Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 198 av 198

Ämne: Det största hindret i vägen för ert musikskapande.

  1. #181
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett exempel som jag kan tänka mig är att man är väldigt självkritisk mot det man gör. Inget är bra nog.
    Jo, men rent filosofiskt, det är ju ingen annan som kommer skriva mina låtar.
    Att man överhuvudtaget vill göra musik är ju i sig en personlig framgång, vad man sedan gör av det hela är ju någon slags entreprenörskaps/kreatörskapsfråga. Men jag skulle aldrig kunna se hur jag är min egen fiende mot min egen musik eftersom det är jag som gör den.

  2. #182
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag nyfiken, vilket album är det?
    Demonstrations of affection, 1989:
    https://www.discogs.com/master/31537...s-Of-Affection

    Nu spetsade jag till det lite men det albumet var lite av en brytpunkt mellan hans 2:a och 3:e period (1:a var BeBop de Luxe, men jag älskar framförallt perioden runt Quit Dreaming, övergången till 2:a perioden, samarbeten med YMO m.m.). Personligen tyckte jag han hade varit lite på dekis sedan ca. 1985 men efter detta kände jag att, "nä nu är det nog slut på det bra". Han formligen sprutade ju ur sig album se'n. Då och då helt ok, men rätt mediokert ofta också. Fast jag älskar honom ändå!

    Haha... apropå den här diskussionen. Nu kom jag på ett lysande citat från Bill Nelson:

    "People who do things are people who get things done."
    Bill Nelson - Quit Dreaming and Get On The Beam (1981)

  3. #183
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Demonstrations of affection, 1989:
    https://www.discogs.com/master/31537...s-Of-Affection

    Nu spetsade jag till det lite men det albumet var lite av en brytpunkt mellan hans 2:a och 3:e period (1:a var BeBop de Luxe, men jag älskar framförallt perioden runt Quit Dreaming, övergången till 2:a perioden, samarbeten med YMO m.m.). Personligen tyckte jag han hade varit lite på dekis sedan ca. 1985 men efter detta kände jag att, "nä nu är det nog slut på det bra". Han formligen sprutade ju ur sig album se'n. Då och då helt ok, men rätt mediokert ofta också. Fast jag älskar honom ändå!
    Håller med. Tokgillade hans andra period som du beskriver det.
    Köpte allt som kom då på vinyl. Good times!

  4. #184
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Tokgillade hans andra period som du beskriver det.
    Köpte allt som kom då på vinyl. Good times!
    Ja, han hade nog inga problem med kreativiteten då heller. Han skrev ju dessutom en massa texter till sina fan club magazines. Jag köpte allihop på eBay men har inte läst något än. Då hinner jag ju inte själv göra musik ju...

  5. #185
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad som hindrar? Verkar vara en gemensam nämnare att vi kritiserar oss själva allt för hårt, men det är nog en av de byggstenar som vi människor som håller på med musik måste ha med oss. På sitt sätt en drivkraft, ett behov att uttrycka sig, men vår egna kritik skapar liksom både ångest och viljan att besegra den samma.

    Jag ser framför mig, en tydlig organisation för att kunna producera och publicera min musik, men jag har än så länge inte hittat rätt möjligheter, min egna kritik mot mig själv är stenhård och jag trycker ner mig själv så fort jag försöker rycka upp mig.

    Jag bestämde mig för att ha ett tydligt mål, nåbart så klart. Funkade första året, och första släppet. Nu skyller jag på corona och allehanda sociala problem.

    Kommer ofta tillbaka kring tanken på hur jag skulle vilja driva ”företaget” Light Head och vad som skulle hända OM jag realiserade min tanke. Känns både hoppfullt och omöjligt på samma gång. I början av tanken leder ”hoppfullt” över ”omöjligt” med 90-10,, men så fort jag börjar bena i sakerna tar ”omöjligt” snabbt över och jag ligger stabilt på 2-98 och får kämpa för att ens den där lilla 2% skall kännas trolig.

    Bra tråd!

  6. #186
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Youtube

  7. #187
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad som hindrar? Verkar vara en gemensam nämnare att vi kritiserar oss själva allt för hårt, men det är nog en av de byggstenar som vi människor som håller på med musik måste ha med oss. På sitt sätt en drivkraft, ett behov att uttrycka sig, men vår egna kritik skapar liksom både ångest och viljan att besegra den samma.

    Jag ser framför mig, en tydlig organisation för att kunna producera och publicera min musik, men jag har än så länge inte hittat rätt möjligheter, min egna kritik mot mig själv är stenhård och jag trycker ner mig själv så fort jag försöker rycka upp mig.

    Jag bestämde mig för att ha ett tydligt mål, nåbart så klart. Funkade första året, och första släppet. Nu skyller jag på corona och allehanda sociala problem.

    Kommer ofta tillbaka kring tanken på hur jag skulle vilja driva ”företaget” Light Head och vad som skulle hända OM jag realiserade min tanke. Känns både hoppfullt och omöjligt på samma gång. I början av tanken leder ”hoppfullt” över ”omöjligt” med 90-10,, men så fort jag börjar bena i sakerna tar ”omöjligt” snabbt över och jag ligger stabilt på 2-98 och får kämpa för att ens den där lilla 2% skall kännas trolig.

    Bra tråd!
    Självkritik och smak är ju det som gör oss men problemet är väl att vi börjar kritisera för tidigt. Det låter för dig (och ofta för mig med) innan du ens gjort något?

    Jag jobbar med produktframtagning i ett team och då blir det väldigt uppenbart att det blir dålig stämning om olika personer försöker vara kreativa samtidigt som andra är kritiska. Om man är själv tror jag man måste dela upp sitt skapande i skapandefaser där anything goes. Man bara gör och allt är ja ja ja mer mer mer. Så får man dedikera tid senare att skära bort och krympa ner. Helt utan nåd mot ens tidigare jag. Har lånat mycket från konceptet ”double Diamond” i produktframtagning om man vill läsa mer det har hjälpt mig mycket även om jag också känner att jag sitter fast mesta delen av tiden

  8. #188
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Youtube
    Det stora svarta hålet. En evig kamp att hålla sig borta :0

  9. #189
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man är själv tror jag man måste dela upp sitt skapande i skapandefaser där anything goes. Man bara gör och allt är ja ja ja mer mer mer. Så får man dedikera tid senare att skära bort och krympa ner. Helt utan nåd mot ens tidigare jag. Har lånat mycket från konceptet ”double Diamond” i produktframtagning om man vill läsa mer det har hjälpt mig mycket även om jag också känner att jag sitter fast mesta delen av tiden
    Ungefär så jag brukar göra, funkar oftas bra men 1 gång höll jag på i 14+4 dagar och skulle uppfinna ett bra gitarriff och alla utom 1 av de sista kastades, har inte blivit en färdig låt av det ännu och var nog minst 5år sedan jag gjorde det, riffet har jag kvar i huvudet och får ta och plocka fram nåndag

  10. #190
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Kanske ett tips att bara göra det man tycker är kul och sedan köpa in resten?

  11. #191
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Killjeg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stora svarta hålet. En evig kamp att hålla sig borta :0
    Ska logga ut. Måste logga ut. Och skaffa något plugin som spärrar.

  12. #192
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    1. Tid
    2. Ork
    3. Plats

    Men nu har min psykolog sagt åt mig att jag bör försöka få till musicerandet, så just nu löser jag ovanstående enligt följande:

    1. Gör musik på natten
    2. Däckar svintidigt vissa kvällar som kompensation
    3. Gör alla skisser i mobilen och skalar upp på datorn först när finliret ska till.

    Därmed inte sagt att det blir ofta, men oftare än aldrig iaf..

  13. #193
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Youtube
    Nutida versionen av att "titta på TV". Frågan som går att ställa sig efter ett pass är "har jag lärt mig något?" I mitt fall blir svaret till 90% "nej". Så nu konsumeras ytterst lite YT mot tidigare. Och när det väl konsumeras så är jag ytterst selektiv. Visst kan man titta på videos av typen "jag simmade i en 15 meter lång bassäng fylld med gelé" men då ska det vara ett medvetet val. "Nu ska jag titta på lite skräp".

  14. #194
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Tid och studion. För mycket jobb som är mentalt krävande, när jag kommer hem efter en lång dag har mina kreativa krafter tagit slut. Studion är liten och proppfull med prylar (en del fortfarande i sina lådor ouppackade…..) så jag jobbar mest med i min laptop utanför studion. Ingen ny musik släppt på ett år, många nya låtskisser gjorda, men inget som är färdigt.

  15. #195
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nutida versionen av att "titta på TV". Frågan som går att ställa sig efter ett pass är "har jag lärt mig något?" I mitt fall blir svaret till 90% "nej". Så nu konsumeras ytterst lite YT mot tidigare. Och när det väl konsumeras så är jag ytterst selektiv. Visst kan man titta på videos av typen "jag simmade i en 15 meter lång bassäng fylld med gelé" men då ska det vara ett medvetet val. "Nu ska jag titta på lite skräp".
    Ja, fast mycket mer beroendeframkallande än tv skulle jag säga.
    Jag ser mest saker man lär sig av, men jag har egentligen inte så mycket nytta av att veta hur en obskyr kulspruta kom till eller varför det är mer barrträd ju längre norrut man kommer, osv. Jag ska rensa mina följ stenhårt och blocka (mer) grejer och sätta tidsgräns. Och få till en lite mer ergonomisk och trevlig miljö med anteckningsblock och ordning och reda.

  16. #196
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tidsgräns är bra.

  17. #197
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    Microsoft Flight Simulator! Jag önskar att det var något lite mer socialt accepterat som alkoholism.

  18. #198
    Killjeg
    Killjeg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska logga ut. Måste logga ut. Och skaffa något plugin som spärrar.
    Jag avinstallerade appen från min tv. Nu kan jag bara titta på kontorsdatorn och har som regel att jag måste ha lurar. Detta gör att det finns en naturlig gräns på en timma då jag inte orkar mer. Vid tvn kunde det går 4-5 timmar. Sedan dess har det gått ner från typ 40h per vecka till typ 5. Betydligt mer musikkraft kvar nu.

Liknande ämnen

  1. finns det någon bra mus för musikskapande?
    Av Wilhelm i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-01-15, 21:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 17:46
  3. Dags för ett renodlat operativsystem för musikskapande
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 22:34
  4. Vart tog alla UK Moogar vägen vägen?
    Av Nisse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:19
  5. Musikskapande,vad innebär det för dig?
    Av soundscape i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •