Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Service i Gbg av Buchla Easel

  1. #1
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior

    Service i Gbg av Buchla Easel

    Ohoj 99!

    Finns nån i Gbg som kan serva min Easel (BEMI)? Några tangenter på keyboarden beter sig mysko, skickar konstig kontrollspänning när den inte borde göra det. Blir liksom problem för mitt virtuosa spelande ... Har sökt hr Leiner men inte fått napp. Nån annan, måntro?

  2. #2
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag har blivit tipsad om current i Mölndal, har inte behövt laga nånting själv där än men vet att det tex är där som musikbörsen servar alla sina begagnade syntar etc, så värt att kolla upp iaf tänker jag?

    Är du säker på att den inte beter sig ”som den ska”?
    Med det menar jag att jordningen på klaviaturet dessvärre ofta inte fungerar speciellt bra på dem, ofta problem med dubbeltriggande toner och liknande?
    Har det på min egen bemi easel och ett jordarmband kan lösa problemet, kanske inte optimalt men bättre än inget och jag tror dessvärre inte detta är ett problem som går att laga, om det är det som är problemet, men det kan säkert någon mer kunnig än jag här svara på!

  3. #3
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior
    Åhå, intressant med jordningen, inte tänkt på det. Precis, det är dubbeltriggade toner, eller rättare sagt enbart fyra ”tangenter” (inga andra) som sprutar ut gates. I det läget beter den sig inte som den ska, men annars funkar den fint.

    Om nån annan vet råd, fyll gärna på.

  4. #4
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Det låter precis som samma problem jag själv har och har hört samma från andra easel användare här på forumet också!

    Ett jordarmband finns på tex Kjell och är inte dyrt, så är ju ett enkelt sätt att börja med och se om det hjälper för dig?

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jordningsproblemet känns som att det borde vara lite mer random tycker jag. Kan vara nåt annat fel. Men testa med jordarmband som sagt, det hjälper för många.

    Och följ alltid manualens råd om att vänta 30 sekunder från att du slagit på strömmen tills att du vidrör keyboarden. Mitt kan bli helt flippat om jag inte gör det. Har dock tur med jordningen, har ett sent rev2-klaviatur som inte är lika känsligt och dessutom väljordad ström i hemstudion.

  6. #6
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior
    Det löste sig med jordarmband - tack för hjälpen!! 😊

  7. #7
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Pum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det löste sig med jordarmband - tack för hjälpen!! 😊
    Vad bra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •