundra vi gjorde gemensamt höll tillräckligt höjd för att ge ut.

    Nog ett av mina bästa minnen som musiker.
    Ett fint minne
    Mycket medhåll på va moe skriver, daglig effektiv kommunikation, någon att dela bördan med, peppa varann när det går trögt om man inte innehar den där stenhårda disciplinen själv, men viktigast för mig är nog deadlines.

  25. #145
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kanske pratar om lite olika saker. Jag håller med om att arbetsinsatsen för att göra klart något helt och hållet ofta kan vara mycket stor och delvis med tråkiga arbetsmoment. Men det ser jag inte som ett hinder för musikskapande som tråden handlar om. Mer ett hinder mot att försöka ”lyckas” i branschen på ett eller annat sätt.

    Jag menade mer det faktum att när man startar med enidé i huvudet så kanske den helt enkelt är ofärdig och att arbetet i sig förädlar den. D.v.s. det viktiga är att sätta igång så kommer inspiration och idéer allteftersom.
    Det jag känner här är att när jag kompromissar på det sättet så blir slutresultatet delvis täckt i frustration istället för stolthet och då leder det till att jag får negativa vibbar av hela processen. Att göra klart och bli stolt hjälper för att få saker gjort i förlängningen pga att belöningen av något man är helt stolt över finns. Detta helt oberoende av att lyckas i branschen eller vilka andra arbiträra externa element som helst.

  26. #146
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag känner här är att när jag kompromissar på det sättet så blir slutresultatet delvis täckt i frustration istället för stolthet och då leder det till att jag får negativa vibbar av hela processen. Att göra klart och bli stolt hjälper för att få saker gjort i förlängningen pga att belöningen av något man är helt stolt över finns. Detta helt oberoende av att lyckas i branschen eller vilka andra arbiträra externa element som helst.
    Ok, jag ser det inte som en kompromiss på något sätt men får du negativa vibbar så är det såklart något som är tokigt med det för dig.

  27. #147
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Vewie och jag här på formet utmanade varandra för ett år sedan. En "meningslös chillhop-låt om dagen".
    ...
    Tror vi höll ut i 50 dagar, sen bjöd vi varandra på en flaska vin i gemensam walkover. Sågs, lyssnade igenom katalogen, jammade. Tror vi landade i att ca 12-15 låtar av de hundra vi gjorde gemensamt höll tillräckligt höjd för att ge ut.
    Nog ett av mina bästa minnen som musiker.
    Vilken fin historia , och hög ambitionsnivå med en hel låt varje dag. Imponerad av att ni höll ut så länge. Det är lätt att tänka sig att saker som görs under tidspress, eller för att att man måste ofta håller sämre nivå än saker man gör för att man verkligen vill. Men detta är ju snarare ett bevis på motsatsen. Man bara gör, och ibland så blir det skitbra.

    Sprang på utmaningen https://100daystooffload.com/ som är en liknande, fast för skrivande. Nåt man skulle kunna anpassa för musik. 100 låtar på ett år.

  28. #148
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möblerar om fortfarande, har testat att ställa trumsetet i det kombinerade tåg- och arbetsrummet, för att kunna lämna musikrummet tomt till ungarna, för att jag skäms inombords över att ha två egna rum (och garage, men har utrymt hobbyrummet till förmån för pysselrum). Och det blev väl bra med trumsetet i detta rum, men trångt och varför trängas när ett rum står oanvänt. Tillbaka till ruta 1, har hittat en ok möblering och mysig belysning nu i musikrummet, börjat ställa resten på plats, skruva upp absorbenter, jamma lite, börjar fundera på om inte datorbord och syntstativ ska byta plats, då måste trumesetet flyttas igen, tillbaka till ruta 0,5. Måste ju snart medicinera för detta, eller göra mig av med allt! (Utom trummorna, Kurren, A1, BS2, mixern....ahh, va fan!)
    Åter efter fem veckors resa med husvagnen, spelat 10 minuter, möblerat om i flera timmar. Får seriösa stresspåslag bara jag tänker på att göra musik. Kanske borde söka terapi för detta. Mår dåligt på riktigt. Undrar om det bara beror på musiken (eller avsaknaden av).

  29. #149
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Tänkte dela hur jag tillfälligt övervann mina hinder. Mitt största hinder vill jag påstå är att vi har en autistisk 4-åring hemma. Han är underbar, men både kraft och tid är väldigt knappa resurser. Det är väldigt mycket av vanliga vardagsaktiviteter som bara kan göras mellan 19:30-22:30 om man säger så.
    I år har vi haft möjlighet att ta ut 5 veckor gemensam semester/föräldraledighet, och när vi skulle planera den tiden kläckte jag idéen ”modulardygn”. Sagt och gjort. Förra helgen packade jag in modularen (som redan är i en resväska), ett gäng tillbehör, en fläkt(!), lite mat och dryck, och drog iväg och tillbringade 21h i en campingstuga. Japp. På en camping, en halvtimme från hemmet. Det var det bästa jag gjort. Visst, jag hade hoppats att det skulle ge ett utfall med lite högre verkshöjd om man säger så, men mycket av musikskapandet för mig handlar fortfarande om att lära mig, och hitta mitt uttryck, så jag ser det som väldigt produktiv tid ändå. Jag kommer definitivt göra om det, men nästa gång ska jag nog inventera bekantskapskretsen efter ett annat tillhåll. Campingen funkade suveränt, men det blir lite dyrt om man ska göra det mer än en gång per år, vilket jag hoppas.

  30. #150
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Tack för att du delar med dig så att säga

    Hade en sommar en idé om att ta med iPad och köpte till den en iRig Keys, den packades inte upp en enda gång på de sju veckor vi var ute med husvagnen Tänkte liksom att det skulle finnas utrymme att pyssla när det inte fanns något jobb eller hus och hem (mer än 10kvm) att ta hand om.

    Jag har precis alla förutsättning för att ägna mig åt det som förr var min hobby, istället sitter jag bara och slöar framför Netflix och Youtube när överskottstid finns, trots det perfekta familjelivet i ett av världens bästa länder. Kanske en del av det hela, man SKA vara superlycklig under dessa omständigheter, det i sig är en press som leder till stress och ångest.

  31. #151
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Och apropå varningsr om bristande kreativitet pga adhd-medicin, så har jag svårt att tro att det blir ett problem. Dels för att jag har vanan inne, och dels för att adhd är betydligt mer kreativitetshämmnade rent praktiskt pga allt besvär det ställer till, och ångest osv
    Fyra dagar in med medicin, har inte märkt åt några problem med kreativiteten. Har pillat lite på låtar i veckan, mer än vanligt. Dels har jag haft tid, men när jag har haft tid förut har jag mest mått dåligt för att jag inte gör (inbillad/riktig sak X) samt över all småskit jag inte får ihop, röra i huvudet, dålig emotionsreglering. Listan kan göras lång. Den här veckan har jag inte haft sån ångest en sekund och det har nog inte hänt förut såhär hemma bara. SKÖNT.
    Mitt inlägg i den här tråden var det som satte igång tankarna på att jag har adhd på riktigt, såhär i efterhand när jag slutade streta emot och bara skylla på min dåliga karaktär är det helt uppenbart att jag har det. Bra tråd!!

  32. #152
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyra dagar in med medicin, har inte märkt åt några problem med kreativiteten. Har pillat lite på låtar i veckan, mer än vanligt. Dels har jag haft tid, men när jag har haft tid förut har jag mest mått dåligt för att jag inte gör (inbillad/riktig sak X) samt över all småskit jag inte får ihop, röra i huvudet, dålig emotionsreglering. Listan kan göras lång. Den här veckan har jag inte haft sån ångest en sekund och det har nog inte hänt förut såhär hemma bara. SKÖNT.
    Mitt inlägg i den här tråden var det som satte igång tankarna på att jag har adhd på riktigt, såhär i efterhand när jag slutade streta emot och bara skylla på min dåliga karaktär är det helt uppenbart att jag har det. Bra tråd!!
    Eftersom du är öppen med det, ställer jag frågan öppet. Hur gick du vidare med dina misstankar? Via vårdcentralen? Verkar som om du fick hjälp ganska snabbt?
    Funderar själv över mig själv, 33% irriterad och förbannad, 33% skojig pajas, 33% deppad, börjat känna ångest dagligen. Kan inte koncentrera mig på utbildning/möte på jobbet/föredrag i mer än 15 minuter. Men jag kanske bara försöker skylla min dålig karaktär på något greppbart...

  33. #153
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom du är öppen med det, ställer jag frågan öppet. Hur gick du vidare med dina misstankar? Via vårdcentralen? Verkar som om du fick hjälp ganska snabbt?
    Funderar själv över mig själv, 33% irriterad och förbannad, 33% skojig pajas, 33% deppad, börjat känna ångest dagligen. Kan inte koncentrera mig på utbildning/möte på jobbet/föredrag i mer än 15 minuter. Men jag kanske bara försöker skylla min dålig karaktär på något greppbart...
    Jag skickar ett PM. TLDR, jag gjorde privat, men man får nog vara försiktig och noga med att välja. Någon stor aktör, helst en som också jobbar med en region, och inte online. Att det gick fort beror också på att mina syskon går till en psykiater (privat, offentligt finansierad) som hade sagt "säg till dina syskon att höra av sig när de får diagnos" och alltså hade lite relation till oss. Han sågade min utredning med fotknölarna men ifrågasatte inte slutsatsen.

  34. #154
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej Vänner!

    Har jobbat med detta i typ 25 år nu och vissa saker har ännu inte falsifierats:

    - vi är alla vår egen värsta fiende, speciellt band och artister.
    - de som lyckas har på något sätt lyckats lura sig själv att tro att det inte har med dem att göra när de gör något.

    Att hitta sin egen väg runt huset för att våga gå in genom dörren och på vägen runt huset glömma bort att det är jag som skickat iväg mig på en omväg.

    Det kanske låter flummigt men det är på riktigt över två decennier av trial and error, med ganska stor övervikt av error bakom ovan.

  35. #155
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Här är förresten också en metod för att göra en låt på två timmar

    Skrev den åt mina studenter musikproduktionsprogrammet på Göteborgs universitet

    https://www.dropbox.com/scl/fi/19tno...i5kskfy1p&dl=0

  36. #156
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är förresten också en metod för att göra en låt på två timmar

    Skrev den åt mina studenter musikproduktionsprogrammet på Göteborgs universitet

    https://www.dropbox.com/scl/fi/19tno...i5kskfy1p&dl=0
    Bra! Är rätt nära hur jag har jobbat just nu, men inte så fort och inte så uttalat/organiserat. Får nog prova att göra så, vore kul att se vad som kom ut. Att anteckna slarvar jag med, önskar att Reaper hade lite bättre möjligheter för det så man kunde ha på samma plats.

  37. #157
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är förresten också en metod för att göra en låt på två timmar

    Skrev den åt mina studenter musikproduktionsprogrammet på Göteborgs universitet

    https://www.dropbox.com/scl/fi/19tno...i5kskfy1p&dl=0
    Fantastiskt! Sparat för framtida testning. På många sätt är metoden självklar, samtidigt som det ofta behövs att man spaltar upp det så här, med tydliga tidsramar så man tvingas ta det man har för att ta med till nästa steg.

  38. #158
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - de som lyckas har på något sätt lyckats lura sig själv att tro att det inte har med dem att göra när de gör något.
    Giacinto Scelsi hade väl uppfattningen att hans musik kom till honom från någon "andlig sfär", inte alls att han själv tänkte ut den. Och det finns nog fler exempel på folk som upplever att musiken bara kommer till dem. Är det något sånt du menar?

    Annars tror jag många som lyckas gör det för att de inte förtärs av tvivel på om det de gör är viktigt eller ens acceptabelt. Tvärt om, de ska rädda världen med sin konst!

  39. #159
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jätteintressant tråd av många skäl.

    Mitt största hinder? Jag har gjort musik i över 40 år och har haft gott om tid att lära mig hur jag fungerar. Idag har jag absolut ingen press på mig att jag måste göra typ en låt i veckan, eller jobba i studion två timmar om dagen. Studion står där den står och springer ingenstans. Allt är framme, uppkopplat och fungerar. När lusten och/eller inspirationen (två olika saker) infinner sig är jag bara några minuter från att trycka på Record.

    Nu har det dock gått nästan ett år utan att jag har gjort ett endaste dugg. Varken färdiga låtar eller stimulerande kvällsjam. Men - och detta är viktigt: Det gör ingenting! Jag känner mig själv såpass att jag vet att jag förr eller senare kommer att återvända, och då oftast med nya, fräscha idéer. Jag gör periodvis, säg vart 3-4:e år, dessa längre uppehåll. Varför vet jag inte; det bara blir så, kanske behöver en paus. Förr blev jag såklart orolig och letade skäl till varför jag inte hade någon motivering. Idag har jag fortfarande ingen aning, men bekymrar mig inte om det - det finns ju så jäkla mycket annat att göra.

    Och faktum är att när jag skriver detta har jag jobbat en del i studion den senaste veckan och har två låtar halvklara. Och det som petade in mig igen vad faktiskt YouTubes algoritm (tack Google!) som föreslog Loopops review av Pittsburgh Modulars Taiga. Och eftersom jag bestämt mig för att slänga ut Behringer blev Taigan en självklar ersättare ...och ja, när den var iskruvad så var det bara att köra på.

    Jag håller med den som skrev här tidigare att man bör försöka matcha ambitionen man har med den prioritet man ger. Ibland får man anpassa prioriteten, ibland ambitionen. Och det är inget som är statiskt och konstant, de förändras hels tiden.
    Senast redigerat av Göran den 2023-08-25 klockan 16:07.

  40. #160
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    sex

  41. #161
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det finns ju så jäkla mycket annat att göra.
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sex

  42. #162
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vidundret Katla

  43. #163
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Giacinto Scelsi hade väl uppfattningen att hans musik kom till honom från någon "andlig sfär", inte alls att han själv tänkte ut den. Och det finns nog fler exempel på folk som upplever att musiken bara kommer till dem. Är det något sånt du menar?

    Annars tror jag många som lyckas gör det för att de inte förtärs av tvivel på om det de gör är viktigt eller ens acceptabelt. Tvärt om, de ska rädda världen med sin konst!
    Eftersom alla hittar sitt eget unika sätt att vara just sin egen värsta fiende blir också metoden unik. What ever works, works.

    Enligt min erfarenhet tvivlar precis alla. A l l a. Att försöka frälsa världen med sin konst låter mer som att gå till attack mot det man är mest rädd för snarare än att det visar på brist på självtvivel

    Obs jag bara teoretiserar. Jag vet att jag inte har ”rätt”.

  44. #164
    DrEnte
    DrEnte är inte uppkopplad
    DrEntes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har varken kopplat in syntharna eller hängt upp vimplarna. 0/2 obligatoriska moment som fallerat.

  45. #165
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Att det behövs någon form av spänning för att inte intresset att fullfölja projekt ska avta. Nya prylar t.ex. är ju kul/spännande. Kreativiteten och produktiviteten får ett uppsving så länge nyhetens behag håller i. Får samma känsla av vcvrack där det finns en enorm katalog av moduler att sätta sig in i. Samt att det krävs viss problemlösning för att åstadkomma det man vill, vilket också är rätt kul. Blir det ett för monotont och enkelt arbetssätt så dör min skaparglädje direkt.

  46. #166
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt min erfarenhet tvivlar precis alla. A l l a.
    Inte jag.

    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att jag inte har ”rätt”.
    Kanske ibland. Men inte här hos mig.

  47. #167
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Som andra; jobb och familj. Eller, om man synar det lite så är det tidsbrist som är problemet. Har mycket idéer och så fort jag sätter mig så blir det mycket gjort, men tiden räcker sällan eller aldrig till för att göra klart något.

    Börjar om varje gång, så jag skulle behöva en halv arbetsdag för att få gjort något på riktigt. Har försökt många ggr att t.ex. musicera på kväll/natt men då leder det till att jag är dödstrött på dagarna och gör ett dåligt arbete.

    Är dock rätt nöjd ändå - familjen har hyfsad förståelse för att jag ibland måste sätta mig i studion. Annars mår jag helt enkelt inte speciellt bra mentalt! Musiken är en säkerhetsventil, som - när jag får lagt lite tid och gjort klart eller delvis klart något som är riktigt bra - gör att jag mår bra i flera dagar. Depression släpper, jag får en lätt eufori som nästan gör att jag känner mig hög!

    Förr var det lika delar eufori som ilsken frustration, men när jag fick ordning på studion och till slut fick skaffat precis rätt utrustning för den musik jag gör, så släppte det. När jag även lärde mig hård- och mjukvarorna tillräckligt mycket så att det lät som jag ville att det skulle, dvs. likadant IRL som det lät i huvudet, så var det ännu en pusselbit som föll på plats.

    Nu kan jag göra precis vad jag vill så fort jag sätter mig, och har ingen direkt G.A.S. på något för jag är komplett. Visst, ett litet sug efter något häftigt nytt finns ju alltid, men jag har så mycket att utforska med grejerna jag har fortfarande så det kommer inte behövas något på länge.
    Senast redigerat av defalut den 2023-08-26 klockan 21:55.

  48. #168
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sex
    Ja man kan ju knappast rå för om man är het. Modern Love.

  49. #169
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Musik gör jag, fast jag gör det på samma nivå som jag spelar ett spel eller kanske ritar något. Ett kul tidsfördriv men det är inget mer än så, inget jag gör för andra än mig själv

    Vad som står i vägen för seriöst musikskapande? Talang samt ork och vilja att göra klart något. Men så länge man har kul behövs det inte.

  50. #170
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är väl att man är så självkritisk i kombination av den avsaknade musikaliska kompetensen

  51. #171
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    ...detta underbara umgänge i min trädgård är ju ett solklart hinder för musikskapande - men kan även vara väldigt inspirerande.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	djur.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	2,45 MB 
Id:	114480

  52. #172
    jah1234
    jah1234 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    +1

  53. #173
    jah1234
    jah1234 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ork när jag har tid.
    Tid när jag har ork.
    +1 för ovanstående skulle det vara

  54. #174
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Det näst största: Teknikstrul

    Tänkte påbörja ett litet alster igår, ställt upp grejerna i musikrummet igen, annan dator, annat tangentbord, annan mus, annan USB-kabel, annat ljudkort, annat OS, nyinstallerat DAW.
    Massiva CPU-spikes med ett (1) piano laddat. Oavsett latency. Där dog den lilla inspiration som fanns, även om några omstarter av ljudkort gav lite olika resultat.

    Antal prylar med samma sorts strul (CPU-spikar) senaste typ fem åren:
    4 ljudkort
    2 datorer
    3 Macosversioner
    2 Windowsversioner
    3 olika DAW

    Enda gemensamma nämnaren genom åren med just dessa problem är samma vägguttag.

    Så otrolig jävla tröttsamt och har ingen aning om hur jag ska komma till bukt med problemet.

  55. #175
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom alla hittar sitt eget unika sätt att vara just sin egen värsta fiende blir också metoden unik. What ever works, works.

    Enligt min erfarenhet tvivlar precis alla. A l l a. Att försöka frälsa världen med sin konst låter mer som att gå till attack mot det man är mest rädd för snarare än att det visar på brist på självtvivel

    Obs jag bara teoretiserar. Jag vet att jag inte har ”rätt”.
    Du behöver såklart inte har rätt men kanske du kan precisera?

    Jag förstår inte resonemanget med "sin egen värsta fiende". Det är ju inte som att någon annan än jag själv kan göra mina egna låtar så hur kan jag då vara min egen fiende, i låtskapande? Utan mig skapas ju inte mina låtar, av uppenbara skäl.

  56. #176
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är förresten också en metod för att göra en låt på två timmar

    Skrev den åt mina studenter musikproduktionsprogrammet på Göteborgs universitet

    https://www.dropbox.com/scl/fi/19tno...i5kskfy1p&dl=0
    Utmärkt!
    Kan vara lite så jag jobbar om jag läser själva punkterna. Brukar bestämma mig för att det skall ta två dagar istället för två timmar dock. I allmänhet tar det sedan mellan 2 veckor och ett halvår.

    En av mina gamla synthjältar Bill Nelson berättade i en intervju att han nu hade hittat en metod att skriva och prodda klart ungefär en låt per dag och sedan gav han ut en 4-CD som var jättedålig. Han fortsatte på samma spår rätt mycket och har inte gjort något lyssningsvärt sedan dess... Metoden passar tydligen inte alla.

  57. #177
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver såklart inte har rätt men kanske du kan precisera?

    Jag förstår inte resonemanget med "sin egen värsta fiende". Det är ju inte som att någon annan än jag själv kan göra mina egna låtar så hur kan jag då vara min egen fiende, i låtskapande? Utan mig skapas ju inte mina låtar, av uppenbara skäl.
    Ett exempel som jag kan tänka mig är att man är väldigt självkritisk mot det man gör. Inget är bra nog.

  58. #178
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kvantitet ger ju inte alltid kvalitet. Ibland kan somliga behöva sänka kraven till sig själv för att få något gjort, det är så jag uppfattar frågan i tråden. Men de som inte har några hinder i sitt eget musikskapande skulle ju kunna fundera på att höja ambitionerna.

  59. #179
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En av mina gamla synthjältar Bill Nelson berättade i en intervju att han nu hade hittat en metod att skriva och prodda klart ungefär en låt per dag och sedan gav han ut en 4-CD som var jättedålig.
    Nu blir jag nyfiken, vilket album är det?

  60. #180
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Enligt min erfarenhet tvivlar precis alla. A l l a.
    Har aldrig tvivlat.

Liknande ämnen

  1. finns det någon bra mus för musikskapande?
    Av Wilhelm i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-01-15, 21:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 17:46
  3. Dags för ett renodlat operativsystem för musikskapande
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 22:34
  4. Vart tog alla UK Moogar vägen vägen?
    Av Nisse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:19
  5. Musikskapande,vad innebär det för dig?
    Av soundscape i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •