Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 198

Ämne: Det största hindret i vägen för ert musikskapande.

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Det största hindret i vägen för ert musikskapande.

    Vad, skulle ni själva säga, är det största hindret som står i vägen för erat musikskapande?
    Internt såväl som externt, psykologiskt såväl som praktiskt.

  2. #2
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jobb och familj

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Intressant fråga, men hinner inte svara.

    Där har du svaret.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kreativ energi...

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inget egentligen. Men jag har nog alltid haft nära till en låt. Det fanns instrument att nå på några sekunder när jag växte upp, och i vuxen ålder har jag minst ett instrument i varje rum utom på toaletten (fast ibland tar man med sig nåt för akustikens skull ) för att så fort viljan kommer kunna omsätta den i trall. Jag ser också likvärdigt på att vilja spela låtar en stund, egna eller andras, och att skapa nytt i studion. Får jag omsätta mig i musik på något sätt är jag hyfsat nöjd.

    Fast jo. På vintern i vårt lilla hus om stor inspiration skulle komma över mig, och det är natt och alla sover. Då får jag snällt vänta Och jag kan känna att det stagnerar lite att göra allt själv hela tiden. Men det är ju en trade-off att bo på vyschan. Man stör ingen och får vara ifred, men det finns inte mycket underlag till folk att spela med.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ork när jag har tid.
    Tid när jag har ork.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag/mig själv.

    Lägger 98% av "musiktiden" på att köpa/sälja, fundera, planera, filosofera, möblera om. Så fort jag har något på gång måste jag optimera flödet baserat på det som är på gång (truminspelning, livejam med syntar, pill i DAW eller annat) och därmed köpa något nytt och/eller flytta om. Senaste året har studion bytt rum, sedan tillbaka igen, och efter ett par veckor bytt plats i nygamla rummet, tillbaka till där grejerna stod för ett år sedan, men något annorlunda möblering och idag ska ny möblering testas.
    Bygger upp fiktiva hinder (mentala och fysiska) för att det aldrig ska bli något gjort.
    Och när jag närmar mig en känsla av skapandeoptimism så rannsakar jag mig själv, varför jag gör musik alls, och det är för att kunna posta och få positiva kommentarer här på 99. Det är liksom enda skälet, inte nöjd med att göra något bara för min egen skull. Till skillnad från annan hobbyverksamhet, bygga högtalare, modelljärnväg, renovera veteranbil och renovera hemma, inget direkt behov att visa upp något där.

    (Sen suger jag själv på att lyssna och kommentera andras alster här.)

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För mig är största hindret för att sprida min musik att jag inte ens orkar skaffa ett spotifyaggregat. Har så svårt att förmå mig göra nåt med musiken utanför att bara skapa, spela och lyssna. Kanske är dags...

  9. #9
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Ärligt talat så är det mitt eget känslomässiga bagage. Det påverkar dels min motivation, men också mitt självförtroende. Vilket i sin tur resulterar i mindre tid spenderad på själva hantverket men också sämre resultat.

  10. #10
    skrotis
    skrotis är uppkopplad nu
    skrotiss avatar
    Senior
    På den tiden när jag hade en enda synt och en sampler så gjorde jag musik eller iaf spelade så gott som varje dag. Sen tog jobb och familj över samtidigt som jag hade råd att införskaffa mer utrustning. Nu står jag med en laptop och en liten midi-keyboard en halvtimme då och då. Alla syntar etc står mer eller mindre orörda sedan åratal både hemma och i replokalen/studion. Det blir inte något bra "Ta bilder på din hemmastudio"-foto där än på länge. Än mindre någon musik att dela med sig av.

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Det har länge varit problem med motivationen! Min musik är alldeles för bra för att ha så få lyssnare vilket i sin tur gör det svårare att motivera sig att fortsätta kasta ur sig mästerverk. Helt subjektivt förstås.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har nästan helt tappat musikskaparlusten, inte ersatt den med något heller. Men den kommer åter lite då och då. Tills vidare slår jag igång grejerna och bara leker lite.

    Hittade ett grymt snyggt ljud+slinga/arpeggio häromdagen som jag ska bygga vidare till en låt. Lär dock ta tid eftersom jag inte vet vad jag siktar på.

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Många av oss har ju hängt här i 20 år och åldrats, men upplever att skapandet minskat generellt. Kan bero på alla skäl ovan, men hur mycket har YT och Netflix och dylikt påverkat?
    Jag vet ju inte hur det ligger till för egen del riktigt, men det jag vet är att jag gärna sätter mig i soffan i gillestugan och kollar på Netflix eller Youtubemusikklipp istället för att faktiskt göra något själv. Ett barn av vår tid?

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ork när jag har tid.
    Tid när jag har ork.
    +1

  15. #15
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Musikalisk ambivalens. Kan hamna i ett tillstånd där jag inte kan besluta mig för hur jag vill attackera mitt skapande. Det är det mest förlamande i mitt fall.

    För mig är det en bieffekt av det ensamma skapandet, alltså i soloprojekten. Den musik jag gör med andra lider inte av fenomenet. Det är som att när jag kan bestämma helt själv utan att lyssna in andra blir valmöjligheterna överväldigande.

    Det fina är ändå att när jag väl samlar ihop mig brukar jag bli extremt fokuserad till jag är klar med just det projektet/albumet/etc.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Irja, där har vi samma problematik! Jag har 100 ideér, slingor, melodier och texter men kan inte besluta vad jag skall göra med dem, vilket håll jag skall dra det åt. Att vara i band kan ju dessutom vara både en fördel och nackdel, ibland får det mig att känna att jag borde göra mer solo utöver bandet.
    Blir dock fokuserad när jag väl samlar mig.

    Mitt andra problem är oro och lathet, eller lathet och oro. Svårt att veta vad som är vad ibland.
    Emotionell stress gör ibland att jag inte orkar vara kreativ utan gör något järnförlamande istället.
    Vad som är lathet och vad som är ett reelt emotionellt behov varierar.

    Frustration över tid/tillgänglighet är ett annat problem.
    Bor inte själv längre och kan inte sätta mig när och hur jag vill då vi delar på det rummet.
    Har inte spelat in sång sedan vi flyttade ihop, för ett år sedan, eller spelat in låtar som blivit färdiga.
    Inte någon annans fel dock, mest mina egna emotionella gränser för mig själv som spökar, behov av tryggt rum att skapa i etc. Jag har svårt att ta plats i vårat gemensamma hem..
    Där finns bara hennes möbler och mina musikinstrument.

    Har så mycket musik som inte blivit gjord, som finns i huvud och som melodier/skisser.

    Men har nu i alla fall planer för att ändra på det!

  17. #17
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Familjen!!!

  18. #18
    deleted user
    Perfektionism. Idéer blir inte av pga stressen inför åtagandet av för kognitiv hög last. ( planering, upplägg, utförande ) Mitt sätt att hantera det på är att göra halvdant, blir inte nöjd. Loopa.

  19. #19
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag själv är största hindret. Det tog bara en halv livstid att komma till den insikten, innan skyllde jag på allt och alla, tidsbrist etc, för att jag aldrig gör någonting färdigt. Jag bara är sådan, min oklara musik är klar.

  20. #20
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Känner igen mig i en del som redan sagts, främst om orken och motivationen kanske.

    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många av oss har ju hängt här i 20 år och åldrats, men upplever att skapandet minskat generellt. Kan bero på alla skäl ovan, men hur mycket har YT och Netflix och dylikt påverkat?
    Jag vet ju inte hur det ligger till för egen del riktigt, men det jag vet är att jag gärna sätter mig i soffan i gillestugan och kollar på Netflix eller Youtubemusikklipp istället för att faktiskt göra något själv. Ett barn av vår tid?
    Jag är ju lite yngre än genomsnittet här får jag nog gissa (22 imorgon). För mig personligen är det inte så mycket Netflix/Youtube utan mer kanske slösurf. Men det beror nog lite på att jag tappat intresset för väldigt många saker generellt (media, Youtube och sånt också).

    Tror det hänger ihop lite med måendet i allmänhet med, och just detta ser jag som ett stort hinder för mig. Kanske specifikt höga krav på mig själv, bristande ork för att nöta i timmar varje dag/vecka. Kan ofta tycka om det jag skapat men lika ofta känner jag att jag 'skulle kunnat' bli mycket bättre på vissa saker (mixa, arrangera m.m) om jag gjort musik mer regelbundet. Just nu blir det några timmar här och där, oftast med dagar eller många dagar mellan tillfällena. Har länge tänkt göra templates i min DAW eller försöka bygga upp ett bibliotek av patchar eller presets, trummor och sånt. Men det känns väldigt segt faktiskt, jag gillar mest att jobba fokuserat mot ett mål och bli klar. Då lockar det inte att sitta och skruva ljud bara för att ha en annan dag...

    Kan ofta känna att mina ambitioner (komplexa låtar, slipade arrangemang och mycket detaljer/coola ljud osv) inte matchar det jag faktiskt orkar med. Jag pallar liksom inte att sitta i timtal med ett ljud eller så, det dödar min energi. Kanske borde jag typ köra enklare ljud jag gillar och jobba mer med arr och låtskrivande ett tag.

  21. #21
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Barn. Barn barn barn barn barn.

  22. #22
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Prylarna också!

    Som nämnt ovan, förr hade man kanske ett par syntar och en sampler, en PC med MIDI-seuquencer, när rösterna/MIDI-kanalerna var slut och det enda reverbet var upptaget var låten klar!
    Nu finns inga begränsningar m.a.a. DAW, och resultatet är helt ens eget ansvar, kan inte skylla på något om det inte låter proffsigt och rätt i detalj.

  23. #23
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Det största hindret jag har haft tidigare var illusionen att jag måste skapa nånting stort, vackert och perfekt varje gång... efter att jag sänkt ribban och börjat leka istället så har materialet formligen sprutat ur hjärnan då min output har ökat i volym, så jag har tillräckligt med material ändå som jag tycker ligger nära min egen musikaliska identitet och form baserat på vilket projekt det tillhör för att jag ska vilja släppa ut det till omvärlden.

    Nu så har jag e.g inget annat hinder än tid, men jag tycker ändå att jag hinner med det mesta jag vill göra inom de ramar jag satt för mitt skapande dvs enbart jobba på helgerna.

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Så här tycker OpenAI

    The obstacles to making music can vary from person to person, but some common ones include:

    Lack of inspiration or creativity:
    This is one of the most common obstacles that musicians face. Sometimes it can be challenging to come up with new ideas or find the motivation to create.

    Technical difficulties:
    Technical issues, such as trouble with equipment or software, can also hinder the music-making process.

    Limited resources: Limited access to instruments, recording equipment, or studio space can also make it difficult to create music.

    Time constraints:
    Many people have busy schedules that make it difficult to find time for music-making.

    Self-doubt:
    Doubting one's abilities or worrying about the opinions of others can also be a significant obstacle to making music.

    Lack of training or experience:
    Some aspiring musicians may lack formal training or experience in music production or performance.

    Distractions and interruptions:
    External distractions and interruptions, such as noise from the surrounding environment or phone notifications, can also disrupt the creative process.

    It's essential to recognize these obstacles and find ways to overcome them to continue making music and grow as a musician.


    Inte så mycket precision där.
    Men om inte vår länk låg i "login mode" så hade den kunnat sammanfatta det vi skrev rätt bra

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    99musik
    Skämtåsido så trycker jag in väldigt mycket kreativitet i jobbet som av en händelse har att göra med musik.

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobb och familj
    Sammanfattar läget.

  27. #27
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Splittring. Jag har utrustning för att göra i stort sett vad jag vill, men vore troligen mer kreativ om jag kunde fokusera på ett enda instrument.

    Ett radikalt sätt vore att göra sig av med allt utom ett instrument. Men jag vet att jag i stället skulle ha långa perioder där jag inte gjorde något med musik alls i stället, mellan perioderna där jag var intresserad av just det instrumentet. Så var det på den tiden jag bara hade en gitarr, t ex.

    Kanske skulle funka med hypnos?

  28. #28
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobb och familj
    Detta är åtminstone det omedelbara problemet. Skulle jag få tid från det så kanske det visar sig att det även finns andra av de problem som nämnts i tråden.

  29. #29
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har en väldigt lång startsträcka framför mig, som inte kan startas förrän jag är säker på att min miljö existerar hållbart. Sen jävlar...

  30. #30
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran

  31. #31
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Tidsbrist men även att jag har ett ganska krävande arbete på dagarna. När jag kommer hem är jag inte bara trött utan dessutom är de ”kreativa delarna” av hjärnan är slutkörda, dvs noll kreativitet för att skapa. Det blir mest pianospel än tid i studion.

  32. #32
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidsbrist men även att jag har ett ganska krävande arbete på dagarna. När jag kommer hem är jag inte bara trött utan dessutom är de ”kreativa delarna” av hjärnan är slutkörda, dvs noll kreativitet för att skapa. Det blir mest pianospel än tid i studion.
    Lägg till att mina egna krav har höjts, nästa låt måste minst vara lika bra som den förra jag gav ut och helst inte likna den.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enkelt:
    Namn:  dscnnct.jpeg
Visningar: 554
Storlek:  5,9 KB

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir mest pianospel än tid i studion.
    Är det så illa? Får du ut nåt av det så är det värt allt i världen. Spela på!

  35. #35
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag/mig själv.

    Lägger 98% av "musiktiden" på att köpa/sälja, fundera, planera, filosofera, möblera om. Så fort jag har något på gång måste jag optimera flödet baserat på det som är på gång (truminspelning, livejam med syntar, pill i DAW eller annat) och därmed köpa något nytt och/eller flytta om. Senaste året har studion bytt rum, sedan tillbaka igen, och efter ett par veckor bytt plats i nygamla rummet, tillbaka till där grejerna stod för ett år sedan, men något annorlunda möblering och idag ska ny möblering testas.
    Bygger upp fiktiva hinder (mentala och fysiska) för att det aldrig ska bli något gjort.
    Och när jag närmar mig en känsla av skapandeoptimism så rannsakar jag mig själv, varför jag gör musik alls, och det är för att kunna posta och få positiva kommentarer här på 99. Det är liksom enda skälet, inte nöjd med att göra något bara för min egen skull. Till skillnad från annan hobbyverksamhet, bygga högtalare, modelljärnväg, renovera veteranbil och renovera hemma, inget direkt behov att visa upp något där.

    (Sen suger jag själv på att lyssna och kommentera andras alster här.)
    Nu har jag möblerat om varje dag sedan jag skrev detta ovan. Hade Delugen i knät i cirka 3 minuter igår. That's it musikmässsigt.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    svårt att fokusera. Antingen inte eller hyper-. Ville skriva tid, men jag har tid, bara inte tid att hyperfokusera, kanske.
    Blir avbruten (hundvalp).
    Kan inte prioritera och har ångest över annat jag borde göra, så inget blir gjort.
    Just nu oklart var jag ska börja.
    Stökigt i studion - jämt vilket är drygt, men nu kan man göra det jag behöver (skriva låtar med en inkopplad gitarr).
    För mycket möjligheter i datorn. För mycket distraktion med internet.

    Känns som en adhd-diagnos, men jag har det nog inte. Absolut inte nog att få hjälp av vården här i alla fall men borde nog köra lite såna adhd-strategier själv. Är dock sämst på rutiner och att följa instruktioner regelbundet. Blä.
    Idag får jag ta och spela ett riff jag nynnade in i telefonen. I huvudet flödar idéerna så jag borde ju göra något med dem.

  37. #37
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Ni kommer inte att kunna skapa någon musik om ni sitter här och diskuterar. Kom av internet och sluta slösa tid på trams.

  38. #38
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    1) Tid - livets måsten kräver för mycket
    2) Ork - när man för en gångs skull har lite tid över är energin för låg
    3) Fruktan att det ska bli dåligt/tråkigt/meningslöst - det blir en psykisk blockering när jag väl får möjlighet. Jag vågar inte satsa på att göra en låt för om det inte blir bra har jag ju slösat flera timmar av min dyrbara tid. Det är naturligtvis trams, eftersom man måste försöka och att resan kan vara lika god som målet men det finns ett hjärnspöke där.
    4) Svårt att bestämma mig - jag har väl för mycket grejer, för många genrer som jag kan tänka mig att jobba i, för många möjligheter helt enkelt. Så jag går i baklås.
    4,5) Brist på slutpunkt - De gånger jag faktiskt har fått saker klara är när jag haft en tydlig slutpunkt där någon kommer att lyssna. Det kan vara 99musiks julkalender eller vspis, det har varit månatliga utmaningar med en kompis, det har vid ett tillfälle varit när jag har någon som faktiskt vill ge ut en kassett med musiken. Då blir det fokus. Men när jag "bara" gör musik för sakens skull blir det hundra idéer och skisser och inget blir klart. Jag är absolut ingen perfektionist men jag får liksom inte ens klart något på demostadiet...

    1 och 2 går förhoppningsvis över när barnet är lite större och all övrig skit i livet lugnar sig lite. Men de andra punkterna fanns där även före barnet...

  39. #39
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Inga hinder alls längre förutom att man måste vara på jobbet och umgås med familj ibland

    Kreativa hinder har jag byggt bort genom att göra om allt till rutiner så behöver knappt använda hjärnan längre

  40. #40
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här tycker OpenAI

    The obstacles to making music can vary from person to person, but some common ones include:

    Lack of inspiration or creativity:
    This is one of the most common obstacles that musicians face. Sometimes it can be challenging to come up with new ideas or find the motivation to create.

    Technical difficulties:
    Technical issues, such as trouble with equipment or software, can also hinder the music-making process.

    Limited resources: Limited access to instruments, recording equipment, or studio space can also make it difficult to create music.

    Time constraints:
    Many people have busy schedules that make it difficult to find time for music-making.

    Self-doubt:
    Doubting one's abilities or worrying about the opinions of others can also be a significant obstacle to making music.

    Lack of training or experience:
    Some aspiring musicians may lack formal training or experience in music production or performance.

    Distractions and interruptions:
    External distractions and interruptions, such as noise from the surrounding environment or phone notifications, can also disrupt the creative process.

    It's essential to recognize these obstacles and find ways to overcome them to continue making music and grow as a musician.


    Inte så mycket precision där.
    Men om inte vår länk låg i "login mode" så hade den kunnat sammanfatta det vi skrev rätt bra
    Hahaha..
    Distractions and interruptions:
    External distractions and interruptions, such as noise from the surrounding environment or phone notifications, can also disrupt the creative process.
    Min studio tid överlappar oftast med Glassbilens schema, så jag hinner göra 1-2 timmar i studion innan...

    Against the clock varje gång

  41. #41
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    För få synthar.
    Behöver alltid köpa en till, den nya kommer blir droppen som får min kreativitet att flöda över.

  42. #42
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag/mig själv.

    Lägger 98% av "musiktiden" på att köpa/sälja, fundera, planera, filosofera, möblera om. Så fort jag har något på gång måste jag optimera flödet baserat på det som är på gång (truminspelning, livejam med syntar, pill i DAW eller annat) och därmed köpa något nytt och/eller flytta om. Senaste året har studion bytt rum, sedan tillbaka igen, och efter ett par veckor bytt plats i nygamla rummet, tillbaka till där grejerna stod för ett år sedan, men något annorlunda möblering och idag ska ny möblering testas.
    Bygger upp fiktiva hinder (mentala och fysiska) för att det aldrig ska bli något gjort.
    Och när jag närmar mig en känsla av skapandeoptimism så rannsakar jag mig själv, varför jag gör musik alls, och det är för att kunna posta och få positiva kommentarer här på 99. Det är liksom enda skälet, inte nöjd med att göra något bara för min egen skull. Till skillnad från annan hobbyverksamhet, bygga högtalare, modelljärnväg, renovera veteranbil och renovera hemma, inget direkt behov att visa upp något där.

    (Sen suger jag själv på att lyssna och kommentera andras alster här.)
    Igenkänningsfaktorn är total. Jag behöver inte skriva ett inlägg i den här tråden för detta är till punkt och pricka hur jag gör mina egna hinder. Det är också en sorg för förut hade jag en superfånig liten studio men väldigt mycket känslor jag behövde få ur mig i form av musik. Nu är det tvärt om, en otrolig studio men inget att säga. Då blir det inget.

  43. #43
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni kommer inte att kunna skapa någon musik om ni sitter här och diskuterar. Kom av internet och sluta slösa tid på trams.
    Det är inte ett 100%-igt överlapp på det här. Ett par enkla exempel. Jag kan skriva något kort här när jag jobbar. Jag kan inte sätta igång och göra musik när jag jobbar. Jag kan skriva här när jag saknar kreativitet. Jag kan inte göra musik när jag saknar kreativitet. Och så vidare.

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För få synthar.
    Behöver alltid köpa en till, den nya kommer blir droppen som får min kreativitet att flöda över.
    Been there done that. Idag handlar jag bara grejer jag är nyfiken på, ingen övertro på deras inverkan

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni kommer inte att kunna skapa någon musik om ni sitter här och diskuterar. Kom av internet och sluta slösa tid på trams.
    ...men..? Då hade vi inte sett ditt goda råd....

  46. #46
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ork när jag har tid.
    Tid när jag har ork.
    Exakt så.

  47. #47
    poppops avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att jag inte har köpt en Keystep PRO som har realtidssequncer. Det är för jobbigt att sequenca syntarna var för sig med stepsequencers.

  48. #48
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ju mer analoga- och vintagegrejer jag fyllt studion med desto mer har den blivit som de musikaffärer jag gick in i på 80-talet och dreglade över alla coola grejer jag inte hade en chans att äga. Men det har också blivit som när man var där: Mycket lirande, lite musik.

    Varningstext: Känsliga analog- och vintagesynthnördar kan ta illa upp då följande kan uppfattas som hädelse - det gjorde det även för mig själv för en vecka sedan

    Har därför i veckan gjort det otänkbara: Efter att lagt ett undertak i studion och börjat flytta in grejerna igen kom en otänkbar tanke, inte minst när jag stod inför att koppla in de två miljarder kablar som huller om buller låg utspridda med all utrustning i vardagsrummet bredvid: Banta studion riktigt rejält utan pardon.

    Nu har jag skapat en miljö som lockar fram musiken i mig; luft, utrymme, ljus, utsikt och några få utvalda grejer. Från att bara varit trött och fått andningsnöd av alla grejer (som jag fortfarande älskar, men de får vänta i skärselden ett tag innan domedagen - should I stay or should I go) är jag taggad att återigen göra musik. Det känns så SKÖÖÖNT - inspirationen är tillbaka, utan distraktion!

  49. #49
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tehporp golana: Grymt!

    Det enda att ha i åtanke är att vi alla inspireras av olika saker, en del inspireras av den "gamla musikaffären" medans andra inspireras av fotografier på träd, och så vidare.

    För mig så funkar ofta förändring i sig som inspiration, plocka fram något som jag inte har haft framme länge, arrangera om i modularen, och så vidare.

  50. #50
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad, skulle ni själva säga, är det största hindret som står i vägen för erat musikskapande?
    Internt såväl som externt, psykologiskt såväl som praktiskt.
    Livet.

  51. #51
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig så funkar ofta förändring i sig som inspiration, plocka fram något som jag inte har haft framme länge, arrangera om i modularen, och så vidare.
    Det är precis det som är en av de tankar jag har, att plocka fram något i taget som får inspirera och gästspela ett tag, utöver den grundsetup som nu finns i studion med några keys (Minimoog, Prophet 5, Oberheim OB-X8, Fender Rhodes), två rack i studiomöbel med outboards (Bricasti, RE-201, Tubetech, ett par DBX160VU och några få grejer till) kopplat till datorn som styr allt, Rhodeset undantaget som ligger på ett eget ljudkort som går styra utan att min DAW är igång. Då tror jag det blir mer musik gjord.

    Problemet är brist på förvaringsutrymme när man bor trångt mitt i stan, det måste lösas på ett elegantare sätt. En del grejer har jag lånar ut till en kompis som har en studio en trappa upp, mest för min skull så de står i säkert förvar men också för jag får låna mycket av honom och testa. Mixernbordet som nu står i sovrummet och tar plats kommer jag i alla fall sälja, happy wife happy life

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	570C94C8-87DE-4984-998D-27D2E9727DFA.jpeg 
Visningar:	71 
Storlek:	2,11 MB 
Id:	112851
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2023-05-12 klockan 11:38.

  52. #52
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För få synthar.
    Behöver alltid köpa en till, den nya kommer blir droppen som får min kreativitet att flöda över.
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Been there done that. Idag handlar jag bara grejer jag är nyfiken på, ingen övertro på deras inverkan
    Men skämt åsido, en ny synth får mig alltid att skapa nya låtar, så visst inspirerar det med något nytt.
    Men nu har jag bestämt att mig för att köra med det jag har i nya studion, flera fina instrument samt har ju en del att lära mig också med inspelning med analogt mixerbord, så jag kommer nog ha tillräckligt att göra ett tag framöver.....hoppas jag.

  53. #53
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men..? Då hade vi inte sett ditt goda råd....
    Hahaha

  54. #54
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni kommer inte att kunna skapa någon musik om ni sitter här och diskuterar. Kom av internet och sluta slösa tid på trams.
    Bra tips! Slösurfa och slötitta på en massa menlösa youtubevideor är verkligen bortkastad tid.

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just nu (för oftast blir det bättre, relativt sätt, men bort går det aldrig) är det förvärrad tinnitus. Fyfan. Jag utgår ifrån och hoppas att det är en effekt av långvarig förkylning. Har även konstiga lock och småont i öronen i vågor. Har med flit hållt mig ifrån studion för att låta det läka, men blir fan knäpp av just det. Testade igår för första gången att göra en hel låt med öronproppar (happy ears). Satan vad dåligt det blev. Inte spelmässigt, men soundet på alla instrumenten blev sjukt fult. Försökte minimera öronpropplöst till ljudinställning och mixfix, men det funkade inte. Bara att steka, ingen idé att polera skit liksom. Vetti17 vad jag ska hitta på om det inte blir bättre. Det enda att hänga fast vid är väl att jag har haft det illa förr, och gått tillbaks till standard lagomtinnitus.

  56. #56
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips! Slösurfa och slötitta på en massa menlösa youtubevideor är verkligen bortkastad tid.
    Ja, om bara den där norrmannen kunde sluta lägga ut massa högintressanta syntvideor på Yotube!


    För övrigt, kom på att det nog är tråkig belysning i musikrummet som sänker stämningen, så shoppade nya armaturer på loppis på lunchen, så fort de kommer upp så blir det jättebra!

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu (för oftast blir det bättre, relativt sätt, men bort går det aldrig) är det förvärrad tinnitus. Fyfan. Jag utgår ifrån och hoppas att det är en effekt av långvarig förkylning. Har även konstiga lock och småont i öronen i vågor. Har med flit hållt mig ifrån studion för att låta det läka, men blir fan knäpp av just det. Testade igår för första gången att göra en hel låt med öronproppar (happy ears). Satan vad dåligt det blev. Inte spelmässigt, men soundet på alla instrumenten blev sjukt fult. Försökte minimera öronpropplöst till ljudinställning och mixfix, men det funkade inte. Bara att steka, ingen idé att polera skit liksom. Vetti17 vad jag ska hitta på om det inte blir bättre. Det enda att hänga fast vid är väl att jag har haft det illa förr, och gått tillbaks till standard lagomtinnitus.
    Fy fasen - hoppas det släpper! Ja tinnitus är definitivt en faktor som påverkar/hindrar en del...

  58. #58
    lasselus avatar
    Redaktör
    Har inga problem med att skapa musiken men att publicera den känns otroligt jobbigt av någon anledning...
    Skicka upp på Soundcloud, kanske skapa en video för Youtube, lägga ut den här och på andra forum...allt detta känns skitjobbigt...

  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just spotify är mitt "hinder". Så urbota dumt system att man måste ha en "aggregator". Genomidiotiskt. Kan liksom inte förmå mig. Och tyvärr lyssnar 99.9% av alla enbart på spotify. Så man får ju skylla sig själv. Både jag, och de som inte orkar lyssna på min audius

  60. #60
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Att jag gör för dålig musik.
    Familjen.
    Allt annat kul och intressanta grejor som jag vill göra.

Liknande ämnen

  1. finns det någon bra mus för musikskapande?
    Av Wilhelm i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-01-15, 21:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 17:46
  3. Dags för ett renodlat operativsystem för musikskapande
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 22:34
  4. Vart tog alla UK Moogar vägen vägen?
    Av Nisse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:19
  5. Musikskapande,vad innebär det för dig?
    Av soundscape i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •